Toon posts:

Zalman CNPS-7500 icm mATX mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een HTPC samen te stellen met o.a. de volgende onderdelen:

* Antec Fusion Black behuizing
* ASUS M2A-VM HDMI moederbord
* AMD 64 X2 4200+ processor
* Zalman CNPS-7500-Cu LED CPU koeler
* Kingston 2x1GB PC5300 DDR2 geheugen
* Samsung Spinpoint 400GB Sata300
* NEC 7173S DVD brander

Nu heb de website van ASUS en van Zalman doorgespit, maar ik kan er maar niet achter komen of deze CPU koeler van Zalman compatibel is (qua afmetingen) met mijn geselecteerde kast en moederbord. De website van Zalman geeft duidelijk de afmetingen weer, maar ik kan op de website van ASUS geen duidelijk indeling van het moederbord vinden (met afmetingen erbij vermeld).

Ik las wel dat de CNPS-7700 van Zalman net niet past in deze kast (zie topic in dit forum).

Heeft iemand ervaring met deze koeler, of weet iemand een oplossing om hier achter te komen?

EDIT:
Ter informatie. Uit betrouwbare bronnen heb ik zojuist ontvangen dat deze koeler gewoon op dit moederbord past.

Excuses voor de vervuiling op dit forum. Slot erop dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 15:04 ]

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 13:02
Laat ik nou net denken aan dezelfde config!!
Je info is dus zeer nuttig, thanks!!

Waarom kies je trouwens voor amd ipv intel?

En zou je ervaringen kunnen posten zodra je het allemaal werkend hebt, ben zeer benieuwd!

Verwijderd

Het is misschien nuttig dit topic open te laten, dan hebben andere mensen er ook wat aan :)

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik eerst eens kijken of de stockkoeler al genoeg koelt.
Ik heb dit moederbord ook met een X2 3800 EE 35W en de processor blijft met de stockkoeler zo 22 graden Idle en 37 graden Stressed op 2200Mhz en is lekker stil,alleen de Northbrigde wordt aardig heet omdat die wel een erg kleine heatsink heeft :(

• rsvmark
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:09:
Als ik jouw was zou ik eerst eens kijken of de stockkoeler al genoeg koelt.
Ik heb dit moederbord ook met een X2 3800 EE 35W en de processor blijft met de stockkoeler zo 22 graden Idle en 37 graden Stressed op 2200Mhz en is lekker stil,alleen de Northbrigde wordt aardig heet omdat die wel een erg kleine heatsink heeft :(
Die X2 3800 EE is toch 65W ??
Ik zit nml ook sterk te twijfelen, ik wil een zuinig maar ook op de toekomst (lees HD) voorbereid systeem.
De BE 2350 leek me ook wel wat maarja is het genoeg.....

• rsvmark
Ho ik heb het al gevonden hij is er ook in een 35 W uitvoering......

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn systeem binnen gehad en mijn eerste ervaringen zijn zeer goed.
Het systeem is naar mijn normen (is zeer persoonlijk vind ik) stil genoeg.

De volgende setting heb ik aangeschaft:

1 4Launch Hardware installatie (assemblage) € 35.00
1 AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz HT 1MB AM2 65W Box € 77.50
1 Antec Desktop Case Fusion Black mATX 430W (zwart) € 162.50
1 Asus M2A-VM HDMI 690G, SATA2 RAID, VGA, DVI € 63.50
1 Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 € 80.50
1 NEC DVD-/+/RAM AD-7173S 18x/18x/8x Bulk (zwart) € 30.00
1 Samsung 400GB SATA300 16MB FDB, HD401LJ € 84.00
1 Zalman Processor Koeler CNPS7500-Cu LED AMD & Intel € 35.50

Totaal incl. BTW: € 569.50

Gebruikt OS: Windows Vista Business UK

Mijn ervaringen na 1 dag:

CPU:
De CPU is voor mij snel genoeg. Achteraf gezien had ik misschien liever de 4400+ Brisbane gehad. Die is nl. 65nm én 65W itt tot de 90nm en 65W die de 4200+ bezit. Hier kwam ik later pas achter. Ik las dat de Brisbane core (65nm), toch net wat zuiniger/efficienter is dan de WIndsor core (90nm) die ik nu in mijn systeem heb. De nieuwe BE-2350 of BE-2400 (komt nog) is natuurlijk helemaal perfect voor een htpc met 35W en 65nm maar wel repect. 2,1GHz en 2,3GHz (correct me if i'm wrong, doe het uit m'n hoofd nl).

