Toon posts:

Mac en extern HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst alvast mijn excuses mocht dit in een totaal verkeerd forum gedeelte zijn geplaatst, ik heb mijn best gedaan de juiste te vinden. Maar ja - een total n00b op dit gedeelte ben ik wel. En ik vroeg me nu iets af:

Ik heb nu een Apple MacBook aangeschafd ivm het niet meer kunnen opladen van mijn oude HP laptop. Nu heeft een mannetje in Vobis mijn oude HDD eruit gehaalt en in een hoesje/case (Canyon CN-HD225) gedropt. Heel erg fijn natuurlijk, al mijn gegevens behouden. Maar er stond in het gebruiksaanwijzingen-boekje geen instructie over het 'beheren' van de HDD. Ik heb nu geen bevoegdheid om bestanden te wissen of erop te schrijven.

Beetje ten einde raad - en natuurlijk niet wetend waar ik naar moet zoeken :$ , hoop ik dat jullie me kunnen helpen :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is je oude harde schijf NTFS geformatteerd?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Als je rechts- c.q. ctrl+klik doet op de schijf en Get info kiest, staat onder Ownership & Permissions dan een vinkje bij Ignore ownership on this volume? Zo nee, probeer eens of dat helpt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 11:40

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :D

@ gambieter: Ik zou het niet weten, sorry - ik ben het persoon van het kaliber "ik weet dat het een harde schijf is"

@ breinonline: Heb geprobeerd, staat geen vinkje of iets dergelijks - er staat bij dat het een 'alleen lezen' schijf is...betekend dit dat ik dit dus niet kan veranderen?!

@ finder: ik ga em even checken

tnx

Verwijderd

OSX heeft de nare eigenschap niet met NTFS om te kunnen gaan. Je zult alles dus naar je Mac moeten schrijven en dan dat ding formateren in HFS(+). Dan kan je er wel mee werken. Bedenk wel dat Windows pc's weer geen HFS kunnen lezen.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

als die disk ntfs is geformatteerd (ja, want het is een windows-disk) dan kan je hem niet lezen met de mac zonder extra software!
Zie de post van Finder: Finder in "Mac en extern HDD"

Het lijkt me dat het je erom gaat dat je de data op die disk kan lezen, dus ik zou ff oppassen bij installatie van sw, dat je geen disken gaat beschrijven enzo..

ping 127.212.23.124

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 19:08:
@ gambieter: Ik zou het niet weten, sorry - ik ben het persoon van het kaliber "ik weet dat het een harde schijf is"
Kom op, geen dom blondje spelen :+ . Je kunt toch in de eigenschappen gaan kijken, of hem aan een computer bij iemand anders hangen en het testen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:53

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19

Nietzman

Woei!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:31:
OSX heeft de nare eigenschap niet met NTFS om te kunnen gaan.
Microsoft heeft de nare eigenschap de NTFS specificaties niet vrij te geven. ;).
pjottum schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:35:
als die disk ntfs is geformatteerd (ja, want het is een windows-disk) dan kan je hem niet lezen met de mac zonder extra software!
Lezen doet 'ie prima hoor. schrijven is een ander verhaal.

Verder wat Jbroeders zei, het is een kwestie van je gegevens van de schijf afhalen en tijdelijk ergens anders dumpen, en dan je externe HD even formatteren via het schijfhulpprogramma. Als je 'm naar MS-DOS formatteert en niet naar het Macformaat (HFS) kun je in de toekomst vanaf PC en Mac naar de schijf schrijven.

Macfuse als oplossing lijkt me persoonlijk iets te tricky voor iemand die net weet wat een HD is. :').

Verwijderd

Nietzman schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 22:05:
[...]

Microsoft heeft de nare eigenschap de NTFS specificaties niet vrij te geven. ;).
Bij het o zo geniale apple weten ze toch zelf wel te bedenken hoe die code in elkaar zit? Als het de makers van Macfuse al lukt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:24:
[...]
Bij het o zo geniale apple weten ze toch zelf wel te bedenken hoe die code in elkaar zit? Als het de makers van Macfuse al lukt.
Heeft het niet meer iets met licenties te maken?
Trouwens waarom zouden ze dat doen, ze hebben zelf een supérieur bestandssysteem dat HFS+ heet... Gewoon die schijf formateren naar HFS+ en opgelost, nee?

