Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Werkweigering werken met inlabiele mensen

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeie dag,

Ik heb zoals ze dat noemen gesubsidieerd werk, en heb dus een contrackt wat eind oktober afloopt
Helaas is het werk wat ik deed gestopt en nu wilt mijn werkgever mijn en mijn colega plaatsen op een
socale werkplaats hier werken dus behalve mindervaliede mensen ook mensen met een storenis.
uitraaid heb ik niets met deze mensen (wil niet overkomen als rasist wat betreft mensen met een
storenis of minder validen) maar ik heb geen opleiding gehad om met dit soort mensen te kunnen werken. ook wil mijn werkgever mij geen opleiding of cursus geven om met deze mensen te kunnen werken.

vanuit dit oogpunt heb ik dus het werk geweigerd omdat ik personelijk bang ben iets verkeerd te doen
en omdat ik niet weet wat ik moet doen waneer iemand een spontaane uitbarsting zou krijgen.

mijn vraag is dus , heb ik het recht dit werk te weigeren of niet.
of weet iemand waar ik meer informatie zou kunnen vinden hierover ?

alvast bedankt voor uw reactie

Mvg Tino

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29
Moet je MET die mensen werken of met je leiding gaan geven?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je kan het weigeren, maar dan hoef je er niet op te rekenen dat je na oktober kan blijven.

offtopic:
Controleer je spelling nog eens. Het klopt van geen kant

[ Voor 42% gewijzigd door Gunner op 24-07-2007 15:50 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voor dat ik uitval .. mensen zien mij ook wel eens voor een labiel aan..

Wat houdt dit gesubsideerd werk precies in?

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 24-07-2007 15:56 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het één en ander hangt af van wat er in je contract staat en zonder die gegevens kan ik je dus geen sluitend antwoord geven. Verder zal je toch duidelijk moeten maken wat je nou precies moet doen. Moet je hetzelfde werk doen als die mensen, of moet je ze leiding geven, of moet je ze begeleiden...noem maar op.

Meer info geven dus, alle uitspraken die we op basis van deze info die er nu staat doen zijn bij voorbaat nergens op gebaseerd :)

Wat zijn trouwens inlabiele mensen? Mensen kunnen labiel zijn en dan is het tegenovergestelde stabiel. Of bedoel je instabiel, wat wel weer een normaal nederlands woord is?

[ Voor 17% gewijzigd door rodie83 op 24-07-2007 15:54 ]

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:49

dollyking

duck tape

Eind oktober, dat is dus drie maanden nog. je huidige functie is niet meer, en tot die tijd krijg je vervangend werk aangeboden wat je niet wilt. ik denk ook niet dat je voor die 3 resterende maanden een opleiding krijgt

Ik denk dat je kan weigeren. iets moet wel bijpassend zijn en/of vergelijkbaar.
mij is niet helemaal duidelijk of je moet samenwerken of leiding geven.

Je werkgever biedt dit jouw dus aan, en geeft daarmee een soort vertouwen af richting jou. misschien maar aanpakken tot die tijd? wat kan er mis mee zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door dollyking op 24-07-2007 16:30 ]

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Vooraf roepen dat bepaald werk of bepaalde collega's je niet liggen, is inderdaad niet echt normaal. Afhankelijk van wat er in je contract staat kun je daar wel mee wegkomen, maar als ik je werkgever was, stond je erg snel op straat.
Je baas denkt dat je het werk (+ omgaan met collega's) aankunt, anders bood hij het je niet aan. Dan moet je 't gewoon gaan doen, en als je er dan achter komt dat je bepaalde vaardigheden mist, of dat er bepaalde problemen zijn, dan kun je altijd nog een cursus krijgen, of kan er een oplossing gezocht worden. Maar als je dat niet wilt, het niet eens wilt proberen, dan zou ik niet weten waarom je werkgever dat moet oplossen. Ga op zoek naar wat anders.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

niemand heeft een 'opleiding gehad om met andere mensen te kunnen werken'...
En ja, altijd kun je soms iets fouts doen. maar dat is geen reden om werk te weigeren.

