[PSU] Extra 4-pin stekkertje nodig?

Pagina: 1
Acties:

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-02 15:33
Hoi,

Ik zit met een vraagje over een voeding.

Situatieschetsje:

Bij mijn vriendin thuis staken ze onlangs de stekker weer in van de PC (na een onweer), ze hoorden iets ploffen en daarna startte de PC niet meer op.
Ik dacht meteen "dat is de voeding die kapot is gegaan" (goedkoop voedingetje dat standaard mee in de kast zat).
Ik heb dan een oudere testvoeding genomen (deze is zonder het extra stekkertje met 4 pinnetjes, de kapotte was met 4 pinnetjes extra) en hiermee even getest. De PC startte zonder probleem op.
Mijn conclusie: de voeding is naar de maan. Ik heb ze een nieuwe laten bestellen, een Chieftec van 450 watt.
Die had ik nu ingebouwd, maar toen ik de PC aanzette ... gebeurde er NIETS. :(
Na meermaals alles gechecked te hebben, trok ik het extra stekkertje van de voeding uit, probeerde nogmaals en de PC startte op zonder enig probleem.

Specs van de PC:

Epox 8RDA3+ moederbord
AMD Barton 2800
2 * 512 MB DDR400
MSI Geforce 5200 graka
Onboard geluid
120 GB HD
1 CD-RW
1 DVD-RW
Zoals je ziet, een vrij gewoon PC'tje van een jaar of 3 oud denk ik.

Nu vraag ik me dus af, of het wel nodig is dat het extra stekkertje in zit? En of het nu eigenlijk aan de voeding ligt, of aan de aansluiting van het extra stekkertje op het moederbord? :s

Enig advies zou wel welkom zijn.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12

iMars

Full time prutser

Ja, zonder dat stekkertje gaat ie echt niet aan!
(bij mij iig niet)

Probeer een voeding die wel zo'n stekkertje heeft.
Draait de fan van de 'oude/kapotte' voeding wel als je hem aan zet? of niet?

[ Voor 49% gewijzigd door iMars op 25-07-2007 12:35 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maar welke 4 pinnetjes bedoel je nu? Je hebt de 4 pins aansluiting als toevoeging op de 20 pins aansluiting, je hebt ook een losse 4 pins aansluiting. De PC zou als de laatste niet is aangesloten niet eens aan mogen gaan, de bovenste doet er geen drol toe.

• FirecrackerBE
Volgens mij is de voeding van dit type, en gaat het om de 4-pins CPU connector:
http://www.chieftec.com/smart-power.html

@rodie83
Ik weet dat een modernere PC die stekker inderdaad nodig heeft, dat die anders niet wil starten. Het gaat hier echter om een PC van een jaar of 3 oud. Die startten nog wel op zonder dat stekkertje dacht ik? Ik weet alleen niet in welke mate dat nog gevolgen kan hebben.

@webmail
De oude voeding kan ik niet meer testen, die hebben ze in de winkel gehouden dacht ik.
!!!! momenteel werkt de PC dus wel !!!! Jouw uitleg deed me denken dat jij denkt dat de PC nu niet werkt. Hij werkt nu dus wel, ZONDER die extra stekker.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 18:22

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je start een topic met de vraag of het nodig is en je pc werkt zonder de kabel?

Wat wil je nu weten...?

In jouw geval heb je het dus niet nodig schijnbaar. De zogenaamde P4 stekker is puur om extra stroom richting de cpu te krijgen. Schijnbaar heeft je pc het niet nodig aangezien hij gewoon normaal werkt, toch?

[ Voor 32% gewijzigd door Dukey op 25-07-2007 13:45 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• FirecrackerBE
Dukey schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:44:
Je start een topic met de vraag of het nodig is en je pc werkt zonder de kabel?

Wat wil je nu weten...?

In jouw geval heb je het dus niet nodig schijnbaar. De zogenaamde P4 stekker is puur om extra stroom richting de cpu te krijgen. Schijnbaar heeft je pc het niet nodig aangezien hij gewoon normaal werkt, toch?
Daar lijkt het op ja, maar mijn vraag is eerder iets in de richting van:
-wat kan er mis lopen?
-kan het ernstige gevolgen hebben om zonder te werken?
-wat kan er gebeuren als het achteraf toch niet helemaal draait? Valt de PC dan gewoon uit?
-zou het kunnen dat de aansluiting op het moederbord de oorzaak is, dat niet de voeding, maar de aansluiting kapot was?
-...

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 18:22

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Als m'n eerder bericht nog een keer had gelezen had je op al je vragen zelf een antwoord kunnen geven.

Wat kan er mis lopen? Niks aangezien de pc aangaat. Nogmaals de P4 stekker is voor extra stroom, voor de zwaardere processoren.

Ernstige gevolgen? Nee, zie antwoord 1.

Achteraf? PC valt dan uit ja, geen schade behalve misschien verlies van data.

Lijkt me dat het moederbord een klap heeft gehad, maar zolang het werkt zou ik me geen zorgen maken. Tenzij je het niet vertrouwd, dan kun je alles gaan vernieuwen.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb hier ook een Barton 2800+ en ik heb die 4 pins aansluiting ook nie nodig (zit trouwens niet eens op mijn mobo!) Het kan dus geen kwaad. En als je nogsteeds twijfelt moet je er de handleiding maar eens op naslaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Mishmash op 25-07-2007 14:17 ]

• FirecrackerBE
Dan ben ik wat gerust gesteld. Bedankt allemaal! _/-\o_

Pagina: 1