Asus p5k + GEIL DDR2 800 4-4-4-12 x1950pr0 512 mb->BSOD bij

Pagina: 1
Acties:
  • 1.504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10-2025

Prozac[NL]

zucht.......

Topicstarter
Sysspec verder
p5k bios 6003 laatste dus
core2duo 6600@2.4ghz
Seagate 320 gb 7200.10
Voldoende koeling, cpu stressed nooit over 50, mobo nooit over 40, grafische kaart loopt stressed op tot 65 a 67 graden maar met atitool fansettings getweaked zodat ie sneller ingrijpt.

Probleem is dus dat desktoppen, office, internet, mp3/aac maken en andere cpu zware taken probleemloos gaan met timings 4-4-4-12 en 2.1 volt in het bios(specs vlgns GEIL staan op de modules).

Ga ik gamen, tja dat gaat dus niet, Ghost Recon Advanced Warfighter 1 en 2, F.E.A.R dan krijg ik onherropeleijk een bsod vaak binnen de 5 minuten, soms na 10.
Meldingen zoals page ault in... driver not less or... maar ook .dll files van me xfi, me ati kaart en pfn list errors volledig uiteenlopende errors dus.
Zet ik in het bios de timings naar 5-5-5-18(wat ie zelf via spd detecteerd) dan gaat het wel goed althans ik game nooit langer dan 30 minuten mar die haal ik met dezelfde games probleemloos.

Wat heb ik gedaan:
Temps goed gecontroleerd alles blijft ruim binnen de waarden.
Windows XP opnieuw
Ati drivers en omega drivers geswitched met reinstall windows, beide geven probs
Mem test gedaan, te weten: MEMtest86 1.7/3.3 en de MS memtest. Vele uren gedraaid ooit 1x 1 error gehad en test altijd op 4-4-4-12 timings.
In Windows future mark testen gedaan(meestal foutloos) sandra burn in test cpu mark aquamark etc.
Probleem blijf bij het gamen wel bestaan en in benchmarks en andere testen niet.

Wat kan ik niet andere bankjes testen want die heb ik simpelweg niet, gfx kaart idem.

Mij vraag is dus nu
Dit GEIL geheugen staat niet in de qvl lijst voor de p5k, zijn er mensen die dit zonder problemen wel draaien. Daarnaast zijn er nog tips??

Word er beetje moe van onderhand ik koop geen 4-4-4-12 ddr2 om dat op 5-5-5-18 te draaien.

Jelmer AMD: In weze heb ik gedaan wat je verteld behalve andere modules getest maar misschien gat dat lukken maar niet morgen of overmorgen vandaar mijn thread.....

BVD

Edit verklaring bsos's
Reactie op Jelmer

[ Voor 11% gewijzigd door Prozac[NL] op 25-07-2007 21:03 ]

Verwijderd

Welke GFX heb je ? EN probeer de timings eens op standaard te zetten.

Edit: Je hebt dus de X1950Pro

Ik heb ook zo'n soort probleem gehad met de Asus M2N-e , steeds Bsods door memory in Vista en XP.
Toen heb ik mijn bios geflashed naar de nieuwste versie en de timings handmatig in de bios gezet, ik gebruik btw. Corsair XMS2 PC5400 4-4-4-12 mem. En mijn mem staat ook niet in de QVL lijst van Asus.

Edit2 : je geeft aan dat je met MemTest 1 fout krijgt, 1 fout kan al fataal zijn, dus probeer eens ander geheugen.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 18:42 ]

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Topicstarter
Even een schopje hoor...

Heb ondertussen ook contact met GEIL gezocht.
(http://www.geilusa.com/forum/index.php?showtopic=153)

Uiteindelijk adviseren ze me voltages te verhogen van dram en de nothbridge op mijn moederbord.
Ik vraag me beetje af waarom, ik draai volgens de specificaties van zowel de ddr modules als van mijn moederbord.

Betekend dit dan gewoon dat modules de qvl lijst niet halen als ze niet onder normale specificaties er op draaien????

Ik aarzel om aan voltages te gaan rommelen en ben eerder geneigd de modules om te ruilen voor modules die asus wel door test laat komen en dus op de qvl lijst staan.

Wat zijn jullie ideen erover?

p.s.
weer 3 dgn testen erbij en geen bsod gehad ook niet met gamen, timings dus 5-5-5-18.
Blijf het een raar verhaal vinden.

