IDE vs. sata

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
maken nog gebruik van een pata-aansluiting. De ide-interface werd in 1986 door Western Digital ontwikkeld en groeide uit tot een industriestandaard voor het aansluiten van opslagapparatuur.
Sata is een vorm van ide?

ik vind het hier vrij onduidelijk uitgelegd. An sich klopt wat jullie stellen wel, maar ik zou ata vs. sata veel duidelijker vinden.

IDE == Integrated drive electronics... wat sata dus ook is.

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:58

Thyzz

-=leeg=-

Boudewijn schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 22:43:
[...]

Sata is een vorm van ide?

ik vind het hier vrij onduidelijk uitgelegd. An sich klopt wat jullie stellen wel, maar ik zou ata vs. sata veel duidelijker vinden.

IDE == Integrated drive electronics... wat sata dus ook is.
Ik ben het met je eens maar ik denk dat je net zo goed IDE kan laten staan. Dus IDE vs. SATA omdat veel mensen IDE als synoniem voor PATA kennen. Maar je moet dan wel consequent IDE of PATA gebruiken en niet beide door elkaar in dit artikel, want nu is het een beetje verwarrend.

5325wp

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Dit is uitgebreid besproken en vervolgens is beslist om het te laten staan.

In principe is IDE een synoniem van de eerste ATA, maar met de introductie van SATA is ATA backwards hernoemd naar PATA.
De IDE-standaard werd in 1990 door ANSI erkend. ANSI gebruikt echter wel een andere naam om de standaard aan te duiden. De ANSI-standaard die met IDE overeenkomt, heet (parallel) ATA of Advanced Technology Attachment.
Omdat het dus
1) historisch gegroeid is dat IDE synoniem is van (P)ATA en niet van SATA
2) zo is dat IDE algemeen (terecht) als synoniem voor PATA bekendstaat

is besloten dit niet te veranderen.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten