Droger activeert aardlekschakelaar, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 23.145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
offtopic:
Wist niet zo goed of dit naar EL moest of naar Stuffis, toch maar even hier gezet.

Net ingetrokken in mn nieuwe appartementje en gisteren wilden we de lakens wassen. Geen probleem tot het moment dat we ze in de droger (Zanussi) wilden gooien.. Droger aan en pats-boem aardlekschakelaar eruit.

In mijn vorige huis heeft de droger altijd goed gewerkt, maar had ik geen aardlekschakelaars.

De groepen zijn zo verdeeld dat sommige groepen samen op 1 aardlekschakelaar zitten. Er zijn in totaal 2 aardlekschakelaars. Ik heb geprobeerd met een verlengsnoer de droger op de andere aardlekschakelaar te zetten, maar deze vliegt er ook uit.

Omdat we toch moesten slapen heb ik maar iets stouts gedaan uiteindelijk : de aarde losgemaakt in 1 van de stekkers van het verlengsnoer. Zo kon ik toch weer drogen, maar netjes is het natuurlijk niet. De wasmachine heeft trouwens geen problemen met de aardlekschakelaar.

Heeft iemand een idee waar ik naar kan kijken? Ik wil het liefste de aarde gewoon weer aangesloten hebben!!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
De zanussi (laten) nakijken lijkt me de enig oplossing.
De kans is groot dat dat toestel (zonder aarding) een gevaar is (behuizing onder stroom oid).
Doe jezelf een plezier: (laat) repareren voor gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Ook niet slim om de droger onveilig snachts te laten draaien, voor het zelfde geld brand er iets door en ben je zuur (of toast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-07 10:19
Het kan ook zijn dat je aardlekschakelaar te laag is afgesteld, maar een machine met lekspanning is mijn inziens niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Laten nakijken of een nieuwe kopen.

Tussentijds niet gebruiken, wasdrogers zijn zo onbetrouwbaar als het maar kan zijn. Mijn huis is een ruime maand geleden half afgefikt doordat de wasdroger in de fik was gevlogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 15:47
Als het op beide aardlekschakelaars hetzelfde is, kan je uitsluiten dat een van de aardlekschakelaars "trigger happy" is, en dat het probleem dus aan je droger ligt.
Je zit blijkbaar met een te groot aardlek in je droger, wat bij het verbreken van de aarding tot levensgevaarlijke situatie's kan leiden (netspanning op de droger, erg fijn als je de droogtrommel aanraakt bij het uithalen van de gedroogde was).

Als je voldoende technische kennis in huis hebt (dus veilig aan elektrische installatie's kan werken, dus niet zomaar de aarding gaat verbreken van risicovolle apparaten als droogkasten), en er is geen enkele garantie meer op je droger, kan je best beginnen bij de netfilter van de droger, die zorgt altijd voor een kleine lekstroom, wellicht is die te hoog geworden.
Ben je niet 100% zeker, of is er nog garantie, laat dan iemand komen, je leven is meer waard dan die paar 10tal € dat zo'n herstelling kost.

@blackhawk180: aan een aardlekschakelaar kan je niet afstellen, wellicht verwar je het met een thermische beveiliging?
@F4T4L_3RR0R: de brandverzekering heeft hopelijk de financiële kant wat verlicht, ze kunnen vaak nogal streng zijn, en keren niet graag uit (ook al is alles in orde).

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 24-07-2007 14:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Kan het niet zijn dat zijn "onstoringscondensator" niet meer goed is, zodat de droger bij het aanzetten een onverwacht grote "blindstroom" trekt waardoor de aardlekschakelaar om gaat ?

/me G_M_C = Spuit 11 Naftebakje schreef iets van dezelfde strekking

In ieder geval is het idd zo dat je naar je droger moet laten kijken; Wellicht is er bij de verhuizing iets niet helemaal tof overgekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 24-07-2007 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

franssie

Save the albatross

Ook bijna mijn vorige huis verloren door een droger : nooit meer dat ding onbeheerd zonder rand aarde laten draaien! Beloof je dat?

En inderdaad monteur bellen of een nieuwe kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-07 22:35

Part

Helemaal niets.....