Case:
Top! Top! Top! Zeer mooie degelijke case met een (in mijn ogen, euh oren) zeer stille voeding. 430W is ook nog eens ruim voldoende voor uitbreidingen wat betreft harde schijven, vga- en geluidskaarten etc. Misschien wel een beetje overkill misschien, gezien alle zuinige processors tegenwoordig in htpc's. Case is mooi afgewerkt en ook intern zit het vernuftig in mekaar met de verschillende warmtekamers.
De LCD is grappig, maar de functionaliteit is nog maar beperkt. Ik ga dit later nog wel uitzoeken. Het werk iig.
De Casefans zijn goed, maar niet perfect. Alleen op low voldoen ze aan mijn eisen. Wat betreft de caseflow zit het wel prima en verzetten ze ook op de laagste stand nog genoeg lucht in de kast.

Mobo:
De Asus voldoet aan mijn verwachtingen. Ik kan er weinig over zeggen verder. Het bordje is zeer uitgebreid met DVI, VGA, HDMI en digitale audio uitgangen, USB poorten, GLAN, Firewire. Compleet genoeg dus, maar net zoals elke mATX enigszins beperkt in de uitbreidingsmogelijkheden. Voor mij niet zo'n probleem verder, aangezien ik alleen nog een geschikte VGA kaart zoek (mss later een 8600GT).
Problemen met kieskeurigheid van geheugen heb ik niet ondervonden. Ik heb heb op de website van ASUS gezocht naar passende geheugenreepjes en die heb ik aangeschaft.

Geheugen:
Prima, snelheid heb ik nog niet getest. Hier kom ik later over terug. Het is redelijk standaard geheugen, maar snel genoeg voor mijn htpc en uitgebreid genoeg voor Vista.

DVD-brander:
Wat een tegenvaller is dat zeg! Zo stil als de casefans, de cpu koeler en de voeding is (niet muisstil maar iig stil genoeg voor mij), zoveel lawaai maakt de NEC brander. Heel de kast resoneert mee als die drive begint op te spinnen. Waar-de-loos.
In mijn oude pc zat een 3500 maar die werkte perfect in mijn ogen. Dit vind ik ronduit schandalig. Ik weet niet of het een productiefout is, of dat dit normaal is maar ik vind het benedenmaats.
Als iemand tips heeft voor andere stille harddrives (zat te denken aan samsung), geef me maar een tip!
1 tip voor andere NEC gebruikers: Firmware flash maakt hem stiller icm Nero Drive Speed. Dit is een programmaatje waarmee je de sneleheid van de DVD drive lager kunt instellen. Ik draai nu op een bevredigende (qua geluid dan) 8 speed ipv 16 speed max.

Hard disk:
Top hard drive. 400GB is genoeg, al zou ik nu al voor de 500 GB kiezen denk ik. Deze lag echter net iets beter in mijn budget. Verder: snel genoeg en zeer stil vergeleken met mijn oude Western Digital 160GB. Ook blijft hij lekker koel (< 30gr C).

CPU cooler:
De Zalman CPU cooler past perfect op het moederbord en is nog lekker stil en redelijk koel ook. Je moet geen wonderen verwachten, het is tenslotte een redelijk gedateerd model (gebaseerd op de CNPS7000 uit 2002 of zo) zonder heatpipes. Maar icm met een 65W processor blijft de processor toch rond de 40 graden na een CPU burn.
Je moet de bijgeleverd Fan Mate 2 wel op de laagste stand zetten (5V) want anders hoor je de fan te duidelijk. Ook merkte ik dat de koeling op high (11V) niet veel beter is dan op low.Bijkomend voordeel van deze koeler is dat hij de elementen op het mobo ook koelt door de neerwaartse luchtstroming en de grootte van de koeler.
Kortom het is een prima koeler voor een htpc met een energiezuinige processor (ik gebruik de Windsor 4200+ EE 65W 90nm) , maar hij lijkt me minder geschikt voor mensen die graag willen overklokken.
Als je meer op zoek bent naar een modernere heatpipe cooler, kun je nog wel eens kijken naar de nieuwe 8700 van zalman. Hetzelfde model als de 7500 maar dan mét heatpipes en volgens mij betere prestaties.

