RAID 5 alle schijven vervangen, en nu?

Pagina: 1
Acties:

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Ik heb de RAID FAQ doorgelezen en een uur Googlen bracht mij niet echt verder, dus hopelijk kan iemand mij hier helpen.

Op mijn werk hebben we een al wat oudere (2002) Dell PowerEdge server met Perc 4/DI RAID controller, welke wordt gebruikt als webserver (hardwarematig zijn alle componenten voorzien van de laatste firmwares). Deze server is voorzien van 4 stuks Seagate Ultra U320 SCSI drives in een RAID5 array. Omdat de server aangaf dat een van de schijven fouten begon te vertonen, hebben we deze gerebuild. Dit ging weer enige weken goed, totdat er wederom fouten kwamen. We hebben daarom besloten alle vier de schijven te vervangen door grotere exemplaren, wat ons een verstandige keuze leek want de oude schijven draaien ook alweer 5 jaar volcontinu. In een RAID5 gaat het vervangen gemakkelijk: je haalt een schijf eruit, stopt de nieuwe erin en de RAID controller gaat automatisch rebuilden. Op deze wijze zijn in 1 dag alle schijven vervangen en de server draait nog steeds perfect (de RAID array is healthy).

Tot zover is het dus prima. Echter: de huidige Virtual Disk heeft nog steeds de grootte van de oude RAID array. Ik heb gekeken hoe deze ruimte vergroot zou kunnen worden, de Dell Openmanage Server Administrator staat mij wel toe om de Virtual Disk te reconfigureren, maar alleen naar RAID0. Ook heb ik de mogelijkheid om een nieuwe Virtual Disk aan te maken voor de overige vrije ruimte (in RAID0 of RAID5). Weet iemand of de huidige RAID5 array vergroot kan worden met de extra bijgekomen vrije ruimte, zonder dat dit gevolgen heeft voor de bestaande data?

Voor de volledigheid: ik heb de server nog niet opnieuw gestart dus ik weet niet of de controllersoftware (via CTRL+M bij het opstarten) wel deze mogelijkheid geeft.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:58

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

De term hiervoor is "online capacity expansion" en dan zul je even in de handleiding van je RAID controller moeten kijken of dit ondersteund wordt. Succes :)

[ Voor 0% gewijzigd door Sparhawk op 25-07-2007 18:44 . Reden: tikfoutje :( ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Sparhawk schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 16:42:
De term hiervoor is "online capacity expantion" en dan zul je even in de handleiding van je RAID controller moeten kijken of dit ondersteund wordt. Succes :)
Bedankt voor je reactie! Ik had wel zoiets gelezen maar daar ging het over bijplaatsen van een extra schijf. Desalniettemin: ik ga nu verder zoeken :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-02 13:40
Spotmatic schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 16:46:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik had wel zoiets gelezen maar daar ging het over bijplaatsen van een extra schijf. Desalniettemin: ik ga nu verder zoeken :)
In principe is het bijplaatsen van een extra schijf hetzelfde als jij doet.
Er komt meer schijfruimte beschikbaar en je wilt dat die ruimte door je
huidige array wordt ingenomen. Dat doe je dus door middel van die
"online capacity expansion".

Je hebt namelijk als je je schijven vervang door grotere een bepaalde
schijfruimte over, welke je dus door je array wilt laten innemen.

Succes en laat even weten of het allemaal gelukt is!

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.