Stekker omdraaien wil nog wel eens helpen.

Beter is het de droger van binnen schoon te maken of te laten doen.
Vaak zijn het na een paar jaar gebruik enorme stofnesten van binnen.
Een beetje vocht is dan al voldoende om de aardlek af te doen slaan.
Ook geeft dit brandgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 17:21
Stekker omdraaien zou misschien kunnen helpen, als het netfilter onderscheidt maakt tussen de Fase en de Nul leiding. Hoewel je daar 25% kans op is, gezien de 2 pogingen.

Je kan het filter eruit slopen als test, en dan een los filter eraan maken als dat het probleem is.

Het kan ook dat het verwarmingselement vrolijk met wat water kortsluit naar de aarde toe, in dat geval moet je vervangen.

* Xiphalon zou de droger vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226204

Droger en wasmachine mogen nooit op dezelfde groep aangesloten worden..ik zou even een monteur laten komen kijken of electricien die de boel komt meten en / of verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Anoniem: 226204 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:37:
Droger en wasmachine mogen nooit op dezelfde groep aangesloten worden..ik zou even een monteur laten komen kijken of electricien die de boel komt meten en / of verbeteren
Er staat volgens mij nergens dat 'ie dat doet.

Maar het zou kunnen dat je teveel groepen achter 1 aardlek teveel belast, en dat de aardlek in de thermische beveiliging schiet. Maar dan jaag je er wel vrij lang 40A+ doorheen, wat meestal je hoofdzekering al laat smelten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 11:33

M14

Pak een meter en meet op de stekker van de droger tussen de aarde en 1 van de pinnen. Is dit een hoge waarde (in de mega-ohm) of helemaal open, dan is de droger niet het probleem.

Is het een lage weerstand (kilo-ohm of lager), dan zit er ergens een aard-probleem in de droger.
Anoniem: 226204 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:37:
Dit maakt voor de aardlek niet uit. De zekeringen voorkomen alleen dat er een te hoge stroom door de bekabeling loopt om smelten / brand te voorkomen.

[ Voor 44% gewijzigd door M14 op 24-07-2007 17:34 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
M14 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:31:
Dit maakt voor de aardlek niet uit. De zekeringen voorkomen alleen dat er een te hoge stroom door de bekabeling loopt om smelten / brand te voorkomen.
Je mag alleen de droger en de wm (of welk eender apparaat) samen aansluiten als de aansluitwaarde (zie typeplaatje) kleiner is dan 2300 watt (10A). Elk apparaat met een grotere aansluitwaarde moet officieel op een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 11:33

M14

darkmage schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:57:
[...]

Je mag alleen de droger en de wm (of welk eender apparaat) samen aansluiten als de aansluitwaarde (zie typeplaatje) kleiner is dan 2300 watt (10A). Elk apparaat met een grotere aansluitwaarde moet officieel op een eigen groep.
Hetgene wat je van me quote, lees daar de eerste regel nog eens goed van.

Om je te helpen:

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superadmin
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 22:26
Als je huis voor 2004 gebouwd is mag je wasdroger ook op een groep zonder aardlek.
mits goed geaard natuurlijk!

voor wasmachine of droger groepjes zijn er ook aardlekschakelaars die pas bij 100ma afvallen

Een aardlekschakelaar meet het verschil in de stroom die een installatie via de fase opneemt ten opzichte van de nul

Dus gaat er 1 Ampere over de fase in, dan moet er over de nul weer 1 Ampere uitkomen
zoniet dan verlies je ergens stroom in dit geval de droger en dan knalt de aardlek eruit

aardlek heeft dan ook niks! met de aarde draad te maken en werkt ook zonder aarde draad

In dit geval is waarschijnlijk aan de hand dat er een fase ergens tegen de geaarde behuizing aan ligt
bv via een defecte verwarmings element

als je dan de aarde draad los haalt verlies je onderweg geen stroom en knalt je aardlek er niet uit
Maar staat wel de behuizing of een metalen onderdeel onder stroom in de droger minimaal 30mA

Knap stom dus 8)7 als het defect groter wordt in de droger en je kom net uit de douche halfnat om effe een handdoekje te pakken uit de droger grote kans
dat je dan O-) naar de hemel gaat ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
M14 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 18:29:
[...]

