Toon posts:

P182 opstelling voor beste airflow

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen. Ik als noob ben wat aan het expirimenteren met mijn nieuwe pc, specs luiden als volgt:

E6600
Gigabyte DS3
Kingston 2 x 1GB PC5300
8800GTS 320
500 GB SATA Samsung T166 spinpoint
Creative X-fi

Wou dit keer een stille pc en heb daarom voor de cooling het volgende besteld en laten installeren door de leverancier.
  • 3 nexus 120mm fans vervangen de standaard Artic fans
  • Scythe Ninja 1100 cpu koeler ter vervanging van stock koeler. Voorlopig fanless laten koelen.
  • Thermalright HR-03 plus vga cooler met 92mm nexus fan. Nog niet geinstalleerd.
Na wat stressen zonder overklok komen mijn twee cores al rond de 46 graden te liggen Lijkt me wat hoog. Of is dit normale temp? Ik zag wat ongebruikte coolpasta tussen alle spullen. Duidt de stressed temp erop dat deze pasta niet gebruikt is bij installatie? Wil in de toekomst proberen te overklokken daarom belangrijk dat de scythe goed koelt.

Verder wou ik de fan onderin de kast verplaatsen. Ik gebruik de bovenste HDD box niet en in de onderste zit slecht 1 HDD (zie specs). De bovenste box weggehaald om daar mijn fan zo te plaatsen dat deze naar binnen toe blaast en bovenste twee fans bij mijn scythe ninja naar buiten toe blazen. Dit zou toch een goede airflow op moeten leveren? Of is het verstandig de onderste fan te laten zitten voor het genoemde "windtunnel" effect? Zo ja, welke kant moet ie dan opblazen?

Dan nog een vraag mbt de fans. Slechts 1-tje blaast, degene aan de achterkant van de kast. De andere twee doen niks maar zijn volgens mij door de leverancier wel aangesloten. Speedfan herkende in ieder geval drie fans en ik zie door alle kabels heen wel de nodige pins aangesloten. Gaan deze alleen blazen als het nodig is of moeten deze zonder specifieke instellingen altijd blazen?

Excuses voor het noob-gehalte.

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
ik heb nog altijd de 3 standaard fans hangen...maarja ik wil er eigelijk ook liever eentje voorin hangen en misschien eentje achterin weghalen....
heb er zelf ook niet zo veel verstand van wat het beste is
de cores worden btw altijd een graad of 5 warmer dan de CPU zelf...
bij mij worden de cores ook al snel 46 of 47 graden (CPU licht overgeklokt)

[ Voor 26% gewijzigd door SuX DeLuXe op 24-07-2007 16:30 ]

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
46 graden fanless is helemaal niet slecht. Met mijn Scythe Infinity met 3 Nexus fans op de plekken van de standaard Antec fans en 1 fan op de Scythe Infinity die naar boven blaast (richting de fan die er vlak boven zit) zat ik ook rond die temperatuur. Ik heb ook m'n middelste HD-case leeg, en daar sinds vandaag een extra fan in die de temperatuur toch zo'n 6-8 graden omlaag helpt. Die is dus wel heel nuttig.

Wat betreft je fans, ze zouden alle 3 moeten draaien, zitten ze alle 3 naast 't schakelaartje op de achterkant ook vast aan de voeding?

Wat betreft het overklokken, met jouw geheugen kun je tot maximaal 3.0GHz overklokken zonder het geheugen mee te klokken. Je kunt je E6600 in principe gewoon gelijk op 3.0GHz zetten (maar doe voor de zekerheid stapjes van ~100MHz), heb je geen voltmod voor nodig en je temperatuur zal amper stijgen. Zeker niet tot boven de 60c.

[ Voor 22% gewijzigd door Neoptolemos op 25-07-2007 01:26 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:22:
Beste mensen. Ik als noob ben wat aan het expirimenteren met mijn nieuwe pc, specs luiden als volgt:

E6600
Gigabyte DS3
Kingston 2 x 1GB PC5300
8800GTS 320
500 GB SATA Samsung T166 spinpoint
Creative X-fi

Wou dit keer een stille pc en heb daarom voor de cooling het volgende besteld en laten installeren door de leverancier.
  • 3 nexus 120mm fans vervangen de standaard Artic fans
  • Scythe Ninja 1100 cpu koeler ter vervanging van stock koeler. Voorlopig fanless laten koelen.
  • Thermalright HR-03 plus vga cooler met 92mm nexus fan. Nog niet geinstalleerd.
Na wat stressen zonder overklok komen mijn twee cores al rond de 46 graden te liggen Lijkt me wat hoog. Of is dit normale temp? Ik zag wat ongebruikte coolpasta tussen alle spullen. Duidt de stressed temp erop dat deze pasta niet gebruikt is bij installatie? Wil in de toekomst proberen te overklokken daarom belangrijk dat de scythe goed koelt.

