Toon posts:

Desktop mATX bord in 1U kast, welke zou passen in hoogte ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een simpel servertje bouwen voor in een huis rackje wat ik wil maken.

Ik wil hier een Desktop bord voor gebruiken om te kijken hoe goedkoop het kan.

Ik weet dat de geheugen-modulen in de weg zitten voor een goede airflow, maar dit los ik wel op, mijn vraag gaat eerder over iets anders.

Bij veel C2D borden, ik wil namelijk een E6600 gaan gebruiken, zijn de Chipset coolers veel te hoog geworden voor in een 1U case. De audio connector gaat soms nog wel, en deze is ook wel weg te halen met een soldeerbout zonder veel problemen.

Het probleem blijft echter de heatsink op de Chipset aangezien deze wat warmer schijnen te worden bij een C2D.

Ik kom uit op de P5B serie van Asus wat me wel wat lijkt, alleen kan ik aan de hand van de foto;s niet echt achterhalen hoe hoog het moederbord maximaal is. Ook niet in de Technische gegevens van een dergelijk bord.

Dit is een van de beter foto's van een P5B-MX welke mij prima geschikt lijkt, ondanks de lagere Bus en Mem... maar dat zal geen probleem zijn voor een gameserver mag ik aannemen.

http://www.matbe.com/imag...te-rendu/000000040927.jpg

Aangezien hier mensen zijn welke wat vaker verschillende desktop borden in hun handen hebben leek me de vraag gepast.

Ik denk sterk aan een mATX, makkelijker inbouwen vaak, maar welke zal geschikt moeten zijn ? Misschien iemand ervaring met C2D borden in een 1U kast ?

Verwijderd

Waarom wil je graag richting C2D?

AMD boarden zijn een stuk goedkoper omdat er geen dure geheugencontroller op hoeft te zitten, doordat deze geheugencontroller er niet op zit zijn ze erg goedkoop maar ook nog eens erg koel en hebben dus amper een heatsink op het chipset nodig.

Er zijn genoeg AMD CPU's met een gelijkwaardige prijs/performance ratio (en watt/prijs en watt/performance ratio, zie ook deze review op de FP) aan verschillende Intel C2D modellen, welke performance je precies nodig hebt moet je even zelf bekijken. De kosten voor het hele systeem zullen bij een AMD model vaak goedkoper uitvallen wegens het goedkopere moederbord.

Ook kun je wellicht een hand leggen op een DTX moederbord wat een gunstigere layout heeft voor gebruik in krappe behuizingen.

Ik denk dat je in deze situatie dus beter uit bent met een AMD CPU'tje en bijpassend mobo.
Overigens ook een voordeel aan een AMD systeem:

Het allergoedkoopste moederbord zal een zo goed als gelijkwaardige performance geven als het allerduurste moederbord. Dit omdat de performance voornamelijk wordt bepaald door de CPU en het geheugen en bij AMD zit er altijd een top geheugen controller in de CPU welk model je ook neemt.

Bij een Intel systeem zit de geheugencontroller op het moederbord, een goedkopere chipsets van Via of SiS (maar ook Intel) zullen een beduidend slechtere performance geven als een high end chipset zoals de 975 of P35. De boarden met de goede geheugencontrollers zijn vaak gericht op high end en zijn daardoor vaak ook uitgerust met veel meer dure onderdelen waar je wellicht helemaal geen behoefte aan hebt maar wel voor moet betalen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 02:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien eens kijken naar wat servermerken ipv bling-bling troep van Asus :z

Ik onderschrijf de punten van TRRoads overigens ook. Daar komt bij dat Cool&Quiet de idle stroomverbruik een stuk lager houdt dan EIST, dus tenzij die CPU 24/7 staat te stampen (want dan is C2D wel een stuk zuiniger) ben je ook voor de stroomrekening beter uit met een vergelijkbare Athlon64- plus dat idd de mobocomponenten simpeler en dus koeler zjin.

