Toon posts:

Mediaplayer gezocht zonder PC en TV gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 634 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Op dit moment ben ik in het bezit van een KISS DP-1500 en erg gelukkig wordt ik er niet van. De draadloze verbinding krijg ik niet feilloos werkend en een voorwaarde om MP3's video en plaatjes af te spelen/beelden is een PC die aanstaat. Iets voor "Vraag & Aanbod" binnenkort ? :X . Nu staat mijn PC een verdieping hoger en wil ik dat ding niet heel de dag aan laten staan omdat ik even wat mp3 tjes wil luisteren. Dus ...dit moet anders;

Ik ben op zoek naar een mediaplayer (MP3 voornamelijk) voor in de huiskamer, hierbij wil ik geen gebruik hoeven maken van mijn TV noch PC. Een jaar of twee geleden is er in één van de topics al eens over gesproken maar ik kan me voorstellen dat de ontwikkeling niet stil staat.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1088579///mediaplayer%2Clcd

Zelf heb ik inmiddels het internet af gezocht maar niet kunnen vinden wat ik zoek. Stand-alone is bijna niet te vinden !!

Voor een dergelijke systeem denk ik aan een soort external HD met USB voor overdracht, LAN is makkelijk voor internetradio maar geen must, LCD is wel erg belangrijk om je bestanden te zien.
btw ik ken inmiddels een systeem van Freecom en Hefidelio ... maar deze keuze is erg beperkt.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:50

GaMeOvEr

Is een hork.

Je zou als (dure) optie, een HTPC kunnen bouwen in een case waarin een TFT zit. Nadeel is dat die cases met een scherm erg duur zijn. Als je echter nog genoeg hardware hebt liggen om een PC op te bouwen, is dit te overwegen.

Dat soort kasten beginnen rond de 500 volgens mij, silverstone heeft er eentje, zalman ook, en nog zo'n merk, waar ik even niet op kom.

Voordeel is dan wel dat je een volwaardige PC hebt staan, waar je dus ook alles mee kunt doen, alle software en codecs installeren die je nodig hebt, zodat dat je er een echt allround box van kunt maken.

Aannames zijn fataal.

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:06

Offtrack

Ondertitel

Als je toch al voor een externe harddisk gaat, waarom dan geen NAS?
Bijvoorbeeld een Synology, daar kun je Slimserver op draaien. Het programma dat hoort bij een van de mooiste mp3 hifi oplossingen: de Squeezebox.
www.synology.com
www.slimdevices.com
www.wifisound.nl (excuses als dit ongewenste spam is, maar deze zaak verkoopt allebei.)

Verwijderd

Ik ben in mijn geval gegaan voor de suggestie van GaMeOvEr en heb een HTPC samengesteld. Naja, samengesteld... ik heb een mac mini aangeschaft. Deze kleine PC's kunnen alles wat je wilt (audio en hdtv films spelen), gebruiken relatief weinig stroom en zien er nog goed uit ook. Verder zijn ze voorzien van een afstandsbediening waardoor het a/v gedeelte ook vanaf de bank te bedienen is.

Het enige nadeel is dat er op het apparaat zelf geen schermpje zit en dat het uitzoeken van een muziekje dus moet gebeuren met de TV ingeschakeld...

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Kijk anders eens op www.rhisc.nl . Misschien is de TViX M-3100U Multimedia Center iets.
Of anders gewoon een draagbare pmp-speler aansluiten op een versterker.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:41
misschien een Sonos met nas schijf ernaast iets voor je? op de remote van de sonos zit een mooi klueren display met alle info die je nodig hebt.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
El Cheapo DVD spelertje aansluiten op stereo... nog mooier eentje met kaartlezer en USB 2.0 aansluiting zoals die Silvercrest 6515/6516 van de Lidl onlangs. Kan Divx, wma, mp3 vanaf USB afspelen. Portable hard disk eraan. 5V voedingslijn in USB kabel van DVD speler en die van PC even met een Schottky diode beveiligen, zodat er geen stroom van DVD naar PC en vice versa kan lopen en beide kabels in portable HD. Speler kan afspelen en met PC kun je disk beheren.

