installatie nieuwe HD probleem (diverse problemen in een...)

Pagina: 1
Acties:

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 20:41

Goverman

not loaded

Topicstarter
Ik heb een probleempje met een aantal harde schijven van mij, waar ik zo snel even niet meer uitkwam. Gisteravond de hele avond wezen prutsen maar het lukte niet. Een lang verhaal, maar ik ben dan ook de hele avond bezig geweest te klooien (en zit nu op mijn werk te proberen het probleem op te lossen en de oplossing vanavond door te voeren ;) Eerst de specs:

systeem
CPU: AMD Athlon64 3000+ (op 1800 MHz dus)
Moederbord: Asus A8N-VM CSM. Twee IDE-poorten op het moederbord
configuratie IDE: (vooraf)
- prim. master: Maxtor (zie onder voor terminologie)
- prim. slave: WD40
- sec. master: DVD-ROM
- sec. slave: DVD +/- rewriter
Geheugen: 1 GB DDR RAM (PC 2700)
Video: NvDIA Geforce 6600

Schijven (allen IDE 133, op NFTS):
[1]Maxtor Diamondmax 9, 120 GB. Noemen we hierna Maxtor
opgedeeld in drie partities (voorafgaand aan het probleem):
1: (C)10 GB (windows en andere programmameuk)
2: (E)10 GB (documenten, drivers, mailarchieven)
3: (F)100 GB (foto’s, muziek, film, games, etc.)

[2]Western Digital, 40 GB. Noemen we hierna WD40
opgedeeld in twee partities (voroafgaand aan het probleem):
1: (D)10 GB (oudere windowsinstallatie, niet echt in gebruik, swapfile, wat backup)
2: (G)30 GB (zelfde als F, een opslagschijf voor allerhande zooi)

[3]Western Digital, 320 G. Noemen we hierna WD320
Nieuwe schijf

Wat gebeurde er?
Gistermiddag een nieuwe harde schijf gekocht wegens chronisch ruimtegebrek (herkenbaar, toch? :+) De nieuwe aankoop was de WD320. (gekocht bij PCL in Den Haag, voor 75 pleuries, maar dit terzijde).

De WD320 heb ik via Partition Magic 7 ingedeeld in twee partities van 160 GB. Geen problemen gesignaleerd. Windows start normaal.

Alle data van de WD40 is gebackupt naar een imagetank van 80GB, data succesvol overgezet. Alle data van de Maxtor is gebackupt naar de (nieuwe) WD320. Controle van de bestanden uitgevoerd, alle bestanden en mappen waren overgekomen.

de start van het probleem
Ik wilde twee van de partities op de Maxtor (E en F) gaan mergen tot een partitie van 110 GB. Hier ging het mis. Partition Magic 7 (PM7)stuurt de boel aan, maar zegt dat de configuratie niet helemaal goed is gegaan. De foutmelding van PM7 hield in dat de Windowsconfiguratie anders lijkt te zijn dan in het BIOS (geen idee hoe dat kan, maar goed).

De F partitie komt in PM7 als unallocated space te boek te staan. Geen punt dacht ik nog: de partities E en F formatteren en opnieuw proberen (de data heb ik immers op de WD320 staan). Resultaat: weer een foutmelding van PM7. Dit keer is de foutmelding van PM7 vager: de configuratie is anders dan PM7 verwachtte…

oplossingspoging 1
FDISK (van de Windows XP-installatie-CD) inschakelen om de E en F partitie (die nu toch al compleet onbruikbaar waren geworden) te verwijderen en opnieuw in te delen. Resultaat: FDSIK weet geen raad met de F-partitie. Foutmelding: “partitie kan niet verwijderd worden”. Dus: geen resultaat. Consequentie: Windows start niet meer, hij blijft hangen bij het Windowslogo en de bewegende balk…

