Nieuwe PC: Grote problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

• Arno89
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11-2025
Hallo tweakers,

Ik heb vandaag een nieuwe pc opgehaald. De PC is geassembleerd maar ik heb het idee dat het niet helemaal goed is gedaan. Ik zal eerst even de specs van de PC vertellen en dan uitleggen wat er is gebeurd:

Antec p182
Corsair 520 Watt
E6600
Gigabyte GA-P35-DS3
Kingston 2 gig, pc5300
Asus 8800GTS 640
X-Fi XtremeMusic
Seagate Barracuda 320GB
NEC AD-7173S (DVD brander)
Samsung SH-D163C (DVD speler)
Apacer 15-in-1 card reader

Thuis heb ik de pc klaargezet en natuurlijk even opengemaakt om te kijken of alles goed was. Op het eerste gezicht zag het er goed uit. Echter vond ik één los hangend stekkertje. Op dit stekkertje stond 'HDD LED II'. Aangezien ik maar 1 HDD heb leek het mij logisch dat deze niet was aangesloten. Enfin, na het aansluiten van monitor, boxen, toetsenbord en muis heb ik de stroom erop gezet en de computer aangezet. De Windows CD erin gedaan en gewacht. Na het laden gaf Windows aan dat Windows geïnstalleerd moest worden op een lege partitie. Maar wat zag ik nu: Er stond dat de lege partitie 131069 MB bedroeg! De HDD heeft een capaciteit van 320GB! Windows gaf aan dat ik met een druk op de pijl naar boven andere mogelijkheden kon zien. Dit deed ik, nu kreeg ik 4x te zien "Schijf is niet herkend." (Niet 4x achter elkaar dezelfde melding maar het stond 4x onder elkaar). Ik was weer verbaast en dacht ik ga maar weer naar de HDD. Dus ik drukte op de pijl naar beneden om weer terug te gaan maar dit werkte niet. Na een herstart van de computer kwam ik weer op hetzelfde punt: Lege partitie van 131069 MB. Ik besloot om hierop de windows te installeren. Dit ging goed. Toen echter Win XP Pro geinstalleerd was en opgestart was kwamen de volgende problemen: Rechtsonderin kwam het icoontje van hardware verwijderen. Ik klikte hierop en er stond: 'USB apparaat voor massa opslag - Stations (C:, D:, E:, F:) veilig verwijderen.' Dit vond ik vreemd want ik had geen USB apparaat aan mijn computer hangen. Ik ging naar Deze Computer en daar stond 1 HDD en 4 verwissebare media. De verwisselbare media waren de stations C:, D:, E:, en F:. Dit bleek de card-reader te zijn, de card-reader heeft namelijk 4 ingangen. Vervolgens keek ik in Deze Computer naar de eigenschappen van de HDD en er stond inderdaad totale schijf ruimte 130GB. Vervolgens wilde ik kijken wat er wel werkte dus ik ging kijken of er muziek geluisterd kon worden. Toen ik Windows Media Player startte en op play drukte kwam de melding: 'De audiogegevensstroom kan niet worden afgespeeld: er is geen audiohardware beschikbaar of deze reageert niet.'
Vervolgens klikte ik rechtsonderin op het icoontje van hardware veilig verwijderen en keek wat er ging gebeuren. Ik sloot de het USB apparaat voor massa opslag af en de card-reader werkte niet meer. Ik neem aan dat een card-reader niet zo hoort te werken (?). Bij een herstart werkte de card-reader wel weer, maar de melding van de te verwijderen hardware kwam weer. Vervolgens heb ik de PC uitgezet. Een kleine samenvatting van de problemen:

1. Windows zegt dat de HDD ~130 GB is terwijl dit een 320GB schijf is.
2. Na opstarting van Windows geeft Windows de melding dat er hardware veilig verwijderd kan worden. Dit is de card-reader. Volgens mij hoort dit niet?
3. Er kan geen audio worden afgespeeld omdat de geluidskaart niet werkt/herkend wordt.

Ik hoop dat jullie oplossingen hebben voor mijn problemen want ik voel me een beetje beroerd :'( .

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 13:07

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

1) Gebruik een Windows xp cd waar service pack 2 op staat
2) Dit hoort gewoon zo. Trek bij het installeren van Windows xp even de Cardreader los voordat je windows bootschijf op G: komt te staan ipv C:
3) Installeer je geluidskaart ? en zorg dat je je onboard geluidskaart in het bios hebt uitgeschakeld ?

[ Voor 13% gewijzigd door Ossenaar op 26-07-2007 18:48 ]

De kick van Electric!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Je moet de installatie uitvoeren met een Windows CDtje met Servive Pack 2. Of je moet zelf zo een maken door SP2 te slipstreamen in je huidige cd.
De Kaartlezer is waarschijnlijk intern via USB aangesloten? Probeer eens de geluidsdrivers te installeren ;)

Verwijderd

Ik zie het al, je hebt geen moederbord.... ;)

Kan je bij de instalatie van xp niet zien of er ongepartitioneerde ruimte is?

Anders es, control panel, administrative tools, computer management, storage, disk management. Is ook veel informatie over de schijf te vinden.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 18:50 ]

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Ossenaar schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:47:Trek bij het installeren van Windows xp even de Cardreader los voordat je windows bootschijf op G: komt te staan ipv C:
Of je kan via schijfbeheer in Administratieve Tools in het configuratiescherm ook je stationsletters wijzigen.

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 13:07

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Tofu schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:49:
[...]
Of je kan via schijfbeheer in Administratieve Tools in het configuratiescherm ook je stationsletters wijzigen.
Dat kan je doen behalve bij je Opstartschijf ;)

De kick van Electric!

• Arno89
Allereerst bedankt voor de antwoorden.
-Ik heb geen Win XP CD met SP 2. Ik heb wel een apparte CD met Windows XP en een apparte CD met SP 2, kan ik daar wat mee? Zo niet, hoe gaat dat 'slipstreamen'?
-De cardreader is volgens mij inderdaad intern aangesloten via USB want hij geeft de melding dat het een USB apparaat voor massa opslag is. Hoort hij ook intern via USB aangesloten te zijn?
-Hoe zet ik in mijn BIOS mijn onboard sound uit? Ik zal ook even in het boekje van mijn mobo kijken.

Hartelijk bedankt voor jullie goede antwoorden, ik zag mijn geest al even dwalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Arno89 op 26-07-2007 18:58 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je geluidskaart werkt hoogstwaarschijnlijk niet doordat je geen drivers hebt geinstalleerd. Maar heb je uberhaupt wel iets aan drivers geinstalleerd ? (Chipset, usb, video etc) Als je optimaal gebruik wilt maken van je systeem is dit wel zo handig.
Arno89 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:56:
Allereerst bedankt voor de antwoorden.
-Ik heb geen Win XP CD met SP 2. Ik heb wel een apparte CD met Windows XP en een apparte CD met SP 2, kan ik daar wat mee? Zo niet, hoe gaat dat 'slipstreamen'?
Google eens op 'xp met sp2 slipstream, dan kom je onder andere bij deze site
Arno89 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:56:
-De cardreader is volgens mij inderdaad intern aangesloten via USB want hij geeft de melding dat het een USB apparaat voor massa opslag is. Hoort hij ook intern via USB aangesloten te zijn?
Dit is heel normaal en niks om je zorgen over te maken

[ Voor 78% gewijzigd door Dick op 26-07-2007 19:03 ]

• Arno89
kingrichard47 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:58:
Je geluidskaart werkt hoogstwaarschijnlijk niet doordat je geen drivers hebt geinstalleerd. Maar heb je uberhaupt wel iets aan drivers geinstalleerd ? (Chipset, usb, video etc) Als je optimaal gebruik wilt maken van je systeem is dit wel zo handig.
Ja dit ben ik uiteraard van plan maar ik wilde eerst het probleem van de HDD ruimte verhelpen. Bovendien werkt normaal bij mij ook m'n hardware vóórdat ik de drivers installeer, wel minder goed maar geen foutmeldingen e.d. Maar de drivers was ik van plan te instaleren na de instalatie van SP2 omdat sommige drivers SP2 vereisen.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Oke helder, bij geluidskaarten is het echter vaak zo dat deze zonder drivers niet werken. Is het je al gelukt om de onboard sound uit te schakelen ? Dit staat in de BIOS onder Integrated Perhipherals en dan Azalia Codec meende ik

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Arno89 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:03:
[...]
Ja dit ben ik uiteraard van plan maar ik wilde eerst het probleem van de HDD ruimte verhelpen. Bovendien werkt normaal bij mij ook m'n hardware vóórdat ik de drivers installeer, wel minder goed maar geen foutmeldingen e.d. Maar de drivers was ik van plan te instaleren na de instalatie van SP2 omdat sommige drivers SP2 vereisen.
Eerst SP2 installeren en vragen stellen :D

Sp2 helpt een heleboel problemen uit de wereld en anders even de winkel bellen en vragen of het normaal is. Mischien is het bij hun een bekend probleem met HD merk x.