Al bij al dus een zeer goede koop geweest.

Als je stiller dan dit wilt, zul je waarschijnlijk voor een passief gekoelde Thermalright SI-128 moeten gaan als CPU cooler. Ik las daar zeer goede reviews over.
Ook is het dan aan te raden om de twee 120mm case fans te vervangen door Nexus fans, die schijnen ook zeer stil te zijn.

Als referentie voor de stilte die ik gewend was:
Ik ben een AMD 1GHz Thunderbird systeem gewend van 6 jaar oud met een luidruchtige 300W voeding en 2x 80mm niet geregeld case-fans, dus wat mij betreft is dit systeem (op LOW tenminste) nu stil genoeg.
Voor echte stilte liefhebbers, moet er ook aan dit systeem nog wat geknutseld worden.

Mijn conclusie is:
de Antec Fusion met standaard voeding en standaard casefans (op low) en de zalman CNPS7500 (op low) houdt een zuinige processor koel en maakt daarbij weinig geluid.
Pure stilte is het niet, daarvoor zul je iets meer moeten investeren.

Later volgen foto's en wat meer testresultaten (temps/prestaties). Keep u updated

O ja, en die NEC: FORGET ABOUT IT!!!!!!!!!!!!

• rsvmark
Super zo'n review, thanks!!!!

Denk idd dat ik wacht op die 2400 van 35 W. Als ik het goed begrijp is dit dus geen 64 bits proc wat voor mij niet uitmaakt omdat het puur voor een htpc in de woonkamer is.
Is zo'n 2400 wel voldoende voor aankomend HD materiaal ??

Gebruik jij trouwens de hdmi aansluiting en zo ja op wat voor tv?

Verwijderd

Topicstarter
rsvmark schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 08:09:
Super zo'n review, thanks!!!!

Denk idd dat ik wacht op die 2400 van 35 W. Als ik het goed begrijp is dit dus geen 64 bits proc wat voor mij niet uitmaakt omdat het puur voor een htpc in de woonkamer is.
Is zo'n 2400 wel voldoende voor aankomend HD materiaal ??

Gebruik jij trouwens de hdmi aansluiting en zo ja op wat voor tv?
Ik heb gisteren nog eens een CPU burn gedaan van enkele minuten en ik zag dat de temperatuur van mijn CPU in ASUS PC PROBE niet boven de 30-35gr Celcius uitkwam met de Zalman op LOW (1100rpm) en is de Zalman niet te horen. Perfect dus! (al weet ik niet of dit werkelijke temperaturen zijn). Idle werkt de CPU op ca. 20-25 graden.

Ook wel grappig. Als ik Q-Fan activeer op mijn mobo, dan schakelt hij de CPU cooler volledig uit. Blijkbaar koelt de Zalman icm met de 2 casefans passief al voldoende om het hele zaakje draaiende te houden. Ik heb dit trouwens niet geprobeerd met een CPU burn.
Ik hoorde trouwens geen verschil tussen de Zalman op 0rpm en de Zalman op 1100rpm. Je zou de Zalman dus rustig geruisloos kunnen noemen.
Het meeste geluid komt altijd nog van de 2 casefans die al op LOW staan. Die zullen binnenkort dan ook vervangen worden.

De NEC DVD drive is nu ook het zwijgen opgelegd middels Nero Drive Speed. Teruggezet naar 7x en nu eindelijk stilg genoeg om DVD te kijken.

De HDMI aansluiting heb ik nog niet geprobeerd. Ik ben nog niet in het bezit van een LCD of Plasma, maar die komt er binnenkort wel aan. Tips voor een betaalbare 70/80cm LCD?
Aansluiten op een 4 jaar oude breedbeeld JVC heeft weinig nut om de kwaliteit van HDMI te testen dus dat doe ik dus ook maar niet.

Meer info volgt later.

Verwijderd

Heb jij de oude Fusion of de nieuwe Fusion V2?

Wordt je NorthBridge ook nog een beetje gekoeld door de airflow van je Zalman,m.a.w hoe voelt de heatsink als je hem aanraakt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:16:
Heb jij de oude Fusion of de nieuwe Fusion V2?

