Verschil SLI 8x/8x <> 16x/16x

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Slunigo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-03 15:34
Ik wil volgende week nieuwe onderdelen bestellen en ben al geruime tijd bezig een lijst samen te stellen. Nu lees ik hier en daar verschillende dingen, maar een aantal zaken zijn mij nog onduidelijk. Ik heb nu in principe een lijst samengesteld, maar zal deze niet zomaar plaatsen om te vragen of die goed is haha :). Het zal in principe gewoon moeten werken, maar mijn vraag is nu wat het beste zal zijn met het oog op een zeer toekomstige upgrade (op het moment niet genoeg geld voor; maar wil al wel vast een basis hebben).

De upgrade zal geheugen & een extra video kaart betreffen (SLI). Nu zag ik op de site van ASUS bij de productbeschrijvingen, dat de M2N-SLI in SLI mode maar 8x / 8x geeft indien je twee kaarten hebt en de M2N32-SLI 'gewoon' 16x /16x. Is dit verschil erg groot of dusdanig klein dat het niet uitmaakt?

Ik wilde dus aanvankelijk voor de M2N-SLI Deluxe gaan en hier eerst een 7950GT inpluggen en dan over circa een maand of 2 ééntje extra bijpluggen (kan er wel vanuit gaan dat deze dan nog wel te verkrijgen is?), maar indien het verschil in geleverde prestaties met de M2N32-SLI te groot is, ga ik voor de laatste.

Eerste 'setup':
* CPU: AMD Athlon X2 6000+
* Koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
* MoBo: Asus M2N-SLI Deluxe / Asus M2N32-SLI Deluxe ???? (afhankelijk dus van verschil qua geleverde prestaties tussen 8x/8x en 16x/16x)
* Graf. Kaart: Asus/XFX 7950GT - 512MB (niet de 256MB variant) - PCI-e (afhankelijk van prijs/beschikbaarheid... XFX schijnt beter uit de tests te komen, maar minder winkels bieden hem aan en is ook ietsjes duurder dacht ik)
* Geheugen: Kingston 2 x 1GB - DDR2 - 667Mhz (KVR667D2N5K2/2G - compatibiliteit gechecked met beide moederborden)
* Voeding: Thermaltake Toughpower 700W - Cable Management (weet niet 100% of dit goed is; heb voor 1,7TB aan HD's, waarvan zowel ATA als SATA en 2 DVD branders)

Uitbreiding:
* Geheugen: Kingston - zelfde kitje als hierboven; mag geen problemen opleveren
* Graf. Kaart: Extra kaart; zelfde als hierboven.

Vraag is dus of het verschil in snelheid @ SLI erg groot is of verwaarloosbaar? Zou ik dus het beste voor de M2N-SLI kunnen gaan, of toch de duurdere M2N32-SLI?

Hoewel het een klein beetje offtopic is en niet altijd geheel de bedoeling, een beetje (positief) commentaar op het lijstje is altijd welkom :). Het budget is 'beperkt', zo rond de € 700,-.

Gaarne wat input :), bij voorbaat dank!

Greets,
Bruce

Slunigo#2169

• Slunigo
Owkej thanks! Denk dat ik nu wel wat meer weet over hoe PCI(-e) precies werkt.

Als ik alles nu goed heb doorgenomen komt het op het volgende neer:
Aanvankelijk is het verschil tussen x1 en x4-x8-x16 erg groot, maar tussen x4-x8-x16 in principe te verwaarlozen. Scores worden niet extreem veel hoger, zelfde voor fps (tijdens het benchmarken via games). Maar bij het gebruik van SPECviewperf worden de verschillen al groter. De verschillen nemen tussen x1-x4-x8-x16 exponentieel af zeg maar.

Dus bij het gebruik van professionele grafische programma's zou x16 beter zijn dan x8, maar bij spellen zou het niet heel veel moeten boeien.

Zijn bij SLI deze verschillen in principe gelijk, omdat je met twee dezelfde kaarten werkt, of zijn er andere bijwerkingen, juist omdat je twee dezelfde kaarten gebruikt, dus worden de 'tekortkomingen' (verschil tussen x8/x8 en x16/x16) vergroot? Dit is mij niet helemaal duidelijk geworden uit het artikel, omdat hier alleen gesproken wordt over kaarten in single modus.

Heb hier en daar gezocht en kwam in principe alleen te weten hoe SLI precies werkt en bijvoorbeeld dat eerst het aantal lanes verdeeld moesten worden over beide kaarten, maar dat dat nu niet meer nodig is. Niet echt iets over de grootte van verschil tussen 2x8 of 2x16. Excuses als dit toch redelijk makkelijk te vinden is en/of een simpele vraag is :X

Bij voorbaat thanks,

Bruce

Slunigo#2169

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Even kort door de bocht, bij jouw beeldkaarten is het verschil nog niet merkbaar! Je zal een kaart van de 8800 series moeten gaan bekijken eer je genoeg bandbreedte verkwist dat je 16x inneemt

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Slunigo
Thanks voor je reactie :)

Kort door de bocht, maar duidelijk :D

Dus bij de 7950 (of 7900 waar ik nu tusse twijfel; is iets goedkoper, maar komt nóg ietsjes beter uit benchmarks) boeit het niet of ze nu in SLI op x8/x8 draaien ipv x16/x16?

Dan kan ik dus 'zonder zorgen' de M2N-SLI Deluxe nemen ipv de M2N32-SLI Deluxe? :)

Slunigo#2169