pc met wlan-kaart als acces point gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-03 22:46
Is het mogelijk om een pc met een wlan kaart als acces point te gebruiken?

Ik wil namelijk een mini-computer (sbc) als router, netwerkstorage en printerserver gebruiken. Ik wil alles zoveel mogelijk in één hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door necessaryevil op 25-07-2007 15:12 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-03 00:26

SA007

Moderator Tweaking
Ja hoor kan prima.

Hou alleen met wat punten rekening:
1. Antenne, zorgt dat je een fatsoenlijke externe antenne eraan kan gooien, veel kaarten hebben een vaste antenne die prima is voor client, maar als accesspoint moet je wat beters hebben
2. Chipset, lang niet alle chipsets ondersteunen de benodigde 'master' mode die je nodig hebt voor accepoints. Paar voorbeelden:
WEL: Atheros kaarten, Prism2 kaarten
NIET: Intel 2200 serie (niet 100% zeker), Ralink 2500 serie.
3. Software, heb het zelf nooit gedaan onder windows, onder linux is het goed te doen (gewoon ssid instellen , kanaal instellen en op master mode zetten)

Hoe het verder zit met WPA enzo zou ik niet weten.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:32
Het hangt zuiver af van de netwerkkaart (en drivers) of dat kan; met mijn asus USB stick (ralink chipset) zit dat voorzien in de drivers die bij ralink zelf afgehaald kunnen worden (niet in de asus drivers) en werkt het gewoon onder windows...

Wat je moet doen is dus gewoon kiezen welk OS je wilt draaien (win of lin), de drivers/howtos opzoeken voor linux, of de manual (en/of screenshots of featurelists van drivers) opzoeken voor windows om zeker te zijn dat't specifieke kaartje dat je wilt kopen soft-AP functionaliteit ondersteunt...

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-03 22:46
Werkt dit dan net zo goed als een "echt" acces point?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Een echt acces point gebruikt ook linux (embedded) en vaak zelfs met een mini-pci draadloos netwerk kaartje. Dus ja dat werkt net zo goed. Als je er maar op let dat je een goede (externe) antenne gebruikt zoals SA007 al opmerkt ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'