Verder wou ik de fan onderin de kast verplaatsen. Ik gebruik de bovenste HDD box niet en in de onderste zit slecht 1 HDD (zie specs). De bovenste box weggehaald om daar mijn fan zo te plaatsen dat deze naar binnen toe blaast en bovenste twee fans bij mijn scythe ninja naar buiten toe blazen. Dit zou toch een goede airflow op moeten leveren? Of is het verstandig de onderste fan te laten zitten voor het genoemde "windtunnel" effect? Zo ja, welke kant moet ie dan opblazen?

Dan nog een vraag mbt de fans. Slechts 1-tje blaast, degene aan de achterkant van de kast. De andere twee doen niks maar zijn volgens mij door de leverancier wel aangesloten. Speedfan herkende in ieder geval drie fans en ik zie door alle kabels heen wel de nodige pins aangesloten. Gaan deze alleen blazen als het nodig is of moeten deze zonder specifieke instellingen altijd blazen?

Excuses voor het noob-gehalte.
Hoi,

Ik weet niet wat je moet doen voor de allerbeste Uberairflow, maar ik las net een ander topic m.b.t. overclocken. Hierin werd geadviseerd om de fan die de koele lucht aanzuigt zo laag mogelijk te plaatsen en de fan die de warme lucht wegblaast zo hoog mogelijk te plaatsen. Dit omdat warme lucht stijgt en je zo dus een logische airflow krijgt.

Verder klinkt een passieve koeler mij niet zo leuk in de oren, maar dat is slechts gevoelsmatig ;) Als je het echt stil wilt, koop dan een el cheapo waterkoelingssetje. Ik heb hier nog niet veel ervaring mee, maar wat ik gehoord heb is dat de kits qua koeling niet veel verschillen met gewone air fans. Alleen het geluidsniveau ligt wel stukken lager.

Verder worden wat nieuwere mobo's uitgerust met standaard pasieve koeling. Kijk maar eens naar de Asus Blitz Extreme. Standaard al een waterkoeler geplaatst en een extreem lange heatpipe ;) dus dat zou een leuke combo kunnen zijn.

Ben geen pro, maar dacht misschien heb je hier wat aan!

Succes!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik heb bijna hetzelfde als jij :). P182, drie Nexus fan's, Scythe Ninja, en een passieve koeler (Accelero S1) op de videokaart.

Ik heb een fan bij die HDD-bay. Verder gebruik ik nog de twee rond de Ninja (en eentje op de Ninja zelf voor het warm weer). Erg goede airflow is dit.

Omdat jouw E6600 veel minder warmte veroorzaakt dan mijn D830, kan jij de jouwe prima passief koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, fans draaien inmiddels nu wel alledrie na zelf wat aansluitingen te hebben omgegooid, tevens alle drie te controleren met Speedfan mocht het nodig zijn, maar voorlopig is de kast erg stil als ik mijn moederbord zelf de fans laat regelen. Heb de fans precies zoals in de reactie hierboven dus dat moet toch een goeie airflow opleveren. Heb wel de fan achter de hdd bay moeten plaatsen (tegen de voorkant van mijn kast) want mijn 8800GTS zat in de weg om de fan ervoor te kunnen plaatsen. Nu dus geen fan in onderste deel van de kast en passief gekoeld. Mocht na het overklokken temp te hoog komen dat maar scythe fan terug zetten op de Ninja.

Overklokken tot max 3,0 mhz zonder overklokken van geheugen had ik reeds berekend met alle hulp die hier te vinden is. Heb daar wel even naar gekeken in mijn Bios (Gigabyte 965 DS3) maar als ik dan manual FBS instel op 333 mhz dan wordt mijn geheugen automatisch verzet, echter wel naar een stand van 800??? Gaat dit wel goed? Bios meldt namelijk standaard max cap. welke inderdaad 667 aangeeft (staat voor de 800 genoemd). Geheugen zou toch 2 x FBS moeten zijn?

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

Ik laat al mijn fans (3x nexus) alleen maar lucht afzuigen i.p.v. blazen, door deze methode is mijn CPU 10 graden koeler en mijn moederbord een dikke 5 graden koeler geworden. Naast het feit dat het hele zooitje stabieler koel blijft omdat er geen stof in de machine wordt geblazen, maarja... das mijn mening....

