Asus P5K3 Deluxe geheugen problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pjdevries
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09-2021

pjdevries

Obix automatisering

Topicstarter
Enkele weken geleden heb ik mezelf een Asus P5K3 Deluxe moderbord aangeschaft, tesamen met alle overige noodzakelijke componenten om een werkstation in elkaar te knutselen. Het moederbord is uitgerust met een Intel Core 2 Quad Q6600 processor en 4 Gb Kingston ValueRAM DDR3 1066 (dual channel) geheugen.

Nadat ik het hele systeem had opgebouwd, heb ik Vista 64 bits geïnstalleerd en ben dat vervolgens beetje bij beetje gaan inrichten. Gedurende dat installatie-/inrichtingstraject, traden er regelmatig onvoorspelbare fouten op, zoals blue screens. Na te hebben vastgesteld dat ik de meest recente 64 bits drivers voor alle componenten had, besloot ik het geheugen maar eens te testen.

De standaard Windows geheugentest rapporteerde onmiddellijk fouten. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met Memtest86+ (versie 1.70). Ook die rapporteerde een waslijst met fouten. Om uit te zoeken welke modules defect waren, verwijderde ik twee modules met als resultaat dat Memtest86+ probleemloos door de test heen kwam. Vervolgens plaatste ik de andere twee modules met wederom als resultaat dat Memtest86+ probleemloos door de test heen kwam. Inmiddels heb ik behoorlijk wat combinaties van modules, telkens paarsgewijs en in verschillende sockest getest. Als ik twee modules plaats komt Memtest86+ probleemloos door de tests heen maar zodra ik alle vier de modules plaats treden er fouten op.

Mijn conclusie is dat er iets mis is met het moederbord. Ik zou anders niet kunnen verklaren waarom de modules wel per paar maar niet met 2 paar tegelijk functioneren. Ik ben echter niet doorgewinterd genoeg om te kunnen beoordelen of het om een defect gaat of om een instellingsprobleem. Ik ben inmiddels met het moederbord terug naar Alternate gegaan. Die testten het echter niet met mijn processor maar met een "gewone" Dual Core. Ook werd een wat oudere versie 1.65 van Memtest86+ gebruikt. Het resultaat was dat voor één van de setjes geheugenmodulen fouten werden gerapporteerd en voor het andere setje niet. Een zelfde resultaat trad ook op met een ander P5K3 Deluxe moederbord. De conclusie van Alternate is dus dat het om een geheugenprobleem gaat en dat heb ik niet bij hen gekocht. Om zeker te weten dat ik zelf geen stomme fouten met testen heb gemaakt, heb ik de tests nogmaals uitgevoerd met mijn eigen processor en met de meest recente versie 1.70 van Memtest86+. Wederom treden er geen fouten op als ik slechts twee moduels plaats (willkeurig welke twee) maar wel als ik alle vier de modules plaats.

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan worden veroorzaakt en of/hoe er iets aan is te doen?

Pieter-Jan de Vries

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55
Twee verschillende metingen, twee verschillende resultaten. Het eerste wat ik je aan kan raden is het BIOS opwaarderen naar de laatste versie; het betreft een nieuw product met ook nog eens nieuw type geheugen dus ruimte te over voor kinderziektes en bugs. Laatste BIOS is van 27/06/2007. Test daarna weer je geheugen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Het zou kunnen dat dit het bekende Asus 4GB probleem is... (hoewel ik dacht dat dit alleen bij 680I chipsets was).
Je zou eigenlijk eens moeten proberen of je andere mensen kan vinden met hetzelfde probleem...

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
Iets meer vdimm en/of volt voor NB als je 4 dimms gebruikt valt te proberen.

Verwijderd

Ik had met de p5k heel veel problemen met de latencies, dus ook een geheugenprobleem onder bios 0123. Nu geflashed naar 0404, en alkle problemen verdewenen als sneeuw voor de zon. Dus dat zou ik als eerst proberen.

• pjdevries

pjdevries

Obix automatisering

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle reacties.

@Abaddon
Dat is een van de eerste dingen die ik heb gedaan. Ik zit vrijwel vanaf het begin op BIOS versie 00604. Dat lijkt dus niet de oorzaak van het probleem te zijn.

