56K modem werkt niet onder XP

Pagina: 1
Acties:

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ja, een wel bekend topic op GoT, een modem die niet werkt onder XP.

Echter, hier zit een ander klein probleem aan vast welke in niet terug kon vinden via Google en via de GoT-search.

Er is vast wel iemand die dit probleem tegen gekomen is en een eventuele oplossing weet.

Situatie :

Voor een kennis een nieuwe PC gebouwt, nieuwe en goede onderdelen hiervoor gebruikt

Mobo : Asus P5LD2
Proc : E6600
Geheugen : 2 x 1GB Kinstong DDR2 PC5300
2 SATA HDD's Western Digital
2 SATA LG Branders

Het probleem :

De desbetreffende kennis is belastingadviseur en maakt daarbij gebruik van programma's waarbij aangiftes alleen verstuurd kunnen worden via een Inbel-verbinding, hierop heb ik hem aangeraden een 56K Conexant Modem (analoog) aan te schaffen en deze in de PC te plaatsen.

56K PCI modem geplaatst, pc opgestart, melding gekregen dat er nieuwe hardware gevonden was --> Werd gevraagd naar driver cd. Driver cd van fabrikant geplaatst --> melding dat er geen drivers gevonden konden worden.

Explorer geopent, website fabrikant opgezocht, nieuwste drivers gedownload.

Handmatige installatie gestart, geen reactie van PC --> software niet compatibel.

Nu waren er 2 versies van de software, beide voor verschillende modems, echter wel eenzelfde type-soort. Een V1.01 en een V2 versie.

V2 versie gedownload, welke wel ingelezen werd, echter, halverwege de installatie start de PC zich opnieuw op. In gewone modus bleef de PC dit ook doen.

PC hierop in veilige modus gestart om te kijken of dit hetzelfde probleem gaf. Software kon hier wel gewoon worden geinstalleerd.

PC opnieuw opgestart, bij mij thuis getest of ik een kiestoon kreeg zonder de modem aan te sluiten (dus kijken of de drivers werken). Dat werkte.

PC ingepakt, verscheept naar de kennis. Zelfde dag nog een telefoontje dat er een vreemde melding kwam bij het inbellen.

Probleemomschrijving :

Start inbelprogramma PC, standaard aangemaakt in de Netwerkomgeving, druk, na invullen gegevens en juiste telefoonnummer (hebben analoog bij hun thuis), op inbellen gedrukt.

Kiestoon, tijdje niets, daarna een meldingscode 775 - Oproep geblokkeerd door externe computer.
Geen verbinding dus. Hierna instellingen bekeken van de modem zelf, welke allemaal standaard al juist stonden dus heb ik het volgende geprobeerd :

Ik heb mijn mobiele telefoonnummer ingevuld om te kijken of het modem wel naar mijn mobiele telefoon zou bellen. Echter krijg ik hierbij precies dezelfde melding, zonder dat mijn mobiel uberhaupt ook maar over ging.

De kabels zitten juist geplaatst in het modem. Software instellingen zijn juist. Modem werkt wel in een andere PC onder een ander besturingssysteem.

Wie herkent dit probleem?

Wabbawabbawabbawabba

• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-11 13:26

Postie

No beer, no glory

Heb je met hyperterminal geprobeerd AT commando's naar de modem te sturen en te kijken wat de response is?

Live every day, as if it's your last one

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
nog niet, ik zal dit eens proberen, echter vraag ik mij nu ook af wat een 775 code precies inhoudt, want als je modem niet inbelt, hoe kan de externe computer je dan blokkeren ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
krijg je alleen een kiestoon of hoor je de modem ook een nummer 'draaien'? De geluiden kan je ergens in het modem opties scherm aanzetten (vinkje weghalen bij 'tonen onderdrukken' ofzo, zeg ik uit mijn hoofd).

Aangezien je mobiel niet overgaat, is er misschien een (analoge) thuiscentrale in het spel? Heb je het geprobeerd met de PC als enige apparaat op de telefoonlijn aangesloten en met zo min mogelijk verdeel-dozen er voor?

edit> heb je ook zo gegoogled?
http://www.google.nl/sear...by+the+remote+computer%22

[ Voor 12% gewijzigd door Rrob op 24-07-2007 14:59 ]

• Postie

Postie

No beer, no glory

tja dat weet ik ook zo niet..heb wel es gehad met een modem dat ie nog op de Amerikaanse instellingen stond. Herkende die de Nederlandse kiestoon niet, maar welke error daarbij hoorde weet ik niet. Hier schiet je dan ook weinig mee op.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Probeer eens de algemene drivers van XP. Ik heb het ook gehad met een Conexant modem. Ik denk waarom doet dat pl*ding het niet? Orginele drivers, van andere fab. geprobeerd en niets dat werkt. Nou dan maar handmatig en ja hoor de algemene drivers deden het perfect van XP.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Postie

Postie

No beer, no glory

Rrob schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:54:
krijg je alleen een kiestoon of hoor je de modem ook een nummer 'draaien'? De geluiden kan je ergens in het modem opties scherm aanzetten (vinkje weghalen bij 'tonen onderdrukken' ofzo, zeg ik uit mijn hoofd).