oplossingspoging 2
Uithuilen en opnieuw proberen: schone windowsinstallatie op één grote partitie op de Maxtor. Alle andere schijven van de PC losgekoppeld en als standalone HD proberen de boel te fixen en daarna de WD320 eraan te zetten. Via de windows-CD opstarten en dan via FDSIK proberen om de hele schijf in te delen in één partitie.
Resultaat: Het BIOS begint te piepen: GEEN primary master detected. Status: bad. Backup data (en nog wat dingetjes) Press F1 to resume. Windows-CD start op en FDSIK komt te voorschijn. Nu beginnen de irritaties op te lopen: er verschijnen stopfouten in blauwe schermen als ik in FDISK wil gaan werken…

oplossingspoging 3:
Windows installeren op de WD320. Opnieuw via de windows-CD opstarten. Resultaat: FDISK start en doet gewoon zijn werk, maar ik durf niet verder: ik heb beide partities even groot gemaakt en weet niet op welke ik (alle) data heb gebackupt…Dus, ik wil eerst zien (en desnoods de echt belangrijke data ook op de imagetank zetten…) voordat ik verder ga.

oplossingspoging 4:
Master (WD40), Slave (WD320) configuratie. BIOS begint weer te piepen dat er geen primary master is geïnstalleerd en dat de status bad is enzo (van de WD40 nu dus…).

oplossingspoging 5:
De WD40 als standalone harde schijf. Via de Windowsinstallatie Windows weten te installeren op de aloude G-partitie.
Resultaat: windows werkt goed.
Resultaat 2: de WD320 aankoppelen. Weer dezelfde foutmeldingen in het BIOS (geen primary master detected), press F1 to resume. Windows start normaal op. In apparaatbeheer staat de WD320 gedetecteerd als harde schijf, werkt volgens windows zonder problemen. Indeling partities volgens Windows onbekend en de schijf is onvindbaar in verkenner etc.

oplossingpoging 6:
slapen (het was al bijna 1:00 en ik moet gewoon werken…) en op tweakers om advies vragen.

wat kan er volgens mij mis zijn?
- Misschien toch een verkeerde jumper instelling. (Lijkt mij sterk, want ik heb er goed opgelet, maar goed, het kan.
- De Maxtor is tussentijds overleden (zou wel erg toevallig zijn, maar goed, de schijf heeft voor de backup ongeveer 2 uur staan draaien…)
- Ik had toch een S-ATA schijf moeten kopen :+ (kan nog steeds als het moet, maar liever niet natuurlijk…)

randvoorwaarden:
1: De data op de WD320 moet onaangetast blijven.
2: windows geïnstalleerd op de WD320 of de Maxtor (die twee hebben beide 8 MB cache, de WD40 heeft maar 4MB cache)
3: het liefst de WD320 en de Maxtor als geïnstalleerde schijven, deze twee zijn immers het grootst.

Wie weet er raad?

Alvast bedankt!!

[ Voor 0% gewijzigd door Goverman op 25-07-2007 09:25 . Reden: spelfouten etc. ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Je zou inderdaad kunnen kijken naar je jumper-settings, maar ik heb ook het idee dat je BIOS in de war raakt als je er een HDD bijstopt. Zoals hier:
oplossingspoging 5:
De WD40 als standalone harde schijf. Via de Windowsinstallatie Windows weten te installeren op de aloude G-partitie.
Resultaat: windows werkt goed.
Resultaat 2: de WD320 aankoppelen. Weer dezelfde foutmeldingen in het BIOS (geen primary master detected), press F1 to resume. Windows start normaal op. In apparaatbeheer staat de WD320 gedetecteerd als harde schijf, werkt volgens windows zonder problemen. Indeling partities volgens Windows onbekend en de schijf is onvindbaar in verkenner etc.
Ik weet niet wat je ziet in je BIOS als je een andere schijf hebt toegevoegd, maar wellicht kun je daar nog wat toevoegen of in je boot-sequence rommelen.

Let overigens ook goed op je bekabeling. IDE-connectoren zijn niet de prettigste in het gebruik.
Had je in dit laatste geval wel gekeken bij schijfbeheer?