Evenmin is er een verschil tussen 'minder-valide' en 'mensen met een stoornis' , beide zijn woorden voor hetzelfde, nl. mensen met een beppaalde, geestelijke of lichamelijke handicap, en soms ook sociaal onaangepast gedrag.
In een Sociale Werkplaats is overigens ook altijd personeel aanwezig dat ook de werknemers daar moet begeleiden en die ook verantwoordelijk zijn voor het toezicht.
Dat personeel heeft wel specifiek als taak te letten op de minder-valide werknemers;
ik neem aan dat jouw taak gewoon ook een 'productie-medewerker' op zo'n sociale werkplaats zal zijn, dan heb je verder geen verantwoordelijkheid op anderen te letten.

Als het gaat om gesubsidieeerd werk neem ik aan dat het gaat om een project waarbij bv mensen die een uitkering ontvangen gedwongen worden werk uit te voeren en in dit geval ook op bv een sociale werkplaats te werken.
Bij weigering zal waarschijnlijk je uitkering ook worden stopgezet.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als er echt geen alternatief is gewoon doen (en ondertussen blijven solliciteren). Die mensen met een stoornis vallen denk ik ook wel weer mee. Hun begeleiders zullen echt wel een selectie hebben gemaakt van de 'beteren' die voor werken geschikt zijn.

Maar gezien je schrijfstijl pas je er misschien best goed tussen >:) :P (grapje).

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 24-07-2007 16:41 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Afaik worden er geen mensen met aggressief gedrag zomaar op een sociale werkplaats geplaatst. In principe heb je niets te vrezen behalve wat rare situaties. Het zijn gewoon mensen met een verstandelijke beperking welke daar een beetje bezigheids therapie aan het uitoefenen zijn.

Een vriend van me heeft gewerkt als begeleider bij een kinderboederij waar ik wel een paar keer ben langs geweest. Van sommige situaties lig je echt in een deuk, de meeste die daar werken zijn namelijk best leuke mensen (en rare kwasten) :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik al zij ik wil niemand beledigen .,
ik zou moeten werken met deze mensen en geen leiding geven.
mijn contrackt zegt dat ik (zonder goede reden) geen werk mag weigeren.
Ook is mijn werkgever op de hoogte dat dit in het verleden al eens misgegaan.

Ik weet vanmijzelf dat ik gewoon niet goed kan werken met deze mensen
Ik mis het geduld om met deze mensen te werken en ook weet ik niet hoe ik met deze mensen
moet omgaan.,

ik zij dat ik al eens een slechte ervaring heb gehad, waarna de fout (volgens de baas) lag bij mij.
terweil ik leterlijk niets had gedaan behalfe aanwezig zijn op de werkplek. iemand had een hekel
aan mij en besloot na werktijd 1é dag nog wel ., om mijn op mn fiets aan te rijden.
gelukig niet gewond maar wel een fiets in de kreukels en let wel .. dit had dus eriger kunnen zijn
ik kende die man niet en ook niet met hem gepraat, het eenige dat ik wist dat ik zojuist zijn werk had overgenomen en blijkbaar kon hij dat niet uitstaan, (dit hoorde ik pas later)
ook zij mijn werkgever Tino jij weet beter en hij kan er niets aan doen dus je moet er gewoon rekening mee houden ! met andere worden t was mijn eigen schuld wat hij kon er niets aandoen
dat hij zo is. daar moet je het dan maar mee doen

evenzo is de fiets wel vergoed maar u kunt begrijpen dat na zo'n incident de schik er goed in zit.
mijn baas is hiervan dus gewoon op de hoogte,. wat betreft mijn werkinzet en mijn contackt.
daar dit contrackt gesubsidieerd word door de overheid is de duur van mijn contrackt tot eind oktober
hierna of je dus wel goed heb gewerkt of niet vervalt het contackt zoiezo dus verlening zit er niet in

personelijk vind ik de aangegeven reden dus wel een goede reden om het werk te weigeren
zeker ook omdat mijn werkgever op de hoogte is van wat er is voorgevallen
mijn werkgever vind dit dus geen goede reden om te weigeren .,

Falcon wat ik bedoel met gesubsieerd werk is het volgende,
mijn werkgever krijgt van de overheid een X bedrag om binnen een jaar zamen met mij
passend werk te zoeken wat aansluit op mijn opleiding en wensen, in dit jaar moet ik dus ook gewoon werken , werk wat hun mijn opdraagen dus. in het contrackt staat ook dat de werkzaamheden die ik zou verichten zoveelmogelijk moeten aansluiten op mijn opleiding
tenzij er geen werk is te vinden wat aansluit op mijn opleiding.
in dat geval zou ik dus zonder goede reden elk aangebode werk moeten acepteren,

Hopelijk hebben jullie nu een wat beter beeld van wat zich afspeeld.

