Muziek componeren op mijn Mac als beginner

Pagina: 1
Acties:
  • 2.076 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Stap voor stap wil ik meer met muziek gaan doen. Ik speel gitaar en wil graag mijn eigen nummers maken waarbij ik dan bijvoorbeeld 2 instrumenten in 1 nummer wil laten horen.

Maargoed, ik heb dus een iMac en GarageBand. GarageBand komt voor mij nogal simpel over dus ik zit te denken aan Logic Express. Maar help! Ik ben nog een ongelooflijke beginner eigenlijk. Is dit wel slim? Ik weet niet eens wat ik met de MIDI moet op mijn Mac, wat is dat echt? En op mijn Mac heb ik gewoon een normale audio input, is dat genoeg? Heb ik nog meer nodig?

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Wat voor instrumenten?

Gitaar kan gewoon als je een pre-amp hebt via de line-in van je mac. Midi kan je gebruiken als je keyboard of drums wilt gaan spelen ofzo.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

allereerst: begin lekker in Garageband. Het ziet er simpel uit, maar voor je basic wensen kan het alles wat je zoekt. Wil je met MIDI aan de slag kan je in Garageband direct 'scoren' of je kan met een extern MIDI device wat inspelen en later bewerken. Als extern device kan je bijvoorbeeld kijken naar een M-Audio Keystation. Dit is een betaalbaar MIDI keyboard dat via USB aangesloten wordt en prima werkt op een Mac :) Mocht je niet zo handig zijn met toetsen, kan je eens kijken naar de opties die Roland biedt voor gitaar.

Je bent niet echt duidelijk wat voor gitaar je speelt. Speel je akoestisch of electrisch? Of beide? Heeft je eventuele akoestische gitaar een element en een pre-amp?

Launching containers into space

• NiteSpeed
Oh, Whieee, heb jij ervaring met die keystation? Ik zit eraan te denken om hem bij mijn MBP te kopen omdat ik toch 20% korting krijg, maar ik vraag me af of hij wel euh... hardere en zachtere tonen weet te produceren. Hoe harder je aanslaat hoe harder de toon, dat idee?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik speel zelf gitaar en gebruik vaker garageband om wat stukjes in te spelen, en er dan wat drum etc bij te zetten. Garageband heeft zelf een paar "effecten" als distortion etc, deze zou ik niet gebruiken, dat vertraagt de zaak enorm, gebruik liever zelf een soort van pre-amp, wat Whieee al aangeeft :)

Op mn iBook heb ik vroeger een iMic gekocht omdat een iBook geen line in had, dit werkte prima :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je nog geen ervaring met MIDI en audio recording hebt kun je beter met Garageband beginnen denk ik. Met Logic zul je in het begin vooral bezig zijn met uitzoeken hoe alles werkt, terwijl je met Garageband vrij eenvoudig al een leuk resultaat kunt halen.

De M-Audio keystation is trouwens velocity-sensitive, wat de standaard aanslaggevoeligheid is van goedkopere keyboards. Dus als je toetsen harder aanslaat klinken de noten inderdaad harder.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De keystation kan ik weinig over zeggen aangezien mijn toetsenskills niet verder komen dan vader jacob :+ Dus hoe het zit met de aanslaggevoeligheid zou je zelf eens moeten testen. Verschillende AC's hebben zo'n keystation aan een 'muziek Mac' hangen als demo.

Ik heb overigens nooit echt latency ervaren bij het gebruik van de builtin amp-sim, maar misschien is de iBook er niet helemaal krachtig genoeg voor. Wat wel een feit is, is dat de meegeleverde amp-sims niet echt spectaculair zijn. Maar voor een electische gitaar is het ideaal om bijvoorbeeld een PodXT te gebruiken :)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:57

Kluus

Gang is alles

Hoe sluit je een midi device aan op de iMac? Mij keyboard heeft namelijk alleen zo'n midi out die ik geloof ik op de gameport van een geluidskaart kon plakken. Zijn hier verloop snoertjes / kastjes voor? Of zal ik echt een moderner keyboard nodig hebben om op mijn mac in te kunnen spelen?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

TjaBske schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:05:
Hoe sluit je een midi device aan op de iMac? Mij keyboard heeft namelijk alleen zo'n midi out die ik geloof ik op de gameport van een geluidskaart kon plakken. Zijn hier verloop snoertjes / kastjes voor? Of zal ik echt een moderner keyboard nodig hebben om op mijn mac in te kunnen spelen?
er zijn USB->MIDI adapters voor beschikbaar. De meeste AC's hebben ze op voorraad.

• FerdiV
Whieee schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 03:06:
allereerst: begin lekker in Garageband. Het ziet er simpel uit, maar voor je basic wensen kan het alles wat je zoekt. Wil je met MIDI aan de slag kan je in Garageband direct 'scoren' of je kan met een extern MIDI device wat inspelen en later bewerken. Als extern device kan je bijvoorbeeld kijken naar een M-Audio Keystation. Dit is een betaalbaar MIDI keyboard dat via USB aangesloten wordt en prima werkt op een Mac :) Mocht je niet zo handig zijn met toetsen, kan je eens kijken naar de opties die Roland biedt voor gitaar.

