Upgraden of vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:47
Ik zit met een 'probleem', en dat is dat ik niet weet of ik mijnbestaande systeem moet gaan upgraden of moet vervangen.

Huidig systeem:

Intel P4 2.6GHz S478
1Gb memory no-name
120Gb HD
Geforce 6600GT 128Mb
Mobo: MSI MS-6758 Bios 2.4

Gebruik van het systeem: office/internet applicaties en World of Warcraft.
het probleem zit hem met name in het laatste: WoW loopt niet naar wens.
Laadtijden zijn lang, en in drukke gebieden dropt mijn framrate ver onder de 20fps.
Erg irritant spelen, en met PvP nogal eens lastig als je in Alterac Valley wil knallen.

Het dilemma: Wat ga ik doen om mijn framerate op een stabiele 40-50 fps te krijgen met de hoogst mogelijke settings?
Zet ik er meer geheugen in, zo ja: hoeveel?. Moet ik een nieuwe videokaart, zo ja: welke AGP kaart is goed en verstandig om aan te schaffen?
Of is het verstandiger de handel te laten wat het is en iets nieuws aan te schaffen. Alleen... wat dan?

Word of Warcraft is het enige spel wat gespeeld wordt op de resolutie 1280*1024, max resolutie van mijn Samsung TFT. Heb de settings niet op het hoogste niveau staan, daar wordt de handel alleen maar trager van. En das soms wel lastig als je met je mount door Nagrand crosst en ineens sta je temidden van een aantal lvl 64 beesten..... :|

Ik loop mij rot te verzinnen en te zoeken wat nu verstandig is, en ik weet het even niet meer.
Ik kijk even niet naar het budget, want een neiuwe PC is automatisch meer investering dan een aantal uitbreidingen/veranderingen.

Graag jullie input hierin.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Verwijderd

Ik vind een investering in een nieuwe AGP kaart niet verstandig. Het is mogelijk om er bv een 1950pro in te stoppen en dan zullen de framerates wel toenemen, maar met de huidige ontwikkelingen en hardware-prijzen lijkt het mij niet onverstandig om het gehele systeem te vernieuwen.

• Snuffel
Nieuwe PC is vrij veel vervangen, dan zit je snel op kast - voeding - geheugen - videokaart - moederbord - processor, met het bijbehorende kostenplaatje van een paar 100 euro.
Een systeem samenstellen kan altijd wel, echter zoek ik in eerste instantie naar een 'performance boost' voor WoW.
En ik vraag mij daarbij af wat dan een goede investering kan zijn, buiten het aanschaffen van een compleet systeem.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
die framerates kan je idd zoals kurkdroog394 zei verbeteren door een 1950pro in de proppen. maar die laad tijden worden er dan niet beter op, dan moet je een betere hdd nemen (of beter geheugen als hij op 333mhz of lager staat). Maar dat is ook niet erg goedkoop

maar dan moet je ook nog zeker weten dat je cpu dan niet de bottleneck wordt..

als je toch er aan denkt om te vervangen kan je naar mijn mening beter dat doen, een simpel c2d systeempje is al snel (veel) beter dan je huidige pc.

Verwijderd

Een nieuwe systeem wordt veelsteduur, zeker als je er alleen WoW mee gaat spelen.
Je kan even kijken of je geheugen vol gaat als je WoW aan het spelen bent. Als dat zo is kan je er het beste 1GB bij kopen.
Voor de rest zou je systeem het eigenlijk moeten trekken.

Als het niet aan de geheugen ligt moet je toch denk ik vervangen. Want bijv. een nieuwe AGP kaart als de X1950Pro is al best duur, en dan is het zonde om met een P4 te zitten met zo'n kaart, dus zou je ook je proc moeten vervangen etc. etc.