Hetgene wat je van me quote, lees daar de eerste regel nog eens goed van.

Om je te helpen:

[...]
Helaas maakt het wel uit. Apparaten met een aansluitwaarde van meer dan 10A mogen max 30 mA lekken via de aardelijn. Als je er dus meer dan 1 aansluit, is het bijna gegarandeerd bonje.
Een aardlek beschermt ook tegen overbelasting trouwens, maar is daar een stuk minder goed in dan een normale zekering.

En je aardlek vervangen door een 100mA aardlek zoals mijn bovenbuurman suggeert is niet toegestaan, bij elke wijziging in de groepenkast ben je tegenwoordig verplicht alles achter 30mA aardleks te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 23:45
Wasmachine en droger moet op een aparte groep worden aangesloten en kunnen niet tegelijk aanstaan.

Wasdroger is de nummer 1 als het gaat om woningbranden (zie sig).
Dus let goed op wat je met de droger doet. De beide filters regelmatig schoonmaken is ook aan te raden.
Maak nooit de aarde van een geaard apparaat los, deze zit er niet voor niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superadmin
Nen 1010

Verbruikende toestellen met een aansluitwaarde van 3 kVAof meer dienen op een afzonderlijk eindgroep aangesloten te worden. te voorzien van een aardlekschakelaar van ten hoogste 100 mA. De overige groepen (licht en stopcontacten) dienen beveiligd te worden met een aardlekschakelaar van ten hoogste 30 mA. Deze dient zowel de fase als de nul draad uit te schakelen.

Al zou natuurlijk een moderne droger probleemloos moeten kunnen draaien op een 30 mA aaardlek

Het probleem in dit geval is natuurlijk een defecte droger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146790

TRASH_LORD schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 19:21:
Wasmachine en droger moet op een aparte groep worden aangesloten en kunnen niet tegelijk aanstaan.

Dus let goed op wat je met de droger doet. De beide filters regelmatig schoonmaken is ook aan te raden.
Maak nooit de aarde van een geaard apparaat los, deze zit er niet voor niets op.
Idd, aparte groepen.
Elke groep mag maximaal 1500W trekken, heb ik tenminst geleerd op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
16 Ampere maal 230 Volt is toch max. 3680 Watt per groep?

Edit:

Ik zag laatst bij de Formido een speciale stekkerdoos waarmee je de wasmachine en wasdroger op 1 wandcontactdoos kan aansluiten.

Werkt alleen niet met moderne wasmachines/drogers (met electronisch programma) maar alleen met apparatuur met een schakelklok.

De stroom wordt dan omstebeurt aan de wasdroger en de wasmachine gegeven.

[ Voor 75% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 24-07-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superadmin
@F4T4L_3RR0R niet "'omstebeurt""'maar of de wasdroger OF de wasmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 19:35:
16 Ampere maal 230 Volt is toch max. 3680 Watt per groep?

Edit:

Ik zag laatst bij de Formido een speciale stekkerdoos waarmee je de wasmachine en wasdroger op 1 wandcontactdoos kan aansluiten.

Werkt alleen niet met moderne wasmachines/drogers (met electronisch programma) maar alleen met apparatuur met een schakelklok.

De stroom wordt dan omstebeurt aan de wasdroger en de wasmachine gegeven.
yepz en dat is nog met een normale b16, ik heb voor de airco hier en de drooggroep C16 modules en dan kan je prima WM en droger laten lopen. De tijden dat je piekt boven de 16 amp zijn minimaal. De bedrading kan dat met gemak hebben.

enne als het maar 1500 watt mag zijn hoe moet ik dan ooit mijn eindversterker aanzetten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 24-07-2007 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
superadmin schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 19:41:
@F4T4L_3RR0R niet "'omstebeurt""'maar of de wasdroger OF de wasmachine
Dat bedoel ik ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185039

Anoniem: 146790 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 19:28:
[...]