Je bent niet echt duidelijk wat voor gitaar je speelt. Speel je akoestisch of electrisch? Of beide? Heeft je eventuele akoestische gitaar een element en een pre-amp?
Ik heb een electrische en een semi-akoestische en ja deze laatste heeft een element (meerdere). Pre-amp? Ja er zitten wat knopjes op voor de MID LOW en HIGH en voor Treble en Bass. Maar wat is een MIDI device precies? Wat doet deze en wat is het?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je kan MIDI zien als een soort programmeermethode voor software gebaseerde muziek. Een MIDI apparaat kan klinken als elk instrument dat je wavetable ondersteunt. Wat je in feite doet met een MIDI instrument is de precieze muziek 'programmeren' door het te spelen. De noten die je speelt, en de lengte ervan worden opgeslagen. Vervolgens kan je naar keuze het instrument bepalen.

Lees ook het Wikipedia artikel over MIDI

Een MIDI device is in wezen niets meer dan een hulpmiddel voor het 'programmeren' van je muziek. In plaats van dat je elk nootje moet bepalen, lengte toevoegen, etc, speel je gewoon wat de bedoeling is, en pas je vervolgens hooguit nog kleine details of fouten aan :)

• FerdiV
Whieee schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:13:
Je kan MIDI zien als een soort programmeermethode voor software gebaseerde muziek. Een MIDI apparaat kan klinken als elk instrument dat je wavetable ondersteunt. Wat je in feite doet met een MIDI instrument is de precieze muziek 'programmeren' door het te spelen. De noten die je speelt, en de lengte ervan worden opgeslagen. Vervolgens kan je naar keuze het instrument bepalen.

Lees ook het Wikipedia artikel over MIDI

Een MIDI device is in wezen niets meer dan een hulpmiddel voor het 'programmeren' van je muziek. In plaats van dat je elk nootje moet bepalen, lengte toevoegen, etc, speel je gewoon wat de bedoeling is, en pas je vervolgens hooguit nog kleine details of fouten aan :)
Mmm ok en zo iets is wel nodig als je Logic gebruikt? En wat doet dat MIDI setup in de iMac dan precies? Mijn vraag is nu dus eigenlijk of ik dat nodig heb?

• FerdiV
Dubbelpost, sorry

[ Voor 98% gewijzigd door FerdiV op 27-07-2007 13:18 ]

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

op zich kan je zowel met Garageband als Logic als alle alternatieven zonder extern gereedschap met MIDI werken. Echter, als je veel eigen composities met MIDI wil gaan maken is het heel erg aan te raden wel een keyboard of een MIDI element te hebben omdat het het werk een stuk versnelt. Vergelijk het hiermee: met het On Screen Keyboard kan je ook typen. Je moet dan elke letter aanklikken. Met een normaal toetsenbord kan je ook typen, alleen stukken gemakkelijker. Hetzelfde geldt dus voor MIDI muziek maken met een keyboard.

Overigens kan je het antwoord op veel van je vragen ook vinden door deze Apple online seminar te bekijken. Je moet je er wel voor registreren maar dat is gratis :)

• FerdiV
Whieee schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:35:
op zich kan je zowel met Garageband als Logic als alle alternatieven zonder extern gereedschap met MIDI werken. Echter, als je veel eigen composities met MIDI wil gaan maken is het heel erg aan te raden wel een keyboard of een MIDI element te hebben omdat het het werk een stuk versnelt. Vergelijk het hiermee: met het On Screen Keyboard kan je ook typen. Je moet dan elke letter aanklikken. Met een normaal toetsenbord kan je ook typen, alleen stukken gemakkelijker. Hetzelfde geldt dus voor MIDI muziek maken met een keyboard.

Overigens kan je het antwoord op veel van je vragen ook vinden door deze Apple online seminar te bekijken. Je moet je er wel voor registreren maar dat is gratis :)
Ah ok dank je wel :) Zal wat gaan lezen enzo. Bedankt voor al je hulp :)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

FerdiV schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:45:
[...]

Ah ok dank je wel :) Zal wat gaan lezen enzo. Bedankt voor al je hulp :)
nog beter -> Zet de video aan en kijken maar :)

• FerdiV
Whieee schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:51:
[...]

nog beter -> Zet de video aan en kijken maar :)
Is op de NL Apple site dit ook te vinden? Hoe heet het daar? Geen seminars lijkt me?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

FerdiV schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:00:
[...]

Is op de NL Apple site dit ook te vinden? Hoe heet het daar? Geen seminars lijkt me?
Ik heb geen idee :P Is engels een probleem?

• FerdiV
Whieee schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:36:
[...]