Aangezien je mobiel niet overgaat, is er misschien een (analoge) thuiscentrale in het spel? Heb je het geprobeerd met de PC als enige apparaat op de telefoonlijn aangesloten en met zo min mogelijk verdeel-dozen er voor?
Als ik het me goed herinneren van jaaaaaaaren geleden, kan dat dus ook via de AT commando's, ATM0 zet je hem uit volgens mij, ATM1 aan tot ie verbinding heeft en ATM2 volledig aan maar ik kan me vergissen. Nou ja is vast wel een lijstje te vinden met alle commando's.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
de conventionele driver van xp zelf pakte hij niet op de modem, anders had ik hem zonder cd kunnen installeren.

verder is er geen telefooncentrale aanwezig in het huis van mijn kennis, hiervoor heeft de beste man een extern (usb) modem gebruikt welke we eerst gaan proberen alvorens deze uit te pluizen (is namelijk toch iets meer werk ;) en kost hem uiteraard geld, want gratis doe ik dat niet).

de modem is van een japanse makelij en verwacht niet dat er amerikaanse instellingen op voorkomen, maar zal voor de zekerheid dit nog eens nalopen zodra de externe modem niet werkt.

verder lijkt me in eerste instantie iets mis in de software, aangezien het systeem een simpel mobiel telefoon nummer ook niet laat uitbellen...

ik ga er nog even verder mee zodra ik aanwezig ben

[ Voor 14% gewijzigd door KatirZan op 24-07-2007 15:08 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-12 21:40
Duurt het even voordat er kiestoon is als je een telefoon aansluit?

Probeer eens een aantal comma's voor het telefoonnummer en een aantal spaties ( 2 of 3) te zetten dan wacht ie namelijk even met inbellen en soms pakt ie de kiestoon dan beter.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Remcor2000 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:10:
Duurt het even voordat er kiestoon is als je een telefoon aansluit?

Probeer eens een aantal comma's voor het telefoonnummer en een aantal spaties ( 2 of 3) te zetten dan wacht ie namelijk even met inbellen en soms pakt ie de kiestoon dan beter.
dat zou een optie zijn die ik idd ook nog even kan proberen. Krijg wel direct een kiestoon (na wat lijkt 1 seconde)

Wabbawabbawabbawabba

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
ik lees nu dat je thuis wel een kiestoon kreeg zonder lijn er in, dat kan niet. De kiestoon (continue toon wanneer je de lijn 'opent' maar er verder niets mee doet) wordt, volgens mij, door de centrale gegenereerd.
Het bliepje dat een modem soms geeft als hij opstart ofzo is niet de kiestoon. Als je geen echte kiestoon krijgt, kan je ook geen verbinding maken en moet je dus wel een foutmelding krijgen.

Maar goed als je geen kiestoon krijgt kan dat ook zijn omdat het speakertje van je modem uitstaat, dus die moet eerst aan! Daarmee krijg je gewoon een boel extra informatie zodat het probleem sneller op te lossen is. Heb je het geluid van het modem al aan staan?!

Oh en ik heb ook wel eens een RJ11 female (niet de stekker dus maar het 'stopcontact') gezien waarbij de polen scheef zaten (boven en onder niet in het zelfde gleufje [bv onder 3 en 4 en boven 3 en 5]) waardoor er geen contact met de stekker was. Dat kan je met een beetje prutsen zo oplossen.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
probleem is opgelost door de modem te verwijderen uit de pc en de externe modem te gebruiken.

Wabbawabbawabbawabba

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even voor de toekomst:

Je post helemaal niets over het exacte model modem en de chips erop. Veel interne 56k modems zijn vrij oud en het komt nogal eens voor dat de meegeleverde drivers niet overweg kunnen met WinXP SP2 (of überhaupt WinXP). Vaak zijn de bedrijven die de modems zelf maken ter ziele of ondersteunen ze geen dialup zooi meer. Maar dat boeit helemaal niets - je moet gewoon kijken welke chip erop zit (let wel dat bedrijven als Conexant meerdere types hebben) en daar dan generic drivers voor zoeken.

Verder is het wel verstandig om de kennis aan te raden alvast op zoek te gaan naar software dat wel moderne communicatiemedia ondersteunt. KPN wil z'n analoge lijnen op niet al te lange termijn allemaal in digitale omzetten. Dat maakt voor voice weinig uit, maar data (modems, faxen) worden daar vaak niet vrolijk van.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1