even een kort vraagje, wordt er met een 8800gts en xp/dx9 ook gebruik gemaakt van unified shaders en shader model 4? of is dit alleen onder vista/dx10?
als dit zo is begin ik toch weer te twijfelen over xp of vista >_<
Onder XP kan je geen DX10 games draaien, dus als je DX10 wilt gebruiken/gamen MOET je wel vista nemen.
Een DX10 kaart kan je wel gewoon onder XP draaien, en je kan er ook gewoon mee gamen. Als het maar DX9 games zijn.
Unified shaders doen het net zo goed in DX9 als DX10. Je moet een unified shader meer zien als een soort pipeline die zowel pixel als vertexbewerkingen kan doen. Een DX9 kaart had hiervoor aparte pipelines. Een DX10 kaart niet.
Lees dit anders ff door:
http://www.hardware.info/...ia_GeForce_8800_GTX_Test/
En dan vooral dit:
http://www.hardware.info/...a_GeForce_8800_GTX_Test/5
en dit:
http://www.hardware.info/...a_GeForce_8800_GTX_Test/6
Een DX10 kaart kan je wel gewoon onder XP draaien, en je kan er ook gewoon mee gamen. Als het maar DX9 games zijn.
Unified shaders doen het net zo goed in DX9 als DX10. Je moet een unified shader meer zien als een soort pipeline die zowel pixel als vertexbewerkingen kan doen. Een DX9 kaart had hiervoor aparte pipelines. Een DX10 kaart niet.
Lees dit anders ff door:
http://www.hardware.info/...ia_GeForce_8800_GTX_Test/
En dan vooral dit:
http://www.hardware.info/...a_GeForce_8800_GTX_Test/5
en dit:
http://www.hardware.info/...a_GeForce_8800_GTX_Test/6
[ Voor 17% gewijzigd door Format-C op 25-07-2007 17:54 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
'unified shaders' is volgens mij gewoon de architectuur van de 8xxx-serie, dat zegt nog weinig over de hardware acceleratie voor DirectX. DX9 zal je kaart gewoon volledig kunnen benutten, alleen DX10 features, zoals Shader Model 4, kunnen niet worden toegepast.
Dit betekent dat DX9 games met dezelfde instellingen onder Vista en XP een vergelijkbare performance hebben, pas als je DX10-only games wilt spelen heb je echt Vista nodig. De meeste huidige DX10 games ondersteunen zowel DX9 als DX10, het voordeel van DX10 zit 'm dan vooral in de mooiere graphics (met als keerzijde de mindere performance) en DX10 zal in dat geval wel alle features van je kaart kunnen benutten, dus gebruik kunnen maken van SM4
Mijn visie hierop: alleen Vista installeren als je dat per se wilt of wanneer je echt een game met DX10 ondersteuning wilt spelen, WinXP is vooralsnog een aantrekkelijker game OS, vind ik.
Dit betekent dat DX9 games met dezelfde instellingen onder Vista en XP een vergelijkbare performance hebben, pas als je DX10-only games wilt spelen heb je echt Vista nodig. De meeste huidige DX10 games ondersteunen zowel DX9 als DX10, het voordeel van DX10 zit 'm dan vooral in de mooiere graphics (met als keerzijde de mindere performance) en DX10 zal in dat geval wel alle features van je kaart kunnen benutten, dus gebruik kunnen maken van SM4
Mijn visie hierop: alleen Vista installeren als je dat per se wilt of wanneer je echt een game met DX10 ondersteuning wilt spelen, WinXP is vooralsnog een aantrekkelijker game OS, vind ik.
Als Crysis er is, is XP in 1 x waardeloos...jeroen__online schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 17:54:
Ik denk dat XP tegen de kerst of aan het begin van volgend jaar wel zo'n beetje is uitgerangeerd voor gamers.
[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 25-07-2007 17:59 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
in 3dmark eventueel maar games geven toch in t algemeen iets minder fps dan onder win XP, hopelijk dat met de aangekondigde Service Pack 1 in November hier verandering in komt...
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
ah bedankt 
dan haal ik voor me nieuwe systeem denk ik toch xp / een 8800gts, en haal ik er over een jaartje vista voor.
edit: hmmm, dan toch maar vista?
SP1 kun je gewoon downloaden tegen die tijd toch?
dan haal ik voor me nieuwe systeem denk ik toch xp / een 8800gts, en haal ik er over een jaartje vista voor.
edit: hmmm, dan toch maar vista?
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 18:02 ]
Yep.
Edit: neem maar Vista. Vista icm een Dx10 kaart zullen je binnenkort een hoop plezier geven...
En je "moet" het vroeg of laat toch hebben. Zonde om dan nog geld uit te geven aan XP als je dat nog niet of niet meer hebt.
Er komen zat DX10 games uit tussen nu en oud en nieuw.
En dat is sneller dan je denkt. Zonde om XP te kopen als je echt DX10 games wilt gaan doen.
Die kaarten zijn in XP @DX9 misschien ietsjes sneller dan in Vista @ DX9, maar daar merk je bar weinig van. In de meeste DX9 games haal je zoveel FPS met een 8800 kaart dat je het verschil bijna niet eens merkt tussen XP en Vista.
Edit: neem maar Vista. Vista icm een Dx10 kaart zullen je binnenkort een hoop plezier geven...
Er komen zat DX10 games uit tussen nu en oud en nieuw.
Die kaarten zijn in XP @DX9 misschien ietsjes sneller dan in Vista @ DX9, maar daar merk je bar weinig van. In de meeste DX9 games haal je zoveel FPS met een 8800 kaart dat je het verschil bijna niet eens merkt tussen XP en Vista.
[ Voor 115% gewijzigd door Format-C op 25-07-2007 18:07 ]
Inderdaad. Dat wil gewoon zeggen dat de pipelines zowel vertex- als pixelshading aankunnen (niet de beide tegelijk, natuurlijk). Bijvoorbeeld, als een bepaalde scene in een spel meer pixelshading vraagt dan vertexcare, gaat de core zich zodanig instellen dat er meer pipelines bezig zijn met pixelshading dan met het shaden van vertices.jeroen__online schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 17:54:
'unified shaders' is volgens mij gewoon de architectuur van de 8xxx-serie, dat zegt nog weinig over de hardware acceleratie voor DirectX.
Yes, but no.
hmm ik weet het niet
ik lees wel vaak dat xp nog aangeraden wordt.. heeft iemand actuele benchmarks van xp en vista vergelijkingen in spellen als CoD2, oblivion, fear of CS:S? (het liefst cod en obli) ik heb niks of alleen oudere dingen kunnen vinden.
editz: aargh -_- ik koop gewoon nu me systeem met een redelijk goedkoop kaartje en speel daarmee door tot de 9800 er is, en schakel dan over op vista.
*hoopt dat Nvidia's 9800 kaarten in de Antec Nine Hundred passen*
editz: aargh -_- ik koop gewoon nu me systeem met een redelijk goedkoop kaartje en speel daarmee door tot de 9800 er is, en schakel dan over op vista.
*hoopt dat Nvidia's 9800 kaarten in de Antec Nine Hundred passen*
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 10:06 ]
Pagina: 1