Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[HTML] listbox disabled

Pagina: 1
Acties:

• Slecht
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06-2024
Ik heb een simpel listboxje waarvan ik 1 optie disabled wil hebben:

<select name="onzin">
<option name="1" disabled>1</option>
<option name="2" selected>2</option>
</select>

In FF werkt dit (natuurlijk) prima.. maar in IE(7) niet.. mis ik iets ?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Kennelijk ondersteunt IE disabled niet op <option>, maar waarom zou je dat willen? Een onbeschikbare optie tonen terwijl je hem net zo makkelijk kunt weglaten?

We are shaping the future

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 16:50
Mocht je een disabled item willen als een soort 'tussenkopje' dan kun je een option group OPTGROUP daarvoor gebruiken.
Die kan je natuurlijk, - hoewel semantisch NIET correct -, ook wel een beetje misbruiken om een niet te selecteren item in je list te krijgen.

• Slecht
Ok tnx ik zal OPTGROUP eens bekijken en hopelijk kan ik daar wat mee :)

Toch weer klote van IE dat dit ineens niet meer ondersteurd wordt :/

• Slecht
Reden waarom ik een disabled optie er in wil(de) hebben is dat er bijv. een lijst van 12 weken is waarvoor gegevens ingevuld kunnen worden

Bij de weken waar al iets is ingevuld moet dit niet meer mogelijk zijn (wijzigen gaat op een andere manier) dus wil ik die optie disablen

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Deze ook niet?
HTML:
1
2
3
4
<select name="onzin">
   <option name="1" disabled="disabled">1</option>
   <option name="2" selected>2</option>
</select>

Overigens heeft Alex) wel een punt: misschien kan je met javascript gewoon die opties eruitslopen?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Je kunt een pseudo-listbox bouwen, of een totaal andere aanpak bedenken die wellicht overzichtelijker is?

We are shaping the future

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Slecht schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 16:27:
Bij de weken waar al iets is ingevuld moet dit niet meer mogelijk zijn (wijzigen gaat op een andere manier) dus wil ik die optie disablen
Beter is om dan deze opties niet meer te tonen, wordt wel meer gedaan bij bvb bij contactpersoon-selectie in online email-apps.

• Slecht
disabled="disabled" werkt ook niet nee

en ik denk dat ik maar overga om de optie helemaal niet meer te tonen als er geen andere oplossingen komen .. toch jammer, maar moet maar ..

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

Het kan bijvoorbeeld handig zijn als je feedback aan de gebruiker wilt geven welke opties er niet beschikbaar zijn, om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat alles binnen een interface op dezelfde plek blijft staan. Kijk bijvoorbeeld naar je Edit menu in je browser, cut, copy en paste staan er wel altijd in maar zijn disabled. Het zou vreemd zijn als die er de ene keer wel staan en de andere keer niet.

Maar zou je misschien niet een soort pseudo-disable kunnen doen met wat CSS en een lege value ofzo?

iOS developer

Verwijderd

Hier is een mooie oplossing. Je kunt hiermee je option gewoon disabled houden.

http://archie.blogr.com/stories/57864/

D.m.v. een conditional comment wordt een behavior toegepast voor IE, die alle gedisablede options omzet naar een optgroup (die eruit ziet zoals een gedisabelde option eruit hoort te zien).

• Slecht
hehe, net nu ik ´t heb opgelost door te controleren of de waarde bij de geselecteerde week al bestaat (en zo ja te updaten)

maar goed, tnx( ! ) voor een / de (eventuele) oplossing, ik ga ieg kijken of ik dit ook kan implementeren zodat daarna altijd alsnog voor de andere manier gekozen kan worden :)
Pagina: 1