Asus M2A-VM HDMI vs Hauppage PVR-500

Pagina: 1
Acties:
  • 1.280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 11:38
ik heb dinsdag een Asus M2A-VM HDMI moederbord gekocht en er een systeem omheen gebouwd (Athlon 64 X2 4200, 2x2GB DDR2, IBM 500 GB SATA2, Windows Vista Home Premium 64b en verder geen PCI insteekkaarten). Dit ging allemaal prima en het systeem draait.

Na de installatie wilde ik mijn Hauppage PVR-500 dual tuner tvkaart erin prikken om met het Mediacenter gedeelte van Vista aan de slag te gaan, maar toen begon de ellende. Zodra deze PCI kaart in mijn computer zit gaat het systeem niet goed meer aan!

Normaal gesproken hoor je een paar tellen na het indrukken van de aan/uit knop een piepje en begint het boot process (press DEL to enter BIOS blablabla), maar zodra de Hauppage kaart erin zit volgt er geen piepje en krijg ik totaal geen beeld. Je ziet dus ook helemaal geen schermpje vanuit het BIOS met je processor/geheugen infmatie, echt NIETS.

Op het ASUS bordje zitten 2 PCI sloten, het maakt niet uit in welke van de 2 sloten ik de Hauppage kaart prik, de computer wil gewoon echt niet meer opstarten. Aangezien er nog nieteens een poging gedaan is om Windows op te starten sluit ik een driver probleem uit, mijn eerste gedachte was dat de kaart kapot was of dat er een compatibiliteitsprobleem is tussen de kaart en het moederbord.

Op de ASUS site stonden een aantal nieuwe BIOS bestanden voor mijn moederbord, ik heb de nieuwste (1001) geprobeerd en een iets nieuwere beta versie (1101) maar dat verhielp het probleem niet. Ook allerlei BIOS instellingen uitgeprobeerd maar wat ik ook doe, het systeem wil niet "doorstarten" (plug and play OS yes/no, resources controller bij auto/manual etc etc). Dacht ook nog dat het aan mijn 350W voeding kon liggen (onwaarschijnlijk) dus heb de harddisc afgekoppeld en de HDMI raiser uit het moederbord gehaald, maar dat maakt geen enkel verschil. Zodra ik de Hauppage kaart eruit trek start het systeem weer zonder problemen op (en hoor je ook het piepje).

Mijn conclusie was dat de kaart kapot moest zijn, heb hem voor de zekerheid even in een andere computer geprikt en tot mijn verbazing ging dat prima. Windows XP startte daar op en kwam met de new hardware found schermpjes! Enige wat in mijn ogen nog overblijft is een compatibiliteitsprobleem tussen de kaart en het moederbordje maar als ik google op M2A+Hauppage dan lijkt het erop dat er mensen zijn die deze combinatie WEL werkend hebben gekregen. Ik vraag me echt af hoe ze dit hebben gedaan... ik weet niet meer wat ik nog kan proberen. Ik heb geen andere PCI kaart in het slot kunnen prikken want ik heb geen andere kaarten (dat was nog wel een goede test geweest).

De computer staat nu achterin mijn auto om vanmiddag naar de winkel terug te gaan (thankgod heb ik de tv kaart bij dezelfde winkel gekocht), maar ik blijf hopen dat ik het zelf kan oplossen. Iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen? Zou het bordje hardwarematig kapot zijn (PCI sloten oid?)?

(ik zal dit topic zowieso updaten zodra ik terugkom van de winkel.)

[ Voor 11% gewijzigd door Palmboom op 26-07-2007 09:42 ]

Verwijderd

Tv kaart eruit

Bios in en naar Advanced -> Onboard Device Configuration

Primary Display Adapter op [OnChipVga] zetten

Tv kaart er terug in

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 12:25 ]

• Palmboom
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 12:21:
Tv kaart eruit
Bios in en naar Advanced -> Onboard Device Configuration
Primary Display Adapter op [OnChipVga] zetten
Tv kaart er terug in
ook dat heb ik geprobeerd, mocht niet baten.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09

Wallie

Herr

Ik denk echt dat je moederbord zelf kaduuk is, heb dezelfde combinatie al 2 weken prima draaiend (met bios 1001)...

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16
D'r zijn ooit eerder compatibiliteits problemen geweest met Asus bordjes met ik dacht Nvidia VIA chipset en de PVR500, wat te maken had met de PCI-PCI bridge op het kaartje. Was dacht ik later opgelost door bios updates. Wat gebeurt er als je er een dimmetje uithaalt ?

[ Voor 12% gewijzigd door Nielson op 27-07-2007 08:29 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Werkt een andere PCI kaart wel?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Palmboom
Werkt een andere PCI kaart wel?
Daar heb ik ook aan zitten denken, kapot PCI slot oid, maar has helaas geen PCI kaartje om dit te testen.
Wat gebeurt er als je er een dimmetje uithaalt ?
Bizar, dat is het! Als ik 1 van de 2 reepjes eruit haal start de computer WEL op met de tv-kaart erin!

Gisteren nieuw moederbord gekregen omdat de leverancier er ook niet uit kwam, maar ook daarmee hetzelfde probleem. Na het verwijderen van 1 reepje geheugen startte mijn pc zonet direct op!

wat is hier nu de verklaring voor?

[ Voor 24% gewijzigd door Palmboom op 28-07-2007 12:51 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Test het geheugen met memtest eens (meerdere runs doen) en kijk of memtest errors geeft. Het kan zijn dat 1 geheugenmodule niet helemaal 100% is.

Je hebt trouwens niet overklokt?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16
Palmboom schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 12:49:Bizar, dat is het! Als ik 1 van de 2 reepjes eruit haal start de computer WEL op met de tv-kaart erin!
..
wat is hier nu de verklaring voor?
Geen idee, maar via Google kun je wel meer problemen vinden met de combinatie PVR500, Vista 64bit en 4GB geheugen. Echter gaat dat meestal over problemen in Windows, en niet zoals bij jou dat het niets eens opstart. Hoe staat je Memery Remap in de bios ?

• Palmboom
Nielson schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:04:
[...]
Hoe staat je Memery Remap in de bios ?
Ik had steeds BIOS defaults geladen, niets aangepast. Maar ik was het helemaal zat en 2GB geheugen is voorlopig ook wel zat dus heb de 2GB reepjes teruggebracht en geruild voor 2x1GB. Draait als een zonnetje nu.

ontzettend bedankt! Waar zouden we zijn zonder GoT...

• Palmboom
antwoord van ASUS technische dienst:
dear Sir,

It looks like the Hauppage card simulates being 2 PCI devices and causes an addressing issue on the motherboard. You cannot change this because it uses only one PCI slot which you can address in the BIOS.

Please contact Hauppage for any firmware update or other solution which can solve this possible issue.

In the meanwhile please check in the BIOS, if you may need to enable/disable the memory remapping or memory hole function, which reserves memory when above 3Gb is available to the systems PCI bus and HDD controller.

with kind regards,
TSD@Asus
antwoord van Hauppage
Van: *****@hauppauge.com [mailto:******@hauppauge.com]
Verzonden: dinsdag 31 juli 2007 20:06
Aan: eelco@merwe.eu
Onderwerp: RE: 4GB memory vs Hauppage PVR-500 MCE

This is the only problem known with your motherboard.

Asus M2A-VM HDMI
(onboard ATI VGA chip. Installing the WinTV 1600 card into either PCI slot in the system kills the ATI video (comes up with “not enough system resources” error and the ATI has an exclamation in dev mgr.)

Now for the memory…there are no reported problems with 3 or 4 gig, but Microsoft had one with more than 3-gig showing the green or blue screen and an update has been out for a little while (so I’m told)

PLEASE INCLUDE PREVIOUS MESSAGE WHEN REPLYING

MICHAEL
Tech Support
Hauppauge Computer Works
New York
email: ******@hauppauge.com

For information of our products please go to:
www.hauppauge.com

For solutions and other references feel free to check out our FAQ site:
http://www.hauppauge.com/pages/faq/support_faq.html
zo te zien heb ik de juiste keuze gemaakt door mijn geheugen voor 2x1GB te ruilen want deze kastje-muur situatie was te verwachten.

[ Voor 48% gewijzigd door Palmboom op 01-08-2007 07:06 ]

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 12:51

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hauppage kaarten en Windows Vista... Daar ligt het probleem.

Gulfstream G650

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:05
salimrmaf schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:13:
Hauppage kaarten en Windows Vista... Daar ligt het probleem.
Ja vooral als het systeem helemaal niet meer aangaat |:( |:( |:(

Less toch eens post door voordat er dom geblaat wordt. Daarbij is het complete onzin wat je uitkraamt, lekker meeliften op de consumentenbond-bus

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Pardon... 7(8)7

Misschien moet je wat aardiger doen dan te zitten schreeuwen...

Je begrijpt me verkeerd.

Ik bedoel; Hauppage heeft geen goede Drivers voor hun TV-kaarten in combinatie met Vista.

Snhnhnhnappie?

Gulfstream G650

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Pardon... 7(8)7

Je begrijpt me verkeerd.

Ik bedoel; Hauppage heeft geen goede Drivers voor hun TV-kaarten in combinatie met Vista.

Snhnhnhnappie? :7

Gulfstream G650

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:05
salimrmaf schreef op woensdag 07 november 2007 @ 21:48:
Pardon... 7(8)7

Je begrijpt me verkeerd.

Snhnhnhnappie? :7
Nee, want voor Hauppauge PVR-150/500 heb je geen drivers nodig, de standaard Vista drivers werken prima
Daarbij heeft de TS eerder aangegeven dat het systeem vrijwel niet meer post met de kaart erin

[ Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 08-11-2007 00:41 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

salimrmaf schreef op woensdag 07 november 2007 @ 21:48:
Flauwekul, standaard Vista drivers (en die komen van Hauppauge) werken prima met mijn PVR500MCE, zowel in 32bit als in 64bit. Enigste wat niet werkt in 64bit windows is als je een Hauppauge combineerd met 4gig geheugen en dat is bevestigt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dukey op 08-11-2007 11:16 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Kan het niet zijn dat het geheugen er gewoon niet goed inzat? Bij DDR2 luistert dit vrij nauw. Ik had dit ook bij het in elkaar zetten van mijn pc. Geen opstarten, met 1 reepje ging het prima. Zat hij er telkens niet goed in. Paar keertje omgewisseld en toen ging het prima.

Morgen zet ik ook mijn HTPC in elkaar met dit Mobo en TV kaart, hopelijk gaat het dus wel goed.
Pagina: 1