Idd, aparte groepen.
Elke groep mag maximaal 1500W trekken, heb ik tenminst geleerd op school.
Maximaal op 16A zekering is 3680Watt, maar dat is het uiterste
Normaal gezien doe je: voor lichtpunten: max 2000watt op 1 groep, voor WCD's max 2200watt per groep

Dus wat jij zegt 1500watt is nog redelijk weinig, maar zeker niet slecht om daarvan uit te gaan met reserve

Dit omdat je ALTIJD een reserve moet hebben voor een eventuele uitbreiding, of als je zwaarder apparaat gebruik

Daarnaast, elke "zwaar" apparaat zoals wasdroger, droger, wasmachine, afwasmachine, boiler enz enz enz moeten op aparte groepen worden gezet
Elke 4 groepen met een aardlekschakelaar van 30mA (combi's mogen ook, dus groepzekering, met aardlek in 1)

Ben zelf engineer/tekenaar electro, dus kom dagelijks met zulke installatie's in de weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Jammer dat er in Nederlandse woningen meestal maar 4 groepen zitten.

In Duitsland heeft ELKE wandcontactdoos een eigen groep.

Was een keer op vakantie in Duitsland in een appartement, toen een apparaat de automatische zekering liet omslaan. Ik deed het kastje in de muur open, waarin stuk of 30 groepen zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:58:
In Duitsland heeft ELKE wandcontactdoos een eigen groep.
Echt waar? Lijkt me echt onwaarschijnlijk...

Buiten dat het niet zo nuttig is kost het ook enorm veel geld...

Droger onbeheerd laten draaien: DOM!
Droger onbeheerd laten draaien zonder aardedraad: NOG DOMMER!

Een droger is het gevaarlijkste wat de gemiddelde mens in huis heeft ongeveer, waarom daarmee zo'n risico lopen?

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 24-07-2007 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@TS: wanneer ga je nou beloven dat ding weg te gooien of te laten repareren?
Willen naturlijk wel de populatie tweakers op peil houden ...

Zoals eerder opgemerkt is een droger een van de gevaarlijkste apps in een huis, ik ben het daar wel mee eens.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 21:00:
[...]

Echt waar? Lijkt me echt onwaarschijnlijk...

Buiten dat het niet zo nuttig is kost het ook enorm veel geld...
Heb zelfs een keer een topic ergens op een forum gelezen van iemand die een huis aan het bouwen is in Duitsland, dat dat daar de normaalste zaak van de wereld is en dat er veel hogere eisen aan de electrische installatie worden gesteld.

Bruin, blauw of groen/geel installatiedraad vind je ook niet in een Duitse bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
superadmin schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 19:24:
Nen 1010

Verbruikende toestellen met een aansluitwaarde van 3 kVAof meer dienen op een afzonderlijk eindgroep aangesloten te worden. te voorzien van een aardlekschakelaar van ten hoogste 100 mA. De overige groepen (licht en stopcontacten) dienen beveiligd te worden met een aardlekschakelaar van ten hoogste 30 mA. Deze dient zowel de fase als de nul draad uit te schakelen.

Al zou natuurlijk een moderne droger probleemloos moeten kunnen draaien op een 30 mA aaardlek

Het probleem in dit geval is natuurlijk een defecte droger
Hoe oud is die versie van de NEN 1010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
franssie schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:35:
Ook bijna mijn vorige huis verloren door een droger : nooit meer dat ding onbeheerd zonder rand aarde laten draaien! Beloof je dat?

En inderdaad monteur bellen of een nieuwe kopen.
Maak je maar niet ongerust hoor :) Ik laat hem heus niet draaien zonder dat ik erbij ben. We moesten hem laten draaien zodat we weer droge lakens zouden hebben zodat we konden slapen.. Onbeheerd laten draaien doe ik niet.

Het huis is trouwens 3 weken geleden opgeleverd, er mogen dus alleen 30mA aardlekschakelaars in de stoppenkast. De droger en wasmachine zitten trouwens op een andere groep..

Ik ga vanavond de droger even openschroeven en kijken of ik ergens vocht/vuil zie en ik ga ook het ingangsfilter even doormeten, kijken wat ik ervan kan maken. Ik denk niet dat het aan de filters ligt, die maak ik schoon na elke droogbeurt (wat een gedoe is dat altijd!)

