[showcase] Oude industriële detailshots

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Weer eens een klein beetje showcasen 8)

Een paar weken geleden had ik een evenement te fotograferen waar tussendoor ook tijd en gelegenheid was om wat te freewheelen. Het betrof het officieuze NK All-round Gaming, gehouden in de oude lijm- en gelatinefabriek te Delft dat sinds een tijdje dienst doet als cultureel podium. De lokatie was erg interessant en gaf een heel gaaf decor voor het evenement. (Ook al had ik er m'n kop gi-gan-tisch gestoten aan een grote flens, die ècht niet wilde meegeven, die een flinke bult net boven m'n haarlijn op mijn voorhoofd veroorzaakte... Deed best auw. :X )

(Foto's van het evenement kan je hier vinden.)

Fotospul: Canon EOS 10D, Canon EF 50 mm f/1,8 Mk II en Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di. EXIF zit nog in de foto's. Nabewerking, enkel wat contrast en enkele crop, geheel gedaan in Canon DPP.

#1 (50/1,8 II @ f/2, ISO 100)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_8981_600.jpg

#2 (50/1,8 II @ f/2, ISO 200)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_9027_600.jpg

#3 (50/1,8 II @ f/2, ISO 200)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_9028_600.jpg

#4 (28-75/2,8 @ 28 mm f/5,6, ISO 200)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_9054_600.jpg

#5 (28-75/2,8 @ 48 mm, f/4, ISO 100, crop)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_9065_600.jpg

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
ik mis toch een stuk spetter/show/flashy/shiny weet ik veel wat. De onderwerpen zijn voor mij namelijk niet interessant genoeg om te blijven kijken en ik denk dus dat je foto's het dan van iets anders moeten hebben maar dat heb ik helaas nog niet kunnen ontdekken.

Ik heb het gevoel dat je veel meer met deze foto's kan dan wat je laat zien.

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Iedereen ziet zo zijn/haar eigen dingen in foto's. :)

Waar ikzelf erg van gecharmeerd was, bij het kiezen/maken van de foto's, was de textuur: Het stof, de roest, de kale plekken, de schilfers en dergelijke. En dat, met uitzondering van #4, gecombineerd met de isolatie als gevolg van een korte scherptediepte.

Dat deze foto's er niet echt uitspringen qua kleur klopt wel. Het gaat immers om oude, niet meer in gebruik zijnde industriële voorwerpen. De kleuren zijn verlopen. Ik kan wel keihard contrast gaan opvoeren (flink wat agressiever dan ik nu gedaab heb) en de verzadiging flink omhoog gooien, maar daarmee doe ik (vind ikzelf) afbreuk aan wat het in feite is... Daarnaast zouden felle kleuren best vreemd botsen met alle roest, stof en verval die je dan nog steeds zou zien.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Het is met pure close-ups wat moeilijker om een sterke indruk achter te laten van zoiets groots als een industriële omgeving, daarom vind ik deze vijf iets aan de weinige kant om een goed beeld hiervan neer te zetten. Het is eigenlijk zoals je 't beschrijft in de titel: 'shots'. De kracht van een serie vind ik hier iets minder naar voren komen.

Wat ik wel zie is dat je toch geprobeerd hebt om het redelijk spannend te houden met afwisselende invalshoeken; waarvoor complimenten :)
Verder denk ik niet dat je afbreuk zal doen aan de platen als er wat meer contrast/kleur in komt; dat kan immers op zoveel manieren dat ook enige subtiliteit de bovenhand kan hebben. Maar dat er iets meer in moet lijkt mij wel; ik ben het dan ook eens met mijn voorganger dat de foto's ansich niet al te snel lokken, en je het daarom op andere manieren aantrekkelijker moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

Zoefff

❤ 

Nice pics JumpStart :)