@Kalten
Geen idee wat het Asus 4Gb probleem is. Heb je wat referenties naar informatie? Overigens is mijn post in dit forum inderdaad bedoelt om mensen met soortgelijke problemen te vinden, of liever nog mensen die het probleem al hebben opgelost :)

@Viss
Bedankt voor de tips. Ik ben echter nog wat nieuw op dit gebied en heb wat moeite met de afkortingen :? Ook heb ik geen idee wat acceptabele waarden zijn voor de gigantische berg instellingen die er ter beschikking staan zodra je bijvoorbeeld de "AI Overclocking" van [Auto] op [Manual] zet. Kun je überhaupt iets kapot maken als je bepaalde instellingen vekeerde waarden geeft?
Ik heb in ieder geval al eens expliciet "DRAM Frequency" op 1066 en "DRAM Voltage" op 1.5 gezet, maar dat mocht niet baten.

@43prcnt burnt
Zie mijn antwoord aan Abaddon. Een BIOS update heeft geen soelaas gebracht. Wat bedoel je met die "latencies"? Wat was precies het probleem? Heb je dat alleen d.m.v. met een BIOS update opgelost?

---

Mijn gevoel is nog steeds dat het aan het moederbord ligt omdat de twee sets geheugen modules ieder afzonderlijk foutloos door de test komen en alleen in combinatie het probleem veroorzaken. Ik heb echter geen idee of het een defect of een probleem met BIOS instellingen is want helaas ben ik nog te onbekend met dit soort zaken. Ik weet ook niet met welke instellingen ik aan de slag moet om te proberen het probleem op te lossen.

Meer tips en suggesties zijn van harte welkom.

Pieter-Jan de Vries

Verwijderd

4 repen geheugen is zwaarder voor je northbridge dan 2. zet daarom je Dram voltage op 1.55 of 1.6 en verhoog je northbridge voltage 1 stapje. (afhankelijk van je bios zal die + 0.025 of + 0.05 Volt zijn)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02
Je hebt Memory Remapping toch wel aanstaan, he?

(Zal wel, anders wordt de volledige 4GB sowieso niet herkend... dat zou je moeten zijn opgevallen... :P)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• pjdevries

pjdevries

Obix automatisering

Topicstarter
@Xander
Yep, memory remapping staat aan.

@zert
Ik heb de DRAM voltage op 1.55 en de Northbridge op 1.40 gezet. Dat lost het probleem niet op. Geen idee hoe ver ik mag gaan met het opkrikken van voltages. Ik heb me laten vertellen dat je daar dingen mee kapot kunt maken en ben dus erg voorzichtig. Nu heb ik in ieder geval nog garantie :)

Northbridge kan op 1.25, 1.40, 1.55 en 1.70 volt en DRAM van 1.50 tot 2.20 volt in stappen van 0.05 worden ingesteld. Enig idee hoe ver ik zonder risico kan gaan? Zijn er eventueel nog andere instellingen die ik (veilig) kan aanpassen?

Pieter-Jan de Vries

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 23:45

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:50:
Het zou kunnen dat dit het bekende Asus 4GB probleem is... (hoewel ik dacht dat dit alleen bij 680I chipsets was).
Ahum, de bekende Asus 4GB problemen (meervoud dus) ;)

Deze problemen ken ik persoonlijk enkel van de P5B mobos en heeft al heel wat mensen doen besluiten om nooit meer een Asus mobo te nemen...

Een van de problemen treed op met 4GB RAM en een 32bits OS, maar dat heb jij niet, dus lijkt me niet het probleem. Wat jij beschrijft klinkt wel naar het andere probleem, nl dat de PC het met 2GB wel doet en met 4GB niet. Bij een P5B mobo was het probleem dat 2 latjes wel op de volle DRAM snelheid (800Mhz) aangesproken kunnen worden, maar dat je bij 4 latjes de snelheid handmatig moest terugzetten naar 667Mhz of lager om een stabiel systeem te krijgen. Ook hierbij hielp het niet om het voltage van NB of DRAM te verhogen...

Of dit bij jou helpt is natuurlijk de vraag, maar je zou het kunnen proberen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• pjdevries

pjdevries

Obix automatisering

Topicstarter
Helaas, dat hielp niet. Ik heb de DRAM Frequency op de laagst mogelijke waarde van 800Mhz gezet, maar dat lost de problemen niet op.

Het dreigt er naar uit te zien dat ik zowel mijn moederbord als geheugen moet zien om te ruilen tegen een andere, werkende oplossing. Ik vind het namelijk nogal griezelig om te proberen een ander DDR3 bord te proberen met het risico dat dezelfde problemen optreden.

Pieter-Jan de Vries

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46
Heb dezelfde problemen met een Asus P5K moederbord en 4x 1gb Corsair DDR2 cas 4 mem.