[ Voor 17% gewijzigd door WVL_KsZeN op 25-07-2007 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit zei ik ook maar wordt gelijk door 2 man gequote en verbeterd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pak een meter en meet op de stekker van de droger tussen de aarde en 1 van de pinnen. Is dit een hoge waarde (in de mega-ohm) of helemaal open, dan is de droger niet het probleem.

Is het een lage weerstand (kilo-ohm of lager), dan zit er ergens een aard-probleem in de droger.

[...]

Ja da snap ik, daarom meld ik het ook. En het maakt wel degelijk want als jij je WM en droger op 1 groep zet en je zet ze allebei tegelijk aan dan is de kans iedere keer groot dat ie eruit knalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 02-07 22:35

Part

Helemaal niets.....

WVL_KsZeN schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:17:
[...]
Maak je maar niet ongerust hoor :) Ik laat hem heus niet draaien zonder dat ik erbij ben. We moesten hem laten draaien zodat we weer droge lakens zouden hebben zodat we konden slapen.. Onbeheerd laten draaien doe ik niet.

Het huis is trouwens 3 weken geleden opgeleverd, er mogen dus alleen 30mA aardlekschakelaars in de stoppenkast. De droger en wasmachine zitten trouwens op een andere groep..

Ik ga vanavond de droger even openschroeven en kijken of ik ergens vocht/vuil zie en ik ga ook het ingangsfilter even doormeten, kijken wat ik ervan kan maken. Ik denk niet dat het aan de filters ligt, die maak ik schoon na elke droogbeurt (wat een gedoe is dat altijd!)
Waar je goed naar moet kijken is het verwarmings element.
Dit zijn spiraalvormige draden op keramische isolatoren. Deze zitten vaak direct achter de trommel. Als daar stof in zit en het word iets vochtig dan heb je lekkage (stroom) naar de aarde.
Ook de temperatuur sensoren kunnen onder het stof zitten en hebben het zelfde gevolg.
Gewoon alles uitelkaar halen en goed schoon maken (of laten doen) en doe dit elk jaar. Die dingen vliegen zo vaak in de fik door stofophoping.

Van http://nl.wikipedia.org/wiki/Wasdroger :

Als een wasdroger niet goed onderhouden wordt (bijvoorbeeld als het pluizenfilter niet wordt schoongehouden), kan er brand ontstaan. Jaarlijks ontstaan in Nederland enkele honderden woningbranden door het gebruik van wasdrogers. Volgens verzekeringsmaatschappij Interpolis, was dat de oorzaak van 5% van de bij haar gemeldde woningbranden. Interpolis schat de totale schade per jaar in Nederland op zo'n vijf miljoen euro.

(Dat je in Duitsland voor elke contact doos een apparte zekering hebt is maar een raar verhaal. Ik heb zelf in Duitsland gewoond en daar hadden we 3 groepen en veel meer contact dozen.
Bij de bouwmarkt is daar ook alles te vinden om je eigen installatie aan te sluiten. Van contactdoos tot groepenkast onderdelen en wat daar maar tussen in te vinden is)

[ Voor 24% gewijzigd door Part op 25-07-2007 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Okee, heb het ontstoringsfilter vanochtend nog even doorgemeten. Van L -> GND meet ik een weerstand van >200MOhm (max van mijn multimeter), zelfde voor N. Het lijkt me dus niet dat er een probleem zit in het ontstoringsfilter.

Vanavond ga ik hem even openmaken en de binnenkant inspecteren, ben benieuwd hoe het eruit ziet.. Extra aandacht in dit geval voor het verwarmingselement.

(Ik gok dat het element via een relais aan/uit geschakeld wordt, dus het verbaast me niets dat als ik de droger aanzet maar geen programma kies de aardlekschakelaar er niet uitknalt. Ga ik ook nog even goed testen!)