En wat betreft het installeren van windows op de WD320. Zoland je niet formatteert zou je backup ook niet verloren moeten gaan, dunkt me. Maar net als jij zou ik dat wel graag zeker weten. Misschien even in een andere computer hangen en de data veilig stellen.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

ten eerste maak je het ons wel allemaal complex met al die partities..., en een simpele oplossing zal het toch niet zijn. Ik neem aan dat je de laatste biosversie hebt? Dat zal misschien al wel een stuk schelen. Daarnaast met partities werken vind ik zelf... klote om het eerlijk te zeggen. Dus als ik het goed begrijp wil je je 40 gb schijf vervangen door die van 320 gb. toch? 3 disks op 1 ata poort gaat nu eenmaal niet. Data van 40 gebackup3d op die van 120, die van 320 d'r bij en dan je data weer terugzetten van die van 120 naar die van 320.

Wat ik je zou aanraden is je beide nieuwe harde schijven allebei als master in te stellen, en op een aparte kabel te zetten. Dan je dvd lezer / brander als slave op hun eigen kabel. Dat scheel iig al in snelheid en soms in problemen.

hmm... wacht volgens mij is het anders. Je hebt je... 120 gb data gebackuped op die van 320, en die van 40 gb ook op die van 320 gebackuped. Toch? en je wilt die van 120 en 320 houden, en die van 40 de deur uit doen (of wil je een dvdspeler / brander kwijt?).

Als alle data op die van 320 staat, formatteer je die van 120 toch gewoon plat? of je maakt eerst een image met norton ghost van je windows partitie, en die sla op je op op die van 320. Vervolgens formatteer je die van 120 plat en zet je je image weer terug. Ben je je windows iig niet kwijt.

misschien kan het nog anders. als je je windows installeert op die van 40, dan die van 320 eraan hangt en aan de praat krijgt (gewoon als master op de 2e ide poort. Je brander als slave aan die van 40 hangen, en je echt belangrijke data backuppen op dvd / imagetank.

ik moet wel zeggen dat het een complex probleem is, en dat ik hier geen simpele oplossing voor kan vinden.

Groet, Maarten.

-_-

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Naar aanleiding van de reacties nieuwe vragen enz.
quote: ”MediJack”
Ik weet niet wat je ziet in je BIOS als je een andere schijf hebt toegevoegd, maar wellicht kun je daar nog wat toevoegen of in je boot-sequence rommelen.
Het BIOS doet idd. een beetje vaag. Wanneer je naar het setup-menu gaat, dan zie je wel de naam van de schijf etc. goed weergegeven, maar bij sectors etc. staan allemaal nullen. Dat is zowel bij de 40GB als de 120GB schijf indien er een andere schijf aan zit. Als je de 40 GB schijf of de 120 GB schijf alleen aansluit doet het BIOS niet raar. Op de 40 GB-schijf kon ik daardoor windows installeren. De 120 GB-schijf gaf allerlei rare foutmeldingen en FDISK wist er ook geen raad mee…

