Samsung Hybride Hard Disk Drive

Pagina: 1
Acties:

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik kreeg een poosje geleden mail van Samsung over de Hybride Hard Disk Drive.

De belangrijkste kenmerken:

- Gereduceerde 'boot tijd'. De computer kan direct opgestart worden vanaf het snelle flash geheugen.
- Gereduceerd stroomverbruik. Virtueel geheugen wordt tijdelijk op het flash geheugen bewaard, waardoor de HDD minder vaak roteert.
- Verbeterde duurzaamheid en betrouwbaarheid. Minder vaak roteren, betekent langere levensduur en minder kans op head-media botsingen en errors (off-track write).

HM08HHI - M80 SATA Serie, 2,5 inch
- Capaciteit: 80 GB
- Interface: SATA 1,5 Gbps
- Buffer geheugen: 8 MB
- OneNAND Flash 256MB

HM16HMJ - Hybride HDD, Flash On, 2,5 inch
- Capaciteit: 160 GB
- Interface: SATA 1,5 Gbps
- Buffer geheugen: 8 MB
- OneNAND Flash 256MB

Ben erg benieuwd naar mensen die er ervaring mee hebben.
En of er nog speciale handelingen verricht moeten worden.

Verwijderd

Mja ik ben er niet stuk van. Het is voor laptops wel toegevoegde waarde omdat daar de schijf spinned down kan blijven terwijl je wel naar de schijf kunt schrijven (beperkt dan). Maar voor desktop schijven biedt het weinig toegevoegde waarde.

Verhoogde betrouwbaarheid betwijfel ik (je hebt immers meer start/stop cycles). Daarnaast heeft flash zelf ook een beperkte levensduur. En NAND flash kan nog niet de sequentiële snelheden halen die moderne schijven kunnen waardoor sneller opstarten ook een mythe zal zijn. Alhoewel 2,5" disks natuurlijk wel langzamer zijn dus zal het verschil met flash weer minder zijn.

Al met al niet echt revolutionair ofzo, solid state disks is dat wel maar duurt nog een tijd voordat een echt alternatief wordt.