Toon posts:

[gemeentenaam] .eu (Juridisch vraagje)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo !

Ik heb in de vrije periode een domeinnaam geregistreerd met de naam van een gemeente .eu. Deze gemeente heeft die domeinnaam ook proberen te registreren in de sunrise periode maar heeft een status "expired" meegekregen zodat hij vrij is gekomen. Nu had ik deze domeinnaam te koop staan. Ik heb een brief van een advocaat in naam van de gemeente gekregen dat ze mijn domeinnaam willen overnemen. Maar de gemeente wil niet meer betalen dan dat eventuele proceskosten zullen zijn. Wat zijn mijn rechten in deze situatie ? Ik ben best bereid om de domeinnaam van de hand te doen maar ik heb geen idee wat zoiets waard is en of ik wellicht te veel vraag zodat ik misschien een proces aan mijn broek krijg. Kan iemand mij in deze situatie raad geven ??

Mvg,

J

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 14:49

Nik

10 tot 20 euro + de kosten van de aanschaf van je domein, en je mag in je handjes klappen.

Verwijderd

Topicstarter
proller schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:54:
10 tot 20 euro + de kosten van de aanschaf van je domein, en je mag in je handjes klappen.
Dat is wel wat overdreven weinig dacht ik...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:56:
[...]

Waar had je zelf aan gedacht dan?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 14:49

Nik

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:56:
[...]

Je "kaapt" een domein, en nu denk je er rijk mee te worden? 10k in losgeld ofzo?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

En doe je er zelf ook iets relevants mee? Of is het gewoon een leeg domein waarmee je geld wilt vangen?

Twitter

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:44
proceskosten ? 1500 ofzo.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Het zoveelste "wat is deze domeinnaam waard?" topic :/

Als ze een proces willen aanspannen, moeten ze dat vooral doen. Je was vrij de domeinnaam te registreren in de periode ná de sunrise perioden. Zolang je geen inbreuk maakt op merkenrecht heb je niet zoveel te vrezen, maar het is verstandig om akkoord te gaan voor enkele honderden euro's. Bedenk dat de domeinnaam in de sunrise periode iets van 195 euro kostte, plus 80 euro voor het eerste jaar ofzo. Als je daar iets boven gaat zitten heb je een mooie deal.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-11 19:56
Het hangt er ook een beetje vanaf wat die gemeente er mee wil gaan doen. Elke Nederlander die een gemeente zoekt begint bij <gemeente>.nl, niet met <gemeente>.eu. Die .eu domeinen zijn alleen interessant voor internationaal gebruik. Een gemeente als Gatindegrondstradeel heeft daar niets aan. Maar als je kijkt naar www.amsterdam.eu dan zie je dat die geredirect wordt naar www.iamsterdam.com, de internationale, commerciële en toeristische site van Amsterdam. In het algemeen kleeft aan een .eu domein een veel commerciëler belang dan aan een .nl variant. Een gemeente die iets zinnigs wil gaan doen met een .eu domein heeft daar een project van gemaakt, met een ambtenaar als projectleider, een webdesignbureau, marketing- of PRdoelstellingen (meer toeristen of bedrijven binnenhalen of makkelijker lobbyen in Brussel). En een bijbehorend meerjaren budget. Aangezien het om een overheidsproject moet je boven water kunnen halen wat de bedoelingen zijn, wie er aan werkt en welke bedragen er mee gemoeid zijn. Ga daarover eens praten met je vertegenwoordiger in de gemeenteraad, of vraag aan de gemeentevoorlichting of de grifier van het college wie er over gaan. En vraag de begrotingen op.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er wordt door rechters vaak ook gekeken naar het doel wat je hebt met de website. Als het is om geld te verdienen door domeinkapen, dan hoef je niet op veel support te rekenen. Door te zeggen dat je hem wilt verkopen wordt je gelijk als domeinkaper gezien. Terecht trouwens en mijn persoonlijke mening is dat je blij mag zijn als je je kosten terugkrijgt, maar dat terzijde.

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 26-07-2007 21:21 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Kalief schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:16:
Het hangt er ook een beetje vanaf wat die gemeente er mee wil gaan doen. Elke Nederlander die een gemeente zoekt begint bij <gemeente>.nl, niet met <gemeente>.eu. Die .eu domeinen zijn alleen interessant voor internationaal gebruik. Een gemeente als Gatindegrondstradeel heeft daar niets aan. Maar als je kijkt naar www.amsterdam.eu dan zie je dat die geredirect wordt naar www.iamsterdam.com, de internationale, commerciële en toeristische site van Amsterdam. In het algemeen kleeft aan een .eu domein een veel commerciëler belang dan aan een .nl variant. Een gemeente die iets zinnigs wil gaan doen met een .eu domein heeft daar een project van gemaakt, met een ambtenaar als projectleider, een webdesignbureau, marketing- of PRdoelstellingen (meer toeristen of bedrijven binnenhalen of makkelijker lobbyen in Brussel). En een bijbehorend meerjaren budget. Aangezien het om een overheidsproject moet je boven water kunnen halen wat de bedoelingen zijn, wie er aan werkt en welke bedragen er mee gemoeid zijn. Ga daarover eens praten met je vertegenwoordiger in de gemeenteraad, of vraag aan de gemeentevoorlichting of de grifier van het college wie er over gaan. En vraag de begrotingen op.
Bedankt !! Ik zal het eens navragen !

