[Asus W3J] Twee accu's -> meer verbruik

Pagina: 1
Acties:

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50
Laatst heb ik ontdekt dat als ik de tweede accu in mijn laptop (de Asus W3J) erbij stop, dat dan het stroomverbruik puur op de accu een stuk hoger wordt. In exact vergelijkbare condities is het verbruik volgens Mobile Meter met één accu 21 Watt, en met twee accu's 28 Watt. Dit betekent nogal wat voor de totale tijd dat je op de accu's kan werken. Normaal is dat met één 8-cell (de standaard) toch wel dik 3 uur, maar met de tweede 6-cell accu in de bay aangesloten loopt dat slechts op tot ~3:40... terwijl ze bij elkaar opgeteld makkelijk aan de 4:30 zouden moeten komen.

Hebben meer mensen met een Asus laptop met de mogelijkheid van twee acu's dit geconstateerd? Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik heb geen ervaring met Asus laptops, maar misschien gaat het energiemanagement automatisch een tandje lager als hij zoveel energie ter beschikking heeft. Bij de toshiba laptop die ik ooit had ging hij steeds zuiniger doen naarmate de accu leger werd (per default dan he ;) ).

Verwijderd

Wellicht klopt de software niet waarmee je het meet?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50
stefan001 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:01:
Ik heb geen ervaring met Asus laptops, maar misschien gaat het energiemanagement automatisch een tandje lager als hij zoveel energie ter beschikking heeft. Bij de toshiba laptop die ik ooit had ging hij steeds zuiniger doen naarmate de accu leger werd (per default dan he ;) ).
Ik gebruik Power4Gear, een Asus tooltje die met een aantal voorkeuren een aantal energieprofielen aansturt in Windows. Uitaraard heb ik hetzelfde profiel gekozen voor de meting met één accu, en de meting met twee accus. Wellicht heb je wel gelijk dat met je aanname, moet eens kijken of er een klokfrequentie-wijziging plaatsvindt.
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:02:
Wellicht klopt de software niet waarmee je het meet?
De verwachte levensduur in Windows komt overeen met de meting van het programma. Het programma meet the battery drain in Watt, en je kan zelf daarna uitrekenen met de Wh capaciteit van beide accu's hoeveel uren/minuten het zou moeten zijn. Het komt ongeveer overeen, dus de meting van het programma is correct.
Aangezien ik op een 12 urige vliegreis zelf heb kunnen constateren dat de verwachting akelig nauwkeurig was weet ik dat ik die verwachting wel kan vertrouwen.

[ Voor 30% gewijzigd door psy op 26-07-2007 14:18 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)