Wordt je NorthBridge ook nog een beetje gekoeld door de airflow van je Zalman,m.a.w hoe voelt de heatsink als je hem aanraakt?
ad 1) Ik heb de Fusion Black, die is er volgens mij niet in V1 of V2, maar is gewoon identiek aan de V2 (denk ik dan toch, wat is het verschil eigenlijk?)

ad 2) volgens mij wel ;). Ik zal het vanavond voor je proberen. De koeler is vrij fors en hangt met zijn waaier aan vinnetjes net boven de northbridge. Aangezien de fan naar beneden blaast zou hij deze ook moeten koelen. Imo is de koeling van de northbridge met deze koeler in ieder geval beter dan bij andere koelers die een 'zijdelingse' airflow (CNPS9500 etc.) en een kleinere omvang hebben. Just my two cents.

Nog tips voor een dvd drive?

• rsvmark
Bedenk me trouwens ook dat ik mijn digitale tv van casema in de htpc wil hebben, wellicht is dan microatx toch wat klein en valt dus de antec fusion ook af :'(

Lastig lastig lastig...

Iemand ideen of alternatieven?

Verwijderd

Volgens mij komt Antec binnenkort met de Fusion Max(full ATX).

• rsvmark
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:46:
[...]

Volgens mij komt Antec binnenkort met de Fusion Max(full ATX).
Kijk daar heb ik wat aan :*) Thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de kast van Antec nu al zo groot. Alleen intern is het wat krap misschien. Ben wel benieuwd naar het resultaat.

• rsvmark
Ik heb gisteren nog eens een CPU burn gedaan van enkele minuten en ik zag dat de temperatuur van mijn CPU in ASUS PC PROBE niet boven de 30-35gr Celcius uitkwam met de Zalman op LOW (1100rpm) en is de Zalman niet te horen. Perfect dus! (al weet ik niet of dit werkelijke temperaturen zijn). Idle werkt de CPU op ca. 20-25 graden.

Ook wel grappig. Als ik Q-Fan activeer op mijn mobo, dan schakelt hij de CPU cooler volledig uit. Blijkbaar koelt de Zalman icm met de 2 casefans passief al voldoende om het hele zaakje draaiende te houden. Ik heb dit trouwens niet geprobeerd met een CPU burn.
Ik hoorde trouwens geen verschil tussen de Zalman op 0rpm en de Zalman op 1100rpm. Je zou de Zalman dus rustig geruisloos kunnen noemen.
Het meeste geluid komt altijd nog van de 2 casefans die al op LOW staan. Die zullen binnenkort dan ook vervangen worden.

De NEC DVD drive is nu ook het zwijgen opgelegd middels Nero Drive Speed. Teruggezet naar 7x en nu eindelijk stilg genoeg om DVD te kijken.

De HDMI aansluiting heb ik nog niet geprobeerd. Ik ben nog niet in het bezit van een LCD of Plasma, maar die komt er binnenkort wel aan. Tips voor een betaalbare 70/80cm LCD?
Aansluiten op een 4 jaar oude breedbeeld JVC heeft weinig nut om de kwaliteit van HDMI te testen dus dat doe ik dus ook maar niet.

Meer info volgt later.
[/quote]

Past die uitbreidingskaart eigenlijk wel in die fusion kast.
Meen me een review te herinneren waarin staat dat ie in low profile kasten niet zou passen??

[ Voor 7% gewijzigd door rsvmark op 02-08-2007 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
rsvmark schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:46:
[...]
[...]
Past die uitbreidingskaart eigenlijk wel in die fusion kast.
Meen me een review te herinneren waarin staat dat ie in low profile kasten niet zou passen??
Die kaart past er inderdaad gewoon in. Niet in low-profile kasten, maar de kast is hoog genoeg voor elke PCI/PCIe kaart.

• rsvmark
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:14:
[...]

Die kaart past er inderdaad gewoon in. Niet in low-profile kasten, maar de kast is hoog genoeg voor elke PCI/PCIe kaart.
Thanks dan weet ik genoeg, ga deze week bestellen.

1x de antec fusion V2
1x asus m2a-vm hdmi
1x amd x2 4800+ EE (of de BE 2400)
1x 2G kingston ddr2 PC2-5300
1x Samsung spinpoint 500Gb

In de toekomst wil ik hier nog 1 of 2 floppydtv kaarten in hebben voor digitale tv van casema, dit moet wel passen toch?