Heb alle mogelijkheden getest net als jou met Memtest-86 opstart DVD Ik kwam er dus ook nog achter dat als je 1 gb in een geel bakje doet en 1 gb in een zwart bakje dat je dan ook een regen van errors krijgt. (Hoewel er duidelijk in het mobo boekje staat dat dit bord dat moet kunnen)

2x 1 gb in 2 geele bakjes werkt primma en ook 2x 1 gb in zwarte bakjes werkt goed maar zo gauw je de zwarte bakjes tegelijk gebruikt met de gele bakjes dan gaat het mis .

Het voltage handmatig op 2.1 volt doen was iniedergeval de oplossing om Vista 64 stabiel te krijgen hier bij mij Dat is overigens ook het voltage wat op de dim staat vermeld maar helaas door het bord niet zo word ingesteld als je het op AUTO laat staan.

Maar het is nog steets niet stabiel genoeg om er op te gamen in Vista.
Wat ik dus moest doen is terug grijpen naar Win XP 64 bits om weer te kunnen gamen.

Met mijn oude bord werkte het wel goed en had ik ook een speciale bios update gehad die alle problemen omtrent ons probleem verhielp :)
Deze update maakte dat bord zo stabiel dat ik alle games primma kon spelen in Vista 64 met 4 gig.

P5B-V BIOS 1005
Fixed plug 4GB memory with remap function enabled will cause fail to install Windows Vista 64 bit"

Ik weet zeker dat ze dat ook voor al die andere borden kunnen doen EN vraag mij niet waarom ze het NIET doen :( Maar ik kan je verzekeren dat het normale P5B bord wat ik hier ook heb niet werkt met deze 4 gig .

Dus eindconclusie is :
Het werkt primma met het ASUS P5B-V bord

En het werkt hier niet met ASUS P5B
En het werkt hier niet met ASUS P5K (werkt wel op XP PRO 64)

EDIT :

Ik lees net dat de overige game problemen wel eens aan de raid driver voor de JMicron controller kunnen ligen en dat verbaast me niks want daar zit mijn DVD speler op en daar lichen natuurlijk al die game dvdtjes in .

Mischien is de NOCD crack dan wel de oplossing voor mijn laatst problempjes :)

[ Voor 8% gewijzigd door mmxmmx op 27-07-2007 00:17 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• pjdevries

pjdevries

Obix automatisering

Topicstarter
Geen idee wat de "NOCD crack" is. Overigens is mijn systeem helemaal niet bedoeld om mee te gamen maar als werkstation voor mijn dagelijks werk. Ik ben dan ook helemaal niet met overclocking bezig maar probeer alleen 4Gb geheugen aan de praat te krijgen. Dat lukt dus niet. In ieder geval geen Kingston ValueRAM in combinatie met een Asus P5K3 Deluxe moederbord.

Vandaag schaf ik mezelf een Gigabyte GA-P35T-DQ6 moederbord aan. Van Alternate heb ik namelijk de toezegging dat het moederbord wordt gecrediteerd (mits ik het compleet met alle toebehoren en in onbeschadigde staat retourneer). De leverancier van het geheugen doet aanzienlijk lastiger. Ik hoop daarom dat het Kingston geheugen probleemloos met het Gigabyte moederbord functioneert.

Ik houd jullie op de hoogte.

Pieter-Jan de Vries

• pjdevries

pjdevries

Obix automatisering

Topicstarter
Probleem opgelost. Het bleken toch de geheugenmodules te zijn. Nadat die door Kingston zijn vervangen, laat zowel Memtest86+ als de Windows Vista Memory Diagnostics utility geen fouten meer zien waneer de volledige 4Gb is geplaatst. Helaas heeft niemand mij kunnen uitleggen, waarom de oorspronkelijke modules wel met twee maar niet met vier tegelijk werken.

Pieter-Jan de Vries

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 23:45

Mars Warrior

Earth, the final frontier

pjdevries schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:12:
Probleem opgelost. Het bleken toch de geheugenmodules te zijn. Nadat die door Kingston zijn vervangen, laat zowel Memtest86+ als de Windows Vista Memory Diagnostics utility geen fouten meer zien waneer de volledige 4Gb is geplaatst. Helaas heeft niemand mij kunnen uitleggen, waarom de oorspronkelijke modules wel met twee maar niet met vier tegelijk werken.
Heel mooi, maar wel erg vaag ja als ze het apart wel deden. Mogelijk verandert de timing oid iets met 4 gevulde banken en dat een 'rotte' of kwalitatief mindere geheugenmodule het dan pas laat afweten.

In ieder geval heb jij een werkend systeem _/-\o_ _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Pagina: 1