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:20:
Er wordt door rechters vaak ook gekeken naar het doel wat je hebt met de website. Als het is om geld te verdienen door domeinkapen, dan hoef je niet op veel support te rekenen. Door te zeggen dat je hem wilt verkopen wordt je gelijk als domeinkaper gezien. Terecht trouwens en mijn persoonlijke mening is dat je blij mag zijn als je je kosten terugkrijgt, maar dat terzijde.
Ja maar we hebben het hier over een .eu domein, niet over een .nl domein. Wat heeft een nederlandse rechter nou te zeggen over een .eu domeinnaam die door een organisatie in belgie(brussel) uitgegeven wordt ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:02:
Het zoveelste "wat is deze domeinnaam waard?" topic :/

Als ze een proces willen aanspannen, moeten ze dat vooral doen. Je was vrij de domeinnaam te registreren in de periode ná de sunrise perioden. Zolang je geen inbreuk maakt op merkenrecht heb je niet zoveel te vrezen, maar het is verstandig om akkoord te gaan voor enkele honderden euro's. Bedenk dat de domeinnaam in de sunrise periode iets van 195 euro kostte, plus 80 euro voor het eerste jaar ofzo. Als je daar iets boven gaat zitten heb je een mooie deal.
Ja aan zoiets zat ik ook te denken, het hoeft ook niet uit de klauwen te lopen natuurlijk. Maar vind het zo jammer dat ze het via een advocatenkantoor spelen, een belletje van de betreffende gemeente naar mij was genoeg geweest.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:26:
[...]
Ja maar we hebben het hier over een .eu domein, niet over een .nl domein. Wat heeft een nederlandse rechter nou te zeggen over een .eu domeinnaam die door een organisatie in belgie(brussel) uitgegeven wordt ?
Dat moet je een advocaat vragen. Dit soort dingen worden echter vaak gewoon op lokaal niveau gedaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:27:
[...]
Ja aan zoiets zat ik ook te denken, het hoeft ook niet uit de klauwen te lopen natuurlijk. Maar vind het zo jammer dat ze het via een advocatenkantoor spelen, een belletje van de betreffende gemeente naar mij was genoeg geweest.
Bekijk het ook vanuit de andere kant. Domeinkapers zijn vervelend en doen dit alleen uit winstbejag. Verwachtte je soms met open armen binnen te worden gehaald?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:44
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:26:
[...]

Een rechter heeft genoeg te zeggen over een dispuut tussen 2 NL partijen ;)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:30:
[...]

Bekijk het ook vanuit de andere kant. Domeinkapers zijn vervelend en doen dit alleen uit winstbejag. Verwachtte je soms met open armen binnen te worden gehaald?
Nee dat niet, maar een belletje was goed geweest dan waren we eruit gekomen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:53:
[...]
Nee dat niet, maar een belletje was goed geweest dan waren we eruit gekomen.
Een gemeente heeft nu eenmaal veel meer geld, en ze gaan je onder druk zetten. Jij moet afwegen of je het risico wilt lopen en de domeinnaam af te moeten geven, en ook de kosten van het proces te moeten dragen. Het kan daardoor juist een financieel fiasco voor je worden.

Bied ze zelf aan om het voor de kostprijs en een klein extraatje voor de moeite over te dragen. Dan hou je er zeker wat aan over. Anders loop je risico, en je moet er niet vanuit gaan dat je veel sympathie zult oogsten.

Maar goed, mijn mening is duidelijk. De afweging ligt nu bij jou.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 26-07-2007 21:59 ]

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 17:24

jep

Het is niet heel eerlijk maar wel simpel: ze hebben er geen recht op. Ze hebben die kans gemist toen ze hem hadden kunnen claimen tijdens de daarvoor bedoelde periodes. Ik zou je alleen willen adviseren er netjes mee om te gaan en 't niet teveel uit te buiten. :)

Verwijderd

Topicstarter
jep schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:21:
Het is niet heel eerlijk maar wel simpel: ze hebben er geen recht op. Ze hebben die kans gemist toen ze hem hadden kunnen claimen tijdens de daarvoor bedoelde periodes. Ik zou je alleen willen adviseren er netjes mee om te gaan en 't niet teveel uit te buiten. :)
Precies ! dat is ook wat ik wil.
Pagina: 1