Dit alles moet werken als htpc op een sony 46W2000 (full HD)
Zie ik nog wat over het hoofd voor wat betreft voorbereid zijn voor Hdtv??

• rsvmark
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:14:
[...]

Haalt die kaart zijn info eigenlijk uit het pci slot of kun je met enig tweakwerk ook de kaart ergens anders plaatsen en toch de sp/dif uitgang gebruiken (ik denk helaas het eerste maar vraag het toch even...)?

Verwijderd

rsvmark schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:55:
[...]

Haalt die kaart zijn info eigenlijk uit het pci slot of kun je met enig tweakwerk ook de kaart ergens anders plaatsen en toch de sp/dif uitgang gebruiken (ik denk helaas het eerste maar vraag het toch even...)?
Volgens mij kun je die sp/dif uitgang gewoon van het moederbord zelf aftappen aangezien het kaartje daarvoor ook een losse connector gebruikt,dus waarschijnlijk kun je ook gewoon een standaard sp/dif bracket van Asus gebruiken. zodat je je PCIe slot vrijhoudt.

Deze dus:

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GZZA26

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 15:07 ]

• rsvmark
Thanks, nog een reden om gewoon voor dit bordje te gaan!

Verwijderd

Topicstarter
he, dat is een goed idee. ben zelf aan het kijken voor een andere videokaart en mijn oog is gevallen op:

HIS HD2600XT 256MB DDR3 Zalman
http://www.hardware.info/...600_XT_met_Zalman_koeler/
zie link voor meer info.

Volgens mij is dit een van de weinige kaarten met actieve koeling (passief wordt te warm volgens mij in een krappe behuizing als de Fusion) die slechts 1 PCI slot in beslag neemt. Hij is tevens uitgerust met een zalman koeler die lijkt op de VF700, maar dan low-profile. Met de VF700 heb ik goede ervaringen (stil en koel op een X700), dus ik heb dezelfde verwachtingen van deze kaart.
Verder lijkt me een HD2600XT zeker snel genoeg voor een HTPC en heeft daarbij hardwarematige ondersteuning voor High Definition. Mooi meegenomen toch?

wat denken jullie ervan?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 23:17 ]

• rsvmark
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 23:14:
he, dat is een goed idee. ben zelf aan het kijken voor een andere videokaart en mijn oog is gevallen op:

HIS HD2600XT 256MB DDR3 Zalman
http://www.hardware.info/...600_XT_met_Zalman_koeler/
zie link voor meer info.

Volgens mij is dit een van de weinige kaarten met actieve koeling (passief wordt te warm volgens mij in een krappe behuizing als de Fusion) die slechts 1 PCI slot in beslag neemt. Hij is tevens uitgerust met een zalman koeler die lijkt op de VF700, maar dan low-profile. Met de VF700 heb ik goede ervaringen (stil en koel op een X700), dus ik heb dezelfde verwachtingen van deze kaart.
Verder lijkt me een HD2600XT zeker snel genoeg voor een HTPC en heeft daarbij hardwarematige ondersteuning voor High Definition. Mooi meegenomen toch?

wat denken jullie ervan?
Voldoet de onboard video niet?
Denk je niet dat met de temperaturen die je hierboven aangeeft dat een passieve kaart gewoon gaat werken?? Een koeler erop kan altijd nog toch, en heb je al je pci kaarten nodig?

Ikzelf denk aan:
Indien onboard tekort schiet een apparte videokaart in het pci-16 slot
Een floppydtv kaart voor digitale tv in een pci slot
Deze voor optisch out naar mijn receiver
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/g/gzza26.jpg

Of vergeet ik nu nog iets???

Btw, ook bij mij komt er zo'n HD2600 in als het nodig mocht zijn :P

Verwijderd

Topicstarter
Onboard VGA:
Onboard video voldoet nu voorlopig wel.

Probleempjes:
Maar er zijn twee puntjes: 1) huidige DVD kwaliteit valt tegen 2) CPU belasting valt nu nog mee, maar naar gelang kwaliteit van bron toeneemt, neem CPU belasting ook snel toe.

