[Waterkoeling] Advies plaatsing/aantal fans

Pagina: 1
Acties:

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kwam erachter dat ik nog een vrij grote radiator heb liggen en ik wil dan ook graag mijn computer watergekoeld krijgen, met als doel, stilte.

Mijn radiator heeft een koel oppervlakte van 18cm breed x 32cm lang. Vanwege dat ventilatoren meestal in 8,12,14 uitvoeringen zijn moet ik dus wel met een fanduct gaan werken. Omdat ik graag voor stilte ga, wil ik 12cm, of een 25cm (mits het te doen is qua verzendkosten) fan gaan gebruiken die dan zo langzaam mogelijk gaan draaien.

Ik heb een schets gemaakt van hoe ik het tot nu toe zou willen hebben:

Op de linker tekening heb ik 6 x 12cm fans geplaatst (3 hoog 2 breed). Die zuigen het lucht door de radiator heen omdat dit mij het effectiefst lijkt. Alleen vraag ik mij af of zes fans geen overkill is. Zou ik hetzelfde effect bereiken met bijvoorbeeld 3 fans onder elkaar die met behulp van een fanduct het lucht door de radiator heen zuigt.

Op de andere tekening staan er 2 fans van 25cm onder elkaar. Dit lijkt mij zover het meest effectiefst, alleen is de vraag nog of het te doen is qua kosten.

Mijn waterkoelingsetup gaat voorlopig alleen nog mijn 2800+ amd koelen, maar in de toekomst zal dit een andere setup worden waarbij ik ook de videokaart gekoeld zou willen hebben.

Ik neem aan dat als ik de andere kant van mijn case openlaat met behulp van gleufen, dat er dan genoeg flow onstaat om mijn chipset koel te houden. Om mijn hardeschijf koel te houden zit ik eraan te denken om deze gewoon voor mijn radiateur te hangen. Zal dit voldoende zijn?

Hebben jullie nog suggesties wat ik zou kunnen doen om een zo stil mogelijke en toch een koele setup te realiseren.