Asus P5N32-E SLI & E6600

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-01 12:47

Saven

Administrator

Topicstarter
Hallo,

Als eerste ben ik nogal een leek op het gebied van overclocken. Ik heb het nooit eerder gedaan, maar ik wil mijn E6600 wel eens naar ± 3 ghz krikken.
Mijn temperatuur is rond de 40/45 graden idle.

Nou kwam ik deze tutorial tegen:
http://www.hardware.info/...2_Duo_overklok_tutorial/2

Maar ik snap het niet helemaal met die 1:1 verhouding en met die 533mhz, van het werkgeheugen.

Verder zou mijn moederbord goede overclock manieren hebben, maar ik kan nergens iets vinden in mijn BIOS waardoor ik de FSB kan verhogen, en de snelheid van het geheugen aanpassen.

Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe dat zit met 1:1 FSB:Werkgeheugen, en hoe ik bij de FSB instellingen en snelheidsinstellingen in mijn BIOS kom?
Alvast bedankt.

Verwijderd

RTFM. Als het goed is staat in je manual precies waar je je FSB kan instellen. Begin niet aan dat ai overclock prut software van asus. Op mijn P35-DS3R heb ik gewoon een tapje er voor. Moet je misschien niet eerst een combinatie in typen? crtl-f1 ofzo?

1:1 FSB/Geheugen houd in dat je FSB op dezelfde snelheid loopt als je geheugen. In mijn geval heb ik in mijn bios ingesteld dat mijn fsb 401 is. Mijn geheugen heb ik op Divider heb ik op 2 gezet. Dat levert mijn geheugen 802mhz op.

Verwijderd

alles op manuel zetten en dan kun je het 1:1 zetten ff zoeken onder tweak.
verder heb ik hetzelfde systeem maar mij lukt het niet om te oc-en net of er een jumper iets tegehoud snap er geen ruk van
edit.
op deze manier heb ik het gedaan en mijn CPU Multiplier vliegt naar 6x ipv 9x en mijn snelheid word 1,600mhz :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 21:24 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:16:
RTFM. Als het goed is staat in je manual precies waar je je FSB kan instellen. Begin niet aan dat ai overclock prut software van asus. Op mijn P35-DS3R heb ik gewoon een tapje er voor. Moet je misschien niet eerst een combinatie in typen? crtl-f1 ofzo?

1:1 FSB/Geheugen houd in dat je FSB op dezelfde snelheid loopt als je geheugen. In mijn geval heb ik in mijn bios ingesteld dat mijn fsb 401 is. Mijn geheugen heb ik op Divider heb ik op 2 gezet. Dat levert mijn geheugen 802mhz op.
Dus wat ik ongeveer moet doen is:

FSB: 400mhz
Geheugen: 800mhz
Geheugen divider: 2
CPU Multiplier: 7 (of 8)
?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:18:
alles op manuel zetten en dan kun je het 1:1 zetten ff zoeken onder tweak.
verder heb ik hetzelfde systeem maar mij lukt het niet om te oc-en net of er een jumper iets tegehoud snap er geen ruk van
edit.
op deze manier heb ik het gedaan en mijn CPU Multiplier vliegt naar 6x ipv 9x en mijn snelheid word 1,600mhz :P

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Probleem is dus dat ik nergens kan vinden waar ik netjes de FSB en voltage enzo kan veranderen zoals in de tutorial geshowed wordt

Verwijderd

@ludwig
Dat je multi van 6-9 vliegt, is je EIST. Kan je in je bios ook uit zetten. Met mijn DS3R was het geen probleem. Hij draait nu stabiel op 3,6GHZ. Moest wel veel extra volt er over gooien. 3.2GHZ haalde mijn e6600 al op 1.28 volt. Misschien moet je het daar in zoeken.

@TS
Nee jij moet je FSB op 333 zetten. Dan heb je 9*333=~3GHZ. Je geheugen moet dan effectief op 667 mhz draaien om 1:1 te zijn. Je multi moet gewoon op 9 blijven staan en je EIST moet uit. Let wel, ik zou als ik jouw was in kleine stapjes naar 333fsb toe bouwen. Op het moment dat hij niet meer boot, een stapje hoger in de voltage. Dan als je wel weer in windows komt, orthos draaien en de temperatuur bekijken.
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2007/03/02/42369.jpg
Onder extrem tweaker.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 21:31 ]

Verwijderd

Saven schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:28:
[...]