Oplossing:
Mid-range VGA kaart met actieve/passieve koeling

DVD-kwaliteit
Ik moet zeggen dat ik niet echt kapot ben van de kwaliteit van DVD's op mijn Samsung 940BW. Nu weet ik niet of dit aan de onbaord VGA ligt of aan de geinstalleerde drivers. Ik heb mijn pc geinstalleerd met de standaard drivers en deze reeds geupdate via de ATI site naar de meest recente drivers.
Sinds de laatste update geeft hij in Vista wel aan dat de VGA kaart een Radeon X1200 Series is (te vinden in het Catalyst Control Center onder Graphics Hardware). Nu weet ik niet zeker of dit klopt. Natuurlijk is de X1250 één van de X1200 serie, maar zou hij dit ook zo moeten weergegeven of zou hij gewoon X1250 series moeten weergeven. Heb ik de juiste drivers te pakken?

Wat betreft de DVD-kwaliteit. Ik bekijk DVD's met PowerDVD 7.3 en ik vind de kwaliteit van DVD's in PowerDVD 7.0 beter dan in 7.3. Versie 7.3 lijkt de films meer 'pixelachtig' weer te geven dan PowerDVD 7.0. In PowerDVD 7.0 én in Windows Media Player ziet het er allemaal net wat 'smoother' uit. Ik kan het niet uitleggen, maar misschien dat ik morgen even een printscreen kan posten. Is dit een bekend probleem bij PowerDVD7.3 of ligt het aan mijn configuratie?
PS Nero ShowTime geeft dezelfde kwaliteit als PowerDVD7.3.

CPU belasting:
Belasting van mijn CPU bij een gewone DVD is trouwens ca. 10-20% afh. van de kwaliteit van de DVD. Het nadeel van de onboard video vind ik echter, dat wanneer je later HD films gaat bekijken dat de CPU load wel erg hoog ligt (ca, 60%). Dit laat weinig ruimte om nog andere processen te runnen tijdens het film kijken. Om de CPU dus te ontlasten wil ik daarom liever een mid-range videokaart in mijn systeem hebben die tevens wat grafische kracht kan toevoegen zodat ik een aantal games kan spelen (ook leuk op LCD TV!).

Passieve koeling:
Wat betreft die passieve koeling. Er passen maar weinig passieve videokaarten (mid-range, dus niet de budget kaarten) in de Antec Fusion. Veelal lopen de heatpipes over de zijkant van de kaart (MSI), waardoor de PCI kaart te hoog wordt voor de kast. ASUS kaarten passen vaak wel, maar daarbij zit de heatpipe aan de verkeerde kant, zodat er te weinig airflow langs de koeling komt. HIerdoor worden deze kaarten al snel 80-90gr. Voor de prestaties geen probleem, maar het warmt wel de rest van de pc op, en dat wil ik liever niet. Om dit te voorkomen zul je een extra fan moeten installeren.
In dat geval heb ik liever een stille actieve cooler op mijn videokaart geinstalleerd zoals bij de HIS HD2600XT Zalman. Dat deze slechts 1 PCI slot in beslag neemt is natuurlijk helemaal geweldig. Dan heb ik ook nog ruimte voor een goed TV kaart. En dan zit het systeem wel vol genoeg denk ik zo, maar dan heb je ook een leuk HTPC'tje bij elkaar geraapt!

• rsvmark
Ik kijk nu dvd's in xp media center met powerdvd 7.2 geinstalleerd.
Ben nooit aan het vergelijken geweest tussen verschillende powerdvd's ofzo hoor.
Ik heb nu een simpele radeon 9250 als videokaart en het beeld bevalt me uitstekend!

De nieuwe pc bouw ik dus puur voor digitv en hd films, welke resolutie gebruik jij op je samsung?

Verwijderd

Topicstarter
rsvmark schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:30:
Ik kijk nu dvd's in xp media center met powerdvd 7.2 geinstalleerd.
Ben nooit aan het vergelijken geweest tussen verschillende powerdvd's ofzo hoor.
Ik heb nu een simpele radeon 9250 als videokaart en het beeld bevalt me uitstekend!

De nieuwe pc bouw ik dus puur voor digitv en hd films, welke resolutie gebruik jij op je samsung?
1440x900 op mijn Samsung 940BW (Widescreen)

Een TFT kun je eigenlijk alleen op de native resolution instellen.

• rsvmark
Ja stom van me ging er even vanuit dat je een samsung lcd bedoelde en dus hd ready of full hd had....
Hmm hoop dat het op mijn full hd niet tegen gaat vallen dan straks...