Overigens zaten de keren dat ik twee schijven aansloot deze schijven primary IDE (als master en slave). Het idee om de schijven beide als master op IDE 1 en 2 te zetten heb ik vooralsnog niet kunnen testen (het werd nacht en er moet overdag gewerkt worden…)
Let overigens ook goed op je bekabeling. IDE-connectoren zijn niet de prettigste in het gebruik.
Ik ga idd. andere kabels gebruiken. Ik heb MSI rounded kabels, maar de volgorde daarvan (met labels aangegeven) lijkt af te wijken van de op Tweakers genoemde volgorde (grijs=slave, zwart=master). Biedt in ieder geval weer een aanknopingspunt.
Had je in dit laatste geval wel gekeken bij schijfbeheer?
Nog niet.
En wat betreft het installeren van windows op de WD320. Zoland je niet formatteert zou je backup ook niet verloren moeten gaan, dunkt me. Maar net als jij zou ik dat wel graag zeker weten. Misschien even in een andere computer hangen en de data veilig stellen.
Behoud van data op de 320 GB schijf heeft idd. prioriteit nummer 1. Desnoods door een andere schijf erbij te kopen en beide oude schijven eruit te halen. Indien dat het geval is, is een SATA-schijf (mijn moederbord kan SATA I en II aan) dan aan te bevelen, of moet het nog steeds IDE zijn?
quote: ”M2M”
Dus als ik het goed begrijp wil je je 40 gb schijf vervangen door die van 320 gb. toch? 3 disks op 1 ata poort gaat nu eenmaal niet. Data van 40 gebackup3d op die van 120, die van 320 d'r bij en dan je data weer terugzetten van die van 120 naar die van 320.
De achterliggende strategie is er inderdaad op gericht om de 40GB schijf te vervangen door de 320 GB schijf.
Wat ik je zou aanraden is je beide nieuwe harde schijven allebei als master in te stellen, en op een aparte kabel te zetten. Dan je dvd lezer / brander als slave op hun eigen kabel. Dat scheel iig al in snelheid en soms in problemen.
Heb ik al gedaan, maar de schijf werd in Windows verkenner (nog?) niet herkend. Volgens apparaatbeheer dus wel. Maar goed, het was al 1:00, dus stopte ik. Vanmiddag weer verder klooien…
hmm... wacht volgens mij is het anders. Je hebt je... 120 gb data gebackuped op die van 320, en die van 40 gb ook op die van 320 gebackuped. Toch? en je wilt die van 120 en 320 houden, en die van 40 de deur uit doen (of wil je een dvdspeler / brander kwijt?).
Het is inderdaad de bedoeling om de 40 GB schijf te verwijderen. De data van de 40 GB-schijf staat op een imagetank. De data van de 120 GB schijf staat op de 320 GB schijf.
Als alle data op die van 320 staat, formatteer je die van 120 toch gewoon plat?
Dat was inderdaad de bedoeling. Maar toen ik de 120 GB schijf als enige HD in de PC had zitten en bootte van de windows-cd ging het mis: stopfouten tijdens het draaien van fdisk. De oude E en F mergen lukte dus ook al niet (en daar begonnen de problemen mee). Zou dit kunnen betekenen dat de 120 GB-schijf de geest aan het geven is? Hij zit nu inmiddels ruim 3 jaar in mijn PC, die was aangesloten op Campusnet van de UT (need I say more? :+)
of je maakt eerst een image met norton ghost van je windows partitie, en die sla op je op op die van 320. Vervolgens formatteer je die van 120 plat en zet je je image weer terug. Ben je je windows iig niet kwijt.
Behoud van data op de windows-partitie van de 120 GB-schijf boeit mij niet zoveel, ik installeer windows hoe dan ook opnieuw (werd weer eens tijd…). De data op de twee andere partities van de 120 GB-schijf (E en F) is dus 1op1 gekopieerd naar een van de partities van de 320 GB schijf,
misschien kan het nog anders. als je je windows installeert op die van 40, dan die van 320 eraan hangt en aan de praat krijgt (gewoon als master op de 2e ide poort. Je brander als slave aan die van 40 hangen, en je echt belangrijke data backuppen op dvd / imagetank.
Dat is inderdaad een van de opties die ik ook nog ga proberen, de eerste stappen hiervoor zijn al gezet. Immers, windows is geïnstalleerd op de 40GB schijf. De 320 GB-schijf aan de praat krijgen is nog niet gelukt, maar gaat waarschijnlijk nog wel lukken.
ik moet wel zeggen dat het een complex probleem is, en dat ik hier geen simpele oplossing voor kan vinden.
Dat ik dat nog eens weet te bereiken in mijn Tweakers-carrière :D.

Alvast bedankt weer!!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

tja, als je die van 120 al niet standalone aan de praat kunt krijgen...

het moet in ieder geval kunnen tenzij die van 120 echt stuk is (zeg maar hardwarematig kaduk). Dus stop die windows cd d'r in met alleen een dvdlezer en die van 120 op zijn eigen kabel aansluiting. windows startup doen, met R naar dos scherm (recovery console). daar een checkdisk doen (help intypen voor de commandos en wat uitleg), het kan zijn dat het hele geval hangt. Kijk dan naar het lampje voorop je pc of je nog HD activiteit hebt. Blijft het een kwartier op een bepaald percentage hangen, pc opnieuw opstarten en nog een keer chkdisk draaien. Dan via hetzelfde scherm een complete format doen. Na de format nog een keer chkdisk draaien om te kijken of er geen fouten in zijn geslopen.