Mvg Tino

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

ehh, je bedoeld labiel ipv inlabiel neem ik aan?

I'm not as think as you stoned I am

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou het gewoon gaan proberen. Je kunt je wel 'verschuilen' achter je angst, maar op die manier wordt het voor jezelf alleen maar erger natuurlijk. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar van de andere kant sta je er op zo'n werkplaats echt niet alleen voor, dus ze zullen je niet laten stikken.

Als blijkt dat je er toch niet kunt werken omdat je het psychisch zelf niet trekt, dan kun je op dat moment aan de bel trekken. Maar niet vooraf al meteen weigeren, dat spreekt nooit voor je namelijk. Daar kom je alleen met een goede, onderbouwde gegronde reden mee weg. Eentje die door een behandelend psycholoog wordt onderschreven bijvoorbeeld.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Ace
  • Laatst online: 20-11 12:36

Ace

Happy Happy Joy Joy

Post in het vervolg niet zo'n troll svp, daarnaast is het ook nog eens offtopic

[ Voor 78% gewijzigd door SmartDoDo op 24-07-2007 18:13 ]

Verwijderd

Een sociale werkplaats is een werkgever voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het Belgische equivalent heet beschutte werkplaats.

De activiteiten die uitgevoerd worden zijn vaak verpakkingswerk, houtbewerking, metaalbewerking, montagewerkzaamheden en groenvoorziening.

Het rijk en de gemeenten subsidiëren de arbeidsplaatsen met ongeveer 70%.

Cedris vertegenwoordigt ongeveer 100 bedrijven met meer dan 100.000 werknemers in de sector sociale werkgelegenheid en arbeidsintegratie.

Bron: Wiki

Ik zie het probleem niet zo? Je deed al gesubsidieerd werk en op een sociale werkplaats doen ze weinig anders dan dat; gesubsidieerd werk. Het is niet zo dat die werkplaatsen een verzamelplaats zijn voor al het uitschot dat de samenleving rijk is, enkel zijn ze bedoeld voor mensen met een bepaalde achterstand. Aangezien jij getuige je eigen post ook gesubsidieerd werk doet zul je ongetwijfeld prima binnen die groep passen.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik alles goed begrijp wil je het werk niet doen omdat je in het verleden dat ook eens hebt gedaan en er toen iemand uit de groep je heeft aangereden? Dat lijkt me eerlijk gezegd niet genoeg dwingende reden dat de werkgever niet van jou mag verlangen dat je dat werk doet. Het geeft namelijk niets aan over jouw capaciteiten dan wel het werk wat je moet doen danwel de manier waarop jij met die mensen omgaat. Bovendien is de kans op herhaling nihiel.

Zoals ik er tegenaan kijk heb je gewoon tegenzin, maar imo mag je werkgever gewoon van je verlangen dat jij dat werk doet. Tegenzin is immers geen dwingende reden voor werkweigering.

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:03:

ook zij mijn werkgever Tino jij weet beter en hij kan er niets aan doen dus je moet er gewoon rekening mee houden ! met andere worden t was mijn eigen schuld wat hij kon er niets aandoen
dat hij zo is. daar moet je het dan maar mee doen
als je werkgever werkelijk dat gezegd heeft: nl. letterlijk "je moet er gewoon rekening mee houden"
in dat geval zou dat een enorm foute uitspraak zijn...

maar ik betwijfel of dat exact zo gezegd is, enkel het stuk dat de ander waarschijnlijk een gedragsstoornis heeft en niet welbewust jou heeft willen aanvallen, maar misschien zijn 'boosheid' over het verliezen van zn werkzaamheden op jou heeft bekoeld..

dat betekent echter zeker niet dat _jij_ daar schuld zou dragen of dat je er ook maar iets zelf aan zou kunnen doen..

