P5K RAID problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.041 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvdplank
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik heb een P5K mob en twee identieke maxtor schijven. Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar 8)7 om in het Raid menu te komen en RAID 0 in te stellen. Heeft iemand hier ervaring mee, en kan me hierbij helpen?

THANKS!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat je RAIDcontroller wel aan in je bios? En ook op RAIDmodus ipv AHCI of ATA.

Verwijderd

Voor raid functie moet je de 1 externe aansluiting en 1 interne aansluiting gebruiken.
De south bridge ondersteund geen raid.
Op dit moederbord zit geen intels ich9 voor raid functies intern.

• jvdplank
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-10-2024
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:58:
Voor raid functie moet je de 1 externe aansluiting en 1 interne aansluiting gebruiken.
De south bridge ondersteund geen raid.
Op dit moederbord zit geen intels ich9 voor raid functies intern.
Externe aansluiting als in: de aansluiting die tussen mijn PCI-sloten zit?

Verwijderd

Nee, de aansluiting op de achterzijde.
Voor Raid op de P5K moet je de 2 SATA aansluitingen hebben van de J-Micron Controller.
1 zit op de achterzijde en de andere zit op je moederbord aan de linkerzijde onder de LAN chip, tussen PCI1 en PCI2. Handleiding pagina 2-3

Misschien had je beter de P5KE kunnen kopen, wel 45 euro duurder maar die heeft Raid op de southbridge ICH9R

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32
Misschien was het ook handig geweest om van te voren de specificaties van het moederbord te bekijken en de handleiding van het moederbord door te nemen.

• 26player
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
Was eerst niet van plan om raid te gaan draaien maar mijn 320g ging toch best snel vol. Daarom maar 2e schijf erin gestopt en mooi raid0 voor iets meer performance. Zo gedaan dacht ik. Paar dagen later werkte het dan ook wel, maarja wel moeten wachten omdat ze 1 klein kut kabeltje er niet bijleveren.

Je moet een esata naar sata kabel kopen en die dan aansluiten op de achterkant van je pc, deze vervolgens naar binnen loodsen door een beschikbare opening. Niet de 4 sata aansluitingen gebruiken die bijelkaar zitten maar 1tje die onder je vga kaart zit. Dit staat ook in de manual. Dat van die kabel moet je zelf verzinnen.

Hier heb ik hem gehaald http://www.webconnexxion....?cPath=79&products_id=355

[ Voor 26% gewijzigd door 26player op 30-07-2007 19:01 ]

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
Hmm, loop ook net tegen hetzelfde probleem aan. Lekker is dat, als je een moederbord bestelt wat vermeld dat het RAID0 /1 /JBOD ondersteunt, is dit toch niet echt waar je op zit te wachten.

[ Voor 0% gewijzigd door Sebas1979 op 25-02-2008 08:39 . Reden: zpelvaudten ]

I like my men like I like my coffee

Verwijderd

Sja, dat had je kunnen weten/opzoeken en de P5KR kunnen nemen. Die heeft wel de ICH9R en ondersteund dus raid van intel, inplaats van op de extra chip die er op zit.

• Tinos
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb het zelfde mobo, en het heeft mij toen d'r tijd ook even wat tijd gekost om dit te fixen. Ik heb het als volgt gedaan (even uit mijn hoofd zeggend niet helemaal zeker):

In de BIOS van het mobo (originele bios ofzo) is er een optie om de functie van harde schijven om te zetten naar Raid. Dit in plaats van SATA en ACHI . Zet de functie van de HDD's op Raid. Door dit te doen krijg je de mogelijkheid om in de Raid control bios te komen, die komt nadat de originele bios is geladen. toetsen combinatie staat 100% zeker in de handleiding.

Eenmaal de raid bios in spreek het voorzich hoe de schijven in raid te zetten. Handleiding wijst hier ook op. Eenmaal dit gedaan en gesaved. Terug gaan naar de bios van het mobo de HDD functie weer op sata zetten en klaar is kees. Je schijven functioneren als goed is nu in raid. In ieder geval, dat deden ze bij mij.

succes!

Proud member of the Cosmic Cows!!

• Sebas1979
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:00:
Sja, dat had je kunnen weten/opzoeken en de P5KR kunnen nemen. Die heeft wel de ICH9R en ondersteund dus raid van intel, inplaats van op de extra chip die er op zit.
Beetje makkelijk commentaar vind ik. Hoe ver moet je zoeken dan? Ik wil Raid0 draaien, dus koop ik een moederbord dat overal aangeschreven staat als 'ondersteunt Raid0'.
Moet ik dan vermoeden dat ze bedoelen 'ondersteunt Raid0 maar alleen met 1 externe schijf'?
Wie wil er in godsnaam Raid draaien met een externe schijf? 8)7

@Tinos: en dit heb je voor elkaar gekregen zonder de E-sata aansluiting te gebruiken?

Kan iemand mij vertellen of ik met de ASUS P5K Pro wel gewoon Raid met willekeurige sata poorten kan draaien? Ik wordt niet echt wijs uit de specificaties op de site van Asus...

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32
Sebas1979 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:49:
[...]
Kan iemand mij vertellen of ik met de ASUS P5K Pro wel gewoon Raid met willekeurige sata poorten kan draaien? Ik wordt niet echt wijs uit de specificaties op de site van Asus...
Er staat toch duidelijk bij de specs dat dit moederbord over een ICH9R beschikt en (dus) RAID 0, 1, 5 en 10 ondersteunt?

• Sebas1979
kwiebus schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:56:
[...]

Er staat toch duidelijk bij de specs dat dit moederbord over een ICH9R beschikt en (dus) RAID 0, 1, 5 en 10 ondersteunt?
Alleen dat 'dus' was mij niet duidelijk, maar nu wel dus, bedankt! :)

• Tinos
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb volgens mij de standaard SATA aansluitingen geprobeerd. Geen extra moeite verder gedaan.

Proud member of the Cosmic Cows!!

Verwijderd

Sebas1979 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:49:
[...]

Beetje makkelijk commentaar vind ik. Hoe ver moet je zoeken dan? Ik wil Raid0 draaien, dus koop ik een moederbord dat overal aangeschreven staat als 'ondersteunt Raid0'.
Moet ik dan vermoeden dat ze bedoelen 'ondersteunt Raid0 maar alleen met 1 externe schijf'?
Wie wil er in godsnaam Raid draaien met een externe schijf? 8)7
Voor je iets koopt pluis je toch alles na? Zoek je toch na welke chipsets deze heeft en wat deze chipsets allemaal ondersteunen. Waarna er je er achter was gekomen dat de raid niet via de ICH9 gaat maar via een extra chipje. Daarna zou je uitzoeken wat de prestaties en ervaring daar van zijn en er achter komen dat het via een omslachtige manier gaat en de prestaties om te huilen zijn.

Ik heb mijn DS3R namelijk expres gekocht voor de ICH9R chipset, zodat ik goed raid kon draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 15:35 ]

Pagina: 1