Toon posts:

xs4all bSMTP en sendmail

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

sinds een tijdje heb ik mxstream bij XS4ALL via een linux-servertje, en bijna alles doet het (behalve de nameserver, maar dat komt door die brakke loginprocedure), maar ook sendmail doet 't niet; ik kan namelijk geen mail ontvangen. Dit komt natuurlijk doordat XS4ALL bSMTP gebruikt, zodat er ook nog mail naar mijn IP adres gestuurd kan worden als ik niet online ben.
Maarja, ik heb 2 (korte) HOWTO's gevonden: een goeie en daar een aftreksel van, maar ik krijg 't maar gewoon niet aan de praat (de HOWTO is ook van juni '99...).

Eerst had ik maar voor de zekerheid de laatste sendmail (8.11.2) gedownload en geïnstalleerd, en toen heb ik de patch van de 1e HOWTO geprobeerd te installeren. Daar geeft hij al een parse-error als ik met m4 sendmail.conf probeer te maken, en later wil sendmail dus helemaal niet meer starten, omdat hij een paar vage errors geef.
Ik kan hier nu wel diep op ingaan, maar ik denk toch dat het makkelijker is als iemand me zijn werkende sendmail.conf (voor 8.11.2 't liefst) met bSMTP kan mailen :)

bvd :)

(m'n e-mail: klik)

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op vrijdag 09 februari 2001 19:26 schreef sir mchyde het volgende:
**SNAP** maar ook sendmail doet 't niet; ik kan namelijk geen mail ontvangen. Dit komt natuurlijk doordat XS4ALL bSMTP gebruikt, zodat er ook nog mail naar mijn IP adres gestuurd kan worden als ik niet online ben.
Onjuist. bSMTP is er dus **juist** voor bedoeld om je mail op te vangen als je *niet* online bent.
werkende sendmail.conf (voor 8.11.2 't liefst) met bSMTP kan mailen :)
Gebruik een MTA die wat makkelijker te configureren is. Postfix(!), qmail en exim zijn daarvoor goede alternatieven met dezelfde functionaliteiten.

Voor postfix kan ik je wel een configuratie file mailen, alhoewel ik je aanraad het zelf te configureren. Da's namelijk leerzaam.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Het leuke van bsmtp is dat je niets speciaals hoeft te doen. Het enige dat je moet doen is op het moment dat je online komt even een ETRN-commando naar de mailserver van xs4all sturen om hem te vertellen dat-ie z'n mail kwijt kan. Verder stel je gewoon alles in alsof je 24h online bent.

• jant
  • Niet online
Het versturen van een ETRN commando is niet nodig. Daar zorgt xs4all voor.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
nou, er moet wel degelijk iets aangepast worden aan sendmail, aangezien er dus ten eerste die HOWTO is met een benodigde patch, en ik geen mail met sendmail meer kon ontvangen met XS4ALL, maar wel toen ik nog casema had.. dat er niets veranderd hoeft te worden is dus crap.

ik moet zo en zo een nameserver draaien en daar heb ik dus m'n hostname als MX-host ingevuld, maar ik weet niet of dat goed is.

Ik zal dan wel een andere maildaemon uitproberen (qmail ofzo..)

iig bedankt

--
Onjuist. bSMTP is er dus **juist** voor bedoeld om je mail op te vangen als je *niet* online bent.
ik schreef: "Dit komt natuurlijk doordat XS4ALL bSMTP gebruikt, zodat er ook nog mail naar mijn IP adres gestuurd kan worden als ik niet online ben."

da's toch 'tzelfde? :)

• Redje
  • Laatst online: 18-08 21:30
Uhm weet je zeker dat je DSL het probleem niet is??