Ik heb geen idee :P Is engels een probleem?
Nee hoor, mijn hele mac heb ik op engels staan maar voor dingen waarbij ik mijn aandacht extra goed op moet leggen en waarvan ik zeker wil zijn heb ik het het liefste toch n het NL. Maargoed dan maar engels, geen prob :)

Verwijderd

de m-audio keystation e49 kan je gewoon usb op je macbook aansluiten en krijgt daardoor stroom/voeding en midi loopt direct er ook door naar je DAW programma zoals GrgBand/ logic / protools niet eens drivers instaleren.
Als beginner niet aan Logic en Protools beginnen, teveel mogelijkheden en veels te veel van het goeie wat jij wilt doen. Garageband en Cubase en ableton live 5 zijn goeie begin programma's in volgorde op te leren hoe een DAW programma in elkaar zit en met opnemen.
ik verwijs je ook door naar www.homerecording.be . Erg goeie site. Erg helpgraage forum.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:44:
de m-audio keystation e49 kan je gewoon usb op je macbook aansluiten en krijgt daardoor stroom/voeding en midi loopt direct er ook door naar je DAW programma zoals GrgBand/ logic / protools niet eens drivers instaleren.
Best een fijn en goedkoop ding inderdaad, verwacht alleen niet de aanslaggevoeligheid die je op een duurder geval krijgt. Prima om wat MIDI-lijntjes mee in te spelen tho.
Als beginner niet aan Logic en Protools beginnen, teveel mogelijkheden en veels te veel van het goeie wat jij wilt doen. Garageband en Cubase en ableton live 5 zijn goeie begin programma's in volgorde op te leren hoe een DAW programma in elkaar zit en met opnemen.
Yep. Er zit een lite versie van Ableton Live bij de e49 trouwens, inclusief (bij mij) gratis update naar 6 (lite). Maar ik gebruik meestal gewoon GarageBand.

Zoef

• FerdiV
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:44:
ik verwijs je ook door naar www.homerecording.be . Erg goeie site. Erg helpgraage forum.
Mmm maar dat is een geheel keyboard :S Maar daar kan je dus ook gewoon de MIDI mee regelen? Mmm 2 in 1 dus? Ah w8 ik snap het denk al |:( Je speelt de noten dus in met de keyboard en omdat hij MIDI heeft kan je daarna zelf bepalen welk instrument het is? Begin ik het te snappen? :P naja ik zal wikipedia ff doorlezen, kom net uit me werk.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

FerdiV schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 22:55:
[...]

Mmm maar dat is een geheel keyboard :S Maar daar kan je dus ook gewoon de MIDI mee regelen? Mmm 2 in 1 dus? Ah w8 ik snap het denk al |:( Je speelt de noten dus in met de keyboard en omdat hij MIDI heeft kan je daarna zelf bepalen welk instrument het is? Begin ik het te snappen? :P naja ik zal wikipedia ff doorlezen, kom net uit me werk.
het MIDI keyboard is geen muziek instrument, maar een invoerapparaat ;) Je 'voert de noten in' door te spelen, en vervolgens kan je in Garageband vanalles eraan veranderen zonder het opnieuw te moeten spelen. Wil je piano? Dan verander je het instrument. Reverbje erbij? Klik maar aan. De hele handel een stap omlaag? Regelen we. Klinkt die F in de 2e maat toch crap en heb je liever een F#? Ook dat kan. Jouw MIDI spoor heeft instructies (de noten) en parameters (welk instrument, welke effecten, eventuele modulatie.

Snap je? ;)

• FerdiV
Jups:) Thnx man, had wiki door gelezen en nu snap ik het aardig. :)

• NiteSpeed
Zpottr schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 22:04:
[...]

Best een fijn en goedkoop ding inderdaad, verwacht alleen niet de aanslaggevoeligheid die je op een duurder geval krijgt. Prima om wat MIDI-lijntjes mee in te spelen tho.
Ik speel nu gitaar een paar jaar en heb zin om piano te leren spelen. Aangezien ik klein behuisd ben, student, en geld groeit niet aan de boom lijkt het me wel fijn om het op een MIDI toetsenbordje te leren. Ik doe vast geen slechte koop met dit keyboardje toch?

Verwijderd

Voor dat bedrag kan je na mijn zinnen (onder 100euro dus en nog eens ableton live erbij en perfecte ondersteuning op het m-audio forum) geen betere krijgen. Vind zelfs zijn toetsenaanslag best fijn voor de wat hardere rock beats. Mhja maar das mijn smaak dan.

Vergeet niet dat er net een nieuwe m-audio e49 keystation is uitgekomen.
OUD:
Afbeeldingslocatie: http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/kuvat/atk/m-audio/keystation_49e.jpg

Nieuw met betere toetsenhandeling. OOK GENAAMD ALS DE M-AUDIO KEYRIG 49
Afbeeldingslocatie: http://www.homestudio.fr/images_magasin/3602_image_med_m-audio-keyrig49.jpg

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

thanks voor de info Mauce! Die nieuwe ziet er ook wel beter uit imho :) En het blijft een nette koop idd,

• NiteSpeed
Okay, allemaal bedankt voor de info. Ik weet vrij zeker dat ik nu een M-audio dingetje koop erbij.
Pagina: 1