Toon posts:

Nieuwe pc, bestaande IDE HD's, pc start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende. Deze week heb ik onderdelen voor een nieuwe systeem besteld en in elkaar gezet, waarbij ik alleen mijn 2 bestaande IDE hard-disks (beide NFTS) behouden heb. Belangrijkste is de master schijf, daar staan alle belangrijke zaken op: windows xp, documenten, bestanden, foto's, etc. De slave staan alleen films op. Door het crashen van m’n oude moederbord kon ik niks backup’en helaas, dus alles staat er nog op. Na alles te hebben aangesloten wil mijn pc niet opstarten. Ik heb op het mobo niks aangepast qua jumpertjes e.d., alles staat dus default, ook in bios.

Wat ik heb gedaan:

- De master HD op de juiste manier aangesloten en de slave HD ook, beide op de IDE poort. Ik krijg de keus om op te starten in veilige modus of normale start. Geen van beide werkt. Je ziet héél even het XP logo, dan voor 1 seconde een blauw scherm en dan start ie opnieuw op. Zo gaat het iedere keer…

- Alleen de master HD aangesloten op de IDE poort. Zelfde probleem.

- De master HD via IDE-SATA converter aangesloten op SATA poort 1, hetzelfde probleem alleen wel heeeeeeeel traag en in de BIOS herkend hij de harde schijf niet!

- CD Rom aangesloten op IDE poort en HD master op SATA poort 1 via IDE-SATA converter, BIOS herkend CD Rom wel, HD niet.

- HD master op IDE poort aangesloten, CD Rom via IDE-SATA converter aangesloten op SATA poort 1, dan herkend hij de CD Rom weer niet. Ik heb alles correct aangesloten op SATA converter.

Helaas heeft het mobo te maar 1 IDE poort, waardoor ik dus gebruik moet maken via IDE-SATA converter. Alleen kan ik op deze manier niet via cd-rom van windows xp een herstelinstallatie uitvoeren.

Dit zijn de specs:

Intel E6750
ASUS P5K
2 GB Kingston 6400
Coolermaster 380W power
HD WD 120 GB IDE
HD WD 200 GB IDE
ASUS X1950PRO 256 MB

De hele troubleshoot “pc werkt niet meer” heb ik al doorlopen en kon daar helaas niks mee.

Ik heb de volgende vragen:

- Zou XP direct weer moeten werken op een bestaande HD in een totaal andere pc?

- Zo niet, kan ik dan via de XP cd-rom een herstel installatie uitvoeren, zodat alle data dan weer beschikbaar is via mijn eigen pc?

-Waarom herkend de bios mijn HD niet als ik hem via de IDE-SATA converter aansluit op de SATA poort 1? Alles kabels zijn hierbij correct aangesloten (stroom op HD, 4 pin kabel op converter en kabel van converter naar SATA poort 1)

- Kan ik in het uiterste geval mijn HD master aansluiten op het systeem van een vriend van mij als slave? Is de HD dan wel beschikbaar?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat jij wil kan niet. Je zult XP moeten herinstalleren, zeker na het vervangen van je mobo. Het herstellen ervan gaat vrijwel nooit werken, dus je zutl echt aan een verse install moeten beginnen.

En ja, natuurlijk kun je die hdd in een ander systeem hangen (let alleen even op de rechten die die disk heeft, maar dmv take ownership kun je een andere user wel machtigen).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 10:45:
Wat jij wil kan niet. Je zult XP moeten herinstalleren, zeker na het vervangen van je mobo. Het herstellen ervan gaat vrijwel nooit werken, dus je zutl echt aan een verse install moeten beginnen.

En ja, natuurlijk kun je die hdd in een ander systeem hangen (let alleen even op de rechten die die disk heeft, maar dmv take ownership kun je een andere user wel machtigen).
Ok, dan steek ik daar ook geen moeite meer in om het wel voor elkaar te krijgen. Dus als ik de master als slave instel in een ander systeem, zou ik de data kunnen redden?

Weet je misschien waarom HD niet herkend wordt als ik hem aansluit op de SATA poort via de converter?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 10:50:
[...]

