Toon posts:

Mac mini icm LCD-TV = geen geluid!

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn Mac mini aangesloten op mijn LCD-TV via een analoge mini-jack naar 2x tulp-kabel maar ik krijg maar geen geluid.
Bij systeemvoorkeuren>geluid>uitvoer wordt een koptelefoon herkend.

Een gewone koptelefoon werkt trouwens op de mini-jack dus die is niet kaopt ofzo.
En de kabel is van hoge kwaliteit en ben ik al eens gaan omruilen dus daar zou het ook niet aan mogen liggen.

Iemand enige sugesties?

Verwijderd

toch checken of die 2e kabel ook wel goed is(misschien foute levering?)... ik heb wel eens een kabel van 50 euro gekocht (lange dvi)

en ook die was kapot... kan idereen overkomen, maar heb de 2e keer wel eerst laten testen in de winkel voordat ik hem naar huis mee nam..

succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:53:
Ik heb mijn Mac mini aangesloten op mijn LCD-TV via een analoge mini-jack naar 2x tulp-kabel maar ik krijg maar geen geluid.
Bij systeemvoorkeuren>geluid>uitvoer wordt een koptelefoon herkend.

Een gewone koptelefoon werkt trouwens op de mini-jack dus die is niet kaopt ofzo.
En de kabel is van hoge kwaliteit en ben ik al eens gaan omruilen dus daar zou het ook niet aan mogen liggen.

Iemand enige sugesties?
Mischien heel erg logisch maar.. vraag het toch maar. Zit de 2x tulp wel op het zelfde kanaal (op de tv) als HDMI{1,2}?/SVIDEO/COMPOSITE (ligt er aan wat je voor video je gebruikt) aansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 16:00:
[...]

Mischien heel erg logisch maar.. vraag het toch maar. Zit de 2x tulp wel op het zelfde kanaal (op de tv) als HDMI{1,2}?/SVIDEO/COMPOSITE (ligt er aan wat je voor video je gebruikt) aansluiting?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "op hetzelfde kanaal zitten"..

n de instellingen vd de tv kan ik kiezen via welke ingang hij beeld moet laten zien (vga, hdmi, scart...) maar niks van geluid..

De mini is verbonden via een VGA-kabel. Dus: Mac mini - DVI2VGA-adapter - VGA-Kabel - TV

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:00

SpamLame

niks

Flupzor bedoelt ov de tulp aan de tv zijde wel aan de ingang zit waar ook het beeldsignaal binnen komt.

Bv beeld via av2 en geluid via av1

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

De tulp stekkers behoren waarschijnlijk tot het Externe kanaal, zoals composite.
VGA heeft standaard geen geluid, dus wordt het geluidskanaal van Externe niet doorgegeven.

Die externe is voor consoles, dvd spelers en dergelijke.

Sorry, maar ik zie geen simpele oplossing.

There could be only one, too bad it wasn't me

Verwijderd

Handig dat je erbij zet wat voor lcd tv je hebt...

Bij een samsung heb je gewoon een PC IN ingang naast je vga poort waar je de minijack in kan doen.

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 16:33:
Flupzor bedoelt ov de tulp aan de tv zijde wel aan de ingang zit waar ook het beeldsignaal binnen komt.

Bv beeld via av2 en geluid via av1
Zoals ik al zei komt het beeld binne via VGA en het geluid via audio-in (2xcinch, rode en witte)

Van AV-kanalen is er op de tv geen spraken, ik druk gewoon op de knop "input" en dan krijg ik een overzicht van alle inputmogelijkheden (hdmi, PC (vga dus), scart..) en daar kies ik dan voor PC.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:00:
Handig dat je erbij zet wat voor lcd tv je hebt...

Bij een samsung heb je gewoon een PC IN ingang naast je vga poort waar je de minijack in kan doen.
De Tv die ik heb is HANNspree xv32

Bildgröße: 32"
Sichtbare Bilddiagonale: 81.28cm
HDTV: HD READY
max. kHz: 60
Betrachtungswinkel° (hor/ver): 176/176
Tuner: Analog
Helligkeit: 500cd/m²
Kontrastverhältnis: 1200:1
Reaktionszeit (ms): 8
max. darstellbare Farben: 16.7 Mio.
max. Auflösung: 1366 x 768
Anschlüsse: 15pol. D-Sub, 2x Scart, S-Video, Komponenteneingang, 2x HDMI mit HDCP, PC Audio, Antenne
Stromverbrauch: 200 Watt (Betrieb), <1 Watt (Standby)
Farbe: schwarz
Maße (BxHxT): 808mm x 646mm x 210mm
Gewicht: 21.8kg
Zubehör: Anleitung, Fernbedienung, Batterien, Kabel
Besonderheiten: integrierte Lautsprecher, Videotext, Powerful Scaling, De-interlace Image Enhancement, Zooming Engine

En die heeft ook die PC-audio-ingang maar ik heb een kabel met aan één kant mini-jack en aan de andere kant 2xtulp.

