Toon posts:

c2d e6400 presteert ondermaats

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Halo,
Ten eerste , ik heb al veel gegoogeld , zonder resultaat :+
Een vriend van me heeft een core 2 duo e6400.
Deze doet er 3 kwartier over om een game te instaleren.
Tegenover dat mijn athlon 64 3000+ er 15 minuten over doet.
dit zijn z'n spec's :
-intel core 2 duo e6400
-msi p965 neo2
-1Gb pc6400
-ati radeon x1950pro
Het eertse wat me opviel was dat cpu-z zei dat hij op +- 1.5GHz werkt (met multieplier 6) soms verspringt deze naar 8 . En is de clocksnelheid corect , maar everest home edition geeft gewoon 2.13Ghz aan. :?
En eerst stondt het ram geheugen ingesteldt op ddr-667 , heb dit ingesteld naar ddr-800 (zoals het hoort) .Voor de rest doet z'n pc het goed wat betreft games laden , spelen.......
Hier nog een link naar wat screenshots en foto's van de bios:

http://www.freewebs.com/darkgamer007/c2d.htm

(Niet letten op de site ;) en wacht ook even tot al de 4 afbeeldingen zijn geladen :) . )

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Denk eerder dat je het langzaam installeren van een spel moet zoeken in de I/O performance van de harddisk, dvd drive en/of storagecontroller. Zijn de chipsetdrivers wel goed geinstalleerd? Zitten de dvd drive en harddisk toevallig samen op 1 PATA kabel? Harddisk al eens gedefragmenteerd?

[ Voor 7% gewijzigd door MissingDog op 26-07-2007 14:49 ]

• Forced
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-04-2025
Dat Cpu-z aangeeft dat hij op een multiplier van 6 gebruikt komt door EIST,,
Als je niks doet schakelt hij terug naar lagere klocksnelheid,
hoe het komt dat je spellen langzamer installeren weet ik niet,,
Brakke HD ? Brakke Cd speler ?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 13:47
Het installeren van een spel hoeft helemaal niets te zeggen over het wel of niet functioneren van een processor.

Integendeel, vaak is bij installatie's de hardeschrijf (en eventueele config's in het bios mbt tot de schijf) of de optische drive de bottleneck.

Wat je even moet doen is opnieuw een spel installeren en ondertussen de windows taskmanager laten draaien. Is je proc. load niet 100% dan weet je in iedergeval dat het niet daar en ligt.

Ennuh, hoe installeer jij een spel? Vanaf cd/dvd op een harde of doe je het via een image die op dezelfde schijf staat? Doe je het laatst dan is het ook niet verwonderlijk dat het langzamer gaat. Hij moet immers lezen en schrijven tegelijkertijd!

@ MissingDog & Forced:
3 zielen 1 gedachten? 8)

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 26-07-2007 14:55 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

MissingDog schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:48:
Denk eerder dat je het langzaam installeren van een spel moet zoeken in de I/O performance van de harddisk, dvd drive en/of storagecontroller. Zijn de chipsetdrivers wel goed geinstalleerd? Zitten de dvd drive en harddisk toevallig samen op 1 PATA kabel? Harddisk al eens gedefragmenteerd?
Als ie al PATA gebruikt lijkt het erop dat alles op de RAID controller zit. Tenminste, dat leidt ik af uit het BIOS scherm:
IDE Primary m/s: none
IDE Secondary m/s: none
IDE Third m: none
IDE Fourth m: none

Zou kunnen. Ik ken het mobo niet. Wellicht RAID controller in IDE mode of zo iets.

Verwijderd

http://global.msi.com.tw/...&maincat_no=1&prod_no=265

bios updatetje? zie 1.5, 1.10 is available ;)

Verwijderd

Topicstarter
We instaleren games via cd , en de hardeschijf is in sata. Hij zal de pc dan terug naar de winkel moeten doen , hij heeft nog garantie.
thx voor de snelle hulp! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 15:25:
We instaleren games via cd , en de hardeschijf is in sata. Hij zal de pc dan terug naar de winkel moeten doen , hij heeft nog garantie.
thx voor de snelle hulp! :)
Dan vraag ik me nog steeds af waarop de DVD of CD is aangesloten. En zie ik daar nu Adjusted CPU Clock 66 x 8 staan? Zowel in BIOS als bij opstarten? Vreemd. In CPU-Z lijkt het wel te kloppen. BIOS flashen lijkt me geen slecht idee. En terug naar de winkel is niet des tweakers.