verder, het is zeker aan te raden je over eventuele 'angst' heen te zetten, juist omdat dit project bedoeld is je een betere kans op de arbeidsmarkt te geven...
Als je je nu al te makkelijk laat kennen en toch thuis gaat zitten loop je én het risico van mogelijk korten op je uitkering én je kansen op de arbeidsmarkt worden er ook niet bepaaald groter van.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Beetje begrip is misschien wel op zijn plaats. Ik denk dat het wel vrij duidelijk is dat Tino de nederlandse taal niet voor de volle 100% meester is en daar zal wel een goede reden voor zijn die er hier niet toe doet. Hij zit met een vraag, stelt die vraag hier op een deftige manier en hoopt gewoon een helpend antwoord te krijgen. Dus of hij nu perfect nederlands schrijft of niet doet er helemaal niet toe, iedereen weet wat hij bedoelt en wat zijn probleem is.

ontopic:
Verder denk ik dat je best het werk probeert, ondanks je slechte ervaring. Misschien draait het nu wel helemaal anders uit en krijg je er een leuke en leerrijke ervaring bij. Iedereen is anders elk contact met een ander persoon verrijkt je sociale ervaring. Het kan je inderdaad ook helpen je over die slechte ervaring over te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door SmartDoDo op 24-07-2007 18:43 ]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een oude vriend van me werkt ook in een sociale werkplaats. Heeft een jaar of 12 geleen een flinke psychose gehad en daar vrijwel geen last meer van, alleen is hij niet zo snel meer en wat sneller moe enzo. Hij kan geen 40 urige werkweek meer aan (te groot risico op weer doordraaien) en daarom zit hij dus daar. Verder een kerel met een hart van goud, niks instabiel of labiel of wat dan ook.

Wel hebben we heb toen ie daar ging werken iets meegegeven, en dat wil ik jou nu ook meegeven. Als je de kans hebt om niet bij die sociale werkplaats te gaan werken maar bijvoorbeeld gewoon 40 uur per week in een fabriek aan de slag te gaan (als ik je zo lees meen ik daaruit op te mogen maken dat je niet vies bent van hard werken), dan moet je dat doen :)
Waarom :?
Simpel. Als er eenmaal op je CV staat dat je in een sociale werkplaats hebt gezeten, dan zal dat over het algemeen een negatief effect hebben op waar je verder nog terecht kunt. Ik generaliseer niet (zie boven, ik weet hoe zo iemand kan zijn), maar werkgevers helaas nog maar al te vaak, en een arbeidsverleden in een sociale werkplaats staat helaas maar al te vaak nog steeds gelijk aan niet 100% inzetbaar zijn of alsof er iets met je is. En dat verkleint je kansen voor de rest van je leven aanzienlijk, ook al zou dat niet moeten.

Dus kun je elders solliciteren (desnoods via een uitzendbureau), doe dat dan. Want als ik je zo lees zul je in de nieuwe situatie ws. toch al niet met plezier naar je werk gaan...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:03:
*knip
Ik weet vanmijzelf dat ik gewoon niet goed kan werken met deze mensen
Ik mis het geduld om met deze mensen te werken en ook weet ik niet hoe ik met deze mensen
moet omgaan.,
*knip*
Ga gewoon met die mensen om zoals je met elk ander mens doet. Alleen moet je vaak wat kalmer en meer terughoudend reageren op "rare" acties. Bij een sociale werkplaats werken vaak mensen die niet zo goed zijn in doordenken. Daardoor zien zij niet wat voor gevolgen hun handelingen hebben.

Je hebt inderdaad een nare ervaring gehad. Ik stel je voor om met je baas / leidinggevende hierover te praten. Vooral over je angst en hoe je dit in de toekomst kan voorkomen. Ik neem aan dat je baas daar wel een idee over heeft.
Ik denk dat de nare situatie wat jij beschrijft een eenmalig incident is en dat het niet snel nog een keer zal gebeuren.

Als laatste tip: Zet voortaan je fiets op slot, ook op je werk ;)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:32
Mijn pa werkt ook in zo'n omgeving. Maar dan op coördinerend niveau, hij zorgt met wat andere mensen dat de tent draaiend blijft. (Opdrachten binnen halen, materialen inkopen, logistiek, etc.)