Op de site van Apple staat:
Geluid

De Mac mini is, met de juiste kabel, eenvoudig aan te sluiten op de meeste stereo-installaties.
Je hebt een optische kabel met een ministekker nodig voor het aansluiten van de meeste A/V-ontvangers en audiosystemen met 5.1 surround sound. Voor sommige ontvangers heb je misschien een mini-plug-naar-Toslink-adapter nodig, zoals de Belkin PureAV digitale optische kabel met mini-Toslink-adapter.
Via de analoge uitgang kun je de Mac mini op de meeste tv's, audio-ontvangers en luidsprekers aansluiten. Hiervoor heb je mogelijk nog een mini-plug-naar-stereo RCA-adapter nodig, zoals de Monster mini-naar-RCA-audiokabel (links/rechts).
Die laatste kabel gebruik ik dus, maar zonder enig succes..

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb de handleiding van je TV opgezocht en daarin staat de volgende afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Daedalus/apl/hannspree_xv32_back.jpg
De poorten G en M zijn voor audio input naar respectievelijk een versterker of een koptelefoon. De poorten E, F, en L zijn voor audio output. Poort E is is de audio input voor composiet of S-video input (respectievelijk poort B en C). Poort F is de audio input voor de component input (poort D). Poort L is de audio input voor de VGA input (poort K).

Om dus het geluid van je Mac Mini op je TV te horen, heb je een 3,5-mm jack naar 3,5-mm jack kabel (mini-stereo-audiokabel) nodig, die je aansluit op de audio output van de Mac Mini en op poort L van je TV. Volgens de handleiding is deze kabel met de TV meegeleverd.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
De jack2jack-kabel zit er spijtig genoeg niet bij. ik denk dat er verschillende modellen (pakketinhouden) zijn want mijn Tv heeft vb 2 hdmi-ingangen.

Hartelijk bedankt voor je moeite en duidelijke uitleg!

Ik laat morgen zeker iets weten als ik het juist kabeltje heb.

Iedereen bedankt trouwens ;)

P.S. Wat als ik nu een DVI naar HDMI-kabel koop, werkt het geluid dan wel met die jack naar 2xtulp-kabel die ik nu heb? Is er veel verschil tussen analoog en digitaal? Ik heb het gevoel dat de mini minder problemen geeft bij digitaal daarmee. Zie ook http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=90033

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 22:11 ]

Verwijderd

Een DVI naar HDMI kabel geeft alleen beeld door, geen geluid.

Volgens mij zijn alle vragen die je hier stelt gewoon te beantwoorden door de gebruiksaanwijzing van de TV eens grondig door te lezen.

En de 'problemen' met de mini hadden alleen betrekking op de oudere G4 mini, waar de beelduitvoer niet geheel volgens de specificaties was. Dat leidde bij sommige analoge monitoren tot een wat donkerder (te corrigeren) en soms waziger (niet te corrigeren) beeld. De DVI output is altijd prima geweest. Jouw probleem heeft met een verkeerd aangeloten geluidskabel te maken, hoe kom je er bij dat een DVI kabel je probleem dan gat oplossen?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 09:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:35:
Een DVI naar HDMI kabel geeft alleen beeld door, geen geluid.
Dat weet ik. Daarmee dat ik ook vraag of dit gaat werken icm de audiokabel die ik nu heb.
De DVI output is altijd prima geweest. Jouw probleem heeft met een verkeerd aangeloten geluidskabel te maken, hoe kom je er bij dat een DVI kabel je probleem dan gat oplossen?
Omdat mij wordt gezegd dat de video en audio op het zelfde "kanaal" moeten. Dus ik dacht als vga en mini-jack (PC-audio-in) samen horen dat misschien hdmi en tulp ook samenhoren.