Ok, dan steek ik daar ook geen moeite meer in om het wel voor elkaar te krijgen. Dus als ik de master als slave instel in een ander systeem, zou ik de data kunnen redden?
jupz, het enige waar je rekening mee moet houden zijn de rechten.
Weet je misschien waarom HD niet herkend wordt als ik hem aansluit op de SATA poort via de converter?
Misschien is de converter niet compatible met je hdd of met je chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is de converter niet compatible met je hdd of met je chipset.
Hmm..maar dan heb ik een probleem. Als ik de Cd-rom aansluit op de SATA poort via de converter ziet ie de cd-rom namelijk ook niet meer. Ik heb maar 1 IDE poort op het mobo zitten. Dus dat houdt in: 2 hd's en 2 dvd drives op 1 IDE poort: gaat dus niet lukken... Zou ik dus een PCi kaartje met extra IDE poorten erbij moeten halen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 11:35:
[...]

Hmm..maar dan heb ik een probleem. Als ik de Cd-rom aansluit op de SATA poort via de converter ziet ie de cd-rom namelijk ook niet meer. Ik heb maar 1 IDE poort op het mobo zitten. Dus dat houdt in: 2 hd's en 2 dvd drives op 1 IDE poort: gaat dus niet lukken... Zou ik dus een PCi kaartje met extra IDE poorten erbij moeten halen?
Dat je CDrom niet werkt is logisch, dat is een ATAPI device en vaak werkt dat niet (op 1 specifieke abit converter na dan).
De beste oplossing is dus een losse controller te kopen, of drives vervangen door S-ATA drives. Een S-ATADVD kost nog maar een paar tientjes en hdds zijn ook niet erg duur meer.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 11:51:
[...]

Dat je CDrom niet werkt is logisch, dat is een ATAPI device en vaak werkt dat niet (op 1 specifieke abit converter na dan).
De beste oplossing is dus een losse controller te kopen, of drives vervangen door S-ATA drives. Een S-ATADVD kost nog maar een paar tientjes en hdds zijn ook niet erg duur meer.
Is dus even een keus maken tussen nieuwe hd of alleen de controller. Ik heb net 2 nieuwe dvd drives gekocht dus die ga ik niet vervangen...zal vanmiddag dan maar even een nieuwe ide controller kopen
thx voor de hulp!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:05
Tijdens het booten van XP wordt de driver voor de IDE-controller op het moederbord ingeladen, welke wordt gebruikt om verder te booten. Je nieuwe moederbord heeft een andere controller dan je oude, en kan dus niet overweg met de driver die wordt geladen bij het booten; een crash.

Ik heb een registry-filetje die alle harde-schijf controllers in XP kan installeren, waardoor je de schijf vanaf elk ander systeem kunt booten. Ooit eens ergens gevonden en gebruikt voor het verspreiden van een install over meerdere pcs.
Als je een andere pc vind met dezelfde controller, waarin je XP wel kunt booten, kun je deze gebruiken om je XP installatie werkend te krijgen op je nieuwe mobo; http://members.chello.nl/eprui/HD-movement.rar

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:50:
Tijdens het booten van XP wordt de driver voor de IDE-controller op het moederbord ingeladen, welke wordt gebruikt om verder te booten. Je nieuwe moederbord heeft een andere controller dan je oude, en kan dus niet overweg met de driver die wordt geladen bij het booten; een crash.

Ik heb een registry-filetje die alle harde-schijf controllers in XP kan installeren, waardoor je de schijf vanaf elk ander systeem kunt booten. Ooit eens ergens gevonden en gebruikt voor het verspreiden van een install over meerdere pcs.
Als je een andere pc vind met dezelfde controller, waarin je XP wel kunt booten, kun je deze gebruiken om je XP installatie werkend te krijgen op je nieuwe mobo; http://members.chello.nl/eprui/HD-movement.rar
Kijk, dat is nuttig! Ik vrees alleen dat ik het niet kan gebruiken. De pc van m'n kameraad moet dan precies dezelfde controller hebben...zal wel niet zo zijn. Dus haal alleen de data ervan af en ga hem dan formateren

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:03
frickY schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:50:

wat ik eens gedaan heb om dit voor elkaar te krijgen is op het oude systeem in windows de chipset drivers verwijderen, pc uitzetten, hij in nieuwe pc en opstarten, windows geeft dan keurig aan dat hij een nieuwe chipset heeft gevonden en dat hij daar drivers voor wil.

heb het maar 1 keer gedaan, kan zijn dat ik geluk had, maar het werkt toe wel.
Pagina: 1