Heeft ook huizenhoog tegen het werken met verstandelijk wat minder bedeelde mensen opgekeken. Maar is er achter gekomen dat het gewone mensen zijn waar er af en toe 1 bij zit met een wat lastiger gebruiksaanwijzing. Andere situatie dan die van jou... maar goed, om ook even iets positiefs in dit topic te plaatsen.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik heb toen ik een jaar of 16 was vakantiewerk gedaan op een sociale werkplaats. Je had daar verschillende afdelingen en werkzaamheden. Varierend van producten inpakken tot het assembleren van electronica (met name het assembleren van printplaten).

Veel van de verstandelijk gehandicapten werkten op de inpak afdeling. Langdurig werkelozen en gedeeltelijk afgekeurden door psychische en fysieke problemen werkten bij de assemblage, dat was ook werk waar je meer het koppie bij moest houden.

Dit was echt het leukste vakantiebaantje dat je kon hebben. Enorm gelachen met (en om) de medewerkers daar. Sommigen hadden een enorme handleiding, maar daar was altijd wel uit te komen. De leiding was ook capabel genoeg om enige fricties snel op te merken en op te lossen. Daar waren ze ook voor opgeleid.

Oordeel dus niet te snel. En laat je niet leiden door een incident, dat kan overal gebeuren.

Ik zit nu in de detachering, waardoor ik in een relatief korte tijd veel verschillende collega's heb meegemaakt. En ik kan je dit meegeven: in het 'gewone' bedrijfsleven heb ik al heel wat meer (en ergere) randdebielen meegemaakt dan bij die sociale werkplaats. Op de sociale werkplaats zijn de mensen over het algemeen goudeerlijk en ronduit lief. In het bedrijfsleven is het percentage azijnpissers, backstabbers, ratten en debielen volgens mij een stuk hoger. En daar heb je naar mijn mening veelal niet de steun van het management (aangezien het management, vind ik, meestal bestaat uit azijnpissers, backstabbers, ratten en debielen :) )

[ Voor 7% gewijzigd door SmartDoDo op 27-07-2007 16:12 . Reden: Mening=!feit ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Geen HK-posts in WI svp :*

[ Voor 94% gewijzigd door SmartDoDo op 27-07-2007 16:13 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Ik zit nu in een bedrijf waar ik ook wel veel van dit soort mensen moet begeleiden (geen sociale werkplaats, maar er lopen wel veel van dit soort figuren rond). En hoewel er bij mij op de zaak allerlei niveau's rondlopen (ivbo tot universiteit) valt me op dat het werken met minder begaafden helemaal niet erg is. Sterker nog, soms lach je (om en met) deze mensen helemaal de pleuris.

Wat ik wel merk aan de minder begaafden is het feit dat ze hoe simpel hun werk ook is, ze er met hart en ziel voor gaan.

• Innsewerants
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-11-2022
[deleted] -laat maar, zie opeens het verband niet na z'n verdere uitleg gelezen te hebben.-

Een of andere "normale" idioot besluit je aan te rijden omdat je zijn werk kreeg en daarom ben je nu bang om op een sociale werkplek te gaan werken met zwakbegaafden?

M'n uitvoerige reactie eerst ging uit van een slechte ervaring met een zwakbegaafde. Nu zie ik geen link meer eigenlijk. Zwakbegaafden krijgen overigens geen rijbewijs ;)
Zal wel zijn omdat het al laat is :z

Sowieso, niet zo generaliseren, ik heb problemen met een angststoornis en daardoor depressies, maar geweldadig ben ik desondanks alles behalve. Zwakzinnig, zwakbegaafd en labiel evenmin. Werkweigeren ook niet.
Begin binnenkort op een reïntegratie werkplek, allemaal zure gezichten en depri sfeer. Veel 'tuig' ook. Mja het moet maar, gewoon doen. Door het gat in m'n cv na depressie en therapie zie ik me niet gauw ergens aangenomen worden zonder deze tussenstap :( .

Ik kan je wel een tip geven uit m'n jarenlange ervaring met hoe te kampen met irrationele angstgevoelens. Blijf er niet van weg en ga het aan. Als je een angst je zo laat beïnvloeden bevestig je hem en de vluchtreactie alleen maar. En dat kan gaan groeien.

[ Voor 227% gewijzigd door Innsewerants op 30-07-2007 00:54 ]

Pagina: 1