Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PHP]Automatische notificatiemail wordt niet verstuurd?

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:20
We maken gebruik van een op PHP gebaseerd systeem waar gebruikers die opmerkingen hebben over een bepaalde pagina dit kunnen doen met een simpel venstertje waar ze hun opmerking kunnen plaatsen. Deze opmerking wordt opgeslagen en komt naarvoren in een overzicht. Er worden echter maar sporadisch opmerkingen geplaatst (gemiddeld misschien 1x per maand) dus om nu iedere dag (je wilt toch binnen een dag kunnen reageren) bij de verschilende publicaties te kijken of er misschien een opmerking is geplaatst kost onnodig veel tijd. Veel liever zou ik willen dat op het moment dat de opmerking geplaatst wordt (a.k.a. men klikt op "Verzenden") er automatisch een mailtje gestuurd wordt naar het gemeenschappelijke emailadres met daarin een linkje naar de opmerking in kwestie.

Nu heb ik eens gekeken in het PHP bestand dat verantwoordelijk is voor het aanmaken van notities. Daar heb ik aan het einde de volgende code toegevoegd:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
}

$to = '(adres)';
$subject = 'Opmerking gemaakt';
$message = 'Er is een opmerking geplaatst of iemand heeft de opmerkingen bekeken. <a href="(idioot lange url)">Klik hier om naar de opmerkingen te gaan</a>';
$headers = 'From:(adres)'."\r\n".
'Reply-to:(adres)'."\r\n".
'X-mailer:PHP/'.phpversion();

mail($to, $subject, $message, headers);

?>
Nu had ik eerst een paar foutjes in het gebeuren zitten (doordat ik geen fatsoenlijke scriptedtor bij de hand heb) en toen werd er netjes een foutmelding gegeven. Die gefixed en ik kan gewoon opmerkingen plaatsen, die worden opgeslagen enzovoorts, maar ik krijg geen mail. Nu ben ik hier al dik 3 uur mee bezig en ik zie het echt niet meer. Ik krijg het idee dat het script totaal niet wordt uitgevoerd. Wat doe ik fout?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Als je deze code in een aparte php pagina zet en die dan aanroept werkt het dan wel?

Krijg je foutmeldingen?
Kan je uberhaubt mail versturen vanaf je hoster?

[ Voor 43% gewijzigd door LuCarD op 26-07-2007 14:52 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Of je hebt het fout overgenomen of je mist inderdaad een $ (bij header), maar dan zou PHP toch een melding moeten geven.

PHP:
1
mail($to, $subject, $message, headers);

Waarom voeg je trouwens zelf die header toe? Als je die nou weglaat stuurt hij hem dan wel? Verder hoort in een header lijkt me alleen \n thuis en niet \r\n, maar zeker weten doe ik dat niet.

Probeer hem dus eens te versturen zonder header, werkt hij dan wel dan voeg je de headers 1 voor 1 toe.

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 16:08
Je hebt in ieder geval geen $ voor je headers staan. Maar waarom gebruik je die? Als de mail alleen intern verstuurd wordt, maken de headers niet zo veel uit en kan je ook gewoon de regel opnemen:

code:
1
2
3
if(!mail('my@address.com','notificatie','Er is een nieuw bericht geplaatst')){
    print('Het versturen lukte niet!');
}

• Apz0r
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-10 10:17
Kijk gelijk even of het niet terecht komt in een grote lijst met spam..

Je zou niet de eerste zijn die dat overkomt.

• Tjolk
Ik heb me gebaseerd op [url=http://nl3.php.net/manual/en/function.mail.php]dit artikel van PHP.net. Daar staat duidelijk "\r\n".
Die $ bij header was ik inderdaad vergeten. Komt doordat ik die later had toegevoegd om te voorkomen dat het in de spambox zou komen. Dat lijkt me nu zeer onwaarschijnlijk, want:
- De From: is hetzelfde als de to:
- Het is mail die vanaf dezelfde fysieke server wordt verstuurd (wel andere virtuele).

Ik ga de suggestie van Japius eens proberen.

