S939: AMD 64 4000+ of X4200+; en welke prijsverlaging?

Pagina: 1
Acties:

• LiMbO83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-05 10:08
Hoi,

Ik ben tegen de wil van mijn portemonnee in een behoorlijke gamer. Als ik tegen vervelende framerates aanloop in spellen die ik mooi vind, gaat mijn hoofd tollen. Zeker als een upgrade niet veel geld hoeft te kosten. Maar ik ben ook een beetje bang. Ik twijfel over mijn processorupgrade. Want mijn AMD systeem is wat oud, het werkt nog met de s939 socket. Als volgt:

AMD 64 3200+
Asus A8N-E
2Gb DDR 400 MHz Dual Channel
Asus 8800 GTS 320Mb
Creative Audigy 2 ZS
en nog een handjevol 7200 rpm HDD's, weet niet meer welke precies.

Het komt erop neer dat de nieuwere games een beetje choppy zijn, ongeacht de resolutie. Dat sluit de videokaart uit en gezien de systeemeisen zal het aan de processor liggen. Upgraden dus. Het is nogal duur om op AM2 en DDR2 over te stappen; ik denk dat het veel te hoge kosten zijn voor een relatief kleine prestatiewinst. Dan rest een s939 processor.

Nu begrijp ik van dit forum dat de meeste games nog geen gebruik maken van dual core. De prestaties van een gunstig geprijsde X2 4200+ komen dan eerder in de buurt bij een gewone 3500+. Dat is maar een kleine verbetering voor 100 euro. Met een gewone 4000+ koop je sowieso 10-20% winst. Maar games als GRAW 2 maken schijnbaar wel gebruik van dual core. Ik las een Quake4 test op theTechReport die liet zien dat zulke multi-threaded games wel 60% winst kunnen opleveren. Dual core heeft in dit geval duidelijk the edge.

Het lijkt erop dat ik een X2 4200+ dual core zou moeten kopen, bij bv. komplett.nl voor 109 euro. Ik voel echter aan m'n water dat ik informatie mis. Is het nu wel zo verstandig om dualcore te kopen? Gaan alle nieuwe games er wel gebruik van maken? Is het de kleine prestatiewinst op single-core games wel waard? Voor 65 euro heb ik een AMD 64 4000+, die bij single-core games harder ragt dan de X2 4200+.

Andere info die ik mis: ik hoorde iets over prijsverlagingen vanaf 22 juli. Is dit al gebeurd bij de X2 4200+ en de 4000+, of mogen deze wat lager geprijsd zijn dan resp. 109 en 65 euro?

Tnx!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
pricewatch: AMD Opteron 185

Voor een dikke 200 euro heb je een 2.6 dual core met 2MB cache, dat is het snelste dat je kunt krijgen voor s939 en lijkt me de investering wel waard gezien de rest van je systeem.

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:35
Nu begrijp ik van dit forum dat de meeste games nog geen gebruik maken van dual core.
Er zijn genoeg spellen die er ondertussen wel van gebruik maken, maar het heeft ook andere voordelen. En singlecore is nu alleen voor uber budget pc's. Neem dus gewoon een dualcore :)
Andere info die ik mis: ik hoorde iets over prijsverlagingen vanaf 22 juli. Is dit al gebeurd bij de X2 4200+ en de 4000+, of mogen deze wat lager geprijsd zijn dan resp. 109 en 65 euro?
Dat was volgens mij een prijsverlaging van Intel :P

End of Transmission

• john19_386
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-01-2025
Ik heb net toevallig de Opteron 180 binnengekregen. Deze is stuk goedkoper dan 185 en niet veel minder snel.

Ik zelf heb nog een 3000, dan is alles de moeite waard.

• LiMbO83
Okee, dat zijn al drie behoorlijk nuttige reacties, wederom dank.

Die Opteron 185 lijkt me niet echt een optie. Hij kost twee keer zo veel maar ik betwijfel of ie twee keer zo snel presteert. Bovendien heb ik een vriendin voor wie het allemaal nog op een normale investering moet lijken, dus enigszins budget moet het 't wel zijn.

So far lijkt de X2 4200+ dus een prima s939 kandidaat. Als ik zo'n ding koop, moet ik dan nog veel trucs met mn mobo uithalen? Of is het een kwestie van BIOS updaten?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:31

3DDude

I void warranty's

LiMbO83 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:29:
Okee, dat zijn al twee behoorlijk nuttige reacties, wederom dank.

Die Opteron 185 lijkt me niet echt een optie. Hij kost twee keer zo veel maar ik betwijfel of ie twee keer zo snel presteert. Bovendien heb ik een vriendin voor wie het allemaal nog op een normale investering moet lijken, dus enigszins budget moet het 't wel zijn.

So far lijkt de X2 4200+ dus een prima s939 kandidaat. Als ik zo'n ding koop, moet ik dan nog veel trucs met mn mobo uithalen? Of is het een kwestie van BIOS updaten?
zoals john hierboven zei kijk is naar een opteron 180 !
http://tweakers.net/pricewatch/128736/AMD-Opteron-180.html
deze kost je dan 150 euro oke + 10tje verzendkosten dan krijg je
2.4 GHZ, 2MB Cache geheugen i.p.v. een 2.2 GHZ met 512kb cache
cache is dat snelle geheugen wat aan je proc zit zeg maar ^^

Be nice, You Assholes :)

• LiMbO83
Heel interessant, die Opteron 180.
Ik denk dat ik daarvoor ga. Maar...

Zijn er nog dingen waar ik tijdens de installatie rekening mee moet houden? De overstap is dus van AMD Athlon 64 3200+ naar AMD Opteron 180 op een A8N-E mainboard. Die is qua BIOS al up-to-date (1013).

[ Voor 78% gewijzigd door LiMbO83 op 25-07-2007 14:07 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dan zal die meteen herkend worden. Geen zorgen over maken :)

Kan wel zijn dat je één of andere dual core fix moet installeren, maar dat is niet altijd het geval. Probeer eerst je spellen zonder. Moesten er vreemde dingen gebeuren, kan je de fix halen van de AMD site, dacht ik.

[ Voor 64% gewijzigd door mieJas op 25-07-2007 17:56 ]

Yes, but no.

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 12:36

CoronelHimself

Division Brabant

Ik heb zelf ook een tijd geleden de overstap van een 3200+ naar een Opteron 175 gemaakt. Ik heb hetzelfde moederbord als jij. Heb voor de zekerheid de laatste versie van het bios erop gezet. En het werkte als een trein. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Steam - PTR83

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:52

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat het niet dat de opteron alleen met ECC geheugen kon werken? Of was dat toch de FX? :?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Nee, de Opteron op socket 939 kan ook met "gewoon" geheugen werken.

Yes, but no.

• LiMbO83
Hee hij werkt perfect. Alles is extreem veel sneller.

Ik denk wel dat ie te weinig geleiding heeft, want hij wordt iets te makkelijk 55 graden. Komt waarschijnlijk doordat ik mn ouwe cooler erop heb gezet, dus met ouwe koelpasta. Maandag ff nieuwe pasta erop zetten.

Bedankt in ieder geval!
Pagina: 1