[ Voor 22% gewijzigd door WVL_KsZeN op 25-07-2007 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

hmm.. Ik had dit probleem met een DIY tl bak van 3 tl buizen. Met aarde draad: stroom uit. Zonder aardedraad: stroom blijft aan! :)

hij brand nu zo'n 3 maanden zonder problemen (zonder aarde) kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 15:47
Anoniem: 180839 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:39:
hmm.. Ik had dit probleem met een DIY tl bak van 3 tl buizen. Met aarde draad: stroom uit. Zonder aardedraad: stroom blijft aan! :)

Als je het apparaat dubbel isoleert (dus overal 2 lagen elektrische isolatie tussen geleiders en de buitenkant) dan is er geen isolatie nodig. In de praktijk is dat moeilijk te doen.
Als je een metalen behuizing hebt, moet je die aarden, want metalen behuizingen zijn bijna niet dubbel te isoleren (denk maar aan schroefjes en dergerlijke).
[/Offtopic]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Anoniem: 180839 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:39:

Ja dit kan kwaad, ofwel jij sloot de aardedraad verkeerd aan waardoor de boel eruit klapte, ofwel je lichtbak heeft een lekstroom.

Deze lekstroom kan levensgevaarlijk zijn, de behuizing van het ding is normaal aangesloten op de aardedraad (is wel de bedoeling in ieder geval), wanneer je deze niet aansluit maar hier wel een lekstroom op staat kun je jezelf electrocuteren of bijvoorbeeld brand veroorzaken.

Ik zou maar eens goed gaan meten waardoor de lekstroom ontstaat en het oplossen voordat de boel in de fik gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 14:19
WVL_KsZeN schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:38:
Okee, heb het ontstoringsfilter vanochtend nog even doorgemeten. Van L -> GND meet ik een weerstand van >200MOhm (max van mijn multimeter), zelfde voor N. Het lijkt me dus niet dat er een probleem zit in het ontstoringsfilter.

Vanavond ga ik hem even openmaken en de binnenkant inspecteren, ben benieuwd hoe het eruit ziet.. Extra aandacht in dit geval voor het verwarmingselement.

(Ik gok dat het element via een relais aan/uit geschakeld wordt, dus het verbaast me niets dat als ik de droger aanzet maar geen programma kies de aardlekschakelaar er niet uitknalt. Ga ik ook nog even goed testen!)
Dat hebben wij dus ook
Wasmachine op groep 1, droger op groep 2. Droger insteken (electronisch programma) terwijl hij op een programma staat (moet dan op start drukken om 'm daadwerkelijk te laten starten) dan knalt de aardlek eruit. Wasmachine herzelfde verhaal. Dingen eerst uit, insteken en dan aanzetten; geen enkel probleem.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Draai de stekker voor de grap eens om (nee, dat is geen geintje).

Ik heb het een tijd geleden van een (ervaren) witgoed monteur eens gehoord dat dat wel een de oplossing kan zijn voor dit probleem. 't heeft waarschijnlijk te maken met de positie van de fase t.o.v. de aarde in het ontstoringsfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62272

Vraag 1:
Is het een condensdroger of met een luchtafvoerslang.

Als het een droger is met een luchtafvoerslag nalaten kijken door een monteur.

Vraag 2:
Als het een condensdroder is, hoe is deze vervoerd naar het nieuwe adres en hoe is hij naar een verdieping getilt.

Ik vraag dit omdat er in een condensdroger altijd wat water achterblijf en als je deze op zijn zijkant of schuin naar achteren houdt tijdens transport of tillen. dan laat dat water de machine in en kan dan op onderdelen terecht komen die niet zogoed tegen water kunnen.
Ook in dit geval even laten kijken door een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Anoniem: 62272 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 22:55:
Vraag 1:
Is het een condensdroger of met een luchtafvoerslang.

Als het een droger is met een luchtafvoerslag nalaten kijken door een monteur.

Vraag 2:
Als het een condensdroder is, hoe is deze vervoerd naar het nieuwe adres en hoe is hij naar een verdieping getilt.

Ik vraag dit omdat er in een condensdroger altijd wat water achterblijf en als je deze op zijn zijkant of schuin naar achteren houdt tijdens transport of tillen. dan laat dat water de machine in en kan dan op onderdelen terecht komen die niet zogoed tegen water kunnen.
Ook in dit geval even laten kijken door een monteur.
Condensdroger, en hij is op zn kant vervoerd.. Ik zag er nog wat water uitdruppelen. Ik heb nu iig de droger opengemaakt zodat alles goed kan drogen, maar ik zag zo snel niet iets zitten..