Dan windows installeeren (als je schijf het doet) en verder prutsen. Als je schijf het niet doet, en het hele geval geeft foutmeldingen etc. etc. dan kan het best zijn dat het ding brak is geworden door de utcampus, en mag je je schijf begraven of doneren aan de ijzerboer.

dus tenzij iemand nog een ander advies heeft,

- Maarten.

ps. evt. na het formatteeren een nieuwe MBR aanmaken met fixmbr. Wil soms ook nog wel problemen oplossen.

-_-

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:58

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Probeer ook eens, als je een bepaalde combinatie van schijven hebt en je bios herkent ze niet helemaal goed om even "load bios defaults"te doen. Ik heb ook wel eens zoveel gerommeld dat mijn bios van slag was, en even defaults laden was toen de oplossing.

Andere vraag, is je voeding niet stiekum aan het overlijden? Kans is klein, dat weet ik wel, maar als je het kan, pak even een andere voeding en kijk even.

Succes iig, en keep us informed.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
statusupdate...

Er is inmiddels een nieuwe voeding geïnstalleerd (merkte geen verschil, maar dit exemplaar van 400 watt is wel een stuk sterker en stiller dan mijn 300 Watt voeding). Het is overigens een Super Flower SF-400 14P geworden.

120 GB komt met geen mogelijkheid aan de praat. Niet als standalone, niet als master danwel als slave (in master-slave configuraties). Zelfs Fdisk weet er geen raad mee. Hij detecteert een stuk of vijf partities, maar er iets aan wijzigen kan niet... Geen idee wat het is, maar hij lijkt op sterven na dood te zijn.

40GB schijf wel, met werkende windows. Inmiddels dus ook weer internet. Er is echter wel een probleem bijgekomen...

De data die ik van de 120 GB schijf naar de 320 GB schijf had gestuurd voor backup wordt niet meer herkend: partition magic 8 EN schijfbeheer zien het slechts als unallocated space... Ik ga daar nog mee stoeien nu...

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
inmiddels heb ik, om de 320 GB-schijf uberhaupt leesbaar te maken de schijf gepartitioneerd. Een van 90% van de schijf en een van 10% van de schijf.

Is er nu nog een mogelijkheid om data terug te krijgen, nu ik dus een andere partitie heb gemaakt? De data moet nog wel op de harde schijf staan dus...

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Nou, de laatste update over mijn schijfprobleempjes (hoop ik...).

- de 120 GB schijf heb ik doodverklaard. De schijf zorgt voor allerlei vastlopers en ook FDISK (opgestart m.b.v. van ouderwetsche floppies) weet er geen raad mee...

- 99.99% de belangrijkste data van de gebackupte data (die van de 120 GB naar de 320 GB-schijf is gegaan voordat de 120 GB schijf dood ging) is door File Scavenger gered en staat op de 40 GB-schijf EN een Imagetank (externe HD). Zes files (foto's en docjes) gaven een foutmelding.

- de niet-prioritaire data (filmpjes, muziekjes etc.) staat nog op de 320 GB-schijf en wordt, indien mogelijk nog gered.

Nog te doen:
- proberen de niet-prioritaire data te redden
- Windows installeren op de 320 GB schijf (die heeft nl. 8 MB cache, t.o.v. 4 MB cache op de 40 GB-schijf)
- regelmatiger backuppen van prioritaire data (de interval van drie maanden was, zeker met het maken van veel foto's) wat te kort.

Waarom de 120 GB-schijf toevalligerwijs is overleden tijdens het wisselen van schijven is mij niet bekend. Misschien was het twee uur onafgebroken data overpompen de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen. Het niet aan de praat krijgen van deze schijf veroorzaakte het meeste hersenbreken. Maar goed, nu is het klaar EN de PC heeft een steviger voeding (400 watt t.o.v. 300 watt, die bovendien stiller en stabieler is).

Wat rest:
iedereen die mee heeft geholpen oplossingen te bedenken te bedanken. Bij deze.

Pagina: 1