Verwijderd

Wellicht is overclocken een optie. Draai eens 3DMark06 om je huidige score te bepalen. Zoek dan in de database van futuremark soortgelijke configs op (P4/6800GT) en vergelijk dat eens met jouw score. Bekijk één van de hogere scores en vergelijk met jouw config. Zit er bij de 3DMark toppers meer geheugen in? Snellere proc? GPU overgeklokt?

• Snuffel
Mijn geheugen komt op 78% max te zitten met WoW.
Overklokken begin ik niet aan, daar voel ik vrij weinig voor.
Een 3Dscore draaien heb ik nog niet aan gedacht, goede tip. Vanavond gelijk doen!

Verwijderd

Wat je kan doen is:

Zoals hier boven gezegt werd een 1950pro nemen. Die is ongeveer 2x zo snel.
http://www23.tomshardware...=607&model2=545&chart=213

Een gig geheugen er bij gooien. Het is nu nog redelijk goedkoop en WoW wil wel graag veel geheugen hebben.

Nog een HD er bij en raid 0 draaien.

Veel succes!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Als zijn geheugen niet vol loopt lijkt me dat niet de bottleneck. 1 gig is niet weinig hoor (maar ook niet echt veel). Ik ben wel benieuwd naar de benchmarks, en of hier de proc of de graka de bottleneck is :).

Verwijderd

Sja, uit ervaring weet ik dat als je veel addons er aan hangt, hij vaak garbage gaat halen. Dan moet je dus meer ruimte geven aan je addons. WoW wil dus zeker wel veel geheugen :P. 1GB moet voldoende zijn, maar 2GB geeft natuurlijk veel meer ruimte hier voor.

• Snuffel
ah, das een goeie: Addons
Draai Cosmos met een aanal extra addons. Rete handig, maar zijn die zo geheugen vretend?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

stefan001 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:51:
Als zijn geheugen niet vol loopt lijkt me dat niet de bottleneck. 1 gig is niet weinig hoor (maar ook niet echt veel). Ik ben wel benieuwd naar de benchmarks, en of hier de proc of de graka de bottleneck is :).
ik schat beide een bottleneck. Volgens mij is zowel je 2.4 ghz P4, als je 6800 kaart een goede balans. Stop je er een betere videokaart in, is je cpu de bottleneck. Stop je er een nieuwe cpu in is je videokaart te sloom.

meer geheugen zal altijd helpen, nu de prijzen nog redelijk acceptabel zijn, zou ik daar in ieder geval wat aan doen. Misschien 2e hands een leuke S478 processor op de kop tikken (ik heb hier nog eenzelfde liggen :()

succes,

Maarten.

-_-

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Volgens mij heb je geen technisch maar een andersoortig probleem dat makkelijk in Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 had gekund.

ARME AOW’er

• Snuffel
Guardian Angel schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:35:
Volgens mij heb je geen technisch maar een andersoortig probleem dat makkelijk in Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 had gekund.
Das jou mening, echter niet de mijne, anders had ik het daar wel geplaatst

Verwijderd

In volgorde van belang:

1. Zware AGP-kaart nemen: XFX GeForce 7950 GT 512MB DDR3 (AGP, 2x DVI) PV-T71A-YDF3
2. Processor kan met een goede koeler overklokt worden naar 3 GHz:
Zalman CNPS7000B-Cu (Socket A478/754/939/940)
3. 1 GB RAM bijsteken: 1GB PC3200 DDR (Corsair CMSS1GB-400) DDR400 veronderstel ik?
Of twee reepjes van 512 MB als je er nu reeds twee hebt.

Ik zie als leverancier bvb. EMPC, dan komt het zonder verzendingskosten ongeveer op 320€.

Bij nader inzien zie ik dat de videokaart er niet meer verkrijgbaar is, maar je kan beter een X1950 Pro nemen (goedkoper).

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 15:25 ]

Verwijderd

Een x1950 pro is aanzienlijk goedkoper.
pricewatch: MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI)

Verwijderd

Inderdaad, ik had het achteraf pas gezien. Anyway, er zijn nog genoeg zware AGP-kaarten beschikbaar. (De Sapphire is ongeveer dezelfde prijs maar heeft dubbel zoveel geheugen).

