[memtest86] Geheugen lijkt defect, of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• htf99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:25
M'n pc geeft regelmatig blauwe schermen of reboot spontaan. Ik heb het geheugen getest met memtest86 (minder dan 1 uur), geen fouten. Ik heb het geheugen vannacht weer getest, nu 8 uur, en toen ik vanmorgen keek was memtest86 met test 7 bezig met tot dus ver meer dan 22 miljoen errors (en 0 passes). Kan ik hieruit concluderen dat mijn geheugen defect is of zijn meer/aanvullende tests vereist om tot deze conclusie te komen?

Gigantisch veel errors, zoveel dat ik begin te twijfelen aan het resultaat.

PC gegevens:

Antec NeoHE, 500 Watt
Antec Nine Hundred, Zwart
Arctic Freezer 7 pro
GigaByte GA-P35-DS4
Kingston KHX6400D2LLK2/2GN, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz
Samsung Spinpoint T133, 400 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart
OEM 3,5 diskettestation, Zwart
Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit Engels
Azerty Montage + windows installatie 2 jaar garantie
Intel Core 2 Quad, Q6600, Socket 775, Boxed
XFX GeForce 8800 GTS Extreme,DDR3, PCI Express x16, 640MB

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
het lijkt er sterk op dat het geheugen niet meer naar behoren werkt,
ik heb ook brak geheugen gehad met spontane reboots, nieuw geheugen en weg probleem.

ik zou zeggen wil je het zeker weten moet je even kijken of je geheugen van iemand anders kan lenen of uit een andere pc halen, en dan checken of je nogsteeds blauwe schermen krijgt of spontane reboots.

[ Voor 6% gewijzigd door Ep1c op 27-07-2007 10:21 ]

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 09:52
Als het twee reepjes geheugen zijn kan je het proberen met een reepje en dan testen later die andere ook testen natuurlijk.

Anders inderdaad een reepje lenen van iemand of even in de winkel vragen of je daar een reepje kan "lenen" die je koopt als het probleem opgelost is.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Miljoenen errors zijn niet raar voor geheugen hoor. Meestal (en ik zeg meestal) blijft het beperkt tot enkele errors of enkele tientallen. Het kan echter zo zijn dat het geheugen inderdaad heel erg stuk is. Je kan dan de teller niet meer bijhouden zo snel komen de errors erbij.

UNOX: The worst operating system

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 23:17

mvds

Totally awesome!

Sjoko schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:26:
Miljoenen errors zijn niet raar voor geheugen hoor. Meestal (en ik zeg meestal) blijft het beperkt tot enkele errors of enkele tientallen. Het kan echter zo zijn dat het geheugen inderdaad heel erg stuk is. Je kan dan de teller niet meer bijhouden zo snel komen de errors erbij.
Sorry? Programma's zoals Memtest86 mogen geen enkele fout geven hoor, hoelang je het ook laat runnen :) Dat is altijd een teken dat er wat mis is met je geheugen... Ook al heb je maar 1 fout.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat hij probeert aan te geven dat als je geheugen defect is je meestal wel fouten krijgt maar dan in tientallen.

Miljoenen errors zou betekenen dat je geheugen wel heel erg kapot is, of de timings gewoon echt niet goed staan.

• htf99
Ja, zo heb ik gisteren toch nog 30 minuten R6 vegas kunnen spelen voordat het blauwe scherm kwam. Wat de timings betreft, ik mag toch aannemen dat ze dat bij montage goed zetten bij de winkel waar ik de pc heb gekocht (Azerty). Ik heb daar zelf weinig verstand van.

Ik zal eens kijken of ik ander geheugen kan regelen.

• Korvaag
Het klinkt als geheugen wat fouten gaat geven als het heet wordt. Je eerste memtest deed het nl. ook goed, en de tweede langere niet meer. Zit je PC toevallig vol met stof?

• Korvaag
Viper® schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:34:
Ik denk dat hij probeert aan te geven dat als je geheugen defect is je meestal wel fouten krijgt maar dan in tientallen.
idd... ik was er wel even vanuit gegaan dat dat duidelijk was ;)

• htf99
Sjoko schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:46:
Het klinkt als geheugen wat fouten gaat geven als het heet wordt. Je eerste memtest deed het nl. ook goed, en de tweede langere niet meer. Zit je PC toevallig vol met stof?
Nee de pc is 2 dagen oud en de airflow in de antec 900 is perfect. Alleen de grafische kaart geeft wat warmte.

• Viper®
  • Niet online
htf99 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:39:
Ja, zo heb ik gisteren toch nog 30 minuten R6 vegas kunnen spelen voordat het blauwe scherm kwam. Wat de timings betreft, ik mag toch aannemen dat ze dat bij montage goed zetten bij de winkel waar ik de pc heb gekocht (Azerty). Ik heb daar zelf weinig verstand van.

