Toon posts:

Overklokken Asus P5N32-E SLI Plus e6600

Pagina: 1
Acties:
  • 1.913 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probeer nu aantal dagen mijn pc te overclocken wat tot heden niet echt wilt lukken
Ik heb de volgende systeem
  • Antec Nine Hundred, Zwart
  • Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775, Boxed
  • Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan
  • Kingston KHX6400D2LLK2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
  • Asus EN8800GTX, 768 MB, GDDR3, PCI Express x16
  • Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
  • Cooler Master eXtreme Power, 650 Watt, Retail
  • Asus P5N32-E SLI Plus, Retail
Standaard bios setting geven max 30 a 35 temp aan op cpu ( dit is de plus versie van de mob en maakt nu gebruik van de laatste stabiele bios)

Nu heb ik de volgende settings gebruikt in de bios wat hij makkelijk aan zou moeten kunnen

AI Tuning: Manual
Nvidia GPU Ex: Disabled
LinkBoost: Disabled

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked
x FSB - Memory Ratio: N/A
FSB (QDR), Mhz: 1700
Actual FSB (QDR), Mhz: 1700
MEM (DDR), Mhz: 800
Actual MEM (DDR), Mhz: 880.2

Vcore Voltage: AUTO
Memory Voltage: 2AUTO
1.2v HT Voltage: AUTO
NB Core Voltage: AUTO
SB Core Voltage: AUTO
CPU VTT Voltage: AUTO
DDRII Controller Ref Voltage: AUTO
DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO
DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

tCL (CAS Latency): 4
tRCD: 4
tRP: 4
tRAS: 8
Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Advance Memory Settings
tRRD: AUTO
tRC: AUTO
tWR: AUTO
tWTR: AUTO
tREF: AUTO
Async Latency: AUTO

CPU Spread Spectrum: Disabled
PCIE Spread Spectrum: Disabled
MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled
SATA Spread Spectrum: Disabled
LDT Spread Spectrum: Disabled

CPU Internal Thermal Control: Disabled
Limit CPUID MaxVal: Disabled
Enhanced C1 (C1E): Disabled
Execute Disable Bit: Disabled
Virtualization Technology: Disabled
Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled
LDT Frequency: 5x

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100
PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100
PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100
SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 20

Na reset van pc start hij normaal op krijg post scherm te zien maar VOOR dat hij vista probeerd te laden blijft het scherm op zwart staan.

Na reset blijft hij hangen als ik bios setting probeer te veranderen.
Enigste manier om terug naar default te gaan is om cmos een kick te geven.

En daarna weer opnieuw te proberen

Wat doe ik verkeerd ?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Is een fsb van 425(1700) niet een beetje hoog? Misschien is wat voltages van auto af halen?

Verwijderd

FSB 1700??? Dus bus op 425 Mhz wat met een MP van 9 een CPU op 3,825Ghz zou moeten opleveren. Da's een flinke overklok. Probeer eens 333/1333 (3 Ghz) en dan in stapjes verder. Ik moet zeggen dat ik 425/1700 met luchtkoeling nog niet heb aangedurfd (P5B-E/E6600/Scythe Infinity). Cas latency wat hoger (naar 5) kan ook nooit kwaad, kan later nog lager. Hangt van je mem specs af.

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 11:20
Ik vind de timings van je RAM ook wel laag, of weet je zeker dat ze deze timings aankunnen?

Verwijderd

Topicstarter
draaid nu stabiel met fsb 1333

stress test (IDLE SP2004)

cpu temp 45+-

Enige tips over de voltages die op auto laten staan ?

Geheugen heb ik terug op auto gezet maar volgens kingston zou het 444-15 aan moeten kunnen

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 23:55 ]

• koosjebram
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-01 12:55
Wat je verkeerd doet ?!