• SuX DeLuXe
er moet toch eentje koele lucht naar binnen blazen? of zie ik dat verkeerd?
ik heb er nu eentje voor in het midden gehangen die koele lucht naar binnen blaast (CPU+VGA)
en 2 grote 120 mm die naar buiten blazen

• MikeVM
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

welke voedingen hebben jullie gebruikt, ik ben van plan de p182 kast te kopen met de antec NeoHE 500 watt voeding erbij, die heeft een rechte airflow door de voeding,

verder was ik van plan een asus P5KE te kopen met een E6600 op
en een asus silenttower op de cpu,
en als gpu cooler de accelero S1.

edit:(offtopic: welke kaarten kan die accelero passief koelen tot nvidia 6800?of misschien tot nvidia 7600?

ook denk dat het goed is om een grote antec performance topic te openen waaronder andere de p182 word behandeld op gebied van cooling en welke voedingen geschikt zijn.
ik heb namelijk zelf heel veel moeite om die informatie bijeen te zoeken.. :) en zon post zou anderen veel helpen aangezien het toch een populaire kast is

[ Voor 8% gewijzigd door MikeVM op 26-07-2007 17:49 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

Thrills33ka schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:38:
er moet toch eentje koele lucht naar binnen blazen? of zie ik dat verkeerd?
ik heb er nu eentje voor in het midden gehangen die koele lucht naar binnen blaast (CPU+VGA)
en 2 grote 120 mm die naar buiten blazen
Dat is inderdaad wat iedereen schreeuwt, maar ik heb al mijn kasten met enkel naar buiten blazende Nexusjes behangen en deze koelen allemaal beter dan dat er 1tje naar binnen blaast.

Misschien dat er een bepaalde lucht circulatie wordt gevormt omdat de fans zo groot zijn waardoor er ook koelere lucht bij komt kijken, ik weet het niet. Ik was gewoon op een dag het enorm zat de stof uit mijn dure computer te moeten zuigen/halen en heb daarom alle fans naar buiten toe gekeerd. Nou moet ik je zeggen dat de CPU koeler nog wel naar binnen toe zuigt, dat heb ik nog niet geprobeerd om te draaien.

Dus misschien vertel ik de halve waarheid, aangezien dit ook een 120mm fan is die vlakbij een fan-gat van de kast hangt. Maar de rest zuigt naar buiten en ik heb praktisch geen stofophoping meer, al maanden niet meer, heerlijk!

[ Voor 38% gewijzigd door deeltje op 26-07-2007 20:12 ]

• Neoptolemos
  • Laatst online: 17-12-2024
deeltje schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:08:
[...]

Dat is inderdaad wat iedereen schreeuwt, maar ik heb al mijn kasten met enkel naar buiten blazende Nexusjes behangen en deze koelen allemaal beter dan dat er 1tje naar binnen blaast.

Misschien dat er een bepaalde lucht circulatie wordt gevormt omdat de fans zo groot zijn waardoor er ook koelere lucht bij komt kijken, ik weet het niet. Ik was gewoon op een dag het enorm zat de stof uit mijn dure computer te moeten zuigen/halen en heb daarom alle fans naar buiten toe gekeerd. Nou moet ik je zeggen dat de CPU koeler nog wel naar binnen toe zuigt, dat heb ik nog niet geprobeerd om te draaien.
Er is niet persé een intake nodig, het is niet alsof die outtakes alle lucht uit de kast zuigen, er is onderdruk dus stroomt de lucht er ook zonder intake wel in. Dat neemt niet wat dat 1 intake-fan niet voor temperatuurverbeteringen zorgt. Toch denk ik dat je beter meer outtakes dan meer intakes kunt hebben, komt er minder stof in je fans lijkt me.
MikeVM schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:48:
ook denk dat het goed is om een grote antec performance topic te openen waaronder andere de p182 word behandeld op gebied van cooling en welke voedingen geschikt zijn.
ik heb namelijk zelf heel veel moeite om die informatie bijeen te zoeken.. :) en zon post zou anderen veel helpen aangezien het toch een populaire kast is
Ik heb er een Corsair 520W bij, maar ook een Antec NeoHE zou goed genoeg moeten werken. Door het onderste deel komt een boel koele lucht stromen, omdat daar alleen de HDs en de PSU zitten. Ik zou me hier dus geen zorgen over maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Neoptolemos op 26-07-2007 20:16 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Verwijderd

Topicstarter
MikeVM schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:48:
welke voedingen hebben jullie gebruikt, ik ben van plan de p182 kast te kopen met de antec NeoHE 500 watt voeding erbij, die heeft een rechte airflow door de voeding,
Seasonic S12 II 430 Watt. Zou genoeg moeten zijn voor mijn pc en wordt omschreven als erg stil. Corsair is misschien nog beter maar was voor mij overkill aan Watt, en dus zonde van het geld.

• SuX DeLuXe
ik gebruik op dit moment een Enermax Liberty 400W voeding...maar of die in de toekomst nog voldoende is voor een 8800 GTS / 9800 GTS is nog maar de vraag...
als ik een nieuwe nodig heb haal ik een modulaire Tagan 600 watt ofzo
Pagina: 1