Oslik blyat! Oslik!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 20:23

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ligt 't aan mij of heb ik nog nooit 'n chipset koeler gezien die hoger is dan 'n cpu-cooler?
Enkele non-stock coolers daargelaten zal denk ik toch de cpu-cooler het hoogste onderdeel worden.
En anders kijk 'ns naar kant en klare supermicro 1u systemen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 22:05

highking

Langharig tuig

Ik lees net een advertentie op Marktplaats over een 1U C2D server met een Asus P5VD2-MX SE moederbord. Wellicht is dat iets? :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

En je hebt geen probleem met de takkie-herrie die het ding zal gaan maken? Het is geen pretje om zo'n ding koel te houden in een 1U chassis zonder RAM in de lengte-richting...

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 22:05

highking

Langharig tuig

Kippenijzer schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:45:
En je hebt geen probleem met de takkie-herrie die het ding zal gaan maken? Het is geen pretje om zo'n ding koel te houden in een 1U chassis zonder RAM in de lengte-richting...
Lijkt mij dat 'ie een 19" rack zowieso niet in de huiskamer plaatst ;)
Van 19" apparatuur hoef je uberhaupt geen stilte te verwachten. :+

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:12:
Misschien eens kijken naar wat servermerken ipv bling-bling troep van Asus :z
Ik zie het nut niet van een dure Branded server voor thuis, dat is echt geld weggooien.
highking schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:01:
[...]

Lijkt mij dat 'ie een 19" rack zowieso niet in de huiskamer plaatst ;)
Van 19" apparatuur hoef je uberhaupt geen stilte te verwachten. :+
Nee inderdaad, hij komt niet in de plaats van de glazenkast ofzo :9

AMD is vast wel een optie, ik ben echt zo vreselijk onbekend met AMD, maar wie weet doet mij dit het AMD licht zien :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 13:48 ]

Verwijderd

Je hoeft niet veel te kennen van AMD hoor ;)

Tis ook gewoon een plankie en een chippie, dan het chippie in het plankie en het koelertje erop klikken. Easy :+

Wat betreft performance, verbruik en kosten heb je Google om je te helpen, de link naar de review op de FP die ik gaf zou je al een heel eind op gang moeten helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die link is erg handig, je kijt er dan wat anders tegenaan.

Stel je zou er een aantal gameservers op willen gaan zetten, en hem dan in een DC hangen ;), zou je dan uit de voeten kunnen met een E2160 ?

Dit is daar niet echt het goede topci voor, maar dat dinf presteert tov de E6600 volgens mij heel erg goed, en wachten op de E6750 is denk ik gekkenwerk.

Alleen zit je bij Intel weer met die chipsetkoelers natuurlijk, en ze zijn prijziger.

Een keus maken is echt moeilijk begin ik al te begrijpen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 14:17 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:47:
[...]

Ik zie het nut niet van een dure Branded server voor thuis, dat is echt geld weggooien.
Nee, dan is een dure Asus met heatpipes overal die volstrekt onnodig zijn voor normaal (non-OC) gebruikt een zinnige budgettaire keuze? 8)7

Je meldt trouwens niets over welk OS je wilt gebruiken. Hou er rekening mee dat de ACPI tabellen van Asus borden serieus bOrked zijn, wat onder andere OSsen dan Windows problemen kan geven (IRQ routering om zeep, onboard apparaten die het niet doen, power management onbruikbaar - heb het allemaal gezien op een Asus M2NPV-VM)

Als je low-budget maar toch degelijke dingen wilt, kijk eens naar Intel of de low-end Gigabyte gevallen. Zij gebruiken standaard solid-state condensatoren en hebben geen overdreven grote heatsinks.
[...]

Nee inderdaad, hij komt niet in de plaats van de glazenkast ofzo :9

AMD is vast wel een optie, ik ben echt zo vreselijk onbekend met AMD, maar wie weet doet mij dit het AMD licht zien :)
Tja, een x86(-64) CPUs is een x86(-64) CPU :z

Softwarematig zijn ze zo goed als equivalent, alleen even de juiste driver voor EIST danwel C&Q installeren. Hardwarematig zijn er wel wat verschillen in performance, waarbij *op dit moment* de AMD CPUs lagere piekprestaties bij hogere piekstroomverbruik leveren (nog altijd veel beter dan bij P4 overigens), maar dus lager stroomverbruik in idle stand.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 25-07-2007 14:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Tjah over de performance moet je goed zoeken op internet naar reviews en zelfs praktijktesten doen waar mogelijk.