Probleem is dus dat ik nergens kan vinden waar ik netjes de FSB en voltage enzo kan veranderen zoals in de tutorial geshowed wordt
mischien je bios updaten www.asus.nl
je moet ook in de bios alles eerst op manual zetten voor dat je erin kunt

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:30:
@ludwig
Dat je multi van 6-9 vliegt, is je EIST. Kan je in je bios ook uit zetten. Met mijn DS3R was het geen probleem. Hij draait nu stabiel op 3,6GHZ. Moest wel veel extra volt er over gooien. 3.2GHZ haalde mijn e6600 al op 1.28 volt. Misschien moet je het daar in zoeken.

@TS
Nee jij moet je FSB op 333 zetten. Dan heb je 9*333=~3GHZ. Je geheugen moet dan effectief op 667 mhz draaien om 1:1 te zijn. Je multi moet gewoon op 9 blijven staan en je EIST moet uit. Let wel, ik zou als ik jouw was in kleine stapjes naar 333fsb toe bouwen. Op het moment dat hij niet meer boot, een stapje hoger in de voltage. Dan als je wel weer in windows komt, orthos draaien en de temperatuur bekijken.
[afbeelding]
Onder extrem tweaker.
ahha thnx ik zal er eens naar kijken wat houd die EIST in en staat dan ook onder exream tweak ?

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-01 14:42
Saven schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:28:
[...]

http://images.google.nl/i...um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN ????

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Oke als het goed is is het gelukt :)

Ik heb geheugen gewoon ingesteld zegmaar zonder ratio, die staat op 800mhz.
de FSB staat op 1200 , dus draat ie nu op 2,7 ghz :)

Of wat ik nu heb gedaan, mag niet en heb ik nu mijn pc kapot gemaakt? :P

Verwijderd

Ligt aan hoe snel je geheugen is. Als dat PC6400/800mhz geheugen is, is dat geen probleem. 1200/4=300*9=2.7ghz idd.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:44:
Ligt aan hoe snel je geheugen is. Als dat PC6400/800mhz geheugen is, is dat geen probleem. 1200/4=300*9=2.7ghz idd.
Jup 800mhz :)

Maar hoef ik dan ook nergens het voltage te verhogen? Omdat dat overal al op "auto" staat?

Verwijderd

op het moment dat je windows niet meer opstart en of orthos geeft fouten. dan moet je je voltage verhogen. Vaak doet het moederbord op auto ook aan voltage verhogen, maar doet dit niet zo goed als dat je het handmatig zou doen.

EN je temperatuur in de gaten houden natuurlijk!!!!!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 21:52 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:50:
op het moment dat je windows niet meer opstart en of orthos geeft fouten. dan moet je je voltage verhogen. Vaak doet het moederbord op auto ook aan voltage verhogen, maar doet dit niet zo goed als dat je het handmatig zou doen.

EN je temperatuur in de gaten houden natuurlijk!!!!!
:) Jup
Temperatuur is 37 graden idle (stock cooling en 2 casefans)

Verwijderd

reinman. kun jij mij vertellen waar ik EIST ja vinden ik heb namelijk dezelfde bios als ik EIST uit kan zetten is mijn probleem ook eindelijk opgelost

Verwijderd

Ik heb een Gigabyte P35-DS3R. Dat gaat nog al moeilijk werken. Die screen vond ik op internet. EIST moet wel ergens tussen staan. Anders je multi locken ofzo :S.

En ik weet niet zeker of het je probleem op lost. Maybe moet je er meer volt op zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 22:16 ]

Verwijderd

mmmm vaag kom er echt niet uit eist is een afkorting neem ik aan ? op uit nu.
verder heb ik fsb en memo 1:1 staat 533mhz processor op 270 ik wil opniew starten en dat doet hij wel maar er blijft zwart beeld dus ff wachten en dan handmatig opstarten. ik kijk in de bios en alles staat weer op standaard instellingen behalve processor.

