Toon posts:

File sharing in XP, raar probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen, ik heb hier een vreemd probleem (vind ik, hier zijn jullie het wellicht niet mee eens).

Twee pc's (Acer laptop en een zelfgebouwd desktop-systeem), beide met XP (eentje MediaCenter editie, de andere weet ik nu niet). Een Asus WL-500g router ertussen.

Voorheen kon ik prima file sharen tussen de twee, maar nu werkt dat niet meer.

Ja, pc's zitten in dezelfde werkgroep.
Ja, pc's krijgen IP's en in dezelfde range.
Ja, de pc's kunnen elkaar pingen op IP, en ook de router. Alles is dus te pingen.
Ja, file sharing staat op allebei aan.
Ja, allebei hebben shared folders.
Ja, firewalls staan uit. Maar als ze aan staan werkt het nog niet.

O, de desktop is gekabeld aan de router verbonden. De laptop kan draadloos of met een draad, werkt allebei niet. De foutmelding is steeds "kan netwerkpad niet vinden".

Het vreemde vind ik nu, dat als ik net een IP heb gekregen (binnen een tel of 10) het wel werkt. Dus als ik de foutmelding krijg, en via ipconfig een IP release en renew en meteen de andere computer zoek dan werkt het wel. Zoek ik diezelfde pc een paar tellen later nog eens dan weer de foutmelding "kan netwerkpad niet vinden". Uiteraard werkt dit wel, maar zeker niet ideaal en dit moet toch op te lossen zijn.

Wellicht heeft iemand een interessante visie op deze tijdelijke verbindingsmogelijkheid. Aan de hardware ligt het niet.

EDIT: nu ik er over nadenk heb ik beide harddisks van de desktop waarop de shares staan vorige week geformatteerd. Misschien heeft dat iets te maken met de communicatie richting de desktop. Dat zou overigens geen gevolgen voor de communicatie met de laptop moeten hebben, natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klein kickje en wat extra info.

De laptop is een XP home machine.

Het werkt nu helemaal niet meer, maar dat kan komen doordat ik static IP's heb toegewezen aan m'n netwerkkaarten (waar dit gisteren nog dynamisch was).

Ja, eenvoudig sharen staat op de mediacenter aan. Op de laptop kan ik dit niet kiezen.
Ja, de firewall in m'n router staat uit.
Nee, er zijn geen virusscanners e.d. present.

Ook via access control (dus zonder eenvoudig sharen) lukt het voor geen meter. Dit is echt waardeloos en uitermate frustrerend. Ik hoop dat iemand wil helpen.

Ad

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, via internet explorer werkt het wel (op IP). En nog beide kanten op ook. Mocht iemand toch een idee hebben hoor ik het graag, maar voor mij is het inmiddels geen volwaardig "probleem" meer.