Toon posts:

[vista] Activatie

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb onlangs vista ultimate OEM gekocht, geinstalleerd op mijn pc, ging allemaal prima, deze week heb ik een hoop nieuwe hw gekocht, (mobo ram cpu graka), eigenlijk bijna een volledige nieuwe pc dus, ik doe een format, installeer vista tot hier toe alles prima, maar dan komt het.

hij wilt niet meer activeren, heb gebeld met microsoft en die zeggen mij dat je OEM maar 1 keer kunt acitveren en dat die HW gebonden is, dus als je pc stuk gaat moet je een nieuwe kopie van vista aanschaffen, dit is toch totaal absurd ??

anyway ik heb dus 185€ uitgegeven over een paar weken aan vista en als ik het goed begrijp is mijn exemplaar van vista goed voor de vuilbak ? :(

Verwijderd

dat heb je helemaal goed begrepen. althans volgens de microsoft-gedachte. ze hebben een tijdje geleden de regels weer eens veranderd, en tegenwoordig zit een OEM-licentie vast aan het moederbord (of bij defect: vervanging door hetzelfde type).

juridisch is het een grijs gebied (koppelverkoop oa), maar daar heb je niets aan.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:29

Haan

dotnetter

Jep dat klopt inderdaad. Erg zuur als je net een OEM hebt gekocht, dat had je dus pas moeten doen na de aanschaf van je nieuwe hardware. Maar dat is achteraf gepraat natuurlijk. Anders had je een retail versie moeten kopen van 500+ euro, die mag je wel meenemen naar een nieuw systeem.

Beste wat je kan doen is denk ik je oude spullen proberen te verkopen met die Vista licentie erbij.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Nee, toch? Je mag een licentie toch niet doorverkopen? De prullenbak bied oplossing in dat geval.
Of het de gewenste oplossing is, dat is nog maar de vraag...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

ElCondor schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:36:
Nee, toch? Je mag een licentie toch niet doorverkopen?
van microsoft mag je een OEM-licentie niet los verkopen. in hoeverre dat redelijk is, is nooit in nederland aangevochten. (wel in duitsland overigens: MS kreeg ongelijk :P)

wel mag je van MS een pc met OEM-licentie verkopen, maar dan met het hele circus erbij: geinstalleerde versie, boekje, sticker, etc.

//een ongebruikte OEM licentie in de vorm van zo'n builders-kit mag je sinds een tijdje wel los verkopen trouwens :D

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 14:39 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Kan je niet telefonisch contact opnemen met MS en dan zeggen dat je een format hebt gedaan ? Werkte bij mij toch gewoon altijd, met mijn WinXP editie.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Petervanakelyen schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:45:
Kan je niet telefonisch contact opnemen met MS en dan zeggen dat je een format hebt gedaan ? Werkte bij mij toch gewoon altijd, met mijn WinXP editie.
Dat gaat in dit geval dus niet werken omdat je hardware ID niet gelijk is. Je hebt dus misschien niet alleen een format gedaan, maar ook essentiele hardware gewisseld.

Daar zijn ze bij MS zo achter.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat misschien kan werken is bellen en zeggen dat je mobo kapot was en je geen gelijk exemplaar meer kon vinden.

Verwijderd

Topicstarter
heb nogmaals gebelt en fabeltje omtrent gecrashte C: schijf opgezet (slecht van mij) en heb nieuwe code gekregen .. dank u microsoft ! :p

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Petervanakelyen schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:45:
Je weet dus niet hoe de activatie achter MS werkt ;) Het feit dat jij hebt gebeld na een format heeft te maken met het feit dat je maar een X aantal keer per X periode kunt activeren met hetzelfde hardwareID voordat MS het niet meer toe laat. Dan bellen is prima, maar zoals al terecht is opgemerkt is bij de TS zijn hardware veranderd, dus gaat het verhaaltje niet meer op.

Voor TS: lullig, maar waar, dat zijn de licentievoorwaarde. Je hebt €185 (euro teken hoort vooraan) uitgegeven maar je had 500 euro moeten uitgeven wil je je licentie meenemen naar een nieuw systeem :)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:48:
heb nogmaals gebelt en fabeltje omtrent gecrashte C: schijf opgezet (slecht van mij) en heb nieuwe code gekregen .. dank u microsoft ! :p
En dus hebben ze je de mogelijkheid gegeven om met een nieuw hardwareID te activeren, immers je geeft aan dat je je HD moest vervangen. Of het correct is om het zo te doen is een andere discussie ;)

[ Voor 21% gewijzigd door We Are Borg op 24-07-2007 14:51 ]

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:38:
[...]

van microsoft mag je een OEM-licentie niet los verkopen. in hoeverre dat redelijk is, is nooit in nederland aangevochten. (wel in duitsland overigens: MS kreeg ongelijk :P)

wel mag je van MS een pc met OEM-licentie verkopen, maar dan met het hele circus erbij: geinstalleerde versie, boekje, sticker, etc.

//een ongebruikte OEM licentie in de vorm van zo'n builders-kit mag je sinds een tijdje wel los verkopen trouwens :D
Dat mag dus wel, je mag verkopen wat je wilt.

De clue (of hoe je dat ook schrijft) zit hem in het openen van de verpakking. Zodra je die opent ga je akkoord met de licentie (OEM). Als ie nog gesloten is mag je hem doorverkopen. Ik lees het van de verpakking van Vista Home Premium, werk zelf bij een pc zaakje, heb er dus wel 1 liggen :) .

Voor de duidelijkheid: het DVDtje zit in een hoesje in een verzegeld doosje...