Meestal begin je vanaf de je stockclocks langzaamaan verder te klokken...met een C2D kun je waarschijnlijk wel zo'n 600 Mhz zo overklokken maar daarna moet je toch echt rustiger aan gaan doen ...elke x testen met Prime OCCT enz..
Geheid dat van je mobo op een gegeven moment t voltage van je NB verhoogd moet worden en eventueel je proccesor ook .
Wist je ook dat als je overklokt en alles op auto laat dat je mobo zelf voltages gaat verhogen ?
Ik zou ook je geheugen ff apart van je proccesor testen/checken

..duuuuuuszz.... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Wats beste manier om me geheugen te testen?

Ik neem aan dat je de timings bedoeld hiermee ?

• Trinity_232
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-07-2025
Misschien moet je je eerst eens goed verdiepen in de wereld van OC voordat je überhaupt hiermee begint. Dan weet je ook meteen welke programma's je voor welke test moet gebruiken. Met wat googlen krijg je een stortvloed aan pagina's. Realiseer je dat je je hardware om zeep kunt helpen als je maar wat doet.

Verwijderd

Lees deze info maar eens lekker door: [OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 9]

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik exact de zelfde setup (Best Buy Guide gevolgt)
Alleen heb ik een Asus P5N32-E SLI, dus niet de plus versie.
Ik draai nu al een tijdje op 3.375 Ghz. Dit zijn mijn instellingen:

I Tuning: Manual
Nvidia GPU Ex: Enabled

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked
x FSB - Memory Ratio: N/A
FSB (QDR), Mhz: 1500
MEM (DDR), Mhz: 750

Vcore Voltage: AUTO
Memory Voltage: AUTO
1.2v HT Voltage: AUTO
NB Core Voltage: AUTO
SB Core Voltage: AUTO
CPU VTT Voltage: AUTO
DDRII Controller Ref Voltage: AUTO
DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO
DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

tCL (CAS Latency): 4
tRCD: 4
tRP: 4
tRAS: 12
Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Advance Memory Settings
tRRD: AUTO
tRC: AUTO
tWR: AUTO
tWTR: AUTO
tREF: AUTO
Async Latency: AUTO

CPU Spread Spectrum: Disabled
PCIE Spread Spectrum: Disabled
MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled
SATA Spread Spectrum: Disabled
LDT Spread Spectrum: Disabled

CPU Internal Thermal Control: Enabled
Limit CPUID MaxVal: Disabled
Enhanced C1 (C1E): Disabled
Execute Disable Bit: Enabled
Virtualization Technology: Enabled
Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled
LDT Frequency: 5x

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100
PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100
PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100
SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 20

Het langste wat ik Orthos heb gedraaid is 2 uur. Maar ik weet dat deze setup niet 100% stabiel is omdat ik vooral tijdens het spelen van CSS BSOD's en restarts heb. CSS is het spel wat ik het langste achter elkaar speel. En op sessies van 2 uur heb ik altijd wel een BSOD.
Elke keer een andere boodschap dus het ligt waarschijnlijk aan de overclock.

Dan ff mijn voltages.
Als ik alles op auto laat staan dan heb ik met Everest de volgende voltage's
CPU Core 1.41 V
+3.3 V 3.26 V
+5 V 4.89 V
+12 V 11.78 V
+5 V Standby 4.87 V
VBAT Batterij 3.02 V
FSB VTT 1.36 V
North Bridge Kern 1.33 V
South Bridge Kern 1.52 V
HyperTransport 1.25 V
DIMM 1.87 V
DIMM VTT 0.94 V
GPU Vcc 3.29 V

Het eerste wat mij opvalt is het RAM voltage DIMM. Mijn ram is op 750 Mhz geklokt en dit zit toch al dicht tegen de 800 Mhz aan waar Kingston al 2 V voorschrijft. Dus dit ga ik eerst op 2 V zetten.
Trouwens je tRAS kun je beter op 12 zetten. De timmings van dat Kingston geheugen zijn 4-4-4-12 op 800 Mhz.
http://www.kingston.com/hyperx/products/khx_ddr2.asp --> zoeken op KHX6400D2LLK2/2G

Ook raad de Nvidia 680i overlockguide aan om je PCI-E op 125 Mhz te zetten ipv op 100.
Waarom dat is weet ik niet, ik heb ook verschillende overlockguides gezien waar ze het gewoon op 100 vast zetten.