• rsvmark
Iemand nog suggesties voor een STILLE dvd brander?

Verwijderd

Topicstarter
rsvmark schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:23:
Iemand nog suggesties voor een STILLE dvd brander?
Ik heb hier ook naar gezocht. Je kent inmiddels mijn ervaringen met de NEC. De enige oplossing die ik op dit moment heb is: NEC icm met NERO Drivespeed op 5x teruggezet. Hierdoor echt onhoorbaar gelukkig.
Branden en installeren van software zorgt echter nog wel voor herrie.

Volgens andere tweakers zijn Pioneers en Plextors een stukje stiller dan NEC. Maar ik zou er niet te veel van verwachten.

Voordeel van NEC is, de goede ondersteuning van drivers.

NEC is trouwens tegenwoordig OptiArc (volgens mij onderdeel van SONY), maar dat doet niets aan de herrie af natuurlijk.

EDIT:

Ik heb nu de beeldkwaliteit van de onboard video ook getest op HD materiaal (720p/X264) en het zag er echt perfect uit op mijn 940BW. De film draaide zeer soepel (CPU belasting 30%) en het beeld was lekker scherp. De gebruikte bitrate van het beeldmateriaal zal ik straks even opzoeken.
In ieder geval, de matige/slechte kwaliteit van het beeld van de DVD's was dus geheel te wijden aan het beelmateriaal zelf. Blijkbaar ben ik al erg kieskeurig geworden na een maandje HD! het verschil tussen DVD en HD zie je overigens écht goed op een 19" TFT, dus dat zal op een 32" of grotere LCD TV alleen maar groter zijn.
1080p heb ik nog niet geprobeerd, maar mijn vermoeden is dat dit niet zo lekker draait op mijn HTPC. Dit vereist een zwaardere grafische kaart (met HD ondersteuning) of een zwaardere CPU (X2 5200+).
De goede prestaties van het 720p beeldmateriaal doen me er echt aan twijfelen om wel een andere videokaart aan te schaffen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 12:41 ]

• rsvmark
Op de site van ikbenstil.nl stoppen ze samsung dvd spelers in hun kant en klare (en stille) pc's dus ik neig naar de samsung. Komen overigens ook niet slecht uit verschillende tests.

Goed om te horen dat het 720P materiaal je goed bevalt, kan niet wachten tot ik mijn spullen heb....

Mocht je nog een videokaart erin willen, op hardware-info.nl hebben ze in hun best buy guide voor een media center een MSI RX2600PRO-T2D256EZ in een fusion kast gestopt en deze is passief gekoeld. Leek mij een erg mooie combi!!

[ Voor 30% gewijzigd door rsvmark op 17-08-2007 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
rsvmark schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:50:
Op de site van ikbenstil.nl stoppen ze samsung dvd spelers in hun kant en klare (en stille) pc's dus ik neig naar de samsung. Komen overigens ook niet slecht uit verschillende tests.

Goed om te horen dat het 720P materiaal je goed bevalt, kan niet wachten tot ik mijn spullen heb....

Mocht je nog een videokaart erin willen, op hardware-info.nl hebben ze in hun best buy guide voor een media center een MSI RX2600PRO-T2D256EZ in een fusion kast gestopt en deze is passief gekoeld. Leek mij een erg mooie combi!!
Die samsungs zijn imo ook een goede optie.

Wat betreft de videokaart: gezien de bouw van de passieve koeling (heatpipes lopen over de bovenkant van de kaart) gaat deze niet passen. Dit komt ook al naar voren in diverse posts op tweakers.net en silentpcreview.com. Dus ik vind het vreemd dat ze deze kaart in de Antec willen stoppen.

• rsvmark
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:31:
[...]

Die samsungs zijn imo ook een goede optie.

Wat betreft de videokaart: gezien de bouw van de passieve koeling (heatpipes lopen over de bovenkant van de kaart) gaat deze niet passen. Dit komt ook al naar voren in diverse posts op tweakers.net en silentpcreview.com. Dus ik vind het vreemd dat ze deze kaart in de Antec willen stoppen.
Ik heb er intussen een samsung inzitten en deze is nagenoeg niet te horen ;)
Heb jij al wat meer ervaring met je videokaart? Het liefst ga ik ivm geluidsoverlast voor een passieve maar een stille actieve zou natuurlijk wel veiliger zijn!
Pagina: 1