Ik had namelijk wat ervaring met DSL en mail servers, klanten die van dialup naar adsl gaan en dan blijkt alles tewerken behalve inkomend mail... met telnet naar mail server ip op poort 25 bleek dat de server niet eens te bereiken was, toen weer terug naar dialup en alles weer werkte :)

Dus ik zou zeggen telnet er ff op los :)

• jant
  • Niet online
Op zaterdag 10 februari 2001 17:15 schreef sir mchyde het volgende:
nou, er moet wel degelijk iets aangepast worden aan sendmail, aangezien er dus ten eerste die HOWTO is met een benodigde patch, en ik geen mail met sendmail meer kon ontvangen met XS4ALL, maar wel toen ik nog casema had.. dat er niets veranderd hoeft te worden is dus crap.
Vink schreef dat er niets **speciaals** aangepast hoefde te worden. De configuratie voor sendmail in dit geval is als een standaardconfiguratie te beschouwen. Misschien dat je hier iets te hoog van de toren blaast.
ik moet zo en zo een nameserver draaien en daar heb ik dus m'n hostname als MX-host ingevuld, maar ik weet niet of dat goed is.
Het MX-record voor je mailhandling is een taak voor xs4all. Dat regelen ze voor je zodra je bsmtp aan hebt gevraagd.
Ik zal dan wel een andere maildaemon uitproberen (qmail ofzo..)
Ik raad je aan postfix te gebruiken. www.postfix.cs.uu.nl
ik schreef: "Dit komt natuurlijk doordat XS4ALL bSMTP gebruikt, zodat er ook nog mail naar mijn IP adres gestuurd kan worden als ik niet online ben."

da's toch 'tzelfde? :)
Nope. Mail versturen geschiedt op basis van je hostname. Zodra je offline bent, zal de mail bestemd voor jouw hostname door een andere machine gehandled worden.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 februari 2001 17:23 schreef Redje het volgende:
Uhm weet je zeker dat je DSL het probleem niet is??

Ik had namelijk wat ervaring met DSL en mail servers, klanten die van dialup naar adsl gaan en dan blijkt alles tewerken behalve inkomend mail... met telnet naar mail server ip op poort 25 bleek dat de server niet eens te bereiken was, toen weer terug naar dialup en alles weer werkte :)

Dus ik zou zeggen telnet er ff op los :)
tja, 't gekke is: een nameserver is absoluut niet aan de praat te krijgen aangezien m'n hostname meerdere IP's heeft (een voor de buitenwereld en 10.x.x.x adres), en het is me nog niet gelukt om de nameserver draaiende te krijgen (ja, ik heb alle combinaties geprobeerd;)). maar ik draai ook een telnet/ssh/web/ftp-server, en dat gaat allemaal goed... ik denk dat sendmail in een beetje een grijs gebied zit

(hmm, het zou eigenlijk wel moeten werken, aangezien je standaard bSMTP support krijgt bij een XS4ALL mxstream abonnement.)
Op zaterdag 10 februari 2001 17:24 schreef jant het volgende:

[..]

Vink schreef dat er niets **speciaals** aangepast hoefde te worden. De configuratie voor sendmail in dit geval is als een standaardconfiguratie te beschouwen. Misschien dat je hier iets te hoog van de toren blaast.
[..]
neen, de standaard sendmail.conf zal níet werken met bSMTP; als je de HOWTO gelezen hebt, zul je zien waarom. Er moet namelijk een nieuwe sendmail.conf ge-m4'd worden (vanuit een speciaal aangepast bestand) om goed gebruik te kunnen maken van bSMTP. Het is wel zo dat je sendmail zelf niet hoeft te patchen, maar m'n hoofdvraag was ook of ik iemand z'n sendmail.conf kon overnemen.
[...]

Het MX-record voor je mailhandling is een taak voor xs4all. Dat regelen ze voor je zodra je bsmtp aan hebt gevraagd.
hmm, ok. hier ben ik misschien helemaal de mist ingegaan. er zit bSMTP bij m'n mxstream abonnement, maar betekent dat dat het nog niet standaard enabled is? op de helpdesk-pagina's staat niet dat je het speciaal moet aanvragen, en ook bij https://service.xs4all.nl/ staat geen mogelijkheid om het te enablen ofzo.
[..]