Als je op google zoekt, zoek dan op 'e6400 presteert ondermaats'. ;)

Verwijderd

Aan de screens te zien draait het geheugen niet in Dual Channel mode, mogelijk dat hij hierdoor minder presteerd.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hier zijn echt tig topic over geweest de laaste tijd, en google heeft veel info hier over. Dus schijnbaar is je zoekopdracht niet correct geweest.

En hoeveel reepjes heb je in je systeem? en post een cpu-z het gedeelte waar de timing staan van je geheugen. Laat maar door het plaatje te downloaden kan je dat gedeelte wel zien.

En zorg dat je plaatje wat minder groot is. (minder KB, niet de afmeting)

[ Voor 50% gewijzigd door mad_max234 op 26-07-2007 15:51 ]

• Str1ngS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 12:10

Str1ngS

Boe!

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 15:41:
Aan de screens te zien draait het geheugen niet in Dual Channel mode, mogelijk dat hij hierdoor minder presteerd.
Er zit ook maar 1 latje van 1Gig in, dus die zal hij nooit op DualChannel krijgen :P

TnI 4 Life

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat verklaard de single channel, en zijn geheugen timing zijn niet snel 5-5-5-15 2T samen met een E6300 is dit gewoon geen snel systeem.

Had dat ook over het hoofd gezien in de SP, mijn fout. :P

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 26-07-2007 15:53 ]

• ChojinZ
Str1ngS schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 15:50:
[...]

Er zit ook maar 1 latje van 1Gig in, dus die zal hij nooit op DualChannel krijgen :P
Kan me uberhaubt niet voorstellen dat het geheugen de bottleneck is. Zover ik weet is de snelheid van geheugen bij installatie's niet echt van belang....
Tenzij het geheugen brak is, maar dat is natuurlijk een ander verhaal! ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ChojinZ
mad_max234 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 15:53:
Dat verklaard de single channel, en zijn geheugen timing zijn niet snel 5-5-5-15 2T samen met een E6300 is dit gewoon geen snel systeem.

Had dat ook over het hoofd gezien in de SP, mijn fout. :P
Ok, tis niet het duurste (en snelste) wat momenteel te krijgen is, maar geen snel systeem vind ik een beetje overdreven......

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

omdat het installeeren van een spel niet snel genoeg gaat ga je terug naar de winkel?

wtf...

check eerst maar eens op virussen, spyware, adware, junkware, drivers, windows installatie, taskmanager inclusief IO overdrachtsnelheid (process explorer downloaden van sysinternals.com), biosinstellingen, en maak eens een image op een 2e HD (niet andere partitie, dat schiet niet op) en installeer eens vanaf de image.

-_-

Verwijderd

Str1ngS schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 15:50:
[...]

Probeer dat latje dan eens om te ruilen naar 2 van 512MB, dan heb je wel DC, en werkt hij waarschijnlijk wel sneller !

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

icm met single channel is het gewoon een best traag systeem en ik maakte ook nog een foutje het is namelijk een E6400. Ik vind mijn X2 3600+ op stock ook traag en die is niet veel langzamer dan dit systeem met single channel.

En ja het is natuurlijk niet echt traag zoals een Pentium 2 of zo, maar als je kijkt naar de mid rang en high end dan is die toch wel flink wat langzamer.

Dit systeem is toch wel minimaal 50% langzamer als een E6850 dat vind ik dus best langzaam voor deze dagen. Maar hij is weer snel als je hem met een Pentium 4 3,2Ghz vergelijk, het is maar net hoe je het bekijk.

Maar je hoeft van een E6400 met single channel 5-5-5-15 2T geen wondere te verwachten, en denk dat zijn systeem gewoon goed presteert en er niks mis mee is.

En spel installeren gaat meestal op een E6400 net zo snel als op een E6850. ;) (Als de files tenminste niet decrypt zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 26-07-2007 16:32 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Eigenlijk slaat het toch gewoon nergens op... dit is (vind ik) nog erger dan appels met peren vergelijken. Je vergelijkt de prestaties van een AMD processor in het ene systeem T.O. een intel processor in het andere systeem, op basis van het installeeren van een game....

sorry maar ik moest het even kwijt.

-_-

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Waarom is dat appel met peren vergelijken, je draait toch het zelfde spel en daar komt toch een score uit. anders zouden volgens jou al die benchmarks nergens op slaan die AMD vergelijken met een Intel chip. :D

En wie zegt dat ik het vergelijk met het installeren van een spel??? Ik niet. :)

Onzin wat je hier probeerd te verkopen, je kan natuurlijk wel AMD met Intel vergelijken op alle vlakken.;)

[ Voor 31% gewijzigd door mad_max234 op 26-07-2007 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja , maar ik bedoel LETERLIJK 3kwartier é , soms zelfs 1 uur . en een bios flash gaat niet , geen diskettestation aanwezig . Tenzij dat ook met een cd gaat :).

