Ik heb vandaag mijn systeem binnen gehad en mijn eerste ervaringen zijn zeer goed.
Het systeem is naar mijn normen (is zeer persoonlijk vind ik) stil genoeg.
De volgende setting heb ik aangeschaft:
1 4Launch Hardware installatie (assemblage) € 35.00
1 AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz HT 1MB AM2 65W Box € 77.50
1 Antec Desktop Case Fusion Black mATX 430W (zwart) € 162.50
1 Asus M2A-VM HDMI 690G, SATA2 RAID, VGA, DVI € 63.50
1 Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 € 80.50
1 NEC DVD-/+/RAM AD-7173S 18x/18x/8x Bulk (zwart) € 30.00
1 Samsung 400GB SATA300 16MB FDB, HD401LJ € 84.00
1 Zalman Processor Koeler CNPS7500-Cu LED AMD & Intel € 35.50
Totaal incl. BTW: € 569.50
Gebruikt OS: Windows Vista Business UK
Mijn ervaringen na 1 dag:
CPU:
De CPU is voor mij snel genoeg. Achteraf gezien had ik misschien liever de 4400+ Brisbane gehad. Die is nl. 65nm én 65W itt tot de 90nm en 65W die de 4200+ bezit. Hier kwam ik later pas achter. Ik las dat de Brisbane core (65nm), toch net wat zuiniger/efficienter is dan de WIndsor core (90nm) die ik nu in mijn systeem heb. De nieuwe BE-2350 of BE-2400 (komt nog) is natuurlijk helemaal perfect voor een htpc met 35W en 65nm maar wel repect. 2,1GHz en 2,3GHz (correct me if i'm wrong, doe het uit m'n hoofd nl).
Case:
Top! Top! Top! Zeer mooie degelijke case met een (in mijn ogen, euh oren) zeer stille voeding. 430W is ook nog eens ruim voldoende voor uitbreidingen wat betreft harde schijven, vga- en geluidskaarten etc. Misschien wel een beetje overkill misschien, gezien alle zuinige processors tegenwoordig in htpc's. Case is mooi afgewerkt en ook intern zit het vernuftig in mekaar met de verschillende warmtekamers.
De LCD is grappig, maar de functionaliteit is nog maar beperkt. Ik ga dit later nog wel uitzoeken. Het werk iig.
De Casefans zijn goed, maar niet perfect. Alleen op low voldoen ze aan mijn eisen. Wat betreft de caseflow zit het wel prima en verzetten ze ook op de laagste stand nog genoeg lucht in de kast.
Mobo:
De Asus voldoet aan mijn verwachtingen. Ik kan er weinig over zeggen verder. Het bordje is zeer uitgebreid met DVI, VGA, HDMI en digitale audio uitgangen, USB poorten, GLAN, Firewire. Compleet genoeg dus, maar net zoals elke mATX enigszins beperkt in de uitbreidingsmogelijkheden. Voor mij niet zo'n probleem verder, aangezien ik alleen nog een geschikte VGA kaart zoek (mss later een 8600GT).
Problemen met kieskeurigheid van geheugen heb ik niet ondervonden. Ik heb heb op de website van ASUS gezocht naar passende geheugenreepjes en die heb ik aangeschaft.
Geheugen:
Prima, snelheid heb ik nog niet getest. Hier kom ik later over terug. Het is redelijk standaard geheugen, maar snel genoeg voor mijn htpc en uitgebreid genoeg voor Vista.
DVD-brander:
Wat een tegenvaller is dat zeg! Zo stil als de casefans, de cpu koeler en de voeding is (niet muisstil maar iig stil genoeg voor mij), zoveel lawaai maakt de NEC brander. Heel de kast resoneert mee als die drive begint op te spinnen. Waar-de-loos.
In mijn oude pc zat een 3500 maar die werkte perfect in mijn ogen. Dit vind ik ronduit schandalig. Ik weet niet of het een productiefout is, of dat dit normaal is maar ik vind het benedenmaats.
Als iemand tips heeft voor andere stille harddrives (zat te denken aan samsung), geef me maar een tip!
1 tip voor andere NEC gebruikers: Firmware flash maakt hem stiller icm Nero Drive Speed. Dit is een programmaatje waarmee je de sneleheid van de DVD drive lager kunt instellen. Ik draai nu op een bevredigende (qua geluid dan) 8 speed ipv 16 speed max.
Hard disk:
Top hard drive. 400GB is genoeg, al zou ik nu al voor de 500 GB kiezen denk ik. Deze lag echter net iets beter in mijn budget. Verder: snel genoeg en zeer stil vergeleken met mijn oude Western Digital 160GB. Ook blijft hij lekker koel (< 30gr C).
CPU cooler:
De Zalman CPU cooler past perfect op het moederbord en is nog lekker stil en redelijk koel ook. Je moet geen wonderen verwachten, het is tenslotte een redelijk gedateerd model (gebaseerd op de CNPS7000 uit 2002 of zo) zonder heatpipes. Maar icm met een 65W processor blijft de processor toch rond de 40 graden na een CPU burn.
Je moet de bijgeleverd Fan Mate 2 wel op de laagste stand zetten (5V) want anders hoor je de fan te duidelijk. Ook merkte ik dat de koeling op high (11V) niet veel beter is dan op low.Bijkomend voordeel van deze koeler is dat hij de elementen op het mobo ook koelt door de neerwaartse luchtstroming en de grootte van de koeler.
Kortom het is een prima koeler voor een htpc met een energiezuinige processor (ik gebruik de Windsor 4200+ EE 65W 90nm) , maar hij lijkt me minder geschikt voor mensen die graag willen overklokken.
Als je meer op zoek bent naar een modernere heatpipe cooler, kun je nog wel eens kijken naar de nieuwe 8700 van zalman. Hetzelfde model als de 7500 maar dan mét heatpipes en volgens mij betere prestaties.
Al bij al dus een zeer goede koop geweest.
Als je stiller dan dit wilt, zul je waarschijnlijk voor een passief gekoelde Thermalright SI-128 moeten gaan als CPU cooler. Ik las daar zeer goede reviews over.
Ook is het dan aan te raden om de twee 120mm case fans te vervangen door Nexus fans, die schijnen ook zeer stil te zijn.
Als referentie voor de stilte die ik gewend was:
Ik ben een AMD 1GHz Thunderbird systeem gewend van 6 jaar oud met een luidruchtige 300W voeding en 2x 80mm niet geregeld case-fans, dus wat mij betreft is dit systeem (op LOW tenminste) nu stil genoeg.
Voor echte stilte liefhebbers, moet er ook aan dit systeem nog wat geknutseld worden.
Mijn conclusie is:
de Antec Fusion met standaard voeding en standaard casefans (op low) en de zalman CNPS7500 (op low) houdt een zuinige processor koel en maakt daarbij weinig geluid.
Pure stilte is het niet, daarvoor zul je iets meer moeten investeren.
Later volgen foto's en wat meer testresultaten (temps/prestaties). Keep u updated
O ja, en die NEC: FORGET ABOUT IT!!!!!!!!!!!!