• BadVibes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02-2016
Offtrack schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:05:
Als je toch al voor een externe harddisk gaat, waarom dan geen NAS?
Bijvoorbeeld een Synology, daar kun je Slimserver op draaien. Het programma dat hoort bij een van de mooiste mp3 hifi oplossingen: de Squeezebox.
Ik noem mp3 geen HIFI oplossing... maar goed, stel dat... dan is de mooiste oplossing nog altijd de Transporter van SlimDevices. Ik ben zelf eigenaar van de Squeezebox, goed geluid, bediening simpel, mooi netjes opgeruimd, alle CDees de kamer uit. In de meterkast hangt een mini ITX, linux pc waarop Slimserver draait. Zie http://www.ulverston.myzen.co.uk/mini-itx/ Alle CDees omgezet naar FLAC.
Echt zonder PC lukt denk ik niet. Zo zie ik NAS ook als pc.

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:06

Offtrack

Ondertitel

@Bad Vibes...
Ja natuurlijk geen mp3, ik draai zelf ook flac. Maar aangezien de man van dit topic graag mp3's wilde horen... En ik zeg ook 'een van de mooiste'. Waarbij voor de meeste mensen ook wel mee speelt dat de squeezebox 300 euro kost, en de transporter richting de 2k gaat.

[ Voor 38% gewijzigd door Offtrack op 26-07-2007 18:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties zover ....

Een aantal van jullie heeft het over een HTPC, opzich best en optie alleen denk ik dat dit nog best een dure grap kan worden en je zult toch een TV/Monitor nodig hebben (toch).

Tot op heden vindt ik de oplossing van Debbes nog de meest aansprekende met de TViX M-3100U Multimedia Center van Rhisc.nl. Lekker makkelijk alleen een wat fijner en duidelijker schermje zou makkelijk zijn .... Die 150Gb staat niet in 1 map nl. :+

• BadVibes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02-2016
Ik gebruik mijn SlimServer pc headless dus zonder monitor/toetsenbord. De enige keer dat ik eens inlog via webbrowser is voor onderhoud/update. Het mooie van de interface van de Squeezebox is dat 'ie compact maar toch voldoende groot is. Je kan er je hele muziek collectie makkelijk op vinden. Daarnaast dient 'ie nog eens voor het lezen rss feeds en weerberichten in screensaver modes.

Je bent wat meer geld kwijt dan voor een (free)NAS systeem maar je krijgt er wel een compleet open systeem voor terug. Naast media server kan je hem gebruiken voor veel andere zaken als web/ftp/mail/torrent en vele andere services... mocht je dat willen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:28
BadVibes schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:28:
[...]

Ik noem mp3 geen HIFI oplossing... maar goed, stel dat... dan is de mooiste oplossing nog altijd de Transporter van SlimDevices. Ik ben zelf eigenaar van de Squeezebox, goed geluid, bediening simpel, mooi netjes opgeruimd, alle CDees de kamer uit. In de meterkast hangt een mini ITX, linux pc waarop Slimserver draait. Zie http://www.ulverston.myzen.co.uk/mini-itx/ Alle CDees omgezet naar FLAC.
Echt zonder PC lukt denk ik niet. Zo zie ik NAS ook als pc.
Een externe HDD behuizing van bv ACRyan is echt geen totale pc en kan via Ethernet benaderd worden. Enigste nadeel is dat hij blijkbaar NDAS software vereist om te kunnen benaderen via het netwerk.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:47
Na het hebben van hetzelfde probleem als jij en veel wikken en wegen heb ik destijds een Squeezebox aangeschaft. Destijds stonden mijn muziekbestanden nog op een klein tweedehands pc-tjes, nu op een NAS (van Synology). Ik ben er zelfs zo tevreden dat ik er ook eentje voor boven heb aangeschaft.

