Toon posts:

Zwarte balken bij een breedbeeldresolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat een laptop scherm niet altijd ideaal is bij het spelen van games gebruik ik hier vaak mijn TFT scherm voor. Dit scherm zit dan aangesloten op mijn laptop, aangezien mijn andere pc niet snel genoeg is om spellen te spelen.

Wanneer ik een spel met de resolutie 1440*900 speel gaat alles goed, alleen kan mijn videokaart dit niet zo goed aan en hapert het spel. Een logische stap is dan natuurlijk het verlagen van de resolutie naar 1280*800. Op deze resolutie spelen de spellen wel vloeiend, maar is er iets anders raars aan de hand.

Mijn TFT scherm wordt, wanneer ik de resolutie verander naar 1280*800, ingesteld op 1280*1024 met zwarte balken. Hierdoor wordt het beeld raar vervormd en ziet het er dus niet goed uit. (Dat het scherm op 1280*1024 staat is te zien in de OSD van mijn scherm)

Via de search heb ik al iemand anders gevonden met hetzelfde probleem, maar blijkbaar is dit nog niet opgelost. Het gaat om dit topic: [breedbeeld] 1280x800 wordt 1280x1024 op 24" met ATi kaart

Ik vroeg me dus af of iemand weet hoe ik dit probleem kan oplossen?

Ik heb mijn videokaart drivers al een keer opnieuw geinstalleerd, dit heeft alleen helaas niet geholpen :(

Relevante specs van de laptop
Dell inspiron 6400
Ati Mobility X1400
1280*800 scherm
Windows XP Pro SP2 (legaal + laatste updates)

Versie van de drivers (dit zijn de laatst beschikbare drivers van Dell)
code:
1
2
3
4
5
6
7
Driver Packaging Version    8.261-060523a1-033841C-Dell 
Provider    ATI Technologies Inc.   
2D Driver Version   6.14.10.6618    
2D Driver File Path System\CurrentControlSet\Control\Video\{C2818125-1BB8-4E99-B7D6-06E6E592CF98}\0000  
Direct3D Version    6.14.10.0407    
OpenGL Version  6.14.10.5883    
CATALYST® Control Center Version    1.2.2334.37172

Specs TFT scherm
Acer AL1916W
Max resolutie 1440*900
VGA aansluiting

EDIT: Wanneer ik mijn TFT scherm aansluit op mijn andere pc (Nvidia videokaart) dan doet dit probleem zich niet voor en kan ik gewoon 1280*800 gebruiken zonder zwarte balken!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 15:31 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

En als je 1280*768 kiest? Mijn scherm doet het daarmee alleszins ietwat beter...

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik net geprobeerd en ook dan geeft het scherm zwarte balken. het lijkt wel alsof mijn videokaart niet wil dat ik een andere breedbeeld resolutie gebruik dan 1440*900 ...

Ook wanneer ik 1280*768 kies geeft mijn OSD op mijn scherm aan dat er in 1280*1024 gedraaid wordt.

Ik heb ook trouwens het een en ander geprobeerd aan te passen met powerstrip, maar dit heeft helaas ook niet geholpen.

Toch bedankt voor de tip MieJas!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas is mijn probleem nog niet opgelost, is er echt niemand die mij kan helpen met dit probleem?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Hm, mijn AL1916W (eerste generatie geloof ik), doet heel lief 1280x800 met mn PCIe Sapphire ATI x1300 PRO. Je kunt niet eens een Catalyst proberen van ngohq.com? Of andere refreshrate? You never know..

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:19

Pieroman

/me

Ik weet dat bij de Nvidia drivers ingesteld kan worden hoe het beeld gescaled moet worden op een andere resolutie.
Je kan dan ervoor kiezen dat de scaling van Nvidia wordt gebruikt, dezelfde scaling maar dan met vaste aspectratio's of de scaling van je scherm. Ook kan je ervoor kiezen om geen scaling te gebruiken waardoor je zwarte balken krijgt.

Is er ook niet zoiets in de Ati drivers? Het lijk mij een beetje klinken alsof hier iets misgaat.

Verwijderd

Topicstarter
Pieroman schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:06:
Ik weet dat bij de Nvidia drivers ingesteld kan worden hoe het beeld gescaled moet worden op een andere resolutie.
Je kan dan ervoor kiezen dat de scaling van Nvidia wordt gebruikt, dezelfde scaling maar dan met vaste aspectratio's of de scaling van je scherm. Ook kan je ervoor kiezen om geen scaling te gebruiken waardoor je zwarte balken krijgt.

Is er ook niet zoiets in de Ati drivers? Het lijk mij een beetje klinken alsof hier iets misgaat.
Ik kan inderdaad in mijn ATI control panel zo iets instellen, maar ik kan dit alleen instellen voor mijn 'notebook panel'. Toch heb ik hier geprobeerd dit te veranderen maar dat werkte niet en het gebruik van 'centered timings' zorgde voor een crash. (Keep aspect ratio en Full panel size heb ik wel geprobeerd maar deze verhielpen mijn probleem niet)
Hm, mijn AL1916W (eerste generatie geloof ik), doet heel lief 1280x800 met mn PCIe Sapphire ATI x1300 PRO. Je kunt niet eens een Catalyst proberen van ngohq.com? Of andere refreshrate? You never know..
Op mijn pc met een Nvidia kaart erin werkt het ook gewoon goed, maar met mijn notebook niet.

Het veranderen van de refreshrate heeft niet geholpen trouwens.

Ik zal proberen die andere catalyst te installeren, ik hoop wel dat deze werkt voor ATI radeaon mobility videokaarten.

Toch bedankt en ik zal zo laten weten of het veranderen van catalyst heeft geholpen

EDIT: Het installeren van deze catalyst drivers werkt niet :( Waarschijnlijk niet compatible met de mobility videokaarten.)

EDIT2: Ook het installeren van nieuwe mobility drivers via http://ati.amd.com/online/mobilecatalyst/ werkte niet ... ik heb wel de nieuwe catalyst nu maar dit lost mijn probleem niet op.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 16:22 ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Je hebt wel een NGO modded Catalyst genomen?
Pagina: 1