Ik zal eens kijken of ik ander geheugen kan regelen.
bekende quote
Assumption is the mother of all fuckups
Tuurlijk ga je er vanuit dat het bedrijf de timings goed ingesteld heeft. Maar als je fouten krijgt zou ik het toch even checken in de bios.

Verwijderd

gewoon ff geheugen eruit, en fatsoenlijk opnieuw erin, recht duwen, één klik, vast !

dan ff memtest ipv memtest86 downloaden, en testen

linkje:

http://hcidesign.com/memtest/download.html

• mvds

mvds

Totally awesome!

Viper® schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:34:

Miljoenen errors zou betekenen dat je geheugen wel heel erg kapot is, of de timings gewoon echt niet goed staan.
Ja, ik denk dat de snot nu ook mijn ogen heeft bereikt :P Na effe snuiten begreep ik wel wat er stond :P

• htf99
Waar in je bios check je je timings dan? EDIT: ctrl+f1 dus. Er komt nu dus wel een hoop info bij waar ik niet zoveel van begrijp :D. De eerste vier zijn iig: 5-5-5-16 (die laatste moet 15 zijn?)

Ik heb het geheugen er opnieuw in geprikt zonder resultaat.

Ander geheugen dat in deze pc past heb ik niet voor handen. Het geheugen uit mijn andere pc's past niet.

[ Voor 26% gewijzigd door htf99 op 27-07-2007 12:02 . Reden: aanvullende info ]

• Korvaag
Ach je hebt garantie als ik zo je TS lees: Ding terugbrengen naar de winkel. Aangeven wat er fout zit en ze het lekker zelf uit laten zoeken :) Grote kans dat ze er gewoon ander geheugen in prikken. Als je van tevoren even belt doen ze dat wellicht gewoon on the fly en gaan ze het oude geheugen later nog wel ns testen.

• htf99
Tja, ik heb 'm besteld via het internet (ze zitten niet bepaald naast de deur). Azerty adviseert een RMA aan te maken maar als het geheugen niet defect blijkt draai ik voor de kosten op.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:06
Als je screenshots van Memtest bijvoegd, lijkt me dat toch wel duidelijk dat er iets niet goed is ?
Laat ze dat maar fixen dan.

• Viper®
  • Niet online
htf99 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 11:42:
Waar in je bios check je je timings dan? EDIT: ctrl+f1 dus. Er komt nu dus wel een hoop info bij waar ik niet zoveel van begrijp :D. De eerste vier zijn iig: 5-5-5-16 (die laatste moet 15 zijn?)

Ik heb het geheugen er opnieuw in geprikt zonder resultaat.

Ander geheugen dat in deze pc past heb ik niet voor handen. Het geheugen uit mijn andere pc's past niet.
Timing optie zetten op: SPD (info: http://www.gen-x-pc.com/optimize_memory.htm)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zit hier met hetzelfde probleem heb, alleen 5x 512MB Crucial Ballistix PC4000.
Hier mijn topic. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1233690/
Mijn geheugen gaat gewoon RMA!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:45:
Zit hier met hetzelfde probleem heb, alleen 5x 512MB Crucial Ballistix PC4000.
Hier mijn topic. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1233690/
Mijn geheugen gaat gewoon RMA!
Houd er rekening mee dat je geheugen soms handmatig op een hoger voltage moet zetten om het stabiel te krijgen. Mijn OCZ geheugen uit mijn oude PC moest ik handmatig op 2,1 volt zetten om het stabiel te krijgen. Dat voltage was ook gespecificeerd door de fabrikant hoor, maar mijn bios snapte dat ws niet en had het op een te laag voltage gezet.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

obsidian schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:57:
[...]

Houd er rekening mee dat je geheugen soms handmatig op een hoger voltage moet zetten om het stabiel te krijgen. Mijn OCZ geheugen uit mijn oude PC moest ik handmatig op 2,1 volt zetten om het stabiel te krijgen. Dat voltage was ook gespecificeerd door de fabrikant hoor, maar mijn bios snapte dat ws niet en had het op een te laag voltage gezet.
Ik weet niet of je het topic hebt doorgelezen, maar ik heb echt van alles geprobeert. Aanbevolen voltage is 1,8V en ook daarmee loopt het niet lekker.

• htf99
het voltage is standaard 1.8 volt toch?

Mijn geheugen specs. geven het volgende:
Power supply : Vdd: 1.8V ± 0.1V, Vddq: 1.8V ± 0.1V
Timing Reference: 800MHz 5-5-5-15-2T at +1.9V / 800MHz 4-4-4-12 at +2.0V

Dus ik zou kunnen proberen het RAM voltage op +0,1 te zetten, juist?

[ Voor 10% gewijzigd door htf99 op 27-07-2007 13:03 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:59:
[...]

Ik weet niet of je het topic hebt doorgelezen, maar ik heb echt van alles geprobeert. Aanbevolen voltage is 1,8V en ook daarmee loopt het niet lekker.
Mm, ik heb het nog een keer doorgelezen en ik zie hte nu staan ja. Ik had er overheen gelezen. Maar oke, we moeten het natuurlijk wel over het probleem van de TS hebben hier. Anders zitten we zijn topic te kapen.