Verwijderd

Dat doet ie omdat je gereset hebt. De bios gaat er dan van uit dat je waarden niet goed zijn en zet zo doende de oude waarden weer terug.

EIST= Enhanced Intel Speed Step.

Verwijderd

lukt me niet gvd eist uit fsb en memo op 533 1:1d dus core op 270 maar geen oc. na opnieuw starten zwart beeld en doet hij niets nog een keer handmatig en kijk ik in de bios en alles staat op zijn standaard waarden omfg

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 22:56:
Dat doet ie omdat je gereset hebt. De bios gaat er dan van uit dat je waarden niet goed zijn en zet zo doende de oude waarden weer terug.

EIST= Enhanced Intel Speed Step.
die heb ik dus uit eist. maar je moet de bios tog opslaan met f10 en opnieuw starten na dat je hebt ingesteld ?
dat doe ik dus en boem zwart beeld zonder dat hij verder opstart. of moet ik mischien een paar min wachten

sorry voor de dubble post

Verwijderd

Ja, bij mij doet ie dat ook. Stopt hij, gaan de fans uit en gaat ie weer aan. Druk je hem dan al weer aan dan? :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 23:10:
Ja, bij mij doet ie dat ook. Stopt hij, gaan de fans uit en gaat ie weer aan. Druk je hem dan al weer aan dan? :|
nee dan wacht ik ff en blijft het beeld zwart en doet hij verder niets behalve dat ik mijn dvd speler hoor en dan druk ik hem na een tijdje handmatig opnieuw aan
en dan kijk ik weer in de bios en staat alles weer normaal net of er op het mobo een jumper zit die oc-en probeerd te voorkomen of zoiets best frusty verder kan ik mijn vi-kaart wel makkelijk oc-en

Verwijderd

Op de Asus P5N32-E SLI moederborden zitten functie C.P.R

Waarna de overclocken mislukt gebruikt hij dit waarna de standaard instelling automatische terug gezet kan worden zodat je niet de cmos hoeft te schonen

zelf heb ik de volgende instellingen

AI Tuning: Manual
Nvidia GPU Ex: Disabled
LinkBoost: Disabled

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked
x FSB - Memory Ratio: N/A
FSB (QDR), Mhz: 1333
Actual FSB (QDR), Mhz:
MEM (DDR), Mhz: 800
Actual MEM (DDR), Mhz: 880.2

Vcore Voltage: AUTO
Memory Voltage: 2AUTO
1.2v HT Voltage: AUTO
NB Core Voltage: AUTO
SB Core Voltage: AUTO
CPU VTT Voltage: AUTO
DDRII Controller Ref Voltage: AUTO
DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO
DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

tCL (CAS Latency): 4
tRCD: 4
tRP: 4
tRAS: 15
Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Advance Memory Settings
tRRD: AUTO
tRC: AUTO
tWR: AUTO
tWTR: AUTO
tREF: AUTO
Async Latency: AUTO

CPU Spread Spectrum: Disabled
PCIE Spread Spectrum: Disabled
MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled
SATA Spread Spectrum: Disabled
LDT Spread Spectrum: Disabled

CPU Internal Thermal Control: Disabled
Limit CPUID MaxVal: Disabled
Enhanced C1 (C1E): Disabled
Execute Disable Bit: Disabled
Virtualization Technology: Disabled
Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled
LDT Frequency: 5x

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100
PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100
PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100
SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 20

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 11:59 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 10:37:
Op de Asus P5N32-E SLI moederborden zitten functie C.P.R

Waarna de overclocken mislukt gebruikt hij dit waarna de standaard instelling automatische terug gezet kan worden zodat je niet de cmos hoeft te schonen

zelf heb ik de volgende instellingen

[..instellingen..]
Interessant :)
En welke cooling gebruik je, en wat is de temp? :)

[ Voor 57% gewijzigd door Saven op 29-07-2007 21:10 . Reden: lijst ff weggehaald ]

Pagina: 1