Ik kan details altijd wel goed hebben. Er valt eigenlijk niets op te zien, maar omdat het zulke details zijn is het juist interessant en blijf je er toch door geboeid. Korte DOF doet het altijd erg lekker. Zelf had ik de foto's nog een klein beetje meer contrast gegeven, maar dat kan ook een persoonlijke voorkeur zijn. Ik weet van mezelf dat ik vaak erg veel contrast in m'n foto's probeer te krijgen :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Het zijn nette registraties, maar nu iets te braaf. Een iets rauwere bewerking zou ze goed doen denk ik. Even de schaduw slider wat naar links en ze iets verscherpen en ze zijn prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Noem me een zeikerd als je wilt maar ik vind dit geen showcase. Zijn goede foto's, daar niet van maar het spetterd me te weinig. Wat littlejoannes zei, wat extremere nabewerking (en ga dan aub niet meteen met extreme vignetting smijten) en het zou zeker een kunnen worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Wijnands op 25-07-2007 22:53 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Al gaat het tegen m'n eigen grafische instincten in, dan toch een stap in de richting van wat agressiever nabewerken. Meer sharpening, meer contrast, meer verzadiging. Wellicht is het gewoon een kwestie van wennen voor me. Of niet. Ja, de platen knallen wel meer, maar het is een stuk verder verwijderd van het verkleurde/verweerde uiterlijk dat de onderwerpen daadwerkelijk hebben.

#1 redux (50/1,8 II @ f/2, ISO 100)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_8981_600r.jpg

#2 redux (50/1,8 II @ f/2, ISO 200)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_9027_600r.jpg

#3 redux (50/1,8 II @ f/2, ISO 200)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_9028_600r.jpg

#4 redux (28-75/2,8 @ 28 mm f/5,6, ISO 200)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_9054_600r.jpg

#5 redux (28-75/2,8 @ 48 mm, f/4, ISO 100, crop niet meer)
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/portfolio/Other/CRW_9065_600r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Laatst online: 18-09 22:13

Karel V

Een simpele ziel

Doordat ze zo knallen komt het onderdeel waarop je focust ook beter uit de foto. Het eist nu meer aandacht op en komt daardoor ook beter tot zijn recht. Bij foto drie springt de veroeste verf er vanaf, en dat is hier ook de bedoeling, je wilt de verwering en het verval laten zien.
Alleen bij foto 1 vind ik de bewerking niet beter, eigenlijk stoort dat wiel wat voor het onderdeel waarop je focust zit, te veel.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de bewerkte foto's over het algemeen ook beter dan de eerste poging. ook oude en vervallen dingen hebben kleuren, en juist door de 2e bewerking haal je die oude kleuren een beetje omhoog.

#2, #4 en #5 vind ik na de bewerking echt mooie platen geworden. Persoonlijk zou ik alleen wel iets anders met de DoF zijn omgegaan en ervoor hebben gezorgd dat het hele onderwerp (bijv het labeltje op #5) scherp op de foto staat. Zo'n half scherp labeltje doet het voor mij toch niet helemaal.
Voor #4 zou de bewerking misschien zelfs nog wel iets kleuriger mogen (maar dat zeg ik nu, kijkend op een brak dell laptop scherm. Op een goed scherm zou het oordeel wellicht anders zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Iets teveel van het scherpe/onscherpe gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Vooral #4 vind ik een stuk beter na de nabewerking. #5 ook wel iets beter, maar is weer net ietsje overdone wat mij betreft.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentThunder
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:49
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 11:44:
Iets teveel van het scherpe/onscherpe gedoe.
Complimenten voor constructief commentaar :')

OT:
Ik denk dat ik persoonlijk de bewerkte versies mooier vind. De kleuren knallen meer waardoor je onderwerp meer nadruk krijgt. Plus ze zijn nu spannender dan voorheen.

Qua DOF vind ik dat je er wel goed op ingespeeld hebt. Maakt het voor mij wel lekker spannende platen :)

[ Voor 40% gewijzigd door SilentThunder op 26-07-2007 12:48 ]

Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Ik zal hier morgen ook onbewerkte exemplaren plaatsen. Dus gewoon direct uit DPP, resized, met "as shot" settings. Wellicht zal dat m'n terughoudendheid wat extra verklaren, want dan wordt duidelijk dat de onderwerpen ècht erg vaal en contrastloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ik geloof best dat je wat matte / contrastloze fotos op je CF-kaartje hebt.Dus die hoef je voor mij niet te plaatsen. En dan nog, wat zal dat toevoegen aan ons commentaar om je originele fotos wat meer te bewerken?

Je bent daar toch niet een crime scene aan het fotograferen? Dan zal je inderdaad gewoon registraties moeten maken met natuurgetrouwe kleuren. (alleen met iets meer scherpte en niet op f /1.8 )

Ik zie je foto's als kunstzinnige foto's waaraan je met nabewerken een bepaalde sfeer aan meegeeft.
Niks mis mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik had bij #3 de lasdopjes er even afgemikt...
Pagina: 1