[gentoo]muis reageert zeer slecht

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vage probleem die ik sinds enige weken heb:

Gentoo bak specs:
dual P3-1000 op Asus CUV4X-D mobo (Via 694D)
2GB RAM, 40GB HDD
GeForce4MX-460 AGP

Muis: MS Trackball Explorer USB
(twee verschillende exemplaren die het beide prima doen op andere computers en het ook tot kort op deze bak prima deden, in drie verschillende USB poorten gestoken)

Kernel 2.6.21-gentoo-r4 (ook gehad bij 2.6.20 en mogelijk ook bij 2.6.18 kernels)
xorg-server 1.2.0-r3
xfce4-4.4.1
nvidia-legacy-drivers-1.0.7184

Probleem is dat soms (niet altijd!) de muis zeer traag en hakkelig reageert, ongeveer zoals je zou verwachten bij 100% CPU usage door een app die hogere nice prio heeft dan de muis handling. Alleen is CPU usage meestal hooguit 30% ofzo en hebben andere processen geen last van problemen. Een draaiende DiVX film draait vrolijk zonder haperingen verder, keyboard reageert ook prima. Meestal zal na een reboot het probleem weg zijn, maar het kan na schijnbaar random tijd terugkomen.

Deze bak had eerst een Gentoo install die ik gemigreerd had vanaf een Athlon64 (wel met x86, dus 32b Linux). Dat was maanden goeg gegaan, maar performance was slechter dan ik verwachtte bij een dual P3 met zat RAM, dus heb ik gisteren de boel schoongeveegd en een clean install gedaan. De eerste paar keer na startx ging het goed, maar daarna was het weer raak....

Ik zit met m'n handen in het haar hier. Iemand tips voor überhaupt waarnaar te kijken om te zien wat het probleem daadwerkelijk veroorzaakt?

Oslik blyat! Oslik!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 15:14
Al een andere muis driver geprobeerd: evdev, of juist niet als je die al had.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10
probeer eens met
code:
1
te kijken welk proces er verantwoordelijk voor is. Met shift + p kun je de %cpu kolom sorteren.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Standaard zat ik op evdev, heb /dev/psaux geprobeerd, maar zelfde resultaat.

En Miki, als je m'n topicstart leest zie je dat CPU usage hooguit 30% is. De pointer gedraagt zich alleen alsof het 100% is. Top toont zoals te verwachten dat xorg en xfce hoog staan, als ik een film kijk staat die bovenaan, draait een webbrowser dan staat die bovenaan - maar in alle gevallen met ruim 50% idle.

Oslik blyat! Oslik!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heb je het ook met een usb-ps/2 koppelstukje?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Nog niet, PS/2 poort zit nogal onbereikbaar achterin 19" rack.

Zal het anders morgen alsnog proberen, maar ik heb er weinig hoop in - ik weet zeker dat de trackballs het goed doen via USB en ik weet dat de USB poorten van die bak voor andere dingen goed werken.

Oslik blyat! Oslik!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 15:14
Even snel de google zoekresultaten doorkijkend lijken de meeste mensen die ook van zoiets last hadden richting acpi & fam :? te wijzen, dus als je dat nog niet geprobeerd had zou je die uit kunnen schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door cnieuweboer op 25-07-2007 03:04 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Ik zie dit nu pas; ik heb EXACT het zelfde prbleem met exact dezelfde combinatie hardware. Althans, een logitech trackball op ps2 en een logitech muis op usb aangesloten,maar ook op dit moederbord. Voorts willen lang niet alle netwerkkaarten op dit plankje wat zich uit met vastlopers.
Volgens mij is dit gewoon een brak bordje.
Ook dit verschijnsel van een muis die na een tijdje film of tv kijken in eens traag begint te reageren. De ps2 muis reageert overigens wel normaal!!!

Als ik iets meer weet kom ik weer op t net.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
ACPI is bij Asus borden een berucht probleem, maar ACPI uitzetten deed in het geheel niets in dit geval.

Via de meegeleverde USB -> PS/2 verloop de trackball aansluiten heeft tot mijn grote verbazing wel gewerkt. Enige conclusie die ik kan trekken is dat de USB van het moederbord stervende is - maar met bedenkingen. Dit is 'spontaan' gebeurd, dat wil zeggen niet tegelijk met hardwarewijzigingen, maar wel bij regelmatige emerge -uDNav world sessies. Het zou net zo goed iets van de USB handling kunnen zijn...

"Helaas" gaat dit systeem binnen een maand vervangen worden en ga ik er - nu ik het weer functioneel heb - dus niet meer tijd insteken om erachter te komen, maar het zou me niet verbazen als udev er stiekem ergens iets mee te maken heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1