[Advies] Fotograferen tijdens een gamebeurs.

Pagina: 1
Acties:

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ik ga komende maand naar Leipzig en zal daar ook de GC bezoeken. Dat houdt volgens mij in: veel fel plaatselijk licht in een verder donkere hal, veel tv-schermen met snel bewegende beelden, een massa mensen, en de gebruikelijke babes. Nu vroeg ik me af of anderen hier ervaring hebben met foto's maken op dit soort evenementen en zo ja, of jullie advies hebben.

Ik heb vorige week geprobeerd een foto te maken van mijn eigen tv(-beeld), maar dat viel nog niet mee. Een sluitertijd van 1/20 seconde i.c.m. net iets voor het scherm focussen gaf het beste resultaat, zonder (al te veel) strepen en gekke interferentie patronen. Dus ik gok dat dat ook ongeveer zo zal gelden voor als ik close-up foto's van geshowde games daar wil maken?

Wat betreft overzichtsfoto's zat ik te denken aan met autobracketing foto's te maken op verschillende exposures, en die later samen te voegen. Vooral de felle schermen zullen anders waarschijnlijk zorgen voor enkel zwart beeld in de rest van de foto gok ik? En een hoge ISO gebruiken. Flits lijkt me hiervoor geen optie (daar haal je niet de andere kant van de zaal mee), en een lange sluitertijd ook niet (bewegende mensen overal).

Ik gok dat de chicks voornamelijk onder flinke lichtspotjes zullen staan, dus dat zal denk ik niet zo'n probleem zijn.

Iemand tips of ervaringen? :)

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

Wat voor TV heb je zelf? Een beeldbuis of een LCD/ plasma? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je bij LCD strepen krijgt (nog nooit geprobeerd) en ik denk dat je op de beurs geen beeldbuizen tegen gaat komen! Mocht je het hebben geprobeerd met een beeldbuis tv probeer het dan nog eens voor een LCD.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Hm... daar heb je een punt. Ik heb inderdaad een beeldbuis, en nu ik even kijk naar wat foto's waar een LCD scherm in te vinden is die ik in het verleden heb gemaakt zie ik daar geen strepen. Dat is dan alvast een zorg minder. ;)

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Op een foto van een LCD zie je ook sterk moire. Pixels zijn pixels, en de resolutie is zo hoog dat je interferentie patronen gaat zien met je CCD resolutie. Een CRT heeft nog het nadeel van een "half zwart" scherm als je sluitertijd te snel is. Dat is bij een LCD niet omdat die altijd "aan" is.

Oh en vergeet niet je polarisatie filter eraf te halen als je een TFT/LCD scherm schiet ;)

Mijn oplossing was overigens een stuk achter het scherm te focussen, en tevens een wijd diafragma. Snap niet helemaal precies waarom, maar het was minder zichtbaar op F/2.8 dan op bv F/8.0. Je moet het optisch bluren om moire te voorkomen.

Denk ook dat je handmatige wit balans in moet stellen, en misschien zelfs handmatige exposure... Mijn 400D deed nogal vaag wat dat betreft, ik denk dat dat komt omdat het licht van een LCD scherm gepolariseerd is.

[ Voor 50% gewijzigd door Zoijar op 25-07-2007 14:51 ]

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Thanks. Ik zal er op letten. :) Iemand ook nog tips hoe om te gaan met de meer algemenere lichtomstandigheden in zo'n hal?

Mijn foto's op Flickr.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 09:26
De reden dat je bij f/2,8 en bij verkeerd scherpstellen minder last hebt van moiré is vrij eenvoudig: als je beeld niet scherp is, is er ook geen interferentie :)

Een soort van blur uit het doosje dus, in plaats van achteraf.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Jiriki schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 14:55:
De reden dat je bij f/2,8 en bij verkeerd scherpstellen minder last hebt van moiré is vrij eenvoudig: als je beeld niet scherp is, is er ook geen interferentie :)
Ohja, natuurlijk, grotere DOF, uit-focus beeld alsnog scherper... |:(
Een soort van blur uit het doosje dus, in plaats van achteraf.
Dat is het idee idd.
Pagina: 1