Toon posts:

Domeinnaam: derde vindt dat hij recht heeft op de naam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds eind vorig jaar ben ik eigenaar van een domeinnaam, die ik heb vastgelegd om per januari 2008 te gaan gebruiken als nieuwe naam voor mijn bedrijfje. Nu krijg ik een mail van iemand die meent dat hij meer recht heeft op de domeinnaam, omdat het einde van zijn bedrijfsnaam dat woord bevat.

Bijvoorbeeld: jantjepietje.nl
Zijn bedrijfsnaam: "klaasje - jantje pietje"
Hij gebruikt dan zelf klaasje.nl als domeinnaam

In hoeverre is registratie bij KvK en belastingdienst bindend voor de rechten op een bedrijfsnaam? En kan ik dezelfde (of meer) rechten krijgen door alsnog de naam bij KvK / merkenbureau benelux vast te leggen?

Verwijderd

Ehh gaat dit om persoonsnamen?

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:51:
Sinds eind vorig jaar ben ik eigenaar van een domeinnaam, die ik heb vastgelegd om per januari 2008 te gaan gebruiken als nieuwe naam voor mijn bedrijfje. Nu krijg ik een mail van iemand die meent dat hij meer recht heeft op de domeinnaam, omdat het einde van zijn bedrijfsnaam dat woord bevat.

Bijvoorbeeld: jantjepietje.nl
Zijn bedrijfsnaam: "klaasje - jantje pietje"
Hij gebruikt dan zelf klaasje.nl als domeinnaam

In hoeverre is registratie bij KvK en belastingdienst bindend voor de rechten op een bedrijfsnaam? En kan ik dezelfde (of meer) rechten krijgen door alsnog de naam bij KvK / merkenbureau benelux vast te leggen?
Een deel van een naam kan ie nooit aanspraak op maken, dan kan ie alles wel gaan claimen.

Ik zou 'r totaal niet op in gaan, of het domein voor een mooie prijs verkopen. Als je het echt niet weet kan je altijd sidn ff bellen.

Verwijderd

Dan had hij maar een betere domeinnaam moeten kiezen zodat jij die keuze niet had gehad.
Dat is dan zijn fout.
Ik zou niet eens reageren op het mailtje en in een spambox plaatsen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:51:

In hoeverre is registratie bij KvK en belastingdienst bindend voor de rechten op een bedrijfsnaam?
Als je binnen dezelfde regio gelijksoortige producten/diensten aanbiedt, heb je een probleem. En dat probleem gaat dan wel wat verder dan de domeinnaam.
En kan ik dezelfde (of meer) rechten krijgen door alsnog de naam bij KvK / merkenbureau benelux vast te leggen?
Dat sowieso niet.

Maar als de naam niet is vastgelegd als merknaam, zou ik me maar geen zorgen maken. Tenzij je in hetzelfde gebied als dat bedrijf zit, en het om een zelfde soort bedrijf gaat.

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik zou informeren bij het SIDN. Het lijkt mij dat het niet mogelijk is om aanspraak te maken op een domeinnaam die maar voor een beperkt deel lijkt op je bedrijfsnaam. Dan zou je bij wijze van spreken de domeinnaam rucola.nl niet kunnen registreren vanwege het cola gedeelte....
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:59:
Dan had hij maar een betere domeinnaam moeten kiezen zodat jij die keuze niet had gehad.
Dat is dan zijn fout.
Ik zou niet eens reageren op het mailtje en in een spambox plaatsen.
Niet reageren en gewoonweg negeren is meestal niet een juiste oplossing. Simpel antwoorden dat je de mail hebt ontvangen en dat je het in beraad neemt (al dan niet met advocaat) is meestal beter.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 12:48
Hij heeft alleen rechten op het domein als hij jantjepietje of jantjepietje.nl als merk heeft gedeponeerd bij het merkenbureau, en zelfs dan niet altijd.

Degene die een domein als eerste vastlegt heeft altijd de meeste rechten, tenzij het met de opzet om schade te berokkenen is gebeurt. Dus nu nog pepsi.nl registreren en doorlinken naar je eigen frisfranken merk bijvoorbeeld.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:59

Pogostokje

* twiet *

SIDN adviseert alleen maar doet geen uitspraken. SIDN verwijst doodleuk naar de rechter, en daar gelden dingen als merkenrecht. In de praktijk betekent dit dat de eerste die de naam heeft deze vrijwel altijd kan houden, want de stap naar de rechter is vaak te groot en aantonen dat iemand meer recht op zo'n naam heeft dan een ander is lastig.

Strikt genomen kan je alle mail hierover negeren totdat je een oproep krijgt voor de rechter te verschijnen. Maaaaar, misschien is het interessant voor je toch te luisteren en een goeie smak geld te vangen. Het hangt er een beetje vanaf wat je zelf van plan was. ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Pagina: 1