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:24:
[...]

Als Apple zoiets aanbiedt in het OS moet het 100% van de tijd werken anders loopt hun naam wel een flinke deuk op. Heel andere situatie dan met MacFuse dus.

En waar komt dat duffe betweterige toontje van jou eigenlijk vandaan??

[ Voor 8% gewijzigd door Zpottr op 25-07-2007 10:49 ]

Zoef

Verwijderd

Vanuit het feit dat men altijd beweert dat alles maar moet werken. Daarnaast is het ook een beetje een verwijt naar de verkoper die blijkbaar graag een Mac verkoopt en zelfs een harde schijf set, maar zonder te vertellen dat het toch niet gaat werken op een Mac.

Daarnaast is een goed systeem daadwerkelijk pas goed als het HFS+, NTFS en weet ik wat er nog meer bestaat aan kan. Microsoft claimt niet zo met zijn compatibiliteit als Apple, dat in een get a mac reclame zelfs chinees claimt te praten. Waarom zou het dan niet met NTFS overweg kunnen? Dan haal je je eigen reclame toch onderuit.

• pjottum
  • Laatst online: 17:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

hoho, die hdd is in een andere winkel in een enclosure geschroeft voor de TS. (mannetje, vobis)

NTFS is proprietary - geen idee of HFS+ dat ook is, eigenlijk.

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 23:35:
Daarnaast is een goed systeem daadwerkelijk pas goed als het HFS+, NTFS en weet ik wat er nog meer bestaat aan kan. Microsoft claimt niet zo met zijn compatibiliteit als Apple, dat in een get a mac reclame zelfs chinees claimt te praten. Waarom zou het dan niet met NTFS overweg kunnen? Dan haal je je eigen reclame toch onderuit.
Nee. De mac is compatible met wat je met een computer *doet*, en dus voor een deel ook met de bestanden van een ander platform. Daar onder valt natuurlijk niet het volledig gebruiken van ongedocumenteerde en aan alle kanten door patenten dichtgetimmerde file system formaten van andere partijen (NTFS in dit geval). Sterker nog, ik denk dat apple je al een heel eind tegemoet komt door read-only NTFS aan te bieden; je kan dan je bestanden tenminste gewoon lezen. Je vergelijking met chinees slaat nergens op.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Wat een discussie. Er is voor Unix, Linux en OSX geen 100% betrouwbare oplossing om NTFS te gebruiken. Dit kan niet en ligt dus echt niet aan Apple. Ik begrijp goed dat Microsoft NTFS graag closed source wil houden, maar dit betekent automatisch dat de ondersteuning op andere platformen problematisch wordt. Met reverse enginering is het bijna onmogelijk om iets complex als een FS te porten.

Je kan trouwens Fusion of Parallels installeren en de externe disk vanuit een VM benaderen. Werkt prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Zware Unit op 27-07-2007 09:14 . Reden: typo ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Verwijderd

Indien je de HDD formateerd naar FAT32-partitie kun je de HDD zowel via je PC als MAC benaderen.
Individuele bestanden mogen dan alleen niet groter zijn dan 4GB.

• Zware Unit
  • Laatst online: 09-01 22:32
En geen bestandsrechten zoals bij NTFS...

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09-2025
Zou Sanne nu afgeschrikt zijn door de enorme stortvloed aan technische afkortingen en praat? 8)

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

bedankt voor de hulp en [inderdaad dago] de stortvloed aan technische adviezen. Net terug van een lange reis - die tijd dus ook niet meer mijn Mac nodig gehad.

Dus nu wou ik weer even kijken wat er nog aan adviezen is gegeven. Ik ga vanavond maar eens even voor zitten om alles een beetje te bekijken en te proberen. Laat weten wat ik er van gebakken heb! In ieder geval wel al bedankt voor de gegeven hulp ;)

• Ermo
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Als je je bestanden van het systeem wil afhalen kun je hem altijd aan een windows pc hangen (als je geen ervaring hebt op een mac).

Ik zie dat je in Maastricht studeert, ik zou zeggen neem je apple en je hd mee naar Ivizi (Wolfstraat, centrum) daar kunnen ze je vast en zeker helpen...
Pagina: 1