Voor de rest heb ik nogal een aantal dingen aanstaat die je normaal af zet tijdens het overlocken zoals CPU Internal Thermal Control. Maar omdat ik lange tijd dacht dat ik stabiel draaide (pas recent heb ik BSOD's met CSS, maar ik speel het nu wel langer achter elkaar)

Mischien kunnen we elkaar een beetje helpen vermits we bijna exact het zelfde systeem hebben.

Ik probeer nog altijd stabiel 3,6 Ghz te halen maar vermits ik dus blijkbaar nog niet stabiel ben op 3,375 Ghz ga ik me daar eerst op concentreren.

Ook heb ik gemerkt dat als ik mijn CPU voltage instel op bijvoorbeeld 1,47 V. Dan geeft Everest maar 1,46 V aan en dan springt het regelmatig op 1,42. En 1,47 vind ik al vrij hoog vermits ik een goede koeling heb. (Antec 900 + Tuniq Tower + extra 120mm fan op de Tuniq)

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Verwijderd

Komt omdat asus mobos vdrop hebben van 0,05 volt :) dus als je 1,325v wil moet je hem op 1,375 zetten :)

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik snap het niet. Als ik mijn voltages op auto zet en clock op 3,375 Ghz. Dan is het redelijk stabiel. Als ik daarna mijn voltage kopieer en ze dan handmatig instel dan kan ik Orthos nog geen 15 minuten draaien en is mijn systeem redelijk instabiel. Ik heb bijvoorbeeld alles op auto gezet behalve het RAM op 2V. En dan loopt Orthos ook vast terwijl Kingston in de handleiding 2V aanraad voor 800 Mhz. Bij mij is het dan 750 Mhz maar 1,9 V op iets er tussen loopt ook niet.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Kain_niaK schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 01:30:
Ik snap het niet. Als ik mijn voltages op auto zet en clock op 3,375 Ghz. Dan is het redelijk stabiel. Als ik daarna mijn voltage kopieer en ze dan handmatig instel dan kan ik Orthos nog geen 15 minuten draaien en is mijn systeem redelijk instabiel. Ik heb bijvoorbeeld alles op auto gezet behalve het RAM op 2V. En dan loopt Orthos ook vast terwijl Kingston in de handleiding 2V aanraad voor 800 Mhz. Bij mij is het dan 750 Mhz maar 1,9 V op iets er tussen loopt ook niet.
Waar lees je die voltages? Als je in windows leest (speedfan oid) heb je waarschijnlijk last van vdrop. In windows staat 1.4V bij idle (bijvoorbeeld) dus stel je in je bios ook 1.4V in, maar door de vdrop komt dat lager te liggen (1.35?) waardoor je systeem niet meer stabiel is. Voltage in bios iets hoger moet werken dan.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik lees mijn voltages met Everest, Asus Probe en in de bios. Maar daar zijn ze alle drie ongeveer het zelfde. Als ik bijvoorbeeld CPU op 1,475 zet dan zie ik 1.46 in Everest en Asus Probe. Als ik dan begin te stressen met Orthos dan valt het onmiddelijk terug naar 1,42 V en ook Asus Probe geeft meteen 1,42 V aan. Everest zou het betrouwbaarste programma zijn. De waarden in Everest komen overeen met de bios maar de waarde die ik in de bios instel zijn altijd hoger als de waarde die ik aflees.

Dus dat van die 0.05 vdrop klopt wel.

Iemand die een goede koeling heeft een ook rond de 3,4 Ghz klokt? Ik ben benieuwd op welk voltage.
Ik heb al verschillende mensen gezien die stabiel 3 Ghz doen op 1,3V. En de mensen die 3,6 Ghz doen hebben meestal 1,5 V of meer. Dus ik zou er ergens tussen moeten zitten.
Overclocken is een heleboel gepiemel, geduld en vooral tijd.

[ Voor 27% gewijzigd door Kain_niaK op 28-07-2007 01:56 ]

Pagina: 1