Verwijderd

Lijkt mij gewoon alsof de latjes hun gerate snelheid niet halen. Of het moet zijn dat het moederbord een lagere spaning doorgeeft aan het geheugen. Bios update kunje proberen, voor de rest lijkt het me dat je daar niet veel meer aan kunt doen dan andere latjes gebruiken of spanning verhogen.

Verwijderd

handmatig het voltage van het ddr in het bios zetten,het probleem is dat je dat voltage ook niet kan aflezen dus weet je niet of hij op de auto stand goed staat.

en zet dat jumperfree config. in de bios eens op standaard ipv auto (alleen staat je ddr voltage dan weer op normaal)

als laatste kun je eens proberen om c1e in het bios uit te zetten,met die waardeloze functie heb ik al vaker last gehad,voltage's zijn dan ook niet stabiel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 13:43 ]

Verwijderd

Heb ook geil mem hiero wel pc5300 maar draaid bij mij als 1066 op 4.4.4.12 als het moet :9
Wel ff voltage naar 2.3 uppen vinden je stickjes wel prettig.
Jij heb de zelfde sticks als ik.
Aleen bij jou zit er een DDR2 800 sticker op en 4.4.4.12
Bij mij een DDR2 667 Sticker en 3.4.4.8 :)
Voltages op mijn mobo niet veranderd voor de rest aleen CPU op 1.36 ofzo want dit mobo heeft een alejezusmegagroote vdroop :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 05:59 ]

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

Ik heb geen ervaring met de Geil modules zoals jij ze hebt, maar ik ben een P5K + E6750 +
Kingston KHX6400D2LL/2G 2GB aan het bouwen (CL4 4-4-4-12) en daarvoor geldt het volgende:

"This module has been tested to run at DDR2 800MHz at low latency timing of 4-4-4-12
at 1.9V. The SPD is programmed to JEDEC standard latency 667Mhz timing of 5-5-5-15 at 1.8V." (Kingston specificatie)

Ik denk dat het, zoals warmonger zegt, niet vreemd is dat je je geheugen voltage iets omhoog moet gooien.

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Topicstarter
draai nu 4-4-4-12@2.2volt

lijkt goed te gaan nu iig iedereen bedankt voor meedenken
Kan dicht dus denk ik wel

ow en aan mark_m. met de tool van asus genaamt ai suite kan je voltage van geheugen wel zien en dat leest ie zomaar nog goed uit ook dus kan je wel checken, iig bij asus mobos

[ Voor 44% gewijzigd door Prozac[NL] op 12-08-2007 23:55 ]

Verwijderd

ik heb ai suite even geinstalleerd van de cd,maar ik krijg alleen het cpu voltage te zien,verder geen andere voltage's
ik kan dus niet zien hoeveel het geheugen krijgt,maar het loopt al een tijd super stabiel dus dat vertrouw ik wel

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:36:
ik heb ai suite even geinstalleerd van de cd,maar ik krijg alleen het cpu voltage te zien,verder geen andere voltage's
ik kan dus niet zien hoeveel het geheugen krijgt,maar het loopt al een tijd super stabiel dus dat vertrouw ik wel
Das dan vaag, misschien andere chipset dat het verschil maakt?
Hier dus p35 chipset welke heb jij dan want staat er bij mij toch echt hoor.....

Verwijderd

ik heb de asus p5k,de gewone versie....mischien dat het iets uitmaakt dat ik vista64 draai?

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 05:56:
Heb ook geil mem hiero wel pc5300 maar draaid bij mij als 1066 op 4.4.4.12 als het moet :9
Wel ff voltage naar 2.3 uppen vinden je stickjes wel prettig.
Jij heb de zelfde sticks als ik.
Aleen bij jou zit er een DDR2 800 sticker op en 4.4.4.12
Bij mij een DDR2 667 Sticker en 3.4.4.8 :)
Voltages op mijn mobo niet veranderd voor de rest aleen CPU op 1.36 ofzo want dit mobo heeft een alejezusmegagroote vdroop :P
Uhm, al is de P5K niet de duurste uit de serie, ik had laatst gelezen dat hij met zijn Voltage Damper juist een zeer kleine vdroop had. Heb je die wel aanstaan na je bios flash? Ben benieuwd wat je bron is, kan zomaar een goede tip zijn (heb ook een P5K).

De meeste mensen deugen!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:47:
ik heb de asus p5k,de gewone versie....mischien dat het iets uitmaakt dat ik vista64 draai?
Ik draai xp iig, dus misschien wel.
Pagina: 1