Als de TS echter van plan is om in de nabije toekomst enkele nieuwe zware games te kopen (Crysis, WiC) kan hij misschien beter uitkijken naar een nieuw systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 15:28 ]

• Snuffel
neen, geen intenties.
Heb voor overige games een Xbox en een Xbox360.
Alleen daar draait WoW niet op....

Verwijderd

World of Warcraft Performance Guide :) Alleen jammer dat het nogal gedateerd is...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 16:04 ]

• Snuffel
Die is een beetje te kort door de bocht, want volgens deze zogenaamde guide zou mijn systeem makkelijk de 40fps moeten halen, en hoe wonderbaarlijk: dat doet hij niet standaard.
Ja, ik haal 40fps, soms wel hoger, maar niet in de drukbezette gebieden (raid- AH in Stormwind, Ironforge e.d.).

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Toch vreemd, ik haal met alle settings hoogste en 1024*768 op me oude systeem in wow 60 fps. Specs zijn: geforce 7300 gt-1 giga ram ddr2 - 3.33 ghz celeron socket 775. Een 7300 gt is dacht ik gelijkwaardig aan een 6600 gt. Ik denk dat je cpu veel te traag is om dit bij te houden.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Je zou eerst eens kunnen overklokken, een goede koeler heb je al voor 30€, daarna zal je zien wat de performancewinst is.

Verwijderd

Anders kijken of je 2e hands een 3+Ghz proc op de kop kan tikken voor een paar tientjes.

Heb ff gekeken. Heb er wel 3 of 4 gezien.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 17:56 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon een nieuw systeem kopen. Denk niet dat je huidige systeem de investeringen nog waard is.

Verwijderd

volgens mij moet je met zo'n computer makkelijk wow kunnen spelen. is xp niet heel erg vervuild? hoe lang heb je het er al op staan zonder het opnieuw geinstalleerd te hebben?
als je toch alleen wow speelt is het een beetje zonde dat je er nog geld in wil stoppen terwijl hij het makkelijk moet kunnen.

• Snuffel
XP vervuilt? Misschien wel. Het staat er ongeveer een half jaar op nu.
heb er weinig extra's bij naast het Office pakket.
Kan natuurlijk weer eens een clean install doen.

Framerate in quest gebieden e.d. ligt gemiddeld rond de 30-35. Niet spectacuair, maar ook niet echt heel erg hoog. Het is alleen in echt drukke gebieden waar WoW duidelijk moeite heeft met de framerate.
Even met je mount Shattrath invliegen is een gegarandeerd schokkerig beeld met pauzes van +1 sec. En dat moet echt verdwijnen :)

• Snuffel
Zo, 3DMark06 gedraaid!
Resultaten zijn bedroevend....
Gemiddelde framreate bedraagt 4fps, alleen bij de Deep Freez zag ik 8fps voorbij komen.

Totaal aantal punten: 1471

Een foutje gemaakt: mijn processor is 2.6Ghz ipv 2.4Ghz.
Grafische kaart is een 6600GT....

Instellingen van de test:

1280x1024
AA: none

Neem wel positie 10 in van de mensen met mijn grafische kaart :P
1690291 is mijn overall positie.... :'(

[ Voor 20% gewijzigd door Snuffel op 26-07-2007 19:13 ]

Verwijderd

Duik even in de ORB van Futuremark. Ik zie een P4 2.4 Ghz / FSB 133 (533) en 1GB die 2294 3D Marks haalt met een 6800GT.
Driver version (wil ook nog weleens uitmaken) 6.14.10.9371
Core clock: 351 Mhz
Memory clock: 1002 Mhz