• Viper®
  • Niet online
Zoals ik het lees mag het voltage 0.1V afwijken, plus/minus

dus bij benadering 1.8V

met 1.7V zou het in theorie ook nog moeten werken. 1.9V zou volgens de specs dus ook nog safe zijn.

• mvds

mvds

Totally awesome!

htf99 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:02:
het voltage is standaard 1.8 volt toch?

Mijn geheugen specs. geven het volgende:
Power supply : Vdd: 1.8V ± 0.1V, Vddq: 1.8V ± 0.1V
Timing Reference: 800MHz 5-5-5-15-2T at +1.9V / 800MHz 4-4-4-12 at +2.0V

Dus ik zou kunnen proberen het RAM voltage op +0,1 te zetten, juist?
Ja klopt, als je die 5-5-5-15 wilt kunnen draaien dan moet je het dus op 1,9V zetten.

• htf99
Ik heb 'm op 1,9V (+0,1V) gezet en mijn pc heeft voor het eerst de perfermance test van Lost planet doorstaan zonder blauw scherm. Ik ga nog ff verder testen.

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46
obsidian schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:57:
[...]

Ja had het zelfde probleem met de P35 chipset lol .

2.1 volt voor al het XMS geheugen handmatig instellen en anders poooooooooooof BSOD.
En dan ook niet te vergeten de JMicron driver voor Vista 64 bits ook die zorgt voor BSOD.

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

obsidian schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:03:
[...]

Mm, ik heb het nog een keer doorgelezen en ik zie hte nu staan ja. Ik had er overheen gelezen. Maar oke, we moeten het natuurlijk wel over het probleem van de TS hebben hier. Anders zitten we zijn topic te kapen.
Haha, dat is niet de bedoeling natuurlijk. Maar in mijn bios kun je instellen dat hij 0.3V extra krijgt. ook dit heb ik aanstaan, maar zonder resultaat. Alle modules apart testen op auto en rma sturen wat kapot is. :/

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:40:
[...]

Haha, dat is niet de bedoeling natuurlijk. Maar in mijn bios kun je instellen dat hij 0.3V extra krijgt. ook dit heb ik aanstaan, maar zonder resultaat. Alle modules apart testen op auto en rma sturen wat kapot is. :/
Je geheugen komt niet toevallig voor op de (in)compatibiliteitslijst?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

obsidian schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:44:
[...]

Je geheugen komt niet toevallig voor op de (in)compatibiliteitslijst?
Het geheugen staat wel op de recommed overclock lijst van DFI. Alleen dan in de 1024MB vorm.

• htf99
Nog steeds geen blauwe schermen of reboots en al heel wat games gespeeld. Ik denk dus dat m'n probleem opgelost is met het verhogen van het voltage. Ik zal mentest86 er nog een keer overheen gooien om zeker te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door htf99 op 27-07-2007 21:48 ]

• htf99
Na tien uur mentest86 geeb enkele error gevonden. Het verhogen van het voltage heeft het probleem definitief opgelost. Bedankt voor jullie hulp!

• Bull
  • Laatst online: 11:56
Werkt MemTest ook op windows Vista?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Bull schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 12:45:
Werkt MemTest ook op windows Vista?
Memtest werkt vanuit een DOS omgeving, vanaf een bootable CD/floppy. Zou niet handig zijn zoiets in een Windows omgeving te draaien.

• Korvaag
Memtest werkt vanuit een Linux omgeving :)

• Bull
  • Laatst online: 11:56
Dan gebruik ik gewoon Memtest86 as usual :*)

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Verwijderd

je hebt memtest en memtest86

memtest functioneert vanuit windows omgeving
memtest86 vanuit DOS

[info]

Verwijderd

Hoe zit het dan met het geheugen dat Windows reeds in gebruik heeft, dat kun je dan toch niet testen :S

• htf99
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 01:26:
Hoe zit het dan met het geheugen dat Windows reeds in gebruik heeft, dat kun je dan toch niet testen :S
Nee, alleen het beschikbare geheugen wordt getest volgens mij. En in Vista 64-bit kreeg ik memtest al helemaal niet aan de gang.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Daarom gewoon van CD booten en draaien :)

Verwijderd

htf99 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:45:
[...]

Nee, alleen het beschikbare geheugen wordt getest volgens mij. En in Vista 64-bit kreeg ik memtest al helemaal niet aan de gang.
onder Vista 64-bit moet je memtest met administator rechten uitvoeren

• mmxmmx
  • Laatst online: 07:46
Update :

Ja had het zelfde probleem met de P35 chipset lol .

2.1 volt voor al het XMS geheugen handmatig instellen en anders poooooooooooof BSOD.

2.1 was niet genoeg het word pas echt rete stabiel op 2.2 volt

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Pagina: 1