[ Voor 4% gewijzigd door jeryz op 24-07-2007 14:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:48:
'Dank u?' Het bedrijf maakt enorme woekerwinsten op hun OS en Office producten en hun licenties worden alleen maar strenger en strikter. Vervolgens geef jij een hoop geld uit aan een (zij het OEM) licentie en mag je je gekochte spul niet eens op je eigen PC gebruiken. In plaats van 'dank u' heb ik zelf al een tijdje terug gezegd 'zak er maar in' en een alternatief platform gekozen...

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:05

Shabbaman

Got love?

Misschien is het een goed idee deze informatie op te nemen in de Vista faq.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Verwijderd

Topicstarter
ik bezie het zo, ik heb een ultimate kunne kopen voor €185 en niet voor €300 en ? ofzoiets

De OEM is dus totaal nutteloos aangezien hij zo strict is in activeren maar de gewone is dan weer veel te duur in mijn ogen. Maar goed het is gelukt mits wat oneerlijkheid, dus ik blijf er bij, dank u microsoft

Verwijderd

JeRyZ schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:57:
[...]

Dat mag dus wel, je mag verkopen wat je wilt.

De clue (of hoe je dat ook schrijft) zit hem in het openen van de verpakking. Zodra je die opent ga je akkoord met de licentie (OEM). Als ie nog gesloten is mag je hem doorverkopen. Ik lees het van de verpakking van Vista Home Premium, werk zelf bij een pc zaakje, heb er dus wel 1 liggen :) .

Voor de duidelijkheid: het DVDtje zit in een hoesje in een verzegeld doosje...
hmmz. microsoft zelf beweert anders dat je een losse OEM-licentie die uit de builders-kit gehaald is alleen mag doorverkopen op een gebruiksklare computer:
http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx

Verwijderd

Topicstarter
idd en toch is hij overal te koop, alhoewel hij eigenlijk niet 100% bruikbaar is, laat ons nu eerlijk zijn, wat ik vandaag meegemaakt heb valt nu niet echt onder"gebruiksvriendelijkheid", komt eigenlijk neer op bedrog een beetje.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:13:
idd en toch is hij overal te koop, alhoewel hij eigenlijk niet 100% bruikbaar is, laat ons nu eerlijk zijn, wat ik vandaag meegemaakt heb valt nu niet echt onder"gebruiksvriendelijkheid", komt eigenlijk neer op bedrog een beetje.
Nee hoor, dat heet 'niet verder kijken dan je neus lang is'. 1 telefoontje naar MS, even een search op GoT en je wist dat een OEM licentie op deze manier gekoppeld is aan hardware.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

SinergyX schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:15:
[...]

Nee hoor, dat heet 'niet verder kijken dan je neus lang is'. 1 telefoontje naar MS, even een search op GoT en je wist dat een OEM licentie op deze manier gekoppeld is aan hardware.
Wij wel ja, maar de gemiddelde windows gebruiker weet dit niet en koopt natuurlijk de goedkope versie. Als er niet bij staat dat deze beperkt te gebruiken is bij (web)winkels is het bedrog.

@hieronder: webwinkels ja, volgens MS mag je OEMs eigenlijk helemaal niet lost verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kixtart op 24-07-2007 15:28 ]

☻/
/▌
/ \

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Waar ligt dan de fout? MS of die (web)winkel?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:13:
Waar dacht je dan die OEM voor stond? Gewoon voor "goedkope windows"? Neen: voor Original Equipment Manufacterer: voor mensen/bedrijven die pre-fab pc's bouwen en die graag met windows verkopen. Dat jij die in de winkel ziet, is al een goeie stap vooruit van MS: in lang vervlogen tijden waren hobbyisten genoodzaakt altijd de retail-variant te kopen!
Je had beter op voorhand een keer de voorwaarden opgezocht/gelezen; het is niet dat die niet te vinden zijn (én ze staan zelfs op en in de verpakking!)
Dat je hem niet keer op keer mag mee verhuizen is logisch: de bedoeling is immers dat je als je ouwe pc versleten is, een nieuwe koopt bij een oem, en dan zit er een verse windows bij :)
Als je dat wel wil moet je amar de retail kopen :D

Verwijderd

SinergyX schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:24:
Waar ligt dan de fout? MS of die (web)winkel?
de meeste losse verkoop van OEM-licenties zijn gewoon builder-kits met 1 licentie.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
the_stickie schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:25:
[...]

Waar dacht je dan die OEM voor stond? Gewoon voor "goedkope windows"? Neen: voor Original Equipment Manufacterer: voor mensen/bedrijven die pre-fab pc's bouwen en die graag met windows verkopen. Dat jij die in de winkel ziet, is al een goeie stap vooruit van MS: in lang vervlogen tijden waren hobbyisten genoodzaakt altijd de retail-variant te kopen!
Je had beter op voorhand een keer de voorwaarden opgezocht/gelezen; het is niet dat die niet te vinden zijn (én ze staan zelfs op en in de verpakking!)
Dat je hem niet keer op keer mag mee verhuizen is logisch: de bedoeling is immers dat je als je ouwe pc versleten is, een nieuwe koopt bij een oem, en dan zit er een verse windows bij :)
Als je dat wel wil moet je amar de retail kopen :D
Microsoft zal zoals the_stickie en vele anderen met hem al posten hierboven niet oneindig nieuwe activatiecodes uitgeven voor OEM edities. Met XP waren ze daar naar mijn idee iets losser in.
Hoe dan ook is topicstarter absoluut niet de eerste met een dergelijke vraag, en is het antwoord duidelijk te vinden op Microsoft.com. Daarom ga ik het topic nu sluiten.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.