Edit: ik krijg inderdaad de melding: Het versturen lukte niet.
Begrijp ik goed dat het versturen dan geblokkeert wordt door de server? Of kan er nog een fout zitten in de code?

[ Voor 15% gewijzigd door Tjolk op 26-07-2007 15:12 ]

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

@TS: Weet je zeker dat op dat punt het commentaar wordt verwerkt? Als je op dat punt 'echo("Boe<br />");' neer zet, zie je dan op je website 'boe' verschijnen (na de submit)?

Wordt er misschien ergens in die functie al een 'return' gedaan?

If it isn't broken, fix it until it is..

• Tjolk
Niemand_Anders schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 15:13:
@TS: Weet je zeker dat op dat punt het commentaar wordt verwerkt? Als je op dat punt 'echo("Boe<br />");' neer zet, zie je dan op je website 'boe' verschijnen (na de submit)?

Wordt er misschien ergens in die functie al een 'return' gedaan?
Ik heb het helemaal aan het einde gezet omdat alles door een "maak dit programma onmogelijk leesbaar" programma is gehaald. (kom ff niet op de juiste term). Ik kan dus totaal niet wijs uit de variabelen en dergelijke. Ik heb het nu zo gebouwd dat op het moment dat iemand het betreffende PHP-bestand oproept er een mail gestuurd moet worden.

Zoals je in mijn vorige bericht kunt zien komt er wel een melding dat de mail niet kan worden verstuurd.

Verwijderd

Levert dit nog interessante output op (even in een apart bestand zetten, en dus niet bij je andere pagina's toevoegen)?

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?php
error_reporting(E_ALL);

if (!mail('my@address.com','notificatie','Er is een nieuw bericht geplaatst')){
}
?>

Als de code van Japius al niet werkt dan zou het aan de server moeten liggen (bovenstaande is namelijk de meest uitgeklede methode van een mailtje versturen).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 15:23 ]

• Tjolk
Aha.

Suggestie van ProFox uitgevoerd en ik krijg deze melding:

code:
1
2
Warning: mail() [function.mail]: Failed to connect to mailserver at "localhost" port 25, verify your "SMTP" and "smtp_port" setting in php.ini or use ini_set() in c:\Inetpub\wwwroot\SIS5Php\temp\test.php on line 4
Het versturen lukte niet!

Mijn PHP is dus wél goed, als ik het zo bekijk, maar de SMTP instellingen zijn niet goed.
Nu ben ik daar niet zo'n held in moet ik bekennen. Php.ini kan ik nergens vinden. Hoe moet ik ini_set() toepassen?

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

Draait er überhaupt een mailserver? Gewoon voor de grap, hè? :p

@ibmos2warp: great minds think alike. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Crayne op 26-07-2007 15:50 ]

Mijn Library Thing catalogus

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

SFB schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 15:38:
(...)
Mijn PHP is dus wél goed, als ik het zo bekijk, maar de SMTP instellingen zijn niet goed.
Nu ben ik daar niet zo'n held in moet ik bekennen. Php.ini kan ik nergens vinden. Hoe moet ik ini_set() toepassen?
Heb je überhaupt wel een mailserver draaien? Bij xampp lite zit die d'r bijvoorbeeld niet bij, maar bij xampp voledig wel. En soms moet je hem ook nog opstarten.

Je kunt ook je smtp van je provider maar dat vind ik persoonlijk geklooi :)
edit:
Spuit 11 :/

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• Tjolk
Dan zou er dus geen mailserver draaien op die virtuele server waar ik nu op werk. Zou zomaar kunnen. Ik weet in elk geval dat op diezelfde fysieke server ook andere virtuele servers draaien, mét mailserver. Daar kan ik toch wel contact mee maken hoop ik?

Ik zit trouwens even te kijken in de lijst met mogelijkheden voor ini_set() maar da's gewoon ENORM. Wat voor iets moet ik hebben? En moet ik die ini_set() überhaupt wel gebruiken?

Edit: ik zie nu ditte. Ga ik eens mee stoeien.

[ Voor 11% gewijzigd door Tjolk op 26-07-2007 15:57 ]

Verwijderd

de ini_set() functie hoef je alleen maar te gebruiken op het moment dat je zelf niet de rechten hebt om php.ini te wijzigen (ff zoeken op je server waar die staat).