Geen idee wat stock is op een 6800GT.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:19:
Duik even in de ORB van Futuremark. Ik zie een P4 2.4 Ghz / FSB 133 (533) en 1GB die 2294 3D Marks haalt met een 6800GT.
Driver version (wil ook nog weleens uitmaken) 6.14.10.9371
Core clock: 351 Mhz
Memory clock: 1002 Mhz

Geen idee wat stock is op een 6800GT.
hij heeft een 6600gt zegt ie net

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:21:
[...]

hij heeft een 6600gt zegt ie net
In de TS zegt ie 6800GT...... maybe moet hij zijn TS ff updaten met de JUISTE specs en ook alle specs(mobo, type geheugen etc)

"
Huidig systeem:

Intel P4 2.4GHz
1Gb memory
120Gb HD
Geforce 6800GT"

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 19:25 ]

• Snuffel
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:24:
[...]

In de TS zegt ie 6800GT...... maybe moet hij zijn TS ff updaten met de JUISTE specs en ook alle specs(mobo, type geheugen etc)

"
Huidig systeem:

Intel P4 2.4GHz
1Gb memory
120Gb HD
Geforce 6800GT"
Ik was bezig mijn specs te wijzigen toen mij PC een reboot gaf....
En meteen de bios instellingen verloor.
Maar de handel is aangepast met de juiste en meer complete gegevens nu

Verwijderd

Ik vind het nog niet echt duidelijk:
Mobo: welk type?
proc: welk socket?
geheugen: ddr, ddr2?

Een 6600GT is wel een stuk lanzamer dan een 6800GT.
1500 3dmarks06 is redelijk normaal voor jouw systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 19:36 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Snuffel schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:30:
En meteen de bios instellingen verloor.
Weet je dan niet zeker dat er nog wat meer mis is met je pc? :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:33:

1500 3dmarks06 is redelijk normaal voor jouw systeem.
Als ik de ORB van Futuremark mag geloven is dat zelfs erg goed die 14xx score voor een 6600GT (non OC).

Verwijderd

ORB gaf bij mij alleen maar fout meldingen.... :X

Maar goed, dan weten we dat die in iedergeval presteerd als ie zou moeten.

• Snuffel
Nee, BIOS was mijn eigen schuld :P
Dacht: laat ik gelijk overklokken, maar dat pakte even niet goed uit, dus ik moest even wat terugzetten :D

Niet teveel tegelijk doen dus.

Maar goed, ik zag idnerdaad dat mijn score niet slecht was vor de config. nr. 10 op de lijst van in totaal 45 gelijke systemen is niet echt slecht te noemen.

Rest de vraag: wat kan ik doen om de nodige perfomance boost te geven zonder gelijk een nieuw systeem aan te schaffen. X1950 Pro AGP erin duwen? En gelijk een reepje 1Gb?

Verwijderd

Altijd twee reepjes als je dual channel draait. Ik weet niet wat je nu hebt aan geheugen (2 x 512 ?).

Er staat een P4 2.8 Ghz (800FSB) / 1GB met een X1950 Pro in de ORB die 3732 punten haalt. Daarboven zijn het snellere procs. Beste score (4435) heeft ook maar 1GB memory. Maar dit zijn benchmarks en WoW kan andere eisen stellen. Er zal ook sprake zijn van overclocken.

De snellere kaart lijkt me dus een goed begin als je niet teveel uit wilt geven. Als het je om prijs/prestatie gaat zou ik eerst een vast stellen hoeveel fps je acceptabel acht. Vertaal dat naar 3D Marks en zoek er een kaart bij. Shortlistje en dan 2e hands zoeken. Klinkt simpel.

• Snuffel
Zoals gezegd wil ik continu rond de 50fps draaien.
Dus ook daar waar het druk is.
huidige geheugen is 4 x 256Mb, dual channel

Denk dat ik en graka aanpak en geheugen compleet vervang voor 2x 1Gb dual channel setup
Moet wel wat vlotter zijn en worden gok ik zo

Pagina: 1