wireless internet werkt prima, wired valt weg

Pagina: 1
Acties:

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09
Normaal gesproken los ik dit soort zaakjes zelf wel op maar ook na enig zoekwerk op het internet kom ik hier niet uit. De situatie:

Asus Router: DHCP, NAT, beveiliging keurig ingesteld.
pc A: Win XP Pro, bedraad aangesloten (twee netwerkkaarten aanwezig)
pc B: Win XP Pro, wireless Asus kaartje
NAS-server met bestanden

Nu komt het vreemde. De wireless kaart zat eerst in pc A en deed het daar prima: surfen, ftp en NAS-server verliep allemaal vlekkeloos. De wireless kaart zit nu in pc B en ook daar doet deze het prima.

Dan nu pc A. Er zitten daar twee netwerkkaarten in en met BEIDE kaarten kan ik de pc zonder probleem aanmelden bij de router. Met een vast IP of via DHCP: lukt allebei. Ook het interne netwerk is bereikbaar dan.

Problemen komen er zodra ik wil gaan surfen of wil uploaden via ftp. Surfen gaat bij tijd en wijle supersnel maar soms lijkt de verbinding ook in ene weg of duurt het laden van een pagina in ieder geval heel erg lang.
Bij het uploaden hakt dat probleem er helemaal in want aanmelden lukt nog wel maar zodra de directory listing moet worden opgehaald krijg ik de melding:
"Een verbindingspoging is mislukt omdat de verbonden party niet correct heeft geantwoord na een bepaalde tijd, of de gemaakte verbinding is mislukt omdat de verbonden host niet heeft geantwoord"

Ik heb al van alles geprobeerd:
- beide netwerkkaarten opnieuw configureren
- duplexinstellingen gewijzigd
- pingen is geen probleem, ook de server (IP) die ik via ftp wil bereiken kan ik pingen
- ftp-instelling op "passief" gezet (hoewel dat het surfprobleem niet oplost)
- middels ipconfig de dns cache geleegd.

Het vreemde eraan vind ik dat alles draadloos zonder problemen functioneert. Op pc B kan ik alles. Een draadje lijkt me toch zekerder. Is er een instelling die ik over het hoofd zie?