Toon posts:

[WC] Waterstroomrichting in een radiator

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al geruime tijd zie ik dat instructieafbeeldingen van radiatoren voor waterkoeling de benedenrechteraansluiting aanduiden als invoer en de benedenlinkeraansluiting als uitgang. Keer op keer geven ze deze waterstroomrichting aan. Als ik een radiator bekijk heb ik de indruk dat het symmetrisch is waardoor de stroomrichting niet uit zou maken. De consistentie van rechts is invoer en links is uitvoer van al die afbeeldingen doen vermoeden dat dit toch niet het geval is en je weldegelijk je moet houden aan hun advies. Ik heb na lang zoeken het antwoord nog niet kunnen achterhalen. Zou links als invoer en rechts als uitvoer voor meer weerstand zorgen? Zo heb ik het namelijk wel geïnstalleerd. Weet iemand hier meer over?

Dit is een voorbeeld van zo'n instructieafbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/6199/radflowse2.th.jpg

Verwijderd

Een radiator is inderdaad gewoon symmetrisch en werkt dus exact hetzelfde 2 kanten op.

Je zou kunnen bedenken dat het marginaal beter is om de bovenste ingang als ingang te gebruiken omdat je dan enkel het water in de slang omhoog hoeft te duwen en niet al het water in de radiator (wat bij een grote radiator best veel kan zijn) door hoeft te duwen. De weerstand zal dan marginaal (echt marginaal) minder zijn.

In de praktijk denk ik niet dat dit verschil merkbaar is, maar wellicht wel meetbaar. De flowsnelheid heeft zo goed als geen invloed op de werking van een WC systeem (hoewel jet impingement blokken vaak wel een optimale flow hebben) en dus zal het niets uitmaken.

Eea is natuurlijk erg afhankelijk van hoe de radiator in het systeem gehangen wordt en wat ik zeg spreekt dat plaatje alvast tegen :+

Het maakt in ieder geval praktisch niets uit hoe je het aansluit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 00:40:
Een radiator is inderdaad gewoon symmetrisch en werkt dus exact hetzelfde 2 kanten op.
Als je de voorkant bekijkt zijn het gewoon buisjes naar boven en dan een lege doorgang bovenin die links en rechts met elkaar verbinden, dus ik zou het inderdaad ook raar vinden als het ingewikkelder dan dat was.
Je zou kunnen bedenken dat het marginaal beter is om de bovenste ingang als ingang te gebruiken omdat je dan enkel het water in de slang omhoog hoeft te duwen en niet al het water in de radiator (wat bij een grote radiator best veel kan zijn) door hoeft te duwen. De weerstand zal dan marginaal (echt marginaal) minder zijn.
Het is een Black Ice Micro, dus de lengte is kort, 16 cm. Ik denk dat het meer uit zou maken bij een quad 120 mm radiator.
In de praktijk denk ik niet dat dit verschil merkbaar is, maar wellicht wel meetbaar. De flowsnelheid heeft zo goed als geen invloed op de werking van een WC systeem (hoewel jet impingement blokken vaak wel een optimale flow hebben) en dus zal het niets uitmaken.
M'n waterflow indicator gaat nu niet meer ratelen maar beweegt nauwelijks. Ik denk niet dat dat een indicatie is dat de waterflow omlaag is gegaan, maar vooral de temperatuur. Bij m'n Zalman waterflow indicator is het namelijk zo dat hij harder beweegt als het water warmer is. Nu blijft het water koud (met een maximale overklok van m'n videokaart) en staat de indicator bijna stil dus kennelijk koelt hij wel goed. Toen er na het vullen nog lucht in zat en ik zette de pomp aan werden de bubbels als een bezetene heel aggressief een paar cycli rond gepompt tot ze eruit waren dus waterflow is er zeker.
Eea is natuurlijk erg afhankelijk van hoe de radiator in het systeem gehangen wordt en wat ik zeg spreekt dat plaatje alvast tegen :+

Het maakt in ieder geval praktisch niets uit hoe je het aansluit.
Blij om dat te horen! Bedankt voor je razendsnelle reactie!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Ik denk dat het gewoon standaard is om het op die manier weer te geven voor de schema.
Verder kan ik me bedenken dat het voor ontluchting is, bij koelblokken word ook altijd geadviseerd om de outlet boven te doen voor ontluchten.

En dat plaatjes is ook fout want het water word heus niet ineens koud als het door de radiator heen is geweest :p de radiator werkt voortdurend voor constante afvoer.

[ Voor 26% gewijzigd door Bulls op 26-07-2007 01:07 ]

Verwijderd

Bulls-NL schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 01:04:
ik denk dat het gewoon standaard is om het op die manier weer te geven voor de schema.
verder kan ik me bedenken dat het voor ontluchting is, bij koelblokken word ook altijd geadviseerd om de outlet boven te doen voor ontluchten.
Zit wat in inderdaad, zal wel zijn voor noobs om de onluchting wat gemakkelijker te maken.

Er vanuitgaande dat de radiator het hoogste punt in het systeem is, wat bij simpele systemen vaak wel is.

Ontluchting is natuurlijk eenvoudig te doen als je weet wat je doet, dus daarvoor kun je het eigenlijk laten.
Bulls-NL schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 01:04:
En dat plaatjes is ook fout want het water word heus niet ineens koud als het door de radiator heen is geweest :p de radiator werkt voortdurend voor constante afvoer.
Very true, jammer dat fabrikanten die fabel laten voortleven.

De watertemp over je hele systeem is ongeveer gelijk, het wordt niet spontaan warmer in het koelblok en niet spontaan kouder in de radiator.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 01:08 ]

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Dan heb je eigenlijk nooit je radiator op zn zijkant, maar horizontaal bovenin met de in/outlets naar beneden of wel vertikaal met de in/outlets bovenaan.

Verwijderd

Bulls-NL schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 01:10:
Dan heb je eigenlijk nooit je radiator op zn zijkant, maar horizontaal bovenin met de in/outlets naar beneden of wel vertikaal met de in/outlets bovenaan.
Hangt maar net vanaf hoe je de boel in je systeem zet, alle mogelijke posities en rotaties zijn mogelijk.
Pagina: 1