Bij programma A kan de performance van de ene CPU kan geweldig zijn terwijl de andere CPU er niets van bakt en dan blijkt ineens bij programma B net het omgekeerde het geval te zijn.

Ik zou persoonlijk gewoon kijken naar het energieverbruik (let hier op het verschil tussen AMD en Intel, alleen al omdat bij AMD de geheugencontroller wel meetelt maar bij Intel dus niet, maar ook de andere berekening van het verbruik) en het budget en dan gewoon de snelste CPU kopen die daarbinnen past.

Als je em in een datacentrum wilt hangen zou ik ook gewoon een merkserver kopen, meeste datacentra vinden die thuisservertjes niet zo prettig, zeker niet als ie weer eens kortsluiting of een brandmelding veroorzaakt (denk aan een condensator die knapt bijvoorbeeld).

Wanneer je gebruik kunt maken van multithreading gameserver software heb je natuurlijk veel aan een dual of quad core CPU, maar de vraag is of dat binnen je stroomverbruik/warmteproductie en geld budget valt.

Dual moet toch zeker wel te doen zijn, het is een beetje standaard tegenwoordig, maar een AMD 4x4 systeem zal er niet in zitten ;)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je wilt dat wij specifieker zijn met adviezen moet je zelf ook specifieker zijn met zowel de eisen als exact waar dit ding komt te staan en onder welke voorwaarden:

- welk OS?
- welke gameserver(s)?
- hoeveel stroom mag je trekken van je hoster? (dus maximaal warmteverbruik)
- moet je voor je stroomverbruik betalen of is dat inclusief in pakket?
- stelt je hoster nog andere eisen aan je server?

Je hebt trouwens nog geen antwoord gegeven op mijn eerdere vraag over hoeveel procent van de tijd dit ding maximaal staat te draaien en hoeveel idle - de keuze AMD vs Intel hangt namelijk voor een groot gedeelte af van het antwoord daarop.

Als je hier antwoorden op hebt kun je zelf al aardig wat wegstrepen, dan wordt de keuze allicht wat makkelijker. Zonder die antwoorden kunnen wij ook niet meer dan algemene tips geven.

Oslik blyat! Oslik!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Gaat deze server 24/7 draaien, want dan is elke watt die je kan besparen 2 euro waard op jaarbasis. Dus zou ook eens naar kijken, want dat kan de totaal kosten voor een server behoorlijk op drijven.

Dus bespaar je 50 euro aan aanschaft kosten, maar de server verbruikt 25 watt meer, dan kost je dat over 3 jaar dus 150 euro meer aan stroomverbruik. ;)

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 14:41:
Als je wilt dat wij specifieker zijn met adviezen moet je zelf ook specifieker zijn met zowel de eisen als exact waar dit ding komt te staan en onder welke voorwaarden:

- welk OS?
Linux uiteraard :)
- welke gameserver(s)?
Weet ik nog niet precies, ik ga eens kijken wat leuk is om te doen. Sowieso zal hij public zijn als hij weinig te doen heeft.
- hoeveel stroom mag je trekken van je hoster? (dus maximaal warmteverbruik)
Tja, dit doet eigenlijk niet ter zake omdat ik hier de vrije hand in heb. Hoe zuiniger hoe beter natuurlijk, maar opzich maakt het niet uit, serieus niet.

