[RAID] ASUS crosshair nVidia RAID5 (nForce 590) niet >2 TB

Pagina: 1
Acties:

• Techless
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste Tweakers,

Nu zit ik al een paar dagen te prutsen aan een nieuwe raid array, maar het wil niet helemaal lukken. Het idee is om 6 x 500GB schijf in een RAID5 opstelling aan mijn ASUS Crosshair moederbord te knopen.
--> En daar wil ik ook graag windows van booten.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- In het RAID BIOS heb ik de array gemaakt met 6 schijven... totale grote geeft ie dan op 280 GB :(
- Ik dacht nog: "het zal wel" ik zal eerst gewoon eens Windows-install. starten... die zag echter bij het selecteren van de schijf om Windows op te zetten ook niet meer.
- Ik sluit de install af en ga opnieuw de RAID BIOS in, ik probeer 3, 4, 5 schijven wat allemaal netjes 1 TB, 1.5 TB en 2TB oplevert, bij 6 krijg ik wederom 280GB... het zou dus 2,5 TB moeten zijn.
- Ik besluit er een RAID 5 van 5 schrijven van te maken
- Windows te installeren (gedaan)
- En met Mediashield als Windows is geïnstalleerd nog eens te proberen d.m.v. een migratie/ conversie (Mediashield is het het nVidia programma om de RAID te monitoren en configureren onder windows).
- Ik heb de manual erbij gepakt maar krijg heel de optie bij mijn RAID5 disk niet om te converteren (zodat ik een schijf kan toevoegen, uit de manual blijkt dat het er wel bij zou moeten staan).
- Als ik kies voor migratie mag ik in het dropdown menu alleen kiezen voor "Striping"... ik kan er dus niet eens een RAID 5 array van maken met een disk meer of iets anders :(

Ik heb op internet gezocht of er een maximum is voor de RAID array die de nVidia raid ondersteund, maar ik krijg daar niets over gevonden. Ook alle voorbeelden die ik gevonden krijg zijn van arrays die allemaal een stuk kleiner zijn.

Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Weet er iemand of er een maximum is aan de capaciteit van de raid, want het lijkt er sterk op dat het 2 TB is.

Wat ik nog niet geprobeerd heb is:
- BIOS update, maar dat doe ik liever niet als ik niet eerst in ieder geval enig idee heb dat het iets gaat uithalen.
- Ik sta open voor suggesties... :)

The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Redelijk offtopic:

Maar waarom zoveel in RAID 5? Waarom niet RAID0+1 bijvoorbeeld? Verlies je wel wat ruimte mee maar is wel stuk sneller en ook gemirrored? OF heb je die 2,8TB echt nodig? (Kan me haast niet voor stellen zoveel pr0n kan een mens toch niet hebben ;) )

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Techless
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TheGeneral schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:49:
Redelijk offtopic:

Maar waarom zoveel in RAID 5? Waarom niet RAID0+1 bijvoorbeeld? Verlies je wel wat ruimte mee maar is wel stuk sneller en ook gemirrored? OF heb je die 2,8TB echt nodig? (Kan me haast niet voor stellen zoveel pr0n kan een mens toch niet hebben ;) )
Opzich is RAID0+1 ook nog wel een optie, maar met RAID5 houd ik meer over en ik wil er een tijdje mee vooruit kunnen.

Overigens heb ik zojuist nog een onaardigheidje gevonden...
In de RAID bios hebben de schrijven de ID's 1.0, 1.0, 2.0, 2.1, 3.0, 3.1, ik heb ervoor gekozen om de laatste niet in de raid te gebruiken. In het windowsprogramma zegt hij echter dat schijf 2.1 nog vrij beschikbaar is... het lijkt mij dat de BIOS gelijk heeft, maar ik test het wel even door hem los te trekken.

edit:
BIOS heeft inderdaad gelijk, maar toch vreemd dat Mediashield dat niet goed aangeeft

[ Voor 5% gewijzigd door Techless op 24-07-2007 14:32 ]

The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.