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:51:
Ja , maar ik bedoel LETERLIJK 3kwartier é , soms zelfs 1 uur . en een bios flash gaat niet , geen diskettestation aanwezig . Tenzij dat ook met een cd gaat :).
Heb je al gekeken bij MSI of het wel perse via een floppy moet?

Dat kan maar heeft niks met je cpu te maken waarschijnlijk, zou eerst maar eens gaan kijk of je de rest van de zaakjes wel op orde zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 26-07-2007 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zal het direct eens doen ;) .

Verwijderd

Hoe zit het met de virusscanners, hebben jullie beide dezelfde virusscanner op het systeem staan?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, beide avg free.

EDIT: nu zie ik dat jullie het vooral over het ram geheugen hebben , ik kan altijd nog eens 2x 512 pc5300 , maar dat ram is ook van een vriend en heeft denk ik ook niet de beste timings.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 17:02 ]

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 16:59
zoek eens op PIO mode hier op het forum. Wellicht heb je hier last van.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een ASUS P965 moederbord, daar was het probleem dat de IDE/RAID drivers van de Jmicron controller geinstalleerd MOETEN worden anders kon de dvd speler niet sneller lezen dan +/- 1x speed.
Misschien even nakijken of dit ook moet bij MSI?

Verwijderd

Topicstarter
Die jmicron controller , is dit niet gewoon de scsi en raid controller?

EDIT: wat is een pio mode presies ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 17:09 ]

• M2M

M2M

medicijnman

mad_max234 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:49:
Waarom is dat appel met peren vergelijken, je draait toch het zelfde spel en daar komt toch een score uit. anders zouden volgens jou al die benchmarks nergens op slaan die AMD vergelijken met een Intel chip. :D

En wie zegt dat ik het vergelijk met het installeren van een spel??? Ik niet. :)

Onzin wat je hier probeerd te verkopen, je kan natuurlijk wel AMD met Intel vergelijken op alle vlakken.;)
volgens mij heb je 'm nog niet helemaal door... ik vergelijk jouw vergelijking niet, ik zeg dat de TS appels met peren vergelijkt...

ach ja, ook nutteloos, tijd voor bier en weekend

later.

ps. het is geen onzin dat je twee totaal verschillende systemen de processors vergelijkt in een gameinstallatietest. of wel... nu weet ik het zelf niet meer. :/ |:(

-_-

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:07:
Die jmicron controller , is dit niet gewoon de scsi en raid controller?

EDIT: wat is een pio mode presies ?
link

-_-

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

M2M schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:08:
[...]

volgens mij heb je 'm nog niet helemaal door... ik vergelijk jouw vergelijking niet, ik zeg dat de TS appels met peren vergelijkt...

ach ja, ook nutteloos, tijd voor bier en weekend

later.

ps. het is geen onzin dat je twee totaal verschillende systemen de processors vergelijkt in een gameinstallatietest. of wel... nu weet ik het zelf niet meer. :/ |:(
Als je AMD vergelijkt met Intel heb je altijd te maken met verschillende systemen. ;) Maar game installatie testen ben ik nog nooit tegen gekomen.

Maar voor mijn is het ook tijd voor weekend, want ik dacht dat je het tegen mij had. :+ En mijn vergekijking bedoelde.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 26-07-2007 17:14 ]

• M2M

M2M

medicijnman

mad_max234 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:13:
[...]

Als je AMD vergelijkt met Intel heb je altijd te maken met verschillende systemen. ;) Maar game installatie testen ben ik nog nooit tegen gekomen.

Maar voor mijn is het ook tijd voor weekend, want ik dacht dat je het tegen mij had. :+ En mijn vergekijking bedoelde.
tuurlijk niet... :/ ik bedoelde de ts' vergelijking.

@ ts:Niets presoonlijks, maar in 9999 van 10000 gevallen ligt de snelheid van de installatie van een spel aan óf de overdracht van data van je dvd-drive, óf de snelheid (netto) van je harde schijf. Evt. installatiesoftwareproblemen of verouderde versies kunnen ook sloom zijn, maar dat is ook uitzondering.

het kan zijn dat alle data op jouw game-cd straf ingepakt is, en de processor toch de limiterende stap is. zo'n test kun je uitvoeren door gewoon je gamedisk erin te stoppen, en de hele content te copieren naar c:/temp. kijk eens hoe lang het duurt op je amd bak en op je intel bak.

- Maarten

ps. over welke game hebben we het eigenlijk?

