Toon posts:

Gigabit LAN probs

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Ik heb in mijn fileserver en in mijn workstation de lankaartjes vervangen door gigabit exemplaren van SMC (SMC9452TX-1).
Het volledig netwerk hangt aan een Dlink gigabit wifirouter (DGL-4300 http://games.dlink.com/products/?pid=370&#DGL-4300)

Nu heb ik eerst het kaartje in de server vervangen, en dit was direct al een stap voorwaarts. Ik kon kopieren aan 20MB/sec van een laptop met gigabitnic ingebouwd. Ook was de snelheid van al mijn andere pc's plots van 8.5 MB/sec naar 10.5 MB/sec opgeschroefd.

Nu heb ik net het lankaartje in mijn workstation vervangen doro hetzelfde gigabit exemplaar, en nu is er wel iets heel vreemds aan de hand. Als ik nu kopieer van bijvoorbeeld mijn mediacenter (100mbit) en mijn workstation (1Gbit) heb ik ook diezelfde snelheidswinst. Dus van 8.5 naar 10.5 MB/sec, maaaaaar ..
Als ik nu kopieer van mijn server naar mijn workstation (beiden gigabit) dan schommeld snelheid tussen de 200 en de 500kB/sec !! Dus hier is iets vreemds aan de hand ..

iemand? Alvast bedankt!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De drivers van de netwerkaart goed geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:36:
Tweakers,

Ik heb in mijn fileserver en in mijn workstation de lankaartjes vervangen door gigabit exemplaren van SMC (SMC9452TX-1).
Het volledig netwerk hangt aan een Dlink gigabit wifirouter (DGL-4300 http://games.dlink.com/products/?pid=370&#DGL-4300)

Nu heb ik eerst het kaartje in de server vervangen, en dit was direct al een stap voorwaarts. Ik kon kopieren aan 20MB/sec van een laptop met gigabitnic ingebouwd. Ook was de snelheid van al mijn andere pc's plots van 8.5 MB/sec naar 10.5 MB/sec opgeschroefd.

Nu heb ik net het lankaartje in mijn workstation vervangen doro hetzelfde gigabit exemplaar, en nu is er wel iets heel vreemds aan de hand. Als ik nu kopieer van bijvoorbeeld mijn mediacenter (100mbit) en mijn workstation (1Gbit) heb ik ook diezelfde snelheidswinst. Dus van 8.5 naar 10.5 MB/sec, maaaaaar ..
Als ik nu kopieer van mijn server naar mijn workstation (beiden gigabit) dan schommeld snelheid tussen de 200 en de 500kB/sec !! Dus hier is iets vreemds aan de hand ..

iemand? Alvast bedankt!
Net ontdekt dat die extreem lage snelheid enkel is als ik van Server naar workstation kopieer. Als ik kopieer in de andere richting krijg ik een variabele snelheid tussen de 1 en 4 mB/sec. Nog steeds heel erg vreemd dus.

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 19:00:
De drivers van de netwerkaart goed geinstalleerd?
Wat begrijp je onder "goed geinstalleerd"? hardware>zoeken naar stuurprogramma> ...
Dit heb ik namelijk gedaan. En in beide gevallen de drivers van de meegeleverde cd-rom. In geval van de server heb ik de win2000 drivers geinstalled op win2003. op mijn workstation die van XP op winXP. Gisteren heb ik wel al een stabiele 20MB/sec gehaald van mijn server naar een andere pc (die hier nu niet meer is) met onboard gigabit lan. Dus die kaart/drivers werken zeker...

Verwijderd

dus we kunnen er vanuit gaan dat er met de server niets mis is omdat je met je ''andere'' pc gewoon met 20MB kon kopieren, maar wat ik nu erg vreemd vind, is jou ''gigabit wifirouter", alles is bedraad aangesloten?,

daar ga ik dan maar van uit omdat ik woorden als lankaarten enzo hoor, maar als ik naar de link van de router toega zie ik dat deze een max. snelheid van 108mbit heeft, en dat is zon 12 MB's max, zie ik iets verkeerd ?

dan heb je een aantal belangrijke dingen nog niet verteld,

wat voor OS hebben de pc's?
hebben ze de nieuwste updates?
hoe kopieer je de bestanden? (shares, ftp etc?)
werkt het op een andere manier wel ?,zonder switch miss.?(crosscable)
wat zijn de ip's van de pc's?

en zo kan ik nog wel doorgaan, maar dit zijn wel de belangrijkste dingen die we eerst zullen moeten weten voordat we verder kunnen met het helpen van je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:02:
dus we kunnen er vanuit gaan dat er met de server niets mis is omdat je met je ''andere'' pc gewoon met 20MB kon kopieren, maar wat ik nu erg vreemd vind, is jou ''gigabit wifirouter", alles is bedraad aangesloten?,

daar ga ik dan maar van uit omdat ik woorden als lankaarten enzo hoor, maar als ik naar de link van de router toega zie ik dat deze een max. snelheid van 108mbit heeft, en dat is zon 12 MB's max, zie ik iets verkeerd ?

dan heb je een aantal belangrijke dingen nog niet verteld,

wat voor OS hebben de pc's?
hebben ze de nieuwste updates?
hoe kopieer je de bestanden? (shares, ftp etc?)
werkt het op een andere manier wel ?,zonder switch miss.?(crosscable)
wat zijn de ip's van de pc's?

en zo kan ik nog wel doorgaan, maar dit zijn wel de belangrijkste dingen die we eerst zullen moeten weten voordat we verder kunnen met het helpen van je probleem.
Er is momenteel maar één wifirouter op de markt die ook 4 gigabitpoorten ondersteund, dus vandaaar dat ik het vermelde, dan wisten de meeste wel over welkéén ik het had.