Er moet toch een manier zijn om de audio langs tulp te laten gaan? Het staat nl als verbindingsmogelijkheid op de website van Apple dus..
Qlone schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:35:
Volgens mij zijn alle vragen die je hier stelt gewoon te beantwoorden door de gebruiksaanwijzing van de TV eens grondig door te lezen.
Zoals je kunt zien in mijn vorige posts is de TV niet van een TOP-merk. Hetzelfde valt te zeggen over de handleiding.. Die overigens in het Duits is. Dit is trouwens mijn eerst hd-tv..
Ook een goedemorgen he :/
En de 'problemen' met de mini hadden alleen betrekking op de oudere G4 mini, waar de beelduitvoer niet geheel volgens de specificaties was. Dat leidde bij sommige analoge monitoren tot een wat donkerder (te corrigeren) en soms waziger (niet te corrigeren) beeld. De DVI output is altijd prima geweest.
Dat je zelfs geen moeite doet om mijn laatste post te lezen en op die link te klikken die naar een thread verwijst waarin wordt gediscuteerd over mijn "oudere mini G4 die op een analoge monitor een wazig beeld gaf " zegt al genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 10:54 ]

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:49:
Er moet toch een manier zijn om de audio langs tulp te laten gaan? Het staat nl als verbindingsmogelijkheid op de website van Apple dus..
Geluid

De Mac mini is, met de juiste kabel, eenvoudig aan te sluiten op de meeste stereo-installaties.
Je hebt een optische kabel met een ministekker nodig voor het aansluiten van de meeste A/V-ontvangers en audiosystemen met 5.1 surround sound. Voor sommige ontvangers heb je misschien een mini-plug-naar-Toslink-adapter nodig, zoals de Belkin PureAV digitale optische kabel met mini-Toslink-adapter.
Via de analoge uitgang kun je de Mac mini op de meeste tv's, audio-ontvangers en luidsprekers aansluiten. Hiervoor heb je mogelijk nog een mini-plug-naar-stereo RCA-adapter nodig, zoals de Monster mini-naar-RCA-audiokabel (links/rechts).
Wat je hierbij mist is dat het ook als verbindingsmogelijkheid op je TV moet zitten. Apple gaat er vanuit dat de meeste tv's een tulp ingang hebben. maar als dat niet zo is kun je moeilijk apple er de schuld van geven als het niet werkt... ze zeggen niet voor niets mogelijk. Het klinkt alsof je tv nieuw is. Misschien kun je eens naar de winkel gaan waar je het ding gehaald hebt en vragen hoe het zit?

[ Voor 33% gewijzigd door fotoklaasje op 25-07-2007 11:23 ]

http://www.klaasje.com

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

fotoklaasje schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:22:
[...]

[...]

Wat je hierbij mist is dat het ook als verbindingsmogelijkheid op je TV moet zitten. Apple gaat er vanuit dat de meeste tv's een tulp ingang hebben. maar als dat niet zo is kun je moeilijk apple er de schuld van geven als het niet werkt... ze zeggen niet voor niets mogelijk. Het klinkt alsof je tv nieuw is. Misschien kun je eens naar de winkel gaan waar je het ding gehaald hebt en vragen hoe het zit?
precies! trouwens heeft mijn sony lcd (4 jaar oud) ook zo'n 3,5mm gaatje voor de PC. Niet dat ik die gebruik want mijn mini audio hangt met die tulpjes natuurlijk direct aan mijn versterker - de video via VGA naar de TC, probleemloos!

/edit : wat ik dus wil aangeven is dat met het juiste kabeltje het probleem is opgelost - of je moet de tupljes aan een versterktje hangen natturlijk - vaak beter geluid dan dat platte want in de tv gebouwde geluid.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 25-07-2007 11:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen versterker :)

Maar het is inderdaad gelukt met de jack2jack-kabel!

Verwijderd

Mooi zo, ook wil ik je aanraden niet over te schakelen naar HDMI of DVI, omdat er dan een erg grote kans is dat je last gaat krijgen van overscan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 19:03:
Mooi zo, ook wil ik je aanraden niet over te schakelen naar HDMI of DVI, omdat er dan een erg grote kans is dat je last gaat krijgen van overscan.
Bedankt voor de tip. Je bespaart me een paar tientjes en veel moeite :)
Pagina: 1