• Tjolk
Op de virtuele server waar dit op draait staat het iig niet, ben nu aan het zoeken op de hele servergroep.(dit zal wel ff duren). Wat moet ik daar dan precies in wijzigen?

[ Voor 10% gewijzigd door Tjolk op 26-07-2007 16:16 ]

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:06:
de ini_set() functie hoef je alleen maar te gebruiken op het moment dat je zelf niet de rechten hebt om php.ini te wijzigen (ff zoeken op je server waar die staat).
In een phpinfo pagina, staat waar PHP hem vandaan haalt. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij NOG niet bestaat een php.ini is namelijk niet verplicht voor PHP. Dan draait hij gewoon op de standaard settings.

[ Voor 18% gewijzigd door LuCarD op 26-07-2007 16:24 ]

• Tjolk
LuCarD schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:23:
[...]
In een phpinfo pagina, staat waar PHP hem vandaan haalt. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij NOG niet bestaat een php.ini is namelijk niet verplicht voor PHP. Dan draait hij gewoon op de standaard settings.
Ook een interessante optie. Ik kan dus zelf php.ini schrijven. Ik weet dat het niet de bedoeling is dat jullie dat hier voor me schrijven, maar dit had ik ook niet verwacht bij het openen van dit topic (verwachtte meer dat ik een ' of { over het hoofd zou zien). Weten jullie een tutorial?

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

SFB schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:30:
[...]

Ook een interessante optie. Ik kan dus zelf php.ini schrijven. Ik weet dat het niet de bedoeling is dat jullie dat hier voor me schrijven, maar dit had ik ook niet verwacht bij het openen van dit topic (verwachtte meer dat ik een ' of { over het hoofd zou zien). Weten jullie een tutorial?
Over het algemeen zijn de standaard instellingen goed.

Dus maak een leeg bestaan aan en zet daar alleen de instellingen in die je wilt wijzigen. In jouw geval heb je dus een php.ini met alleen:
code:
1
SMTP=<addresss>

Verder zou ik je error_reporting wat hoger zetten. Dat kan je ook in de php.ini doen.
Kijk ook dit even door. Misschien zie je nog iets dat relevant voor jouw. Zegt het niets dan laat je hem ook weg in de php.ini
http://nl3.php.net/manual/en/ini.php

[ Voor 10% gewijzigd door LuCarD op 26-07-2007 16:35 ]

• Tjolk
Het blijft dezelfde foutmelding geven (ook bij Ctrl+F5). Moeten er nog dingen tussen aanhalingstekens staan oid? Of is dit voldoende als complete php.ini:
code:
1
SMTP=mail.example.com

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

SFB schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:51:
Het blijft dezelfde foutmelding geven (ook bij Ctrl+F5). Moeten er nog dingen tussen aanhalingstekens staan oid? Of is dit voldoende als complete php.ini:
code:
1
SMTP=mail.example.com
Kan zijn dat je webserver service moet herstarten.

Kijk even in de phpinfo file of de aanpassing is aangekomen :)

• Tjolk
LuCarD schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:53:
[...]
Kan zijn dat je webserver service moet herstarten.
Hoe doe ik dat? De complete server herstarten of op een andere manier?
Kijk even in de phpinfo file of de aanpassing is aangekomen :)
In showinfo.php zie ik staan:

Directivelocal valueMaster value
sendmail_fromme@localhost.com me@localhost.com
sendmail_path no value no value
serialize_precision100100
short_open_tag On On
SMTPlocalhost localhost
smtp_port 25 25

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik ga er even van uit dat het IIS is. Dan kan je de server herstarten vanuit de Management Console.

Met apache moet je <PATH TO apachectl>apachectl restart in de command line in tikken

Herstarten van de complete server is meestal een overkill maar werkt wel.