Ik zou alleen wel bij meerdere machines, mocht het eens zo ver komen, zo zuinig mogelijk qua server willen zijn uiteraard, dat ben ik nu allemaal aanhet uitzoeken, probeer ik tenminste. Om hier nu al mee bezig te zijn probeer je problemen voor later ut te bannen.
- moet je voor je stroomverbruik betalen of is dat inclusief in pakket?
Doet eigenlijk dus niet ter zake, maar laten we er vanuit gaan dat zuinigheid voorop staat. De vraag is alleen of dit prestatie gericht ook invloed heeft en hoeveel.
- stelt je hoster nog andere eisen aan je server?
Nope, ben technisch genoeg verantwoord bezig, dus weet wat ik en hoe ik het inbouw. Ik zal sowieso voor een SuperMicro 512 kast gaan.
Je hebt trouwens nog geen antwoord gegeven op mijn eerdere vraag over hoeveel procent van de tijd dit ding maximaal staat te draaien en hoeveel idle - de keuze AMD vs Intel hangt namelijk voor een groot gedeelte af van het antwoord daarop.
Ik zou er vanuit willen gaan dat de machine weinig staat the idlelen. De reden waarom ik hier vanuit wil gaan is omdat me dit het beste lijk voor eventuele stroomberekeningen.

Verwijderd

In mijn ervaring staat een gameserver juist wel de meeste tijd te idlen omdat het enige wat ie doet wordt aangestuurd door mensen in de regio. Mensen in de regio hebben de neiging om te gaan slapen, te gaan eten, te gaan werken etc waardoor er af en toe piek momenten zijn maar de meeste tijd het ding ligt te slapen.

Je moet dus gewoon realistisch inschatten wat ie zal gaan doen en niet hetgene pakken wat het makkelijkste rekent. Je kan dan wel makkelijk rekenen, maar hebt in principe niets aan het antwoord ;)

(Overigens twijfelachtig te roepen dat je weet wat je doet als je eerder hebt gezegd weinig te weten van AMD systemen, maar ik geloof je op je woord.)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik zou nog altijd koeltechnisch jezelf een lol doen en voor die paar extra centen toch gewoon ook een supermicro brod erin doen dan. Je gaat echt last krijgen met je ram als het pal voor de koeler zit zoals in die 512 kastjes.

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:38:
Ik zou nog altijd koeltechnisch jezelf een lol doen en voor die paar extra centen toch gewoon ook een supermicro brod erin doen dan. Je gaat echt last krijgen met je ram als het pal voor de koeler zit zoals in die 512 kastjes.
Paar centen meer ? Scheelt wel een hele hoop hoor een ASUS of SM bord.

Ik denk voor AMD te gaan, dit lijkt me een prima oplossing, en ik kan er redelijk vanuit gaan dat de machine niet echt staat te idlelen ;)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blijf dan ver, ver weg van Asus borden. Die ACPI tabel problemen (komt doordat ze een brakke MS compiler ervoor gebruiken) wil je niet hebben als je Linux draait.
[...]

Doet eigenlijk dus niet ter zake, maar laten we er vanuit gaan dat zuinigheid voorop staat. De vraag is alleen of dit prestatie gericht ook invloed heeft en hoeveel.
Tja, wat is de bottleneck? Als dat CPU is, is dat relevant, maar misschien is hoeveelheid geheugen of zelfs disk access de bottleneck.
[...]

Ik zou er vanuit willen gaan dat de machine weinig staat the idlelen. De reden waarom ik hier vanuit wil gaan is omdat me dit het beste lijk voor eventuele stroomberekeningen.
Niet bepaald. De CPU met laagste verbruik idle heeft ook hoogste verbruik onder load, dus moet je wel degelijk weten hoeveel % idle en hoeveel % full load, want als je uitgaat van 100% full load zal Intel op dit moment zeker de betere keuze zijn, maar dat is puur het gevolg van de aanname die je doet, niet van de realiteit :o

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 25-07-2007 16:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een gedetailleerde foto van een P5B-MX ? Ik zie namelijk 2 verschillende foto's hiervan, een versie met een zwarte en lage chipset koeler of een ALU kleur koeler waar ik zeker van weet dat deze te hoog. is.

Verwijderd

De retail borden hebben altijd diezelfde koeler erop, het kan die zwarte met Asus erop zijn of precies dezelfde maar dan in alu kleur.

Die grote alu is alleen voor prototypes en heb ik nog nooit op een retail board zitten.