• Arno89
Ik ga zo even in de BIOS kijken. Ik heb twee vraagjes:
1.Is die XP slipstream de enige manier om het probleem van de HDD capaciteit op te lossen? Ik heb namelijk een apparte SP2 CD. Kan ik hier niets mee? Of moet het echt bij de installatie van Windows gebeuren?
2. Mijn HDD (=opstartschijf) heeft de naam I: en dus niet C:. Ik neem aan dat Windows dus opnieuw geinstalleerd moet worden zodat mijn HDD C: wordt? Ik moet dus de cardreader los maken zoals Ossenaar zei? Hoe gaat dit precies in zijn werking? Wanneer moet ik hem los halen en tot wanneer?

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Arno89 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:12:
1.Is die XP slipstream de enige manier om het probleem van de HDD capaciteit op te lossen? Ik heb namelijk een apparte SP2 CD. Kan ik hier niets mee? Of moet het echt bij de installatie van Windows gebeuren?
2. Mijn HDD (=opstartschijf) heeft de naam I: en dus niet C:. Ik neem aan dat Windows dus opnieuw geinstalleerd moet worden zodat mijn HDD C: wordt? Ik moet dus de cardreader los maken zoals Ossenaar zei? Hoe gaat dit precies in zijn werking? Wanneer moet ik hem los halen en tot wanneer?

Bij voorbaat dank.
anders maak je toch een windows-partitie van < 130 gb? na de installatie van sp2 partitioneer je dan de rest als datapartitie.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Arno89 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:12:

Bij voorbaat dank.
Gewoon windows installeren binnen die 160Gb dan sp2 installeren en dan kijken hoe en wat.
Volgens mij heeft ie dan vanzelf extra ruimte vrij op de HD

• Arno89
barfieldmv schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:22:
[...]

Gewoon windows installeren binnen die 160Gb dan sp2 installeren en dan kijken hoe en wat.
Volgens mij heeft ie dan vanzelf extra ruimte vrij op de HD
Ben nu Windows opnieuw aan het instaleren zonder dat de cardreader aangesloten is. Daarna ga ik SP2 erop gooien en hopen dat m'n schijf dan wel 320GB is.

[ Voor 34% gewijzigd door Arno89 op 26-07-2007 20:04 ]

Verwijderd

Arno, ff je DM bekijken... Met Acronis DDS hoef je niet te gaan zoeken in windows en kun je eenvoudig je stationsnamen wijzigen zonder geklooi. Probeer anders de trial eerst...

SP2 is anders ook nog altijd te downloaden via de Microsoft Windows site, mocht het met het schijfje je niet lukken...

• Arno89
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:11:
Arno, ff je DM bekijken... Met Acronis DDS hoef je niet te gaan zoeken in windows en kun je eenvoudig je stationsnamen wijzigen zonder geklooi. Probeer anders de trial eerst...
Sorry dat ik niet antwoordde maar ik dacht dat je gezegt had dat je weg moest. Helaas dacht ik ook dat de stationsnaam alleen gewijzigd kon worden met een (her)instalatie van windows en daar ben ik nu mee bezig... Toch bedankt voor je tip! Ik waardeer het dat je me zovaak helpt.
SP2 is anders ook nog altijd te downloaden via de Microsoft Windows site, mocht het met het schijfje je niet lukken...
Met het CD'tje gaat het wel lukken, ik hoop alleen dat Windows dan wel de 320GB herkent zonder met programma's aan m'n HDD te rommelen. Maar mocht het niet lukken volg ik jou tip op :). En mocht dat niet lukken dan ga ik de slipsteam CD maken. Al met al loopt de hele planning weer uit, maarja dat gebeurt vaak met computers :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Arno89 op 26-07-2007 20:25 ]

Verwijderd

:*) Ik zit nu ook bij m'n vriendin achter d'r PC, Arno! Niet zo leuk vind ze, maar ik volg het met spanning...

Anyhow, Acronis DDS doet eigenlijk niet veel meer dan direct HD('s)/opslag overzichtelijk maken en makkelijk te bewerken. Idd., misschien dat SP2 het ook klaart - geen ervaring mee wat dat betreft. Het blijft handig voor oa. 't partitioneren straks.

Wat je X-Fi XtremeMusic betreft... Ik neem aan dat Azerty het schijfje meegeleverd hebt, nie (anders ff de Creative site checken)? Je hoeft je onboard-sound daarvoor niet uit te schakelen, gewoon je driver installeren, de rest gaat vanzelf.

Check ook je Forceware versie. Het kan zijn dat ie verouderd is en dat je met nieuwere een driver beter af bent. Kwestie van benchen met 3DMark05/06. Handig daarbij is de tool Driver Cleaner voor het uninstallen van (oudere) versies.