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee , het gaat over bf2 , nfs carbon , cod2 en rainbow six vegas ....... ;)

EDIT: de muziek die bij de instalatie hoort ( die dus tijdens de instalatie afspeeldt) speeld schokerig en vertraagt af...... 8)7 :?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 17:25 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:22:
Goed idee , het gaat over bf2 , nfs carbon , cod2 en rainbow six vegas ....... ;)

EDIT: de muziek die bij de instalatie hoort ( die dus tijdens de instalatie afspeeldt) speeld schokerig en vertraagt af...... 8)7 :?
ik zou zeggen, download die process explorer (google of sysinternals.net), vink wat kolommetjes aan zoals IO overdracht, read bytes delta, write bytes delta en other bytes delta. kijk eens naar die getallen, als de cpuverbruik onder de 100% zit, ligt het probleem echt aan je dvd-drive, of aan je harde schijf.

- Maarten,

ps. je kunt ook even superPI draaien om de snelheid van je cpu te testen. Die rekent als je de juiste aanvinkt, 1 miljoen decimalen van pi uit. Een processor van jouw caliber zou dat in 25 seconden moeten doen. Mijn E6600 stock doet het rond de 22 seconden. Zit je bij de 40 seconden, dan is er iets mis.

-_-

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
kijk nou eerst eens vlug na in de Device Manager op welke overdrachtsnelheid de dvd-speler werkt
het klinkt echt als een typisch PIO probleem

Verwijderd

tweak_me schreef op donderdag 26 juli 2007:
[...]

BIOS scherm:
IDE Primary m/s: none
IDE Secondary m/s: none
IDE Third m: none
IDE Fourth m: none

Dan vraag ik me nog steeds af waarop de DVD of CD is aangesloten. En zie ik daar nu Adjusted CPU Clock 66 x 8 staan? Zowel in BIOS als bij opstarten? Vreemd. In CPU-Z lijkt het wel te kloppen. BIOS flashen lijkt me geen slecht idee. En terug naar de winkel is niet des tweakers.
Ik dacht ik quote mezelf maar eens. Als die optical drive op de RAID controller zit zou _equator_ best een punt kunne hebben met die driver. Toch vreemd, tenzij het een SATA DVD speler is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 18:06 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:04:
[...]

Ik dacht ik quote mezelf maar eens. Als die optical drive op de RAID controller zit zou _equator_ best een punt kunne hebben met die driver. Toch vreemd, tenzij het een SATA DVD speler is.
nou je het zegt...

alleen als je schijven als raid instelt komen ze (soms) niet meer in de bios voor.... :/

hmmm externe usb dvd-speler icm met een raiddisk? oid?

-_-

Verwijderd

Maak zoals reeds gezegd snel een image van het spel op een andere hdd en installeer daarvan eens het spel. Duurt hooguit maar een half uur (als het goed gaat) en dan weet je dat het waarschijnlijk aan de overdrachtnsleheid van de drive ligt. Contoleer bij device manager of de drive in PIO modus draait, probeer zoals gezegd die andere aansluiting op je mobo en je zal een heel pak meer weten.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 09:40

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:19:
[...]

Probeer dat latje dan eens om te ruilen naar 2 van 512MB, dan heb je wel DC, en werkt hij waarschijnlijk wel sneller !
Volgens mij scheelt dat maar een procentje of 5, daar ga je dit probleem dus niet mee oplossen...

Wel kun je die latjes erin stoppen om te controleren of er wellicht een geheugen probleem is (als je geen mem checks aan de praat krijgt), maar dit ruikt meer naar een HDD/DVD/CDROM I/O probleem.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Draai eerst eens wat meer performance benchmarks alvorens (onjuiste?) conclusies te trekken. Hierbij denk ik aan SiSoft, SuperPi, etc. Vergelijk deze met andere E6300 scores en trek dan conclusies.

Zoals je het geschreven hebt lijkt het alsof je vriend een upgrade heeft gedaan, heb je wel een schone (Windows) installatie erop gezet? Zo niet, alsnog doen.

Divide and conquer.

Verwijderd

heb je een usb-stick? maak een bootable usb stick ! (don't forget to set it in bios as first boot device)

http://www.marlow.dk/site.php/tech/usbkeys
http://www.pc-freak.nl/usb_stick.htm

BTW Heb je je hardware gechecked? geen gele i'tjes? misschien raid driver/controller driver installeren. ;)

klik rechts deze computer, eigenschappen, hardware, apparaatbeheer

** betwijfel of DC geheugen het aanzienlijk zal versnellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 15:43 ]

Pagina: 1