Toon posts:

Intel Core 2 the Extreme?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik niet begrijp van die Core 2 Extreme is dat een quadcore (Clovertown met X5355) ongeveer 2x zo grote prestaties haalt op de benchmark als een dualcore (Woodcrest x5160), terwijl ze alle twee over een 1333MHz (10,6GB/s) bus beschikken.

In mijn optiek zal dat betekenen dat de dualcore de bus in eerste instantie niet eens voor 50% gebruikt of dat het ware verschil gemaakt wordt door de 4MB L2 cache van de dualcore te verdubbelen. Kan iemand zich hierin vinden of zit ik er in beide gevallen gewoon naast?

Alvast bedankt

Voor het verschil tussen de Clovertown of Woodcrest zie: reviews: Databasetest: Intel Xeon 'Clovertown' X5355

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Die database test is een multi-threaded app.
Dit houd dus in dat alles netjes over verschillende cores wordt opgedeelt.
De bus wordt inderdaat niet volledig benut door een dual core, daarom is het mogenlijk om veel sneller te gaan met een quad in dit soort situaties vanwege de dubbele hoeveelheid aan cores.
Dus ipv dat je 2 kerntjes aan het werk zet zet je er nu in feite "4" aan het werk.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, maar wat denk je van het aantal cache. Die Itanium doet het waarschijnlijk een stuk beter in die test door onder andere zijn 24MB L3 cache<?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 02:05:
Aha, maar wat denk je van het aantal cache. Die Itanium doet het waarschijnlijk een stuk beter in die test door onder andere zijn 24MB L3 cache<?
De hoeveelheid cache is natuurlijk ook belangrijk. Alleen denk ik niet dat je zomaar een Xeon naast een Itanium kunt zetten. Itaniums zijn leuke cpus, maar wel iets compleet anders. Ze hebben namelijk een compleet andere architectuur. Maar als je apps hebt die ook kan draaien op een itanium en gebruik maken van veel cache dan is zo'n itanium mogelijk wel sneller dan een xeon.