Maar hell als dat al te groot is, gaat het wel lukken met de CPU koeler dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 00:23:
De retail borden hebben altijd diezelfde koeler erop, het kan die zwarte met Asus erop zijn of precies dezelfde maar dan in alu kleur.

Die grote alu is alleen voor prototypes en heb ik nog nooit op een retail board zitten.

Maar hell als dat al te groot is, gaat het wel lukken met de CPU koeler dan?
Jawel, 1U CPU koeler erop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 00:59:
[...]

Jawel, 1U CPU koeler erop.
Die chipset koelers zijn niet hoger dan 1U hoor...

De chipset koeler zit namelijk direct op de chip terwijl er bij de CPU een flinke socket en daar nog eens een dikke CPU met IHS bovenop zit.

De chipset koeler kan dus vrij hoog lijken, maar in principe heb je ruimte zat daarvoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 01:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 01:17:
[...]

Die chipset koelers zijn niet hoger dan 1U hoor...

De chipset koeler zit namelijk direct op de chip terwijl er bij de CPU een flinke socket en daar nog eens een dikke CPU met IHS bovenop zit.

De chipset koeler kan dus vrij hoog lijken, maar in principe heb je ruimte zat daarvoor.
Ik weet van een simpel Intel bord dat ik daar destijds een probleem mee had toen ik hetzelfde dacht te doen... bord zit nu in mijn PC :P

Die chipset koelers zijn echt soms TE hoog :)

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Kippenijzer schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:45:
ik heb zelf ook een rack hier in huis, en ik hoor niks ;)
1U Supermicro + Dlink 1gbit switch

maja ik heb dan wel een echte server :P dus niet met desktop spul erin :P

ligt er natuurlijk aan waar je hem neer zet, bij mij staat ie in de gang, dus geen lawaai waar ik het kan horen, of waar ik er last van heb
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:47:
[...]

[...]
en jij staaft deze uitspraak aan de hand van ?
precies, ik vind supermicro toch zeer goedkoop voor zeer goeie hardware

wij werken al minstens 5 jaar met supermicro voor ons hele serverpark, en afgezien van stervende schijven every once in a while zijn deze beestjes rete stabiel

[ Voor 35% gewijzigd door CrankyGamerOG op 27-07-2007 09:26 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
Zolang je Dlink gebruikt, gebruik je mijn inziens nog steeds geen ECHT server spul, dus je doet maar half mee :)

jij doet het zo, ik doe het zo. Ik heb trouwens weinig C2D server borden van SM gezien, jij wel dan ?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 12:50 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

In plaats van de C2D moet je dan ook gewoon naar single CPU Xeon borden (3xxx serie) kijken, die zijn gewoon compatible met de C2D.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:47:
Zolang je Dlink gebruikt, gebruik je mijn inziens nog steeds geen ECHT server spul, dus je doet maar half mee :)

jij doet het zo, ik doe het zo. Ik heb trouwens weinig C2D server borden van SM gezien, jij wel dan ?
doh, jah duh, ik gebruik thuis voor me huis tuin en keuken spul die dlink, voor me werk houd ik het op foundry's en cisco's :D

lol zou niet durven het hele server park via dlinkjes te laten lopen :P

(en vooral die wat ik heb, kreng is ok voor hier in huis, maar daar zeg ik dan al meteen alles mee)

dus het spul wat ik gebruik is wel degelijk "echt" _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door CrankyGamerOG op 27-07-2007 15:19 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:13:
[...]

doh, jah duh, ik gebruik thuis voor me huis tuin en keuken spul die dlink, voor me werk houd ik het op foundry's en cisco's :D
Uhm je bedoelt dat Reasonnet dit voor je draait ;)

Of je gebruikt ze alleen voor switching, want die zie je niet in een tracroute, tja en dan zegt het nog weinig "Ik doe alleen" Ik denk alleen niet dat jij een BigIron 8000 of een RX8 in je rack wil hebben voor alleen switching.

Cisco en Foundry ownen niet, gewoon goed spul.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 15:40 ]

Pagina: 1