• Tjolk
Het lijkt erop dat het vandaag niet meer gaat lukken, ik kan de console niet vinden. Wel jammer, want nu moet ik tot dinsdag wachten. :(
Bedankt tot zover en waarschijnlijk tot dinsdag. :)

• Tjolk
Zoals beloofd, hier ben ik weer. :)
SFB schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:05:
In showinfo.php zie ik staan:

Directivelocal valueMaster value
sendmail_fromme@localhost.com me@localhost.com
sendmail_path no value no value
serialize_precision100100
short_open_tag On On
SMTPlocalhost localhost
smtp_port 25 25
De server is in zijn geheel herstart, ik zie nu echter nog steeds dit bovenstaande in ShowInfo.php staan. Het mailtje versturen lukt nog steeds niet. Ik heb nu het volgende, misschien helpt dit:

De map is //server/servernaam/wwwroot/map/temp/
Daarin staan 2 bestanden: php.ini en test.php

In php.ini heb ik staan:
code:
1
SMTP=###.###.###.##

In test.php heb ik staan:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
 <?php 
error_reporting(E_ALL); 

} 
?>

Een map hoger staat showinfo.php.

De output die ik krijg is:
code:
1
2
 Warning: mail() [function.mail]: Failed to connect to mailserver at "localhost" port 25, verify your "SMTP" and "smtp_port" setting in php.ini or use ini_set() in c:\Inetpub\wwwroot\SIS5Php\temp\test.php on line 4
Het versturen lukte niet!

Volgens mij moet het niets uitmaken in welke map het staat toch, mits het maar allemaal in wwwroot staat?
En moet ik nog iets doen om php.ini uit te voeren of moet dat automatisch werken als test.php gedraaid wordt?

Verwijderd

Of php.ini op deze manier verwerkt wordt dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat de mail server die hij gebruikt (localhost of een externe) niet werkt. Op het moment dat je een externe mail-server gebruikt moet je hiervoor dan niet een soort van autorisatie hebben? Anders zou iedereen via die server mails kunnen versturen (lijkt me niet de bedoeling), of wordt dit op een andere manier gecheckt?

Bottom-line hij probeert met een SMTP server te verbinden die ofwel niet bestaat (bijv localhost), of jou niet accepteert. Dit zou kunnen komen door een foute configuratie van jou, of doordat hij jou configuratie niet eens opmerkt (de php.ini die hij niet inleest).

Edit: misschien moet je het met htaccess proberen. Je kunt hier lezen hoe dat moet. Voorwaarde is wel dat je een Apache webserver gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 10:50 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

SFB schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 15:51:
Dan zou er dus geen mailserver draaien op die virtuele server waar ik nu op werk. Zou zomaar kunnen. Ik weet in elk geval dat op diezelfde fysieke server ook andere virtuele servers draaien, mét mailserver. Daar kan ik toch wel contact mee maken hoop ik?
Niet noodzakelijk en zeker niet noodzakelijk via 'localhost'. Je moet controleren of er in jouw virtuele server een smtp server draait. Als je mail wilt versturen vanaf een bak, dan moet er een mailserver op draaien, al is het maar een mailserver die alleen lokale connecties accepteert en ze meteen forward naar elders.

Ik dacht trouwens dat PHP ook een mailfunctie had die een mini PHP mailserver gebruikt voor het transport?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

SFB schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:41:
Zoals beloofd, hier ben ik weer. :)

[...]

De server is in zijn geheel herstart, ik zie nu echter nog steeds dit bovenstaande in ShowInfo.php staan. Het mailtje versturen lukt nog steeds niet. Ik heb nu het volgende, misschien helpt dit:

De map is //server/servernaam/wwwroot/map/temp/
Daarin staan 2 bestanden: php.ini en test.php
Je php.ini staat opde verkeerde plaats.

Kijk in je phpinfo. Daar staat de volgende regel
code:
1
Configuration File (php.ini) Path   <PATH TO>\php.ini

Op die locatie moet de php.ini komen te staan!

• Tjolk
Die staat op C:\Windows. Die moet ik dus ergens anders laten zoeken, want C:\Windows is bij iedereen anders. Ik heb echter geen flauw idee waar ik dat kan configureren...