Nu eventjes op vakantie en dan kijk ik wel hoe die 't nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
OK dan. Net terug van vakantie en direkt op GoT ;). De droger doet het nu weer zoals het hoort (nadat ik hem weer in elkaar had gezet natuurlijk :D).. Waarschijnlijk was dus toch het verwarmingselement nat geworden door de verhuizing en die heeft de afgelopen 3 weken goed kunnen drogen..

Nu alleen de oven nog, die laat de aardlekschakelaar ook afslaan.. zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
De oven ook al?

Probeer eens een waterkoker of een elektrisch kachteltje op die groep?

Het kan best dat je aardlekschakelaar rot is, en de thermische beveiliging (jaja, een aardlek slaat ook door bij overbelasting) inschakelt.

Een nieuwe ALS kost een paar tientjes, dus het is nog de moeite waard om te vervangen, wat sowieso aan te raden is al de ALS zo vaak doorgeklapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 21:13
Wasmachine en droger moet op een aparte groep worden aangesloten
Zou kunnen. Als je samen niet boven de 16A uitkomt zie ik zelf het probleem niet, maar goed :P
en kunnen niet tegelijk aanstaan.
Waarom dat? Juist ieder op een aparte groep heb je geen enkel probleem meer. Ook al omdat je hier 'kunnen' (technische oorzaak) gebruikt en eerder in de zin 'moeten' ('wettelijke' oorzaak).

We hebben hier voor de wasmachine en voor de droger 2 aparte groepen (waarbij op de wm-groep in de huiskamer ook de TV-hoek zit) en die kunnen probleemloos tegelijkertijd draaien.
Ik ken nog veel meer mensen met 2 groepen die ook beiden tegelijkertijd kunnen en mogen draaien, in huizen die net 2 weken opgeleverd zijn...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

hier zit droger en wasmachine ook op 1 16B groepje en dat gaat prima samen. Gewoon 90 graden kookwas samen met full power drogen. Nog nooit geen probleem gehad. Behalve die keer dat ik ook de 2,3 kw BBQ aanzette op dezelfde groep, dat kon ie dan net weer niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-07 14:40
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 19:39:
[...]
Zou kunnen. Als je samen niet boven de 16A uitkomt zie ik zelf het probleem niet, maar goed :P
[...]
Waarom dat? Juist ieder op een aparte groep heb je geen enkel probleem meer. Ook al omdat je hier 'kunnen' (technische oorzaak) gebruikt en eerder in de zin 'moeten' ('wettelijke' oorzaak).

We hebben hier voor de wasmachine en voor de droger 2 aparte groepen (waarbij op de wm-groep in de huiskamer ook de TV-hoek zit) en die kunnen probleemloos tegelijkertijd draaien.
Ik ken nog veel meer mensen met 2 groepen die ook beiden tegelijkertijd kunnen en mogen draaien, in huizen die net 2 weken opgeleverd zijn...
oudere huizen hebben vaak nog een laag amperage grondzekering (die zekert jouw meterkast nog eens extra af) vaak een waarde van ik dacht 25A. Als je nu 2 aparte groepen met 15A belast klapt je gewone zekering er niet uit, maar de grondzekering wel. In oudere huizen kan je deze zelf niet vervangen en moet er een monteur van het energiebedrijf komen. kost je redelijk wat..

nieuwe huizen hebben daarentegen tegenwoordig een grondzekering van 45A met een automaat. Klapt er dus minder snel uit, en je kan 'm zelf weer herstellen...

schema: invoer woning -> grondzekering -> meter -> groepen / groepzekeringen

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

elhopo schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 09:46:
[...]
oudere huizen hebben vaak nog een laag amperage grondzekering (die zekert jouw meterkast nog eens extra af) vaak een waarde van ik dacht 25A. Als je nu 2 aparte groepen met 15A belast klapt je gewone zekering er niet uit, maar de grondzekering wel. In oudere huizen kan je deze zelf niet vervangen en moet er een monteur van het energiebedrijf komen. kost je redelijk wat..
(...)
Heb ik inderdaad eens gehad - energie bedrijf verving de geklapte 25A zekering zonder morren, direct en gratis door een 36A exemplaar.

Pagina: 1