Socket wil niet sluiten

Pagina: 1
Acties:

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 14:27
Heb gister geprobeerd de Athlon XP-M in mijn laptop door een snellere XP-M te vervangen maar nu krijg ik de socket niet meer dicht.

De socket werkt door een klein plaatje dat er op ligt te verschuiven waardoor de processor tegen de contactpuntjes geklemt wordt. Het probleem is alleen de het plaatje niet wil schuiven.
Normaal zou dat, denk ik, met een schroevendraaier moeten (hoe ze dat in de fabriek doen is mij ook niet helemaal duidelijk) maar for some reason gaat het schuiven echt belachelijk stug. Zelfs met enorm veel kracht is het plaatje hooguit tot halverwege het 'klik'punt te verschuiven.
Waarschijnlijk daardoor is nu het uitstekende stukje plastic 'ingedeukt' en maakt de schroevendraaier nu contact met de processor (die daardoor al beschadigd is) in plaats van met het plaatje.

Wie weet hoe ik de socket alsnog dicht geklikt krijg, en wie weet misschien ook hoe je die dingen normaliter dicht hoort te doen. Heb ik iets verkeerd gedaan?

Hieronder nog wat foto's om het wat duidelijker te maken.

Afbeeldingslocatie: http://img511.imageshack.us/img511/9593/dsc00372gp2.th.jpg
Socket open. (Check het deukje in het plaatje links).

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/4109/dsc00371qb5.th.jpg
Socket dicht.

Afbeeldingslocatie: http://img170.imageshack.us/img170/918/dsc00369yr0.th.jpg
Socket zonder het verschuifbare plaatje. (hoort eigenlijk niet te kunnen, maar een van de geleidertjes van het plaatje is afgebroken (zou volgens mij verder geen problemen moeten geven).

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Krijg je hem dicht met de oude cpu erin?

http://specs.tweak.to/16567

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Kijk een of er toevallig een pinnetje krom is van je CPU....?
Wel zeker dat die CPU voor jou Socket geschikt is....? Of is hier maar 1 soort Socket voor ?

[ Voor 13% gewijzigd door CDAAbeltje op 26-07-2007 18:50 ]

• ernst
met de oude CPU is het probleem hetzelfde. Dus een verkeerde socket kan het niet zijn.
Ik vermoed zelf dat er ergens een van de contactpuntjes in de socket is verbogen waardoor ik 'm niet meer dicht krijg.
Heeft iemand een plaatje van een socket in deze staat (dus zonder het schuivende plaatje er over) of een idee wat er aan mankeert?

[ Voor 4% gewijzigd door ernst op 05-08-2007 22:43 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

KneoK

Not in a million lightyears

Bedoel je met dat ingedeukte stukje plastic de linker- of rechterkant ?

Want dit zou me eerlijk gezegd best zorgen baren...

Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/2065/stukom4.jpg

Dat lijkt eerder weggesmolten. Niet zo vreemd dat de plaatjes dan niet zo lekker over elkaar schuiven.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Wat is dit voor socket? De manier waarop het wordt getoond baart mij extreem veel zorgen, dus ik wil wel graag wat meer info over het socket.

• ernst
KneoK schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 22:59:
Bedoel je met dat ingedeukte stukje plastic de linker- of rechterkant ?

Want dit zou me eerlijk gezegd best zorgen baren...

[afbeelding]

Dat lijkt eerder weggesmolten. Niet zo vreemd dat de plaatjes dan niet zo lekker over elkaar schuiven.
Lijkt inderdaad gesmolten, maar grijze komt denk ik van de schroevendraaier en de verfrommelde stukjes plastic ook (door de druk van de schroevendraaier. De pinnetjes passen nog goed in de gaatjes, en de bovenkant is gelukkig nog gewoon glad.
Gamo schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 18:21:
Wat is dit voor socket? De manier waarop het wordt getoond baart mij extreem veel zorgen, dus ik wil wel graag wat meer info over het socket.
Het is een socket A.
Wat aan de manier waarop het wordt getoond baart je precies zorgen?

• ernst
Goed, alles werkt weer.
Waarschijnlijk zijn de klemmetjes van de socket wat verbogen (geweest?)
In elk geval heb ik alles weer aan de praat gekregen door de processor er met 2 of 3 van de 4 hoeken scheef in te klikken, terwijl het ene puntje waar ie knelde (waarde de socket zich niet dicht liet klikken) nog boven de klemmetjes uit stak.
Nadat ik de socket dicht heb geklikt (met 3/4e van de processor vast) heb ik de 3 kanten iets om hoog gewrikt zodat de cpu zo recht mogelijk zat, toen heb ik het ene deel dat nog geen contact maakte met de klemmetjes van bovenaf er in gedrukt en zo heb ik langzaam alle vier de kanten van de processor aangedrukt totdat ie weer mooi vlak tegen de socket aangeklemt zat.
Inmiddels werkt alles als een dolle en dankzij het lappen van de heastink en het gebruik van Arctic silver 5 is ie ook meer dan 10 graden koeler.

Pagina: 1