Er zijn een aantal factoren belangrijk bij dit soort apparaten. Ten eerste de kwaliteit van het geluid. E.e.a. moeten worden omgezet van digitaal naar analoog en dat kan er qua geluid nog wel eens inhakken. De Squeezebox heeft een goede digitale convertor en die kun je op iedere stereoset aansluiten.
Verder is het natuurlijk makkelijk als je een beetje kunt browsen door je bestanden. Daar moet je goed op letten want bij veel van die goedkopere apparaten heb je of toch een tv nodig of het scherm is niet goed leesbaar of browsen gaat gewoon heel ingewikkeld. Bij de Squeezebox gaat dat prima.

Er komen steeds meer van dit soort oplossingen. Je hebt het complete (en duurdere) Sonos-systeem en vergelijkbaar met de Squeezbox heb je nog de Noxon, de Soundbridge en dan vergeet ik er nog een paar. En die hyperdure ("audiofiele") Transporter inderdaad ;) Let wel op dat ze allemaal weer andere software op die NAS (of pc) vereisen en dat is belangrijk bij de aanschaf van zo'n NAS. Op die site waar Offtrack naar verwijst staat alles wat dat betreft keurig op een rijtje, ook de combinaties met de NAS die je kunt nemen.

De oplossing van Debbes lijkt me persoonlijk niet zo heel handig. Dan moet je pc toch weer dicht in de buurt van dat apparaat staan als je er wat bestanden op wilt zetten. Met zo'n LAN-mediaplayer kun je er op elk moment bij.

p.s.
Ik vraag me af hoeveel procent van de mensen het verschil hoort tussen een FLAC en een mp3 op 320 bitrate ;)

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Koop een XBox (geen 360), bouw hem om, zet er een grotere HD in en zet er XBMC op. Deze is met een beetje moeite zonder TV te bedienen, daarmee bedoel ik dat het even zoeken is naar je muziek... omdat je niets ziet. Wel is het mogelijk een klein LCDtje in bouwen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Verwijderd

Topicstarter
..toch maar weer even een berichtje achterlaten. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en heb ik mijn oplossing nog niet gevonden. Wel loop ik inmiddels met mijn MP3 speler door de huiskamer te sleuren (tot ie vol is of de batterij leeg :() maar dat is ook niet echt een oplossing.

Het blijft me verbazen ..... Wat ik zoek is kennelijk niet te koop of gewoon erg duur. Ik zoek gewoon een Ipod maar dan op 220v en een flink LCD scherm, that's all !!!!!!!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:47
Offtrack schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:17:
@Bad Vibes...
Ja natuurlijk geen mp3, ik draai zelf ook flac. Maar aangezien de man van dit topic graag mp3's wilde horen... En ik zeg ook 'een van de mooiste'. Waarbij voor de meeste mensen ook wel mee speelt dat de squeezebox 300 euro kost, en de transporter richting de 2k gaat.
Geen mens hoort volgens mij het verschil tussen een mp3 met een bitrate van 320 en een Flac. Er is volgens mij zelfs onderzoek geweest om te kijken bij welke bitrates de meeste mensen nog verschil horen.
Maar dat terzijde: een Squeezebox doet én Flac én mp3 dus dat is sowieso een goede oplossing. Ik heb er zelf ook eentje en dat bevalt prima. Het enige waar ik nog wel eens aan denk is een sneller NAS want de mijne is al weer wat jaartjes oud dus ook niet zo snel bij het doorspitten van een flinke database.

p.s.
Ik zie dat ik een hele tijd terug al hetzelfde antwoord heb gegeven. Mijn advies is dus nog steeds hetzelfde :D

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 05-07-2008 15:17 ]

Pagina: 1