Server:
Win2003 server op Dual PIII, realtek nic vervangen door SMC gigabit

Workstation:
WinXP MCE 2005 SP2, SMC gigabit kaartje bijgeprikt, lan was daarvoor onboard

HTPC:
WinXP MCE 2005 SP2, Shuffle µATX met onboard LAN (100mbit)

Laptop:
WinXP Pro, altijd verbonden dmv Wifi

Allen hebben autoupdate aan en firewall uit.

Kabels:
alles selfmade cat5 met uitzondering van de kabel tussen workstation en router, dat is de UTP kabel die bij de router zat (cat 5e) bekabeling kan er volgens mij nieks mee te maken hebben dus.

Gisteren heb ik een upgrade gedaan van een pc van een kennis op basis van een M2N8-VMX ASUS bordje met onboard gigabit lan. Toen ik dus gegevens van mijn server overpompte (over router uiteraard) dan haalde ik 20 MB/sec, vandaar dat ik er nooit bij stilgestaan had dat er iets aan de hand kon zijn.

Ik heb de meegeleverde drivers gecontroleerd, en zijn dezelfde als die die online staan. op server heb ik de win2000 drivers draaien op win2003, maar gezien ik in die opstelling 20MB/sec haalde, zie ik daar geen probleem. Op mijn workstation heb ik zonder problemen de winXP drivers geinstalled.

Router DHCP't maar iedere pc krijgt toch een IP volgens mac. dus server en workstation zijn respectievelijk 192.168.0.100 en 192.168.0.101. Ik heb net een ping gedaan van workstation naar server, en de eerste timed-out, daarna geen probleem. Ook al vreemd..

houd wel rekening met het feit dat de server "wegzit" dus drivers herinstallen van server bv is al niet mogelijk, gezien ik enkel vie remote desktop alle config kan doen. Maar gezien de server gisteren deed wat die moest doen, zou het mij verwonderen dat het daar iets mee te maken heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 20:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kabel tussen router en workstation vervangen door een identieke nieuwe kabel, en nu haal ik 15MB/sec in beide richtingen. Kan het zijn dat de HD van mijn workstation nu de beperking is gezien die maar ATA100 is en ook mijn OS draait?

Workstation:
Western Digital Caviar SE WD2500JB 250 GB
3.5" x 1/3H - 7200 tpm - 8MB - ATA-100

Server:
Maxtor DiamondMax Plus 9 160 GB
3.5" x 1/3H - 7200 tpm - 8MB - ultra ATA-133

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 21:09:
Kabel tussen router en workstation vervangen door een identieke nieuwe kabel, en nu haal ik 15MB/sec in beide richtingen. Kan het zijn dat de HD van mijn workstation nu de beperking is gezien die maar ATA100 is en ook mijn OS draait?

Workstation:
Western Digital Caviar SE WD2500JB 250 GB
3.5" x 1/3H - 7200 tpm - 8MB - ATA-100

Server:
Maxtor DiamondMax Plus 9 160 GB
3.5" x 1/3H - 7200 tpm - 8MB - ultra ATA-133
Ja dus, volgens HD Tach is dit exact de leessnelheid van de schijf in mijn workstation. Dus eens overwegen om een nieuwe HD te plaatsen :) Mag dicht!!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-03 20:42
15Mb/sec is wel erg laag voor een 250Gb-schijf. Misschien eens defragmenteren of Via IDE tool installeren. Dat heeft mij onder Win2k een boel geholpen... Ging van 4,5 Mb/sec naar 45 op een oude 80Gb schijf. Heb nu een 200Gb uit m'n oude server gesloopt en die doet al 52 MB/s. Dat is het kleine broertje van jouw schijf, ook WD/ATA100/8Mb

[ Voor 30% gewijzigd door Miglow op 29-07-2007 19:39 ]

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:46:
Kabels:
alles selfmade cat5 met uitzondering van de kabel tussen workstation en router, dat is de UTP kabel die bij de router zat (cat 5e) bekabeling kan er volgens mij nieks mee te maken hebben dus.
Heeft er alles mee te maken. Cat5e is niet gecertificeerd voor gigabit ethernet. Je moet afgeschermde cat6 kabels gebruiken om überhaupt performance te halen uit een gigabit netwerk. Ook is de lengte van de kabel een factor.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 14:24
ari3 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:42:
[...]

Heeft er alles mee te maken. Cat5e is niet gecertificeerd voor gigabit ethernet.
Eh, jawel?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 23:10
CAT5E is zekers en vast "certified" voor gigabit speed. Het staat op m'n kabel gedrukt!
Ik heb hier in m'n huis 5E liggen we zijn zekers gigabit certified ;-)

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Cat5E is wel degelijk gigabit gecertificeerd, maar CAT5 NIET.
Daar zat dus je probleem.

En uiteraard als je kabels zelf maakt, let ALTIJD op de kleuren. D.w.z. de goede kleuren op de goede plek prikken.
Pagina: 1