Mocht je tussendoor tijd hebben hier (en back to HW...): hoe staat het met het wow effect van je nieuwe spul?

Hoe dan ook: 't kom goe!

Grtz...

Btw: sowieso windows updaten, maar da hoef nie gemeld te worden, toch?!!

• Arno89
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:01:
:*) Ik zit nu ook bij m'n vriendin achter d'r PC, Arno! Niet zo leuk vind ze, maar ik volg het met spanning...
Doe haar de groeten van me :p.
Anyhow, Acronis DDS doet eigenlijk niet veel meer dan direct HD('s)/opslag overzichtelijk maken en makkelijk te bewerken. Idd., misschien dat SP2 het ook klaart - geen ervaring mee wat dat betreft. Het blijft handig voor oa. 't partitioneren straks.
Helaas SP2 heeft het niet verholpen :'(. Er staat nog steeds: Totale grootte 127 GB... Kan ik het misschien verhelpen via dat programma van jou? Zoja, hoe?
Wat je X-Fi XtremeMusic betreft... Ik neem aan dat Azerty het schijfje meegeleverd hebt, nie (anders ff de Creative site checken)? Je hoeft je onboard-sound daarvoor niet uit te schakelen, gewoon je driver installeren, de rest gaat vanzelf.
Ok dat is mooi :).
Mocht je tussendoor tijd hebben hier (en back to HW...): hoe staat het met het wow effect van je nieuwe spul?
Eerst was die heel groot, vooral de nieuwe kast (P182) naast de kast van de oude pc. WAT een verschil :p. Maar omdat het nu nog niet echt wil lukken is het wow-effect ff geremd. Waarschijnlijk komt dat wel weer goed :).

Nu rest nog: Of het proberen via dat programma van jou of die slipstream CD maken. Eerst genoemde heeft mijn voorkeur omdat die slipstream CD maken me aardig wat werkt lijkt (PLUS het feit dat Windows dan ook weer opnieuw geïnstalleerd moet worden...)

• Arno89
Ik ben bezig met Acronis Disk Director. (Mooi programma trouwens.) Het programma ziet inderdaad dat er een vrije (niet gebruikte) partitie is van 170GB. Echter, als ik de optie 'Grootte wijzigen' doe zegt het programma: "Maximum 298,1 GB." Nu is dit beter dan de 128GB wat ik nu heb. Maar nog geen 320 GB. Klopt het dat een schijf 'zomaar' ~20 GB verliest of is dit ook een foutje?

Verwijderd

Een 320GB disk is niet 320GB in binair, maar net geen 300. Fabrikanten rekenen met factoren van het SI stelsel, je windows doet dat niet. Waardoor het wel 320GB is. Daarom hebben ze GiB uit gevonden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

"The difference between SI and binary prefixes is logarithmic — in other words, an SI kilobyte is nearly 98% as much as a kibibyte, but a megabyte is under 96% as much as a mebibyte, and a gigabyte is just over 93% as much as a gibibyte. This means that a 500 GB hard disk drive would appear as "465 GB". As storage sizes get larger and higher units are used, this difference will become more pronounced."

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 21:43 ]

Verwijderd

[Edit: Het verhaal van Reinman klopt (uiteraard!!) en zoiets zou je eigenlijk hier wel moeten weten Arno... Anyway: Zo te zien moet het nu wel gaan lukken :) !]

Feit blijft wel dat Windows een aanzienlijk deel van je HD niet herkent.. Heb je al in je Bootmenu gekeken naar wat daar staat? Het zou kunnen zijn dat je HD fysiek beschadigd is. Chkdsk al geprobeerd? Mocht dat in orde zijn, dan zal DDS wel de hele schijf vinden. Van daaruit kun je 'em dus ook formateren (het wijst zich vanzelf) en evt. partitioneren.

Overigens kun je met DDS wel de naam van je opstartschijf/partitie (en die van je cardreader) veranderen. Hoef je niets voor los te trekken, dat scheelt.

Btw: Dat slipstreamen sloeg toch juist op SP2 en die heb je er nu dus al op/bij zitten...

Kan me voorstellen dat dit ff een afknapper is. Eerst maar eens kijken of je HD niet beschadigd is. Zo niet, dan kom je er softwarematig wel uit. Zo ja, dan wordt het een RMA richting Azerty en heb je binnen no time een nieuwe :)

[Edit 2: denk dat als je die 170 GB partitie formateerd, dat windows deze dan wel ziet...]