Ik raad je aan postfix te gebruiken. www.postfix.cs.uu.nl
[..]
doe ik, bedankt voor de tip.
Nope. Mail versturen geschiedt op basis van je hostname. Zodra je offline bent, zal de mail bestemd voor jouw hostname door een andere machine gehandled worden.
ah, yep.. dat bedoelde ik ook, maar 't kwam er verkeerd uit.. nogal logisch dat er geen mail verstuurd kan worden naar m'n pc als 'ie uitstaat. de mail wordt wél naar mijn IP gestuurd, maar wordt inderdaad niet doorgestuurd naar m'n eigen machine.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Zo dit is een mooi lang verhaal aan het worden om niets zeg :) Ik heb hier en daar wat commentaar toegevoegd.
Op zaterdag 10 februari 2001 17:44 schreef sir mchyde het volgende:
tja, 't gekke is: een nameserver is absoluut niet aan de praat te krijgen aangezien m'n hostname meerdere IP's heeft (een voor de buitenwereld en 10.x.x.x adres), en het is me nog niet gelukt om de nameserver draaiende te krijgen (ja, ik heb alle combinaties geprobeerd;)). maar ik draai ook een telnet/ssh/web/ftp-server, en dat gaat allemaal goed... ik denk dat sendmail in een beetje een grijs gebied zit
Waarom heb je een DNS-server nodig :? En wat heeft een "grijs gebied" van sendmail daarmee te maken?
neen, de standaard sendmail.conf zal níet werken met bSMTP; als je de HOWTO gelezen hebt, zul je zien waarom. Er moet namelijk een nieuwe sendmail.conf ge-m4'd worden (vanuit een speciaal aangepast bestand) om goed gebruik te kunnen maken van bSMTP. Het is wel zo dat je sendmail zelf niet hoeft te patchen, maar m'n hoofdvraag was ook of ik iemand z'n sendmail.conf kon overnemen.
Als je voor sendmail wilt gaan, maar ook voor iedere andere MTA, geldt: configureer je MTA gewoon alsof je met een vaste verbinding via SMTP mail ontvangt voor de betreffende domeinnaam. Dus zegmaar een "normale" mailserver die vast aan het internet verbonden zit. Voor je provider is het iets moeilijker, maar daar betaal je ze voor dus maak je daar niet te druk om ;)

Verwijderd

Topicstarter
right, postfix geïnstalleerd en geconfigureerd en voor interne mail enzo werkt hij goed (net zoals sendmail dat deed), maar als ik van buiten mail wil sturen.. neehoor. de error die ik ontvang van de XS4ALL SMTP server:
----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<sir@blabla.xs4all.nl>

----- Transcript of session follows -----
554 5.0.0 MX list for blabla.xs4all.nl. points back to smtp10.xs4all.nl
554 5.3.5 <sir@blabla.xs4all.nl>... Local configuration error

---

Reporting-MTA: dns; smtp10.xs4all.nl
Received-From-MTA: DNS; host213-1-xxx-xxx.btinternet.com
Arrival-Date: Sat, 10 Feb 2001 20:01:25 +0100 (CET)

Final-Recipient: RFC822; sir@blabla.xs4all.nl
Action: failed
Status: 5.5.0
Remote-MTA: DNS; blabla.xs4all.nl
Last-Attempt-Date: Sat, 10 Feb 2001 20:01:26 +0100 (CET)
wat betekent dit?

(blabla.xs4all.nl is een gecensureerde versie:P)

oh, en 't heeft dus iets met MX hosts te maken; daarom dacht ik dat het ook met mijn nameserver te maken had, maar 't zal wel te maken hebben met die van xs4all...? of niet? :?

Verwijderd

Topicstarter
heh. ik ben dom.

van de XS4ALL-site:
U stelt in het Service Centre de gewenste hostnaam in en u vraag gratis bSMTP aan met behulp van een e-mail aan account@xs4all.nl.
dat moet ik dus nog doen. topic closed

en bedankt allemaal voor jullie hulp :)
Pagina: 1