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

SFB schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:52:
Die staat op C:\Windows. Die moet ik dus ergens anders laten zoeken, want C:\Windows is bij iedereen anders. Ik heb echter geen flauw idee waar ik dat kan configureren...
Ow je wilt niet alleen voor jouw aanpassen maar een flexibel script maken?

Dan moet je het anders oplossen.
Kijk hier eens naar:
http://phpmailer.sourceforge.net/

Die kan zonder problemen, gebruik maken van SMTP. Je moet wel in je scripts een aanpassing maken zodat je deze class gebruikt.

• Tjolk
Ik zit ff te denken: als ik in test.php de regel toevoeg:
code:
1
ini_set(smtp=###.###.#.###)
zou dat toch voldoende moeten zijn? Dit werkt echter niet...

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

SFB schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 12:24:
Ik zit ff te denken: als ik in test.php de regel toevoeg:
code:
1
ini_set(smtp=###.###.#.###)
zou dat toch voldoende moeten zijn? Dit werkt echter niet...
Syntax is fout!
http://nl3.php.net/ini_set

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
SFB schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:52:
voor iedereen anders, op de server? dat lijkt me sterk...
en dan nog... het gaat om de c:\windows die voor de webserver de c:\windows is... daar heeft "iedereen" verder niets mee te maken...

[ Voor 16% gewijzigd door P.O. Box op 31-07-2007 12:37 ]

• Tjolk
Als ik PHP.net goed begrijp moet het zijn:
code:
1
ini_set(SMTP,"###.###.#.###")

dan gaat hij daar overheen zonder foutmelding, maar krijg ik een unexpected T_STRING in line 4:
Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in c:\Inetpub\wwwroot\SIS5Php\test.php on line 4
Snap ik ff niet.

De complete code is nu:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php 

error_reporting(E_ALL);
} 
?>

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je ziet dat er een ; mist achter regel 2?

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

SFB schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:31:
Als ik PHP.net goed begrijp moet het zijn:
code:
1

dan gaat hij daar overheen zonder foutmelding, maar krijg ik een unexpected T_STRING in line 4:

[...]

Snap ik ff niet.

De complete code is nu:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php 

error_reporting(E_ALL);
} 
?>
En je mist quotes

• M4rk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 00:03

M4rk

Doet dingen met spullen

Er moet een ; achter ini_set()

Plat dak opstelling met 9x 340W JA-Solar Panelen op een Goodwe GW3000-XS omvormer en schaduw op zuid-west

• WouZz
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

en SMTP binnen quotes zetten

On track

• Tjolk
Harm schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:33:
Je ziet dat er een ; mist achter regel 2?
Nee, die zag ik dus over het hoofd. Daarna kreeg ik een foutmelding waarmee ik zag dat de aanhalingstekens misten. Het werkt nu, bedankt!

• Tjolk
Hmm... toch niet, en hier snap ik weer geen drol van. In de testpagina werkte het perfect. Kopiëer ik dat naar het bestand waar ik wil laten werken, krijg ik dit:
code:
1
Parse error: syntax error, unexpected $end in c:\Inetpub\wwwroot\SIS5Php\AddNote.php on line 90

Maar lijn 90 bestaat helemaal niet! Dit is het bestand vanaf lijn 80 tot eind:
PHP:
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
ini_set('SMTP',"###.###.#.###");'
error_reporting(E_ALL);
$to = 'example@example.com';
$subject = 'Opmerking gemaakt';
$message = 'Er is een opmerking geplaatst of iemand heeft de opmerkingen bekeken. <a href="*lange url*">Klik hier om naar de opmerkingen te gaan</a>';
mail($to, $subject, $message);

if(!mail('example@example.nl','Opmerking gemaakt','Er is een opmerking geplaatst of iemand heeft de opmerkingen bekeken. <a href="*lange url*">Klik hier om naar de opmerkingen te gaan</a>')){
 ?>

Hoe kan dat?

Verwijderd

je mist een } aan het eind ;)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Eehh.. van parse errors verwachten we eigenlijk dat je deze zelf kan oplossen. De foutmeldingen zijn over het algemen toch vrij duidelijk. Ik neem aan dat je er wel uit moet komen met de gegeven oplossingen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.