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 21:50 ]

• Arno89
Ik heb met DDD de schijf gecontroleerd op fouten. Hij geeft geen foutmelding, wel zegt hij 'Parameter F niet opgegeven.' Maar dat zal wel geen fout zijn. Ik zal het rapport even opgeven:

134206978 kB totale schijfruimte (Dat is dus te weinig)
4554532 kB in 16487 bestanden
4128 kB in 637 indexen
0 kB in beschadigde sectoren (betekent dit dat er beschadigde sectoren zijn??)
89826 kB wordt gebruikt door het systeem
Het logboek bestand neemt 65536 kB in beslag
129558492 kB beschikbaar op schijf

4096 bytes per cluster
33551744 cluster in totaal op schijf
32389623 clusters beschikbaar op schijf (Dit is dus mijn totale schijfruimte? 320GB?)

Aanmerkingen/opmerkingen? Wat nu te doen?
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:39:
[Edit: Het verhaal van Reinman klopt (uiteraard!!) en zoiets zou je eigenlijk hier wel moeten weten Arno...
Ik weet dat er altijd wat van een schijf afgaat maar 20GB (!!) wist ik niet. Blijkbaar is het hoe groter de schijf hoe meer hij verliest?

[ Voor 21% gewijzigd door Arno89 op 26-07-2007 21:53 ]

Verwijderd

Ja het werkt logaritmisch. Hoe groter de schijf, hoe groter het verschil gaat worden. Staat ook duidelijk te lezen in mijn post.

Verwijderd in "Nieuwe PC: Grote problemen"

• Arno89
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:55:
Ja het werkt logaritmisch. Hoe groter de schijf, hoe groter het verschil gaat worden. Staat ook duidelijk te lezen in mijn post.

Verwijderd in "Nieuwe PC: Grote problemen"
Sorry ik had het nog niet gelezen omdat je het had toegevoegd in een edit en ik had nog geen tijd om die wikipedia link te lezen. Dank voor de informatie. DDD is nu aan het zoeken naar verwijderde partities, en herstelt deze. Mocht hij niets vinden voeg ik de twee partities samen. :)

Verwijderd

wat nu te doen
breng je hdd naar waar je je pc hebt gekocht laat hem testen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Arno89 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:50:
134206978 kB totale schijfruimte (Dat is dus te weinig)
4554532 kB in 16487 bestanden
4128 kB in 637 indexen
0 kB in beschadigde sectoren (betekent dit dat er beschadigde sectoren zijn??)
89826 kB wordt gebruikt door het systeem
Het logboek bestand neemt 65536 kB in beslag
129558492 kB beschikbaar op schijf

4096 bytes per cluster
33551744 cluster in totaal op schijf
32389623 clusters beschikbaar op schijf (Dit is dus mijn totale schijfruimte? 320GB?)
Afgezien van het feit dat dit helemaal niet in CSL hoort, is toch duidelijk dat Windows de hele disk ziet? Je moet alleen extra partities maken via Computerbeheer.

Edit: nog niet helemaal goed gelezen. Eerste opmerking blijft staan.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 26-07-2007 22:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Arno89
gambieter schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:03:
[...]

Afgezien van het feit dat dit helemaal niet in CSL hoort, is toch duidelijk dat Windows de hele disk ziet? Je moet alleen extra partities maken via Computerbeheer.

Edit: nog niet helemaal goed gelezen. Eerste opmerking blijft staan.
Oh excuses, ik zag geen ander geschikt subforum en aangezien het om mijn hele systeem ging dacht ik dat het hier wel kon. Als ik fout zit verplaatst een mod het wel toch.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Arno89 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:09:
[...]
Oh excuses, ik zag geen ander geschikt subforum en aangezien het om mijn hele systeem ging dacht ik dat het hier wel kon. Als ik fout zit verplaatst een mod het wel toch.
offtopic: nee, je wordt geacht zelf goed te kijken waar het moet staan, en anders eerst een mod te vragen of het daar hoort.

Kijk eerst eens in je BIOS of je harde schijf uberhaupt goed herkend wordt. En er zijn al een hoop tips gegeven (partitioneren, slipstreamen, etc etc), probeer die eerst uit en ga zelf met de zoektermen aan de slag :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Het is logisch om eerst je systeem te updaten naar de laatste servicepacks en patches en de juiste drivers voordat je zulke vragen stelt :o

Dit soort dingen zij vrij basic zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en had je met wat goede wil zelf makkelijk kunnen oplossen ;)

Ik verplaats het niet naar een ander subforum omdat je eigenlijke installatie van je systeem nog niet voltooid is. Maak dat eerst af en als je er dan nog niet uitkomt dan kan je in het juiste subforum je vraag stellen :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.