Speedtouch 780 FSK nummerherkenning over FXO poort

Pagina: 1
Acties:
  • 1.336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m-snel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Ik heb een speedtouch 780 met een belbudget lijn (met nummerherkenning) welke ik heb aangesloten op mijn FXO poort. Uitgaand bel ik dus met VOIPbuster en inkomend krijg ik mijn telefoontjes via de belbudget lijn.

Nu heeft de speedtouch 780 ondersteuning voor beide soorten nummerherkenning DTMF (oud systeem gebruikt door de KPN) en FSK (wereldwijd gangbaar nummerherkenningssysteem) wat ook de reden is dat ik deze heb aangeschaft. In mijn geval dient de speedtouch dus de DTMF informatie (welke kort wordt verstuurd vóór de eerste keer overgaan) die over de belbudgetlijn binnenkomt door te zetten naar de Tel1 poort. Ik heb in mijn speedtouch configuratie country op Nederlands staan zodat hij weet dat het DTMF systeem gebruikt moet worden, echter krijg ik geen nummer in mijn display (hij geeft niet eens allemaal nullen zoals gebeurt bij een onbekend nummer, de display blijft echt helemaal leeg en na het bellen gaat ook mijn indicator van een gemiste oproep niet branden). Nu kan ik de country ook op ETSI zetten (waarbij het FSK nummerherkenningssysteem gebruikt wordt) en dan geeft de display bij overgaan "onbekend" en gaat het gemiste oproep indicatortje wel branden, maar dan heb ik dus nog geen nummerherkenning en dit zal ook nooit gaan werken zo lang KPN niet overgaat op FSK.

Verbindt ik mijn telefoon overigens direct met de splitter dan zie ik het nummer wel (dus hij wordt wel meegestuurd).

Wie heeft een idee wat er mis gaat en hoe ik het op kan lossen. Ik heb het vermoeden dat de ST nu net te laat getriggerd wordt en dus de FSK informatie gemist heeft, maar aangezien hij wel FSK ondersteund moet dit op te lossen zijn. Alvast bedankt voor het meedenken.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-03 00:26

SA007

Moderator Tweaking
^^ draai ff FSK en DTMF op, DTMF is wat KPN gebruikt.

Hij wordt te laat getriggerd, waarschijnlijk omdat de trigger komt op een ring, maar bij KPN is het nummer dan al verstuurd.

Lastige punt is dat de speedtouch niet weet dat hij op voipbuster geen gesprekken kan ontvangen, en dat die aansluiting primair staat, anders zou de modem standaard doorlussen waardoor het wel goed zou gaan.

• m-snel
Is het niet aan te passen in telnet oid dat hij als primaire luisterpoort de FXO poort gebruikt?

Ps. Ik heb FSK en DTMF omgedraaid in het eerste artikel, was inderdaad fout gegaan ;) . Iemand een idee hoe ik de titel aanpas van FSK naar DTMF?

[ Voor 44% gewijzigd door m-snel op 25-07-2007 10:24 ]

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:48

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH >> NT

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• m-snel
Misschien is het ook dat de beltoon te snel achter het DTMF signaal komt en het dus niet goed verwerkt wordt, is dit mogelijk iets te vertragen? Ik kreeg dit als tip van iemand met een Spa3000 waarin dit het euvel oploste, maar hij kent de ST780 niet goed. Ik kan iets dergelijks zelf ook niet zo gauw vinden in de handleiding/internet of Telnet.

[ Voor 25% gewijzigd door m-snel op 26-07-2007 11:39 ]

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

m-snel schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 07:46:

Verbindt ik mijn telefoon overigens direct met de splitter dan zie ik het nummer wel (dus hij wordt wel meegestuurd).

Wie heeft een idee wat er mis gaat en hoe ik het op kan lossen. Ik heb het vermoeden dat de ST nu net te laat getriggerd wordt en dus de FSK informatie gemist heeft, maar aangezien hij wel FSK ondersteund moet dit op te lossen zijn. Alvast bedankt voor het meedenken.
De splitter tussen je is/ra punt en de ST780 neem ik aan? Splitters zijn vaak de oorzaak van loops, echo's en inderdaad, niet goed doorkomende nummerweergave. :P
Dat hier het probleem zit lijkt me duidelijk; je geeft zelf aan dat het probleem wanneer de telefoon direct op de splitter (dus direct op de belbudgetlijn) aangesloten niet optreedt. Het mooiste zou dan ook zijn om hem te kunnen verwijderen, maar da's natuurlijk niet mogelijk vanwege je analoge lijn.
Heb je de mogelijkheid om een andere splitter te kunnen proberen?

• m-snel
Ik heb inderdaad nog een splitter maar dit maakt geen verschil. Overigens doet de nummerweergave het wel als ik de speedtouch uit zet en de bekabeling zo laat zitten (dus via FXO en Tel.1). De speedtouch onderschept hem dus echt als hij aan staat.

• m-snel
Het probleem ligt waarschijnlijk aan de telefoon (Profoon) een andere testtelefoon was van hetzelfde merk en deed het ook niet. Heb het opgelost mbv een DTMF-FSK converter te plaatsen na de speedtouch (tussen de speedtouch en de telefoon).

[ Voor 19% gewijzigd door m-snel op 18-08-2007 15:48 ]

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-03 15:16
Nu heb ik net een Speedtouch 780 bestelt voor de nummerweergave over de FXO poort ipv mijn 716